Eväitä mukaan laivalle? Viking Grace
Olemme lähdössä perheen kanssa laivalle ja ostimme etukäteen aamupalat sekä paluumatkan illallisen. Ekana iltana pitäisi olla jotain iltapalaa, joten suunnittelin ottavani eväitä mukaan. Gracella ei taida olla mitään kauppaa mistä saisi perus "eväskamppeita"? Kahviloita varmasti joo mutta en ehkä kahviloiden hinnalla ostaisi viisihenkiselle perheelle syötävää. Onko ihan hölmö idea?
Kommentit (633)
Melkein kolme sataa viestiä kinastelua iltapalaeväistä laivalla. Voisko kalevauva.fi tehdä tästä laulun?
Ottakaa 200g makaronilaatikkoa per henkilö kylmälaukkuun, varmasti laivan ravintolassa voi lämmittää mikrossa.
En oo koskaan ottanu eväitä mukaan, mut oishan pienille lapsille kätevää ottaa jotain välipaloja 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 20 euroa ole mikään hukkaa heitetty raha jos sillä on ihan itse omilla aivoillaan ajatellen päättänyt ostaa vaikka ruokaa.
Miten joku ulkopuolinen voi määritellä mikä kullekin ihmiselle on *hukkaanheitettyä*?
Minulle olisi hukkaanheitettyä reissu jos tekisin sen koko ajan laskien mikä on kannattavaa ja järkevää, mitä kahvikupillinen ja sämpylä maksaa, mitä säästäisi kun syön hytissä enkä laivalla jne.
Koko elämä menee itseasiassa hukkaan jos sen elää koko ajan laskelmoiden ja minimoiden asiat.
Jos koko elämänsä elää järjellä niin varmaan *kannattaa*, mutta onko se elämän tarkoitus?Ei se elämän tarkoitus kyllä laivan kahvilastakaan löydy. Laivamatkalla elämäni tarkoitus on lähinnä siellä määränpäässä, johon on ihan kiva jättää enemmän rahaa käytettäväksi
Ai mikä määränpää? Jos mennään kyseiselle risteilylle, ollaan laivassa koko aika. Se määränpää on siis oma koti. Lähdetään kotoa paikasta A ja tullaan takaisin paikkaan A, eli kotiin. Syömäån ne loput matkalta ylijäåneet eväät? 😁
Se väliaika ollaan siellä laivalla. Ellei sitten mene aamulla tunniksi Tukholman satamaan piipahtamaan.
Siellä ei vain taida olla mikään paikka sihan aikaan auki. Muuten varmaan kiinnostava paikka sinällään elämyksenä, voittaa laivan ravintolat. No, voihan ne eväät syödä siellä Tukholman satamassa, niin tulee matkakokemusta. Mutta rahaa siellä tuskin kuluu eikä tarvita, ellei joudu ryöstön kohteeksi, joku muu siis tarvitsee.
Silloin menee koko kukkaro, joten sitäkautta eväät ovatkin tarpeen myös paluumatkalla. Ellei lokit ehdi ryöstää niitä siellä Tukholman satamassa.
Ei, koko elämän tarkoitus ei ole laivan kahvila, mutta joskus on sielläkin mukava istua ja viettää aikaa. Kun kerran on laivalle tullut. Kun ei huvita hytissä istua.
Elämän tarkoitus on nauttia siitä hetkestä ja siitä ajasta missä se ihminen sitten minäkin hetkenä on, ainakin vapaa-aikaa viettäessään ja kun on lähtenyt johonkin reissuun.
On se reissu Rovaniemen markkinoille, laivaristeilylle tai maailman ympäri. Rahan pikkutarkka laskeminen ei siihen kuulu.
Tarkoitin ajatuksen siis laajemminkin kuin laivan kahvio.
Mutta näköjään liian vaikea hahmottaa.
Voi että, mulla on just tuossa sellanen valkonen styrox-kylmälaukku jonka meinaan heivata roskiin. Hyvä kun tulikin puheeksi. Ei mene hukkaan, kyllä vauva-palsta vaan on paras!
Ensiksi eniten tarjoava saa ostaa seuraavaa risteilyä silmällä pitäen. Onhan se kylmälaukku jo sitten valmiiksi hankittuna.
Itse en tarvitse, ostan murkinat paikan päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 20 euroa ole mikään hukkaa heitetty raha jos sillä on ihan itse omilla aivoillaan ajatellen päättänyt ostaa vaikka ruokaa.
Miten joku ulkopuolinen voi määritellä mikä kullekin ihmiselle on *hukkaanheitettyä*?
Minulle olisi hukkaanheitettyä reissu jos tekisin sen koko ajan laskien mikä on kannattavaa ja järkevää, mitä kahvikupillinen ja sämpylä maksaa, mitä säästäisi kun syön hytissä enkä laivalla jne.
Koko elämä menee itseasiassa hukkaan jos sen elää koko ajan laskelmoiden ja minimoiden asiat.
Jos koko elämänsä elää järjellä niin varmaan *kannattaa*, mutta onko se elämän tarkoitus?Ei se elämän tarkoitus kyllä laivan kahvilastakaan löydy. Laivamatkalla elämäni tarkoitus on lähinnä siellä määränpäässä, johon on ihan kiva jättää enemmän rahaa käytettäväksi
Ai mikä määränpää? Jos mennään kyseiselle risteilylle, ollaan laivassa koko aika. Se määränpää on siis oma koti. Lähdetään kotoa paikasta A ja tullaan takaisin paikkaan A, eli kotiin. Syömäån ne loput matkalta ylijäåneet eväät? 😁
Se väliaika ollaan siellä laivalla. Ellei sitten mene aamulla tunniksi Tukholman satamaan piipahtamaan.
Siellä ei vain taida olla mikään paikka sihan aikaan auki. Muuten varmaan kiinnostava paikka sinällään elämyksenä, voittaa laivan ravintolat. No, voihan ne eväät syödä siellä Tukholman satamassa, niin tulee matkakokemusta. Mutta rahaa siellä tuskin kuluu eikä tarvita, ellei joudu ryöstön kohteeksi, joku muu siis tarvitsee.
Silloin menee koko kukkaro, joten sitäkautta eväät ovatkin tarpeen myös paluumatkalla. Ellei lokit ehdi ryöstää niitä siellä Tukholman satamassa.Ei, koko elämän tarkoitus ei ole laivan kahvila, mutta joskus on sielläkin mukava istua ja viettää aikaa. Kun kerran on laivalle tullut. Kun ei huvita hytissä istua.
Elämän tarkoitus on nauttia siitä hetkestä ja siitä ajasta missä se ihminen sitten minäkin hetkenä on, ainakin vapaa-aikaa viettäessään ja kun on lähtenyt johonkin reissuun.
On se reissu Rovaniemen markkinoille, laivaristeilylle tai maailman ympäri. Rahan pikkutarkka laskeminen ei siihen kuulu.
Tarkoitin ajatuksen siis laajemminkin kuin laivan kahvio.
Mutta näköjään liian vaikea hahmottaa.
Joku voi nauttia laivamatkasta yhtä paljon, vaikka kuluttaisi vähemmän ja söisi jopa omia eväitä, ja sen pitäisi olla sallittua. Myönnetään että en hahmota kuluttamisen ja laivan ravintoloissa syömisen tuomaa suurta lisäarvoa.
Me käymme risteilyillä pari-kolme kertaa vuodessa. Mutta sen verran mukavuudenhaluisia olemme (40+ vanhemmat) että otamme aina commodoren tai sviitin. Lapsetkin ovat jo koululaisia, eli ei mitään pikkulapsia enää ja pallomereen ei tarvitse mennä. Hintaan kuuluu lounge, eli syömme siellä, on juomat ja kahvilatasoiset tarjoilut. On rieskarullaa, sämpylää, hedelmäsalaattia, kakkuja jne. Nautimme rauhassa siellä ja otamme hyttiin mukaan mitä haluamme. Ja sitten ruokailu ravintolassa, aamulla erikoisaamiainen kuohuviineineen. Ei jää nälkä todellakaan.
MUTTA sen verran olen insinöörinainen, että juomaveden tuomme mukanamme, eli aina on se 5 litran tonkka mukana :) . Saisimme toki loungesta veloituksetta, mutta avoimissa mukeissa, ei kiitos. Enkä suostu maksamaan pullovedestä laivan hintoja :D . Naurakaa vain, mutta saan noita isoja tonkkia veloituksetta, joten mielelläni vien kun autolla mennään laivan viereen parkkiin.
Juteltiin tästä jo miehenkin kanssa ja oltiin yhtä mieltä siitä, että laivalta saa kallista bulkkiruokaa, joka ei ole hintansa arvoista. Kiitos av, harkitaankin ensi kerralla omia eväitä! 😅
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne mitään eväitä tarvita, kun merestä saa kalaa. Pitkät siimat mukaan kun se kansi on aika korkealla. Ahvenet kypsyy hyvin trangialla ja sillä mukana kulkevalla mikrolla voi sitten hytissä lämmittää aamuksi sen, mitä iltapalalta jäi yli.
Parhaat neuvot koskaan! 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai 24 h risteilyllä??? Tolla laivallahan se määränpää on koti.
Tässä tapauksessa maksetaan rahaa siitä, että päästään syömään omia eväitä laivalle. Mutta on sitten tietty pikkuisen enemmän mitä törsätä Prismassa kun laivasta kotiudutaan.
Hieno juttu, että suomalaiset lapsiperheet ovat taas tämänkin keskustelun perusteella niin rikasta porukkaa, että helposti voi vaikka satoja euroja laittaa laivalla syömiseen, eikä tunnu missään. No, emme mekään köyhiä ole, mutta minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa mennä 3- ja 5-vuotiaiden aktiivisten lasten kanssa laivan ravintolaan syömään. Rahaa siinä menee kuitenkin lähemmäs satanen kerralla, mutta hetkestäkään ei nauti. Itse ainakin olen sellainen, että haluan syödä rauhassa ja hitaasti, mutta lasten kanssa se menee helposti sählingiksi ja hotkimiseksi. Kun maksan rahaa ravintolassa syömisestä, niin teen sen mielelläni niin, että siitä pääsee nauttimaan. Lasten kanssa ravintolassa syömistä harrastetaan Suomessa mäkkärissä tai edullisemmissa perheravintoloissa ja ulkomailla kunnon ravintoloissa, joissa ei joudu pulittamaan kuin parikymppiä.
Mitä eväisiin tulee, niin otetaan aina eväät mukaan illaksi yllä mainitusta syystä ja lisäksi myös siitä syystä, että laivan ravintolassa illastaminen menisi liian myöhäiseksi. Lapset haluavat leikkimään, eivätkä ravintolaan näyttämään kuinka rahaa riittää. :D Aamupala aina laivan ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuo on myös nopeampi keino saada lapset nukkumaan jos aikuisia huvittaa vielä pistäytyä diskon puolella. Yllättävän kauan menee siellä ruokalassa lasten kanssa ja lapset kuitenkin saaneet sitä seikkailua sinne hyttiinkin mennessä jo.
edelleenkään en ole leipäkauppoja laivoilla nähnyt vaan myös meillä on omat eväät aina mukana. kun meillä oli lapset pienempiä niin mikro kulki aina mukana
Oma mikro kassissa Ruotsinlaivalle. :D
Tällä palstalla on kyllä hulvatonta porukkaa!
Laivan kahvilasta löytyy kyllä oma mikro, jolla saa lämmittää lapsille purkkiruokaa. En ymmärrä tätä kommenttia puolestaan, että lapset laitetaan nukkumaan ja aikuiset pistäytyvät diskon puolelle? Ei niitä lapsia tosiaan saa yksinään valvomatta hyttiin jättää, tuolaisestahan tulee lastensuojeluilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
.....Itse ainakin olen sellainen, että haluan syödä rauhassa ja hitaasti, mutta lasten kanssa se menee helposti sählingiksi ja hotkimiseksi. Kun maksan rahaa ravintolassa syömisestä, niin teen sen mielelläni niin, että siitä pääsee nauttimaan. Lasten kanssa ravintolassa syömistä harrastetaan Suomessa mäkkärissä tai edullisemmissa perheravintoloissa ja ulkomailla kunnon ravintoloissa, joissa ei joudu pulittamaan kuin parikymppiä.
Mitä eväisiin tulee, niin otetaan aina eväät mukaan illaksi yllä mainitusta syystä ja lisäksi myös siitä syystä, että laivan ravintolassa illastaminen menisi liian myöhäiseksi. Lapset haluavat leikkimään, eivätkä ravintolaan näyttämään kuinka rahaa riittää.....
Tässä varmaankin juuri kiteytyy syy siihen, miksi suomalaiset kakarat eivät osaa käyttäytyä ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Hieno juttu, että suomalaiset lapsiperheet ovat taas tämänkin keskustelun perusteella niin rikasta porukkaa, että helposti voi vaikka satoja euroja laittaa laivalla syömiseen, eikä tunnu missään. No, emme mekään köyhiä ole, mutta minua ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa mennä 3- ja 5-vuotiaiden aktiivisten lasten kanssa laivan ravintolaan syömään. Rahaa siinä menee kuitenkin lähemmäs satanen kerralla, mutta hetkestäkään ei nauti. Itse ainakin olen sellainen, että haluan syödä rauhassa ja hitaasti, mutta lasten kanssa se menee helposti sählingiksi ja hotkimiseksi. Kun maksan rahaa ravintolassa syömisestä, niin teen sen mielelläni niin, että siitä pääsee nauttimaan. Lasten kanssa ravintolassa syömistä harrastetaan Suomessa mäkkärissä tai edullisemmissa perheravintoloissa ja ulkomailla kunnon ravintoloissa, joissa ei joudu pulittamaan kuin parikymppiä.
Mitä eväisiin tulee, niin otetaan aina eväät mukaan illaksi yllä mainitusta syystä ja lisäksi myös siitä syystä, että laivan ravintolassa illastaminen menisi liian myöhäiseksi. Lapset haluavat leikkimään, eivätkä ravintolaan näyttämään kuinka rahaa riittää. :D Aamupala aina laivan ravintolassa.
Eli menetkö sä sinne laivalle ilmaiseksi?
Maksatte rahaa siitä, että menette nukkumaan hyttiin ja syötte hytissä omia eväitä ja lapset pääsee seuraavana aamuna pallomereen?
Tällainen vaan tuntuu itselle jotenkin tosi vieraalta. Ja lapsia on kolme, joille on ollut ihan normaalia syödä lomalla päivällistä klo 22 jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai 24 h risteilyllä??? Tolla laivallahan se määränpää on koti.
Tässä tapauksessa maksetaan rahaa siitä, että päästään syömään omia eväitä laivalle. Mutta on sitten tietty pikkuisen enemmän mitä törsätä Prismassa kun laivasta kotiudutaan.
Jos pitäydytään ap aloituksessa, niin perhehän nimenomaan aikoo seuraavana päivänä syödä kaikki ateriat laivan ravintoloissa. Eri asia sitten, onko laivan ravintolassa syöminen niin suuri elämys ettei sitä voisi jättää väliin, puhumattakaan siitä, harrastaako Prismassa käymistä.
Vierailija kirjoitti:
No tässä kyllä konkretisoituu se, miksi suomessa lapset ja ravintola ei sovi yhteeen, en vaan tajua. Omia lapsia on 3 kpl ja ikinä ei ole ravintolassa mennyt sählingiksi ja aina olen nauttinut. Meille on jopa ravintolassa tultu sanomaan, että oli ilo seurata noin hienosti käyttäytyviä lapsia. Ymmärrän nyt, että tämä on ilmeisen harvinaista.
Mutta ehkä on hyvä että nää joilla aina menee sählingikis ottaa ne omat puurot mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli menetkö sä sinne laivalle ilmaiseksi?
Maksatte rahaa siitä, että menette nukkumaan hyttiin ja syötte hytissä omia eväitä ja lapset pääsee seuraavana aamuna pallomereen?
Tällainen vaan tuntuu itselle jotenkin tosi vieraalta. Ja lapsia on kolme, joille on ollut ihan normaalia syödä lomalla päivällistä klo 22 jälkeen.
Reittimatka maksaa noin 40€ meidän perheeltämme auton kanssa. Matkustamme laivalla Suomeen kesäisin sukulaisia tapaamaan. Minulla ei ole mitään kategorisesti sitä vastaan, että 3-vuotias lapseni olisi hereillä ja söisi ravintolassa iltakymmenen jälkeen, mutta en usko siitä kenenkään, varsinkaan hänen itsensä nauttivan, kun normaali nukkumaanmenoaika on viimeistään klo 21.
Vierailija kirjoitti:
Voi että, mulla on just tuossa sellanen valkonen styrox-kylmälaukku jonka meinaan heivata roskiin. Hyvä kun tulikin puheeksi. Ei mene hukkaan, kyllä vauva-palsta vaan on paras!
Ensiksi eniten tarjoava saa ostaa seuraavaa risteilyä silmällä pitäen. Onhan se kylmälaukku jo sitten valmiiksi hankittuna.
Itse en tarvitse, ostan murkinat paikan päältä.
Ei olis vanhaa mikroa kaupan? Lähtiskö kylmälaukku kylkiäisiks? Tai edes muutama kylmäkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä kyllä konkretisoituu se, miksi suomessa lapset ja ravintola ei sovi yhteeen, en vaan tajua. Omia lapsia on 3 kpl ja ikinä ei ole ravintolassa mennyt sählingiksi ja aina olen nauttinut. Meille on jopa ravintolassa tultu sanomaan, että oli ilo seurata noin hienosti käyttäytyviä lapsia. Ymmärrän nyt, että tämä on ilmeisen harvinaista.
Mutta ehkä on hyvä että nää joilla aina menee sählingikis ottaa ne omat puurot mukaan.
Aivan!
Päivä Tukholmassa -risteilyllä ehtii aina jo menomatkalla saada tarpeekseen laivan sapuskoista. Laivoillahan on ne samat leivät ja hinnat eri kahviloissa, muutama a la carte -paikka jotka on yleensä ylihintaisia laatuun nähden ja palvelukin on yleensä väsynyttä, ja sitte buffet, jota vältän kuin ruttoa, koska en tykkää taistella ruuista etuilevien ahmattien kanssa enkä saada tauteja. Ihmiset on yllättävän epähygienisiä ja ronkkivat miten sattuu ruokia paskaisilla käsillään.
Niinpä ostamme Tukholmasta aina omat herkut takaisintulomatkalle. Rapeita sämpylöitä ja konjakkimeetvurstia, aromikasta juustoa, marenkitorttua, hummussalaattia ja ties mitä. Icasta kyllä löytyy! Voi sitä ihanuutta, parhaimmat herkkuhetket on olleet aina hytissä paluumatkalla. Ruotsista kun saa paljon sellaisia herkkuja, joita ei saa Suomesta. Eikä laivalta.