Sain ensimmäisen asuntoni vasta 26v, "hieman" on vaikuttanut elämän aloittamiseen..
Tein pätkätöitä ja yritin saada vuokra-asuntoa, jostain syystä en sitä ikinä saanut, kunnes jollain kumman ihmeellä sain kaupungilta asunnon. Asuin siis äitini luona siihen asti(pyykit, ruoat, siivoukset yms. hoidin tietysti itse). Nyt olen niin katkeroitunut yhteiskunnan välinpitämättömyydestä, etten halua enää olla osa sitä. Luottotiedot menetin yhden maksamattoman tarkastusmaksun jälkeen ja niitä kertyi sen jälkeen kymmenkunta(ei ollut varaa maksaa niitä tt-tuesta) Työt lopetin, kun ei niitä tekemällä asuntoakaan löytynyt, päätin vain heittäytyä yhteiskunnan loiseksi, kun ei edes asuntoakaan ollut minulle. Nyt olen ollut niin pitkään pois työelämästä, katkeroitunut yhteiskunnalle ja tottunut elämään pienellä rahalla, etten enää edes haaveile perheestä, omasta asunnosta tai työpaikasta, niinkuin nuorena naivina haaveilin. Huomasin miten helppoa on heittää pyyhe kehään ja antautua elämän autuuteen ilman materiaa. Säälin jopa teitä työssäkäyviä, ette tiedä mitä menetätte. Elämänne.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Oletko yhtään pohtinut oman asenteesi vaikutusta siihen, että asiat tuntuvat menevän päin persettä? Olet 26v ja kuulostat kiukuttevalta murrosikäiseltä. Aikuisuus on sitä, että ottaa itse vastuun omasta elämästään, teoistaan, asenteestaan , ajatuksistaan. Kirjoituksesi henkii negatiivisuutta ja passiivisuutta, jos olisin itse vuokranantaja ja ilmaantuisit asuntonäytölleni tuolla asenteella nnin sori, en todellakaan vuokraisi asuntoa sinulle. Huoh...
Olen itseasiassa 30v, olin erittäin positiivinen ennenkuin täytin 18v, mutta vuosien taistelu tutkainta vastaan on kieltämättä negativoinut minut, olen erittäin kyyninen, katkera ja pettynyt yhteiskuntaa kohtaan, muuten elän ihan hilpeästi. Mutta sehän on vain luonnollista, nautin silti täysin siemauksin elämästäni, en vain halua ottaa osaa millään lailla yhteiskuntaan, lukuunottamatta almujanne tietysti. Olen kyllä muuten hyvin aktiivinen tekemään ja oppimaan asioita. Te voitte ylläpitää oravanpyöräänne ja minä voin nauttia elämästäni, kaikki ovat tyytyväisiä.
Pakko huomauttaa, että sä nyt vaan kuulut yhteiskuntaan. Olet syntynyt yhteiskuntaan sen jäseneksi, käytät yhteiskunnan suomia ja myymiä palveluita, kävelet yhteiskunnan teillä ja asut yhteiskunnan jäsenen luona. Jopa jos muutat metsään ja hävität itsesi "kadonneena", kuulut silloinkin yhteiskuntaan ihan kuin kuolleenakin. Vaikka olet miten katkera, tästä et vaan pääse eroon.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa aloituksessasi olit kuitenkin kovin katkera yhteiskunnalle ja nuoruuden haaveesi olivat murskana. Nyt nautit täysin siemauksin elämästäsi. Et tiedä itsekään mitä kirjoitat, pelle. Yrityksesi olla ylemmyydentuntoinen intelluktuelli kosahti täysin. Antaa olla, et näköjään kykene rakentavaan keskusteluun.
En ole katkera siitä että "haaveeni on murskana", oikeastaan koko tilanne on kasvattanut minua ihmisenä kun on saanut rauhassa pohtia elämän asioita, joita ei töissäkäydessä olisi kyennyt välttämättä pohtimaan, lisäksi on ollut aikaa tehdä muita asioita, ihan vain tekemisen iloksi. Olen vain tullut siihen tulokseen, että miksi vaivautua, elämä sujuu näinkin ihan lepposasti. Perheunelmasta ja normeihin mukautumisesta on tullut painajainen minulle, vaikka kieltämättä onhan suvunjatkamisen vaisto silti takaraivossa. Rottaralli ei ole minua varten, ehkäpä kuitenkin jätän geenini geenipooliin tavalla tai toisella ;) En itsekkään ymmärrä miksen kykene töitä tekemään, mutten vain kykene, olen ideologiani vanki.
Vau...mä olen siis saanut bannit totuuden puhumisesta?! Hienoa Suomi 2019...onneksi kohta alkaa EU:n puheenjohtajuus :-) Perästä kuuluu diktaattorit. Varokaakin bannaamasta mua turhaan, sillä mä en luovuta ikinä enää. Ei tietoa voi pimittää oikeus- ja sivistysvaltiossa! Yrittää voi, mutta omaan nilkkaan se käy ja voi käydä pahastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vau...mä olen siis saanut bannit totuuden puhumisesta?! Hienoa Suomi 2019...onneksi kohta alkaa EU:n puheenjohtajuus :-) Perästä kuuluu diktaattorit. Varokaakin bannaamasta mua turhaan, sillä mä en luovuta ikinä enää. Ei tietoa voi pimittää oikeus- ja sivistysvaltiossa! Yrittää voi, mutta omaan nilkkaan se käy ja voi käydä pahastikin.
Ja tietty tää tuli sit...sori ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sit käyny mielessä, että jos olisit jatkanut töissä ja asunut kotona, niin olisit saanut säästettyä käsirahan ja olisit voinut ostaa haluamasi asunnon?
Juu, olisinhan minä voinut satasen tai kaksi laittaa säästöön, niin olisin saanut käsirahan kasaan 15 vuodessa, jippii. 400e vuokraa, 500e elämiseen, palkkaa sain siis ruhtinaalliset 1100 e kuussa, vuokratyöpaikka tietenkin.
Vuokratyöpaikasta olisi voinut poikia vakipaikka pidemmällä ajalla? Ap vaikuttaa tosi kärsimättömältä tyypiltä. Itsekin saan palkaa nettona vähän päälle tonnin ja silti olen siellä töissä joka päivä kahdeksasta neljään. Mikset yritä vaikka päästä korkeakouluun niin valmistuessa saat melko varmasti parempaa liksaa? Ai niin, ei voi, kun se vaatii töitä. AP olet itse ojasi kaivanut!
ps. yksityiset vuokraa yksiöitä. Helsingin keskustasta et ehkä sellaista saa, mutta muualta kyllä. Säästät vuokravakuuden ja hoidat luottotiedot kuntoon ensin.
Näin ei voi käydä naiselle. Hillitön peräkammarin poika -syndrooma ap:lla.
Mulla oli erittäin huono tilanne ja asuin kotona 30-vuotiaaksi asti, en edes saanut toimeentulotukea, en sitä kyllä hakenutkaan. Ajattelin myöhemmin ap:n lailla mutta onneksi olen nyt kasvanut aikuiseksi ja vihdoin 39-vuotiaana saanut vakityön. Olen ollut niin pitkään työtön, että nautin tästä nyt todella. Kerrankin voin ostaa kalliita vaatteita ja käydä vaikka kalliissa baarissa. Vaikkei palkkani edes ole kovin hyvä. Eikä tarvitse täyttää niitä anomuslappuja eikä tarvitse pyytää velkaa maksavaa kaveria antamaan rahaa käteisenä, koska tiliotteet kytätään. Tästä en luovu.
Kuule, on se elämänasenne meillä muillakin kohdallaan. Senkus elät kuten elät, hyvin harva miettii sua tai sun elämää ollenkaan, vaikka oletkin tuollainen foliohattuanarkisti. Me muut rakastetaan perhettä, nautitaan töistämme, palkitaan toisiamme ja nautitaan muutenkin että ollaan elossa. Tollanen uhoaminen vie kyllä kauheesti energiaa. Mut loikoile sä vain, varo ettei päihteet vie mennessään. Mä en tunne olevani oravanpyörässä vaan tosi kiitollinen että saan olla täällä enkä kehitysmaassa. Toivottavasti pääsen joskus auttamaan paikanpäälle kun ajoitus on sopiva.
Mutta, unelmansa kaikille. Onneksi olkoon oman tien löytämisestä, joka näyttää, noh.... tyhjältä.
Mitä tarkoittaa saada oma asunto? Mummo jätti perinnöksi? Äiti ja isä ostivat?
Ap ei ole maininnut sukupuoltaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei luottotietoja menetä yhden maksamattoman laskun vuoksi. Ensin tulee useampi muistutus, sitten otetaan yhteyttä ulosotosta ja kysytään onko varaa maksaa.
Aika välinpitämätön saa olla, että onnistuu menettämään luottotiedot. Sossusta saa rahaa laskuihin.
Kyllä, luottotiedot todellakin menetetään yhden maksamattoman laskun takia, ihan sama kuinka monta muistutusta lähetetään.
Taitaa todellisiudentaju olla hukassa.
Mua jäi kiinnostamaan tuo, että työ ei kiinnosta mutta osaat tehdä rahaa... varastelemalla? Myymällä kukkaa tai mömmöjä?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kotoa poismuuttavat tarkoita omalla asunnolla sitä, että olet asunnon ainoa asunto. Näin siis esim. kaupungin vuokrakämpästä puhutaan omana kämppänä ja asiayhteydestä useimmille selviää, ettei kyseessä kuitenkaan ole omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kotoa poismuuttavat tarkoita omalla asunnolla sitä, että olet asunnon ainoa asunto. Näin siis esim. kaupungin vuokrakämpästä puhutaan omana kämppänä ja asiayhteydestä useimmille selviää, ettei kyseessä kuitenkaan ole omistusasunto.
Kiva tää autocorrect, siis ainoa asukas...
Vierailija kirjoitti:
No nyt kun olet saanut oman asunnon, niin ootko löytäny tyttöystävää? Vai onko vielä etsinnässä. Aattelin vaan, että kun mietit että ei asuntoa=ei tyttöystävää ja ei asuntoa=yhteiskunnan syy, niin ei tyttöystävää=yhteiskunnan syy. Niin onko nyt sit löytyny jo? Vai oliko kuitenki joku muu syy siinä? Aika moni nainen muuten karsastaa myös sellaisia miehiä, jotka ei edes yritä työllistyä. Ihan vaan tiedoksi.
Olen parisuhteessa, olin myös nuorempana parissa suhteessa, parin vuoden juomatauko oli niiden välissä, jotain kännipanoja silloin. Eli en kai niin kelvoton naisrintamalla ole ollut? Ja on se kumma jos ei yhteiskunnassa ole kaikille tarjota asuntoa, minkä takia tänne lapsia viitsisi hankkia, jossei kaikille ole edes kelvollisia elinolosuhteita? Jos työpaikkoja on vapaana vähemmän kuin työnhakijoita, niin onhan se täysin mahdotonta työllistää kaikkia. Joten minä vapaaehtoisesti "annan" työpaikkani sitä enemmän tarvitsevalle/haluavalle.
No tuntuu vaan, että ap on aikalailla ulkoistanut itsensä oman asumisen järjestämisen vastuusta, kun SAI oman asunnon. Mistä sai? Keneltä? Miksei sano, että vuokrasi ensimmäisen kotinsa tai että muutti lapsuuskodista iässä x? Täyttä luuseriainesta.
Nyt se sitten odottaa saavansa työpaikan/ puolison/ auton/ rahaa tms. Että taas tippuisi taivaasta jotain eteen.
Tuossa aloituksessasi olit kuitenkin kovin katkera yhteiskunnalle ja nuoruuden haaveesi olivat murskana. Nyt nautit täysin siemauksin elämästäsi. Et tiedä itsekään mitä kirjoitat, pelle. Yrityksesi olla ylemmyydentuntoinen intelluktuelli kosahti täysin. Antaa olla, et näköjään kykene rakentavaan keskusteluun.