Helppoja ilmastotekoja, joissa ei tarvi nähdä paljon vaivaa tai ei maksa paljon.
Annetaan vinkkejä toisillemme.
Itse olen korvannut kaukaa tuodun riisin riisi+ohra sekoituksella, jossa puolet on kotimaista ohraa. Maistuukin paremmalle kuin pelkkä riisi. Kotimainen peruna olisi varmasti vielä parempi, mutta let`s face it, ihminen ei jaksa syödä yksipuolisesti ja riisi sopii joihinkin ruokiin vain paremmin.
https://www.myllynparas.fi/tuotteet/irtonainen-riisi-ohra-1-kg
Leivissä ei kannata ostaa kauppojen paistopisteiden tuotteita, koska ne on yleensä tuotu ulkomailta.
Maidossa katson, että mikä merkki on lähimeijerin valmistamaa ja ostan sitä. Hintaerot ovat kuitenkin vain noin 10 senttiä.
Kommentit (180)
Lapsettomuus on ehdottomasti suurin yksittäinen teko minkä voi tehdä ilmaston tai ylipäätään maapallon vuoksi. Eikä maksa mitään, päinvastoin! Sitten tietysti on pienempiä asioita, eli asunnon vaihtaminen pienempään, lihansyönnin lopettaminen, no-waste ja kierrätys.
Käytän ruokaan hyvin vähän rahaa, perunat tärkein ruoka-aine.
Muu raha menee ikimetsien ostoon.
En kaipaa helppoja enkä vaikeita ilmastotekoja. Kiitos noitten Manskun terr*ristien. Nyt pannaan haisemaan.
Mun omat ilmastoteot:
- Ei ole lapsia, en halua , eikä tule 100 % varmuudella (olen gay)
- Ostan kaikki vaatteet paitsi alusvaatteet kierrätettyinä
- Ei ole lemmikkejä, eikä tule
- Ajan autolla vaan kaikki yli 10 kilometrin matkat
- Tavoitteena koko ajan, että syömäkelpoista ruokaa päätyisi bioon nolla grammaa
- En osta ikinä mitää turhaa. Jos ostan jotain, niin pääsääntöisesti kierrätyksestä.
... Siinää niitä oli
.... Nämä pitää myös talouden kunnossa!
Ajan omalla autolla joka paikkaan niin ei tarvitse saastuttavien linja-autojen yms kulkea.
Mietin miten helposti kertoisin kaikille, että elämällä vähemmällä on enemmän.
Paitsi laitetaan talven tullen villaa tai muuta ylle, että voi pitää asuntoa viileänä.
karttelen vesi-intensiivisiä tuotteita. Esimerkiksi kiinankaalin kasvattaminen vie ihan järkyn paljon vettä, eikä ole mitenkään pakollinen vihannes syödä. Samoin leikkokukat, kuten ruusut, tuhoavat Afrikassa kokonaisia järviä, koska niihinkin menee vettä aivan tolkuttomasta ja sitten niitä vielä täällä myydään jonain Pirkka-ruusuina, joille ei anneta edes mitään arvoa lahjana. Ihan järjetöntä, samaan aikaan se vesi on poissa köyhien ruokapelloilta. Sanokaa jyrkkä ei turhalle leikkokukkariistolle, maailman helpoimpia tapoja olla eettinen.
Ei matkusta. Tosi helppoa ja halpaa.
Syön vähemmän ja lopeta riisinsyönnin kokonaan.
Sen sijaan lisään läheisempänä lähimmäisenä oloa. Ja se tuo hyvää olotilaa.
Vierailija kirjoitti:
Lihan kulutuksen vähentäminen on yksinkertaisimmista tavoista tehdä hyvää, ja niiden yksinkertaisten tapojen joukossa myös yksi suurimmista vaikutuksiltaan.
Onko sinulla joku lähde tälle väitteelle? Täällä jutussa kuvaajassa on päästöt eritelty vähän tarkemmin ja livestock & manure on 5,8 %. Teollisuuden energiankäyttö jo yksinään on 24,2%. Eli pitkälti kaikki se turha krääsä jota me ylikulutetaan. Ihan perätöntä väittää että lihansyönti olisi jotenkin merkittävin ongelma. Kaiken voi tehdä eettisemmin, mutta kyllä se tuotanto ja nykyinen ylikulutus on se mihin huomio pitäisi kiinnittää.
Minun on helppoa neuvoa, miten elää niukasti ja järkevästi, koska olen itse mallina.
En esim. seuraa mainontaa, se auttaa.
Sijoitan vain eko-osakkeisiin.
Luen T. Eskelisen kirjoja.
Ottaa puhelimen laturin pois seinästä kun ei lataa puhelinta.
Ostan vain mitä syön, en yleensä osta "kokeilen nyt tuota" -ruokia vaan sellaisia joita syön ja jotka eivät mene roskiin koska ne on hyviä.
Yhtään ei ruokaa hävikkiin! Kaikki, mitä kaupasta kantaa kotiin, on syötävä. Tätä linjaa olen pystynyt pitämään ällistyttävän kauan. Asun yksin, perheelliselle varmasti olisi haasteellisempaa.
Pyrin teoillani siihen, että niin nykyisille kuin tuleville sukupolville jäisi mahdollisimman hyvät oltavat. Siksi monissa teoissa suosin suomalaista, vaikka se ei ilmaston kannalta olekaan paras vaihtoehto. Riisit ja soijapavut tuotetaan riistotyövoimalla, rikkaruohomyrkkyjä käyttäen, tehtaissa, joissa ei ole mitään työsuojelua eikä päästötarkkailua. Ekologisuuden lisäksi on mietittävä eettisyyttä. Maa, joka syytää saasteita luontoon surutta ja riistää kansalaisiaan, ei ansaitse tukeani missään muodossa.
Suosin siis kotimaista ja eurooppalaista sekä lähiruokaa.
Pidän sisälämpötilan alle 21 asteessa talvisin (usein alle 20 mutta joskus nousee yli).
En lennä koskaan enkä matkusta kuin ehkä kerran viidessä vuodessa.
En asu keskustassa, joten autoa käytän mutta omalla asuinalueellani verovaroja ei käytetä maisemointiin, puistoihin, pyöräteihin, joita pitäisi madaltaa mukavuuden vuoksi, urheilukenttiin, uimarantoihin, terasseihin, trimmattuihin pensaisiin ja ylipäätään luonnon kontrollointiin vaan elän sovussa luonnon kanssa ihan omasta pihasta lähtien (ei siis ole erikseen pihaa vaan luontoa).
Ei ole lemmikkejä (pihalla toki eläimiä löytyy joka puskasta esim.mustarastaspariskuntia, seitsemän oravaa, västäräkkejä, sepelkyyhkypari, talvisin tiaisia, palokärki, jäniksiä, kettu, peuroja kymmenkunta, pikkuötököitä enemmän kuin tarpeeksi, valtavasti perhosia)
Lapsia on yksi (verovaroilla niitä ilmastotekoja tehdään, on naiivia kuvitella, että luonto säästyy, jos ihmisiä on vähän, sillä mitä vähemmän resursseja, sitä ankarammat taistelut niistä käydään ja kärsimänä on aina luonto)
Kasvisruoka
Helppoa, terveellistä, halpaa. Ei tarvitse syödä pelkästään mutta jos vaihtaa vaikka muutaman liha-aterian viikossa kasvisruoaksi niin vaikutusta tulee.
Roskat roskikseen.. se olisi näkyvin muutos.
Mutta ei.. roskaa on tienvarret ja puistot täynnä.. 😭