Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hyvin muiden vajaa 3-vuotiaat puhuu?

Vierailija
07.04.2013 |

Tuleeko lauseet ihan oikeaoppisesti? Omia sanoja enää?
Mitä kyselee?

Meillä on puheterapeutille lähetetty lähete, muttei aikaa oo vielä saatu. (Ei tosin puheen takia, vaan huonon syömisen mutta kuitenkin.) Ei oo lähipiirissä samanikäsiä niin ei voi vertailla. Esikoinen kyseessä.

Esimerkkejä:
"Mikä papan nimi on?" - Mikä pappa mimi?
"Minne *jokin* meni?" - Missä toi meni?
Yms... pitkiäkin sepustuksia tulee, melko ymmärrettävästi mutta jotain sanoja just ei osaa taivuttaa oikein, ja sana "on" puuttuu useesti välistä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon puhuu mutta jostain saa selvää vain äiti ja isi :) minusta kuulostaa selvältä puheelta kun olen tottunut

Vierailija
2/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin poika puhuu paljon mutta usein täysin tintemattomat eivät saa selvää pojan puheesta, äiti joutuu tulkkaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään puheterapiassa ja mä sain ekaks läksyn/läksytyksen.=

Kielioppivirheet ei ole tossa vaiheessa mikään ongelma vaan sanojen määrä ja niiden päivittäinen lisääntyminen.

Tärkeintä kuulemma et lapsi osaa vaikka 200 sanaa väärin kuin 50 sanaa täydellisesti oikein.

Taivutukset tulee kuulemma keskustelujen lomassa vähän kuin itsestään. Aina kun lapsi sanoo jonkun lauseen väärin sanot vain sen kiihkottomasti oikein ja hyvä jos lapsi toistaa mut ei se mitään jos ei matki. 

Sanavarasto on tärkein ja puhutun sanan ymmärtäminen.

Vierailija
4/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:21"]

Tuleeko lauseet ihan oikeaoppisesti? Omia sanoja enää?
Mitä kyselee?

Meillä on puheterapeutille lähetetty lähete, muttei aikaa oo vielä saatu. (Ei tosin puheen takia, vaan huonon syömisen mutta kuitenkin.) Ei oo lähipiirissä samanikäsiä niin ei voi vertailla. Esikoinen kyseessä.

Esimerkkejä:
"Mikä papan nimi on?" - Mikä pappa mimi?
"Minne *jokin* meni?" - Missä toi meni?
Yms... pitkiäkin sepustuksia tulee, melko ymmärrettävästi mutta jotain sanoja just ei osaa taivuttaa oikein, ja sana "on" puuttuu useesti välistä.

[/quote]

Tuollaista meilläkin.  Joskin lauseet ovat aina lyhyitä ja suurin osa sanoista ei todellakaan mene oikein. Tyttö siis täyttää kolme kesäkuussa, jos sillä jotain merkitystä on.

En ole huolissani puheesta. Meillä esikoinen puhui tuossa iässä ihan siansaksaa, vain me vanhemmat ymmärsimme, mitä toinen puhui. Puheterapeutille sitten päädyttiin kun lapsi oli 4v.

Voipi hyvin olla, että tytön kanssa "joudutaan" myös puheterapeutille mutta katsotaa sitten neuvolassa, mitä mieltä th on.

Vierailija
5/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun miehellä on 3,5v lapsi jolle nyt on ehdoteltu puheterapiaa. Puhe on about tällaista

- vauvamaista, en tiedä miten hyvin perheen ulkopuoliset saavat selvää kun itse olen tietysti tottunut

- lauseet 3-4 sanan mittaisia

- ei puhu niin, että puhe kuulostaisi ns. "oikealta" puheelta, vaan sanat tulevat pötkössä, lapsi myös puhuu todella kovalla äänellä. Ei mitään vivahteita, korkeintaan äänen kovuus vaihtelee

- lauseet vajavaisia, lapsen kanssa ei pysty keskustelemaan vaan juttelu menee enemmän kysymys-vastaus-vuorottelulla, ylipäätään itseilmaisu heikkoa

Pari esimerkkiä sanoista vielä

kissa -> kitta

karhu -> kaau

yksi, kaksi, kolme -> ykki, kakki, komme

en jaksa enää -> jakka enää

Eli selvästi on kehityksestä jäljessä. Jos vertaan tätä lasta miehen vanhempaan lapseen, niin tämä vanhempi lapsi puhui samanikäisenä paaaljon paremmin. Vain joitakin kirjaimia puuttui (s, r) ja taivutusmuodot olivat vähän niin ja näin. Sinuna ap ehkä kiinnittäisin huomiota siihen, miten kirjaimet tulevat ja kuinka monta sanaa lauseessa on. 3v:n pitäisi mielestäni puhua jo suht hyvin ja niin, että ihmiset saavat puheesta selvää.

Vierailija
6/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puhui paljon, mutta myös paljon omia sanoja niin, että vieraiden oli välillä vaikea ymmärtää. 3-vuotiaana aloitti kerhon kerran viikossa, ja muutamassa kuukaudessa puhe muuttui selväksi ärrävikaa lukuunottamatta.

Vierailija
7/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lapsi on jotenkin vajaa, ei voi vaatia liikoja puheenkehityksenkään suhteen.

Vierailija
8/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohduttelen tuon kutosen viestin jälkeen. Lapsesi kuulostaa täysin normaalilta. Minun lapseni puhui vielä tuossa iässä aivan epäselvästi niin, että esimerkiksi konsonantit k, p ja t menivät sekaisin. Lauseet olivat lyhyitä eivätkä vieraat saaneet selvää. Poika oli kuitenkin erittäin taitava sosiaalisesti ja kommunikointihalukas. Hänellä oli melko laaja sanavarasto. Poika pääsi puheterapiaan, ja saikin sitä kolme vuotta. Esikouluiässä puhe selkeni. Hän myös oppi lukemaan. Nyt hän loistaa koulussa sekä äidinkielessä että varsinkin matematiikassa - ja kaikissa muissakin aineissa.

Puheterapia tapahtuu enimmäkseen kotona. Se edellyttää vanhempien sitoutumista ja hyvää asennetta.

Vierailija
9/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä tuosta 8:sta. Äläkä missään tapauksessa rupea kuvittelemaan, että lapsesi on jotenkin tyhmä - siitä ei ole kyse.

Vierailija
10/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika täyttää kesäkuussa kolme. Muuten on alkanut puhuun viime kuukausina tosi hyvin, mutta sellainen jännä juttu on, että puhuu vähän espanjalaisittain. Saattaa siis tehdä tavallisesta lauseesta kysymyslauseen vain muuttamalla lauseen painotusta :) näinhän ei siis suomessa oikeasti tehdä. Hauskan kuuloista :) 

Vierailija
11/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:43"]

Älä välitä tuosta 8:sta. Äläkä missään tapauksessa rupea kuvittelemaan, että lapsesi on jotenkin tyhmä - siitä ei ole kyse.

[/quote]

Ap itse nimittää lastaan vajaaksi, ks. otsikko. 

Vierailija
12/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mua ei noi kommentit haittaa jotka puuttuu tuohon "vajaa" sanaan, koska mun mielestä ihan oikein (no ei nyt ihan kieliopillisesti ehkä), mut selkeästi kirjoitettu et tarkoitetaan lasta joka on melkein kolme vuotta. Jos tarkoittasin "vajaita", eli tyhmiä kolmevuotiaita niin olisin varmaan kirjottanut "vajaat 3-vuotiaat". Vitun vajukit jotka siihenkin sanaan takertuivat... ei taida luetun ymmärtäminen riittää.

Muille kiitos vastauksista, ei tässä taida sitten mitään huolta olla ton puhumisen suhteen :) 
Ap.

Vierailija
13/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:35"]

No mun miehellä on 3,5v lapsi jolle nyt on ehdoteltu puheterapiaa. Puhe on about tällaista

- vauvamaista, en tiedä miten hyvin perheen ulkopuoliset saavat selvää kun itse olen tietysti tottunut

- lauseet 3-4 sanan mittaisia

- ei puhu niin, että puhe kuulostaisi ns. "oikealta" puheelta, vaan sanat tulevat pötkössä, lapsi myös puhuu todella kovalla äänellä. Ei mitään vivahteita, korkeintaan äänen kovuus vaihtelee

- lauseet vajavaisia, lapsen kanssa ei pysty keskustelemaan vaan juttelu menee enemmän kysymys-vastaus-vuorottelulla, ylipäätään itseilmaisu heikkoa

Pari esimerkkiä sanoista vielä

kissa -> kitta

karhu -> kaau

yksi, kaksi, kolme -> ykki, kakki, komme

en jaksa enää -> jakka enää

Eli selvästi on kehityksestä jäljessä. Jos vertaan tätä lasta miehen vanhempaan lapseen, niin tämä vanhempi lapsi puhui samanikäisenä paaaljon paremmin. Vain joitakin kirjaimia puuttui (s, r) ja taivutusmuodot olivat vähän niin ja näin. Sinuna ap ehkä kiinnittäisin huomiota siihen, miten kirjaimet tulevat ja kuinka monta sanaa lauseessa on. 3v:n pitäisi mielestäni puhua jo suht hyvin ja niin, että ihmiset saavat puheesta selvää.

[/quote]

Kuuleeko lapsi varmasti normaalisti?

Vierailija
14/14 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:46"]

Meillä poika täyttää kesäkuussa kolme. Muuten on alkanut puhuun viime kuukausina tosi hyvin, mutta sellainen jännä juttu on, että puhuu vähän espanjalaisittain. Saattaa siis tehdä tavallisesta lauseesta kysymyslauseen vain muuttamalla lauseen painotusta :) näinhän ei siis suomessa oikeasti tehdä. Hauskan kuuloista :) 

[/quote

Joissain käännetyissä lastenohjelmissa on tuota nousevaa intonaatiota (esim. Richard Scarry).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän