Puoliso valehtelee pienistä asioista. Minua on alkanut vaivata se, mutta onko syytä? Valehtelisitko sinä?
Valehtelu ei ole aivan jokapäiväistä, saati joka viikkoista, mutta silti sen verran toistuvaa, että on alkanut vaivata. Ollaan oltu vuosia yhdessä, ja nyt olen vasta havahtunut tähän tapaan kunnolla. Joten olen alkanut epäillä mistä muustakin valehtelee, jos valehtelee ihan pikku asioista. Välillä tulee sellaisia "gaslighting" oloja, jos on joku väittely menossa, ja arvelen vain muistavani väärin.
Esim. tässä vasta yritti valehdella tiskauksesta. Tiskikoneessa on sellainen "likaiset/puhtaat" magneetti, ja sääntönä on että jos siellä on likaiset, niin astiat laitetaan suoraan koneeseen. Mies käänsi selkäni takana magneetin "puhtaista" "likaiset" puolelle, ja sanoi etten ole laittanut astioitani koneeseen. Sanoin ihan suoraan että näin mitä hän teki, että siinä luki "puhtaat" (miehen jäljiltä) ja luotin siihen tekstiin, enkä halua että hän huijaa minua tässä. Mies puolusteli, että se oli vain vitsi, että tottakai hän tiesi että huomasin että käänsi magneettia.
Yksi päivä taas halaillessa hän luki kännykältä uutisia. Käännyin katsomaan mitä hän lukee, ja mies äkkiä käänsi kännykän pois. Ihmettelin, kun näin vilaukselta että lukee jotain terveysuutista. Teki tämän pari kertaa, ja kysyin että mikä siellä on niin salaista. Mies sanoi lukevansa eläinuutista, joten minäkin sanoin että olen kiinnostunut mikä se juttu on. Mies ei alkanut näyttämään, joka tuntui minusta oudolta, ja tästä tuli kinastelua. Lopulta näppäilyjen jälkeen näytti jonkin ilmastouutisen, ja sanoi lukeneensa sitä. Itse aloin huolestumaan onko hänellä jotain terveysvaivaa, kun ei niistä puhu minulle. Kun sanoin että hänhän sanoi lukevansa eläinuutista, mies vastasi että sanoin "lukevansa VAIKKA eläinuutista".
Yksi aamu taas huomasin, että mies ei pessyt hampaitaan ja huomautin asiasta. Mies alkoi vouhkaamaan erittäin tosissaan, että ihan joka aamu aina pesee hampaat, että on tarkka tästä asiasta. Huomautin, että eilen ennen nukkumaanmenoa meillä oli ollut keskustelu, jossa mies sanoi että on laiska harjaamaan hampaitaan, että taas eilen aamulla ei ollut jaksanut harjata hampaita. Mies vain naureskeli asialle, että niinhän se oli.
Ja jos on jotain asioita sovittu tekevämme tietyllä tavalla, saattaa myöhemmin alkaa niistä kinaamaan, että ei niin juuri sovittu. Tämä nyt on aika normaalia varmasti, mutta olen vuosien aikana alkanut todella tarkentamaan miten teemme näitä sopimisia, jotta jälkikäteen ei tulisi tällaista kinausta.
Itselläni on taustana isä, joka valehteli ihan kaikesta, joten olen miettinyt otanko sen takia tästä jotenkin liikaa itseeni. Itse en vastaavista asioista valehtelisi. Mitä mieltä olette, onko tämä normaalia?
Kommentit (137)
Siis tosi inhottavaa että täällä aplle vinoillaan että syy olisi hänen tai hän olisi kontrollifriikki, kun selvästi mies on jotenkin kaheli! Onko teidän mielestä normaalia valehdella koko ajan? Jos on niin menkää te sinne hoitoon!
Älä ap välitä noista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on patologinen valehtelija ja sieltä voi paljastua isoja yllätyksiä. Tuttu ihan järkyttyi puolisonsa kuoleman jälkeen mitä kaikkea hänelle olikaan valehdeltu avioliiton aikana.
Muuten teillä taitaa olla äiti-lapsi -suhde, jos hampaiden harjauksestakin pitää huolehtia.
Piti puuttua myös tähän - miksi ihmeessä vahdit puolisosi hampaidenpesua? Aikuinen ihminen. Harjaa kun harjaa. Jos henki alkaa haista pahalle - sitten sanot, että tuo sinua haittaa. Hän sitten reagoi siihen miten reagoi. Minulla oli mies, jota aloin saada pikkupikkuvalheista kiinni. Ne olivat aivan mitättömiä niin pieniä, että itsekin aloin ihmetellä miksi tuosta piti edes valehdella. Näitä alkoi olla yhä enemmän ja enemmän. Kerran jopa puhelimessa leikki keskustelevansa välillä poikansa kanssa, jonka oli sanonut tulevan hänelle yöksi. Tämä kuitenkin paljastui valheeksi. Tuloksena molemmille äärimmäisen kummallinen olo ja viimeinenkin kunnioituksen ripe häntä kohtaa hävisi. Kävi sitten ilmi, että oli valehdeltu vähän kaikista asioista vuosien mittaan. Miksi ihminen valehtelee? Koska ei osaa, uskalla sanoa totuuutta....
onnea vaan jatkoon.
Että riittääkin aikaa toiseen seuraamiseen..
tosin seuraan itsekin sukulaiseni hyg hoitoa se onkin aika rasittavaa puuhaa.
hänkin valehtelee.
Ap, tää on aika huono paikka kysyä neuvoa tuollaiseen asiaan koska täällä trollit tekee sitä samaa mitä sun mieskin: yrittää väittää että sulla on päässä vikaa ja olet itse syyllinen toisen häiriintyneeseen käytökseen. Mulla on kokemusta vastaavasta tilanteesta ja tiedän sen tunteen kun lopulta alkaa itsekin epäillä itseään. Luota omaan järkeesi!
Tuo sun miehen käytös ei todellakaan ole ok, se on ihan selvää valehtelua ja sovittujen asioiden feidaamista. Miten elämässä voi mikään onnistua jos ei voi yhtään luottaa oman kumppanin kanssa sovittuihin asioihin?! Pitää olla suunnilleen lakimies paikalla joka käänteessä..!
Tiedän että on klisee kirjoittaa näin, mutta sun sijassa lähtisin tuosta suhteesta mahd pian, ennen mitään yhteisiä sitoumuksia, kuten lapsia. Jos pääset huijarista eroon niin huomaat kyllä jälkeenpäin kun oma pää selkenee, että teit oikean ratkaisun. Näin ainakin mulle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täytyy sanoa että teillä on ilmeisesti muuten todella hyvin asiat, jos ongelmat on luokkaa 'mies käänsi astianpesukoneen magneetin ylösalaisin'...
Siis sillä ajatuksella, että sanoisi että minä olen väärässä ja hoitaisin työt hänen puolestaan. Joten minusta se ei ole niin pieni ja yksinkertainen asia, kuin magneetin kääntäminen ympäri. Hän on siis ennenkin luistellut kotitöistä pois, joten siksi olen erittäin tarkkana tässä asiassa. Ja niin että säännöt on samat molemmille. Olen myös unohtanut joskus kääntää magneetin, mutta ei ole käynyt mielessäkään huijata miestä, vaan olen kantanut vastuun ja siivonnut astiat pöydiltä.
Ap
Tämä on käsittämätöntä. Tiskivuoroon siis kuuluu vielä vahtia kone että muistaa heti kääntää sen magneetin. Muuten saa tousen tiskivuoron.
Ap on aina kotona. Mies töissä. Ei mitenkään ehdi sitä magneettia kääntelemään ja koneen valmisrumista odottaa.
Kokisin nämä ylilyönnit kyllä epäoikeudenmukaisuutena. Varmaan kaikki muukin tasan puolet ja tasan minun tavallani on raskaita sille töissäkäyvälle. Kun ei saa päättää edes koska pesee hampaansa tai mitä saa lukea netissä.
Ei jatkoon
Vierailija kirjoitti:
Ap, tää on aika huono paikka kysyä neuvoa tuollaiseen asiaan koska täällä trollit tekee sitä samaa mitä sun mieskin: yrittää väittää että sulla on päässä vikaa ja olet itse syyllinen toisen häiriintyneeseen käytökseen. Mulla on kokemusta vastaavasta tilanteesta ja tiedän sen tunteen kun lopulta alkaa itsekin epäillä itseään. Luota omaan järkeesi!
Tuo sun miehen käytös ei todellakaan ole ok, se on ihan selvää valehtelua ja sovittujen asioiden feidaamista. Miten elämässä voi mikään onnistua jos ei voi yhtään luottaa oman kumppanin kanssa sovittuihin asioihin?! Pitää olla suunnilleen lakimies paikalla joka käänteessä..!
Tiedän että on klisee kirjoittaa näin, mutta sun sijassa lähtisin tuosta suhteesta mahd pian, ennen mitään yhteisiä sitoumuksia, kuten lapsia. Jos pääset huijarista eroon niin huomaat kyllä jälkeenpäin kun oma pää selkenee, että teit oikean ratkaisun. Näin ainakin mulle kävi.
Miehen etu jos ap lähtee
Minusta tuntuu että miehelläsi on joku lääketieteellinen ongelma.
Hän on lienee patologinen valehtelija
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole normaalia. Huomaatko miten olet alkanut jo epäillä itseäsi miehen takia, kun joudut tällaista edes kysymään? Järjellä ajateltuna tiedät kyllä ettei ole normaalia valehdella jatkuvasti, et varmasti itsekään niin tee.
Minulla on samasta kokemusta, aloin ajattelemaan että se nyt vain on sellainen. No ei kukaan vain huvikseen valehtele koko ajan, taustalla on jokin mielenterveyteen liittyvä häiriö. Ja kun valehtelee pienistä asioista, valehtelee myös suurista.
Tsemiä, älä menetä järkeäsi!
Kiitos!
Kun aloin miettimään tarkemmin, niin aika usein on ollut sellaista, että ajattelen että olen vain muistanut jonkun jutun väärin. Nyt en voi enää olla niin varma, jos mies tosiaan huijaa nuin pienistä asioista. Siksi tämä gaslighting olo sitten tuleekin, että olenko ihan varma? Ja se on todella inhottavaa. Itsekin olen jotenkin ajatellut, että mies nyt vain on tuollainen. Mutta ei sen pitäisi tehdä asiasta yhtään hyväksyttävämpää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saatan joskus sanoa lukevani uutisia vaikka oikeasti selailen tätä palstaa, ihan vaan koska nolottaisi myöntää mitä oikeasti teen...
Se että valehtelee saadakseen nalkuttaa kotitöistä tai voittaakseen argumentin olisi isompi ongelma ja ei mielestäni normaalia, vakavan keskustelun paikka.No ymmärrän kyllä tuon nettisivun salailun sillälailla, mutta huolestuin onko hänellä jotain terveysvaivaa. Sanoin että olin näkevinäni jonkin terveysuutisen, että onko hänellä jotain kremppaa, mutta kielsi asian.
Tuo tiskikone-episodi taas tuntui sellaiselta omien töiden pakoilulta, mitä on taas toisessa muodossa myös ollut. Sääntönä on myös se, että jos on unohtanut kääntää magneetin omalla vuorollaan, niin joutuu keräämään tiskit pöydältä koneeseen. Mies sanoi että olisi minun silti pitänyt katsoa koneeseen, vaikka siinä luki "puhtaat". Mutta kun juuri sitä varten ostettiin se magneetti, että näkee päältä päin vilkaisemalla mitä koneessa on, ja se helpottaisi hieman arjessa toimimista.
Ap
Teillä on liikaa sääntöjä
Ketjussa on monta kertaa selitetty että miksi. Mies on vuosia laittanut minut siivoamaan yksin kodin, ja yrittää usein huijata jotta säästyisi siivoamiselta. Siksi tiukat säännöt, jotta asioista ei tarvitsisi riidellä. Kokeiltiin pitkään tehdä "miehen tavalla", mutta ei siitä mitään tullut, kun mies ei sitten koskaan siivonnut.
Ap
Mikä mt ongelma sinulla on
Ketjua lukemalla selviää että käyn terapiassa.
Ap
Eli mikä mt ongelma?
Se ei mielestäni liity ketjuun millään lailla. Kaikki mt-ongelmat varmasti vaikuttavat parisuhteeseen jollain lailla, ja silläkin ajatuksella terapeuttini suositteli pariterapiaa. Pidän kuitenkin miehen ajan tasalla mitä terapiassani tapahtuu ja pyrin hoitamaan itseäni kuntoon.
Ap
Onko sinulla ocd?
Ei ole. Terapeuttini olisi kyllä antanut tästä kommenttia, jos yrittäisin kontrolloida kaikkea liikaa. Pientä taipumusta minulla on löytää elämään selkeää rytmiä ja järjestystä, mutta ei niin mittavasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Siis tosi inhottavaa että täällä aplle vinoillaan että syy olisi hänen tai hän olisi kontrollifriikki, kun selvästi mies on jotenkin kaheli! Onko teidän mielestä normaalia valehdella koko ajan? Jos on niin menkää te sinne hoitoon!
Älä ap välitä noista.
Kiitos!
Tiedän että on taattua palsta-laatua, että tulee trolleja joiden on pakko olla eri mieltä ja vängätä. Ja näitä jotka ei jaksa lukea ketjua ja kommentoi silti. Ja on tosi hankala saada tiiviisti kerrottua koko kuvio, varsinkin pelkässä aloitusviestissä kun ei ihan romaania viitsisi kirjoittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on patologinen valehtelija ja sieltä voi paljastua isoja yllätyksiä. Tuttu ihan järkyttyi puolisonsa kuoleman jälkeen mitä kaikkea hänelle olikaan valehdeltu avioliiton aikana.
Muuten teillä taitaa olla äiti-lapsi -suhde, jos hampaiden harjauksestakin pitää huolehtia.
Piti puuttua myös tähän - miksi ihmeessä vahdit puolisosi hampaidenpesua? Aikuinen ihminen. Harjaa kun harjaa. Jos henki alkaa haista pahalle - sitten sanot, että tuo sinua haittaa. Hän sitten reagoi siihen miten reagoi. Minulla oli mies, jota aloin saada pikkupikkuvalheista kiinni. Ne olivat aivan mitättömiä niin pieniä, että itsekin aloin ihmetellä miksi tuosta piti edes valehdella. Näitä alkoi olla yhä enemmän ja enemmän. Kerran jopa puhelimessa leikki keskustelevansa välillä poikansa kanssa, jonka oli sanonut tulevan hänelle yöksi. Tämä kuitenkin paljastui valheeksi. Tuloksena molemmille äärimmäisen kummallinen olo ja viimeinenkin kunnioituksen ripe häntä kohtaa hävisi. Kävi sitten ilmi, että oli valehdeltu vähän kaikista asioista vuosien mittaan. Miksi ihminen valehtelee? Koska ei osaa, uskalla sanoa totuuutta....
Selitin jo hammasepisodin aiemmin, kun mies halusi suudelman, enkä suutele likaisia suita.
Mutta muuten sinun kokemasi kuulostaa ihan isältäni. Ja sitä pelkään miehessäni. On aika paha paikka, kun luottamus kokee kolauksen. Ihan nuin isosti mieheni ei ole valehdellut, ainakaan niin että tietäisin...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kauniista sanoista! Näiden takia jaksan kirjoittaa palstalle, vaikka näitä trolleja aina mahtuukin joukkoon. :)
Välillä kyllä tuntuu, että saisi olla lakimiehet, kirjalliset sopimukset ja videomatskut tapahtumista jotta voisi olla suunnilleen varma että menee oikein. Eihän tässä mitään isompia sitoutumisia uskalla tehdä, jos toisen sanaan ei voi luottaa. Ja siihen että olisin hänen silmissään tasavertainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole normaalia. Huomaatko miten olet alkanut jo epäillä itseäsi miehen takia, kun joudut tällaista edes kysymään? Järjellä ajateltuna tiedät kyllä ettei ole normaalia valehdella jatkuvasti, et varmasti itsekään niin tee.
Minulla on samasta kokemusta, aloin ajattelemaan että se nyt vain on sellainen. No ei kukaan vain huvikseen valehtele koko ajan, taustalla on jokin mielenterveyteen liittyvä häiriö. Ja kun valehtelee pienistä asioista, valehtelee myös suurista.
Kiitos!
Kun aloin miettimään tarkemmin, niin aika usein on ollut sellaista, että ajattelen että olen vain muistanut jonkun jutun väärin. Nyt en voi enää olla niin varma, jos mies tosiaan huijaa nuin pienistä asioista. Siksi tämä gaslighting olo sitten tuleekin, että olenko ihan varma? Ja se on todella inhottavaa. Itsekin olen jotenkin ajatellut, että mies nyt vain on tuollainen. Mutta ei sen pitäisi tehdä asiasta yhtään hyväksyttävämpää.
Ap
Jos teillä ei ole vielä lapsia, niin kannattaa vakavasti harkita eroa.. Elät vain yhden kerran ja haluatko kuluttaa enää yhtään lisää vuosia elämästäsi tuollaiseen mieheen. Mieti oikeasti. Minä valitettavasti kadun hirveän paljon sitä etten lähtenyt aikaisemmin. 6 vuotta tuhlasin elämästäni häneen.
Tuleeko miehesi hyvin toimeen ÄITIsi kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos!
ApJos teillä ei ole vielä lapsia, niin kannattaa vakavasti harkita eroa.. Elät vain yhden kerran ja haluatko kuluttaa enää yhtään lisää vuosia elämästäsi tuollaiseen mieheen. Mieti oikeasti. Minä valitettavasti kadun hirveän paljon sitä etten lähtenyt aikaisemmin. 6 vuotta tuhlasin elämästäni häneen.
En tiedä millaista olisi jos meillä olisi lapsi. Mies kyllä vakuuttaa, että siivoaisi tietty osansa, mutta on tuo ennenkin lupaillut ja lupaukset rikkonut. En kyllä missään nimessä haluaisi opettaa lapselle, että valehtelu on OK.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko miehesi hyvin toimeen ÄITIsi kanssa?
Täällä palstailee aika paljon moni muu, kuin jotkut äitihullut (?). Miksi aina epäillään joksikin provoksi, tai sitten että yksi ja sama henkilö tekisi täällä aloituksia?
Ap
En tietenkään antaisi. En olisi sellaisessa suhteessa. Enkä sellaisessa, jossa minulle sanellaan sääntöjä