Ihanan edistyksellisiä nuo sähköautot! Vajaat 2 vuotta pikalatausta ja akusta vain 84% maksimikapasiteetista jäljellä!
https://www.is.fi/autot/art-2000009784735.html
"Yksinomaan pikaladattujen sähköautojen ajoakut voivat tuhoutua pahimmillaan hyvinkin nopeasti.
Eräs tuore julkisuuteen levinnyt esimerkki löytyy Norjasta, jossa vajaat kaksi vuotta taksikäytössä olleen Tesla Model 3:n ajoakusta oli 96300 kilometrin jälkeen jäljellä enää 84 prosenttia - eli auton alkuperäisestä toimintamatkasta oli toisin sanoen hävinnyt jopa lähes sata kilometriä."
Eipä tule sähköautoa tähän talouteen, ainakaan ennen kuin teknologia on kehittynyt niin, että akku kestää vähintään kymmeniä tuhansia lataussyklejä ilman kapasiteetin merkittävää alenemista. Nykyisinhän puhutaan esim. puhelinten akkujen kohdalla maksimissaan muutamista tuhansista sykleistä, joissakin tapauksista vain joissain sadoista sykleistä.
Onnea on bensa-auto, kun bensatankki ei pienene piiruakaan vuosien käytön myötä!
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Höpötihöö. Fake news.
Teslan omistajan oppaassa ja verkkosivuilla nimenomaan sanotaan täysin selvästi että pikalatauksen jatkuva käyttö vahingoittaa akun kapasiteettia, ja että sitä ei siksi suositella.
Tässä tapauksessa autoa ei oltu ilmeisesti koskaan muulla tavalla ladattukaan vaan käytetty pelkästään pikalaturia.
Pikalaturi on kuin pikaruoka ihmiselle. Ihan Ok satunnaisena ratkaisuna jos tien päällä iskee yllättävä nälkä, mutta aiheuttaa ongelmia jos ei mitään muuta syö kuin mäkkäri-mössöä.
Pohjoismaista löytyy vaikka kuinka paljon dataa taksitesloista joilla on ajettu huimia matkoja samalla akulla kaikissa sääoloissa. Kunhan akku ladataan kuten auton valmistaja suosittelee.
Jokainen latauskerta kuluttaa akun maksimikapasiteettia. Ei väliä, onko kyseessä pikalataus vai tavallinen lataus. Jälkimmäisenä mainittu kuluttaa vähemmän, mutta kuluttaa kuitenkin. Maksimikapasiteetti laskee pikkuhiljaa myös akun ikääntymisen seurauksena, vaikka akkua ei käytettäisikään. Eli toisin sanoen sähköauton akun maksimikapasiteetin heikkeneminen on väistämätöntä. Bensa-auton bensatankin osalta moista ei tapahdu.
Voin kuitenkin harkita sähköautoa siinä vaiheessa, jos tai kun akkutekniikka on kehittynyt siihen pisteeseen, että akku kestää kymmeniä tuhansia tai jopa satoja tuhansia lataussyklejä heikentymättä kapasiteetiltaan lainkaan tai käytännössä lainkaan. Niin kuin tuohon tyyliin:
https://gizmodo.com/new-nanowire-batteries-can-be-charged-more-than-100…
"In three months of testing, the team found that they were able to charge and discharge a simple cell made from the wires over 200,000 times without any damage or loss in capacity. For a little context, most modern li-on cells begin to give up after a few thousand cycles."
Tai sitten, jos sähköautoissa opitaan hyödyntämään ns. timanttiakkuja tai ydinakkuja, joita ei tarvitse yhden ihmiselämän aikana koskaan ladata.
https://www.firstpost.com/tech/science/scientists-develop-working-proto…
"Scientists turn nuclear waste into "diamond" batteries that can last for a thousand years"
Ihanan edistyksellisiä nuo pensa autot. Ranskassa hellettä nyt 40 astetta, muutaman vuoden kuluttua asuinkelvoton maa ja ne muuttaa tänne.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan edistyksellisiä nuo pensa autot. Ranskassa hellettä nyt 40 astetta, muutaman vuoden kuluttua asuinkelvoton maa ja ne muuttaa tänne.
Yhden cityvihreän "eri trendikkään maailmanparannusmatkan" lentojen aiheuttamat päästöt vastaavat vuoden autoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan edistyksellisiä nuo pensa autot. Ranskassa hellettä nyt 40 astetta, muutaman vuoden kuluttua asuinkelvoton maa ja ne muuttaa tänne.
Yhden cityvihreän "eri trendikkään maailmanparannusmatkan" lentojen aiheuttamat päästöt vastaavat vuoden autoilua.
Mutku ne muut.
Riippuu myös akkutyypistä että kuinka paljon pikalataus heikentää kapasiteettia.
Kaikki akkutyypit eivät heikkene yhtä helposti.
Markkinoille on tulossa myös lähivuosina Solid State akustoja, jotka eivät heikkene varmaan lainkaan, mutta nuo ovat lienee aluksi kyllä varsin kalliita.
Kiinalaisen Nioon ei tarvitse ostaa akustoa lainkaan, vaan akuston voi vuokrata ja sen voi käydä vaihdattamassa vaihtoasemalla aina toiseen halutessaan. Vaihto ei kestä kuin muutaman minuutin. Kuuluu palveluun. Norjassa Nio on jo markkinoilla ja siellä on noita vaihtoasemiakin jo muutamia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan edistyksellisiä nuo pensa autot. Ranskassa hellettä nyt 40 astetta, muutaman vuoden kuluttua asuinkelvoton maa ja ne muuttaa tänne.
Yhden cityvihreän "eri trendikkään maailmanparannusmatkan" lentojen aiheuttamat päästöt vastaavat vuoden autoilua.
Siks kai ne selittääkin että lentäminen ei aiheuta paljoa päästöjä.
Siitå huolimatta vaikka yhdellä lennolla poltetaan kymmeniä tuhansia kiloja fossiilisia uusiutumattomia luonnonvaroja joiden hiilidioksidipäästöt on moninkertaiset tuohon poltettuun kilomäärään nähden.
Samalla kun monen metrin läpimittaiset "puhalluslamput" hönkii tulikuumasti lämpöä ilmakehåån. Ja noita koneita on flightradarin mukaan euroopannpäällä tuhansia kokonajan ilmassa.
Kaipa myös nämä sähköauton ostajat ottavat selvää että akkumateriaalit tuotetaan eettisesti hyvin, ottaen huomioon louhijoiden palkat, työolosuhteet, maan käytön vaikutus ruoan- ja vedentuotantoon jne. Tämä on uusi kasvava ala, helppo puuttua tässä vaiheessa epäkohtiin. Mikä autonvalmistaja ottaa nämä huomioon parhaiten tällä hetkellä?
Vierailija kirjoitti:
Kaipa myös nämä sähköauton ostajat ottavat selvää että akkumateriaalit tuotetaan eettisesti hyvin, ottaen huomioon louhijoiden palkat, työolosuhteet, maan käytön vaikutus ruoan- ja vedentuotantoon jne. Tämä on uusi kasvava ala, helppo puuttua tässä vaiheessa epäkohtiin. Mikä autonvalmistaja ottaa nämä huomioon parhaiten tällä hetkellä?
Oletko ottanut selvää sen taskussa olevan puhelimen osista, että ovat eettisesti tuotettu yms?
ei mikään akku kestä jatkuvia pikalautauksia
valovirralla ku laitailee ajan kanssa niin kestää
auton akku sekä sähköjohdot.
kiire on perkeleen leikkikalu
EI TÖPSELI HOMO kirjoitti:
Minun diiselissä on tankin kapasiteetti 10-vuoden jälkeenki 100%
mutta moottori ei ole enää samanlainen.
tietenkin polttoneste- autotki kuluu kokoajan
jostain päästä
Vierailija kirjoitti:
Höpötihöö. Fake news.
Teslan omistajan oppaassa ja verkkosivuilla nimenomaan sanotaan täysin selvästi että pikalatauksen jatkuva käyttö vahingoittaa akun kapasiteettia, ja että sitä ei siksi suositella.
Tässä tapauksessa autoa ei oltu ilmeisesti koskaan muulla tavalla ladattukaan vaan käytetty pelkästään pikalaturia.
Pikalaturi on kuin pikaruoka ihmiselle. Ihan Ok satunnaisena ratkaisuna jos tien päällä iskee yllättävä nälkä, mutta aiheuttaa ongelmia jos ei mitään muuta syö kuin mäkkäri-mössöä.
Pohjoismaista löytyy vaikka kuinka paljon dataa taksitesloista joilla on ajettu huimia matkoja samalla akulla kaikissa sääoloissa. Kunhan akku ladataan kuten auton valmistaja suosittelee.
Missä oli se fake news? Miksi meillä on pikalatureita jos niitä ei saisi käyttää? Eikö akkutakuu päde jos on ladannnut pikalaturilla? Ja onko niin että sähköautot sopivat vain kotilatauksen omaaville eli ei kaikille?
Missä on se ekoteko jos viiden vuden välein joudutaan ostamaan uusi akku? Sähköauton akku vaikuttaa olevan samanlaista kertakäyttökamaa kuin polttoaine.
Just luin uutisen että litium-ioni akkuja ei pidä ladata valvomatta, puhelimia yms.
Kai tuo kohta koskee sähköautojakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpötihöö. Fake news.
Teslan omistajan oppaassa ja verkkosivuilla nimenomaan sanotaan täysin selvästi että pikalatauksen jatkuva käyttö vahingoittaa akun kapasiteettia, ja että sitä ei siksi suositella.
Tässä tapauksessa autoa ei oltu ilmeisesti koskaan muulla tavalla ladattukaan vaan käytetty pelkästään pikalaturia.
Pikalaturi on kuin pikaruoka ihmiselle. Ihan Ok satunnaisena ratkaisuna jos tien päällä iskee yllättävä nälkä, mutta aiheuttaa ongelmia jos ei mitään muuta syö kuin mäkkäri-mössöä.
Pohjoismaista löytyy vaikka kuinka paljon dataa taksitesloista joilla on ajettu huimia matkoja samalla akulla kaikissa sääoloissa. Kunhan akku ladataan kuten auton valmistaja suosittelee.
Missä oli se fake news? Miksi meillä on pikalatureita jos niitä ei saisi käyttää? Eikö akkutakuu päde jos on ladannnut pikalaturilla? Ja onko niin että sähköautot sopivat vain kotilatauksen omaaville eli ei kaikille?
Pikalatauksen ja kotilatauksen lisäksi on olemassa ns. asiointilatureita, näitähän monet käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpötihöö. Fake news.
Teslan omistajan oppaassa ja verkkosivuilla nimenomaan sanotaan täysin selvästi että pikalatauksen jatkuva käyttö vahingoittaa akun kapasiteettia, ja että sitä ei siksi suositella.
Tässä tapauksessa autoa ei oltu ilmeisesti koskaan muulla tavalla ladattukaan vaan käytetty pelkästään pikalaturia.
Pikalaturi on kuin pikaruoka ihmiselle. Ihan Ok satunnaisena ratkaisuna jos tien päällä iskee yllättävä nälkä, mutta aiheuttaa ongelmia jos ei mitään muuta syö kuin mäkkäri-mössöä.
Pohjoismaista löytyy vaikka kuinka paljon dataa taksitesloista joilla on ajettu huimia matkoja samalla akulla kaikissa sääoloissa. Kunhan akku ladataan kuten auton valmistaja suosittelee.
Missä oli se fake news? Miksi meillä on pikalatureita jos niitä ei saisi käyttää? Eikö akkutakuu päde jos on ladannnut pikalaturilla? Ja onko niin että sähköautot sopivat vain kotilatauksen omaaville eli ei kaikille?
Pikalatauksen ja kotilatauksen lisäksi on olemassa ns. asiointilatureita, näitähän monet käyttävät.
Et vastannut yhteenkään kysymykseen. Missä oli se fake news? Miksi meillä on pikalatureita jos niitä ei saisi käyttää? Eikö akkutakuu päde jos on ladannnut pikalaturilla? Ja onko niin että sähköautot sopivat vain kotilatauksen omaaville eli ei kaikille? (ei kukaan jaksa millään asiointilatauksella ladata autoon viikosta toiseen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpötihöö. Fake news.
Teslan omistajan oppaassa ja verkkosivuilla nimenomaan sanotaan täysin selvästi että pikalatauksen jatkuva käyttö vahingoittaa akun kapasiteettia, ja että sitä ei siksi suositella.
Tässä tapauksessa autoa ei oltu ilmeisesti koskaan muulla tavalla ladattukaan vaan käytetty pelkästään pikalaturia.
Pikalaturi on kuin pikaruoka ihmiselle. Ihan Ok satunnaisena ratkaisuna jos tien päällä iskee yllättävä nälkä, mutta aiheuttaa ongelmia jos ei mitään muuta syö kuin mäkkäri-mössöä.
Pohjoismaista löytyy vaikka kuinka paljon dataa taksitesloista joilla on ajettu huimia matkoja samalla akulla kaikissa sääoloissa. Kunhan akku ladataan kuten auton valmistaja suosittelee.
Missä oli se fake news? Miksi meillä on pikalatureita jos niitä ei saisi käyttää? Eikö akkutakuu päde jos on ladannnut pikalaturilla? Ja onko niin että sähköautot sopivat vain kotilatauksen omaaville eli ei kaikille?
No joo, ei tuollaista oikeasti ole järkeä ostaa jos ei ole kotilatausmahdollisuutta. Noissa on ihan eri idea kuin polttomoottoriautoissa, eli ladataan just omassa pihassa ja vain harvoin tarvii ladata pidemmän reissun päällä. En ole nähnyt missään väitettävän että soveltuvat kaikille. Varmaan joku sellaistakin väittää mutta siis ajan sähköautolla ja en ostais jos en vois kotiladata.
Höpötihöö. Fake news.
Teslan omistajan oppaassa ja verkkosivuilla nimenomaan sanotaan täysin selvästi että pikalatauksen jatkuva käyttö vahingoittaa akun kapasiteettia, ja että sitä ei siksi suositella.
Tässä tapauksessa autoa ei oltu ilmeisesti koskaan muulla tavalla ladattukaan vaan käytetty pelkästään pikalaturia.
Pikalaturi on kuin pikaruoka ihmiselle. Ihan Ok satunnaisena ratkaisuna jos tien päällä iskee yllättävä nälkä, mutta aiheuttaa ongelmia jos ei mitään muuta syö kuin mäkkäri-mössöä.
Pohjoismaista löytyy vaikka kuinka paljon dataa taksitesloista joilla on ajettu huimia matkoja samalla akulla kaikissa sääoloissa. Kunhan akku ladataan kuten auton valmistaja suosittelee.