Ex käyttää lasten rahoja
Minulla on arkaluonteinen ongelma, johon kaipaisin ratkaisua tai jotain hyvää vinkkiä, miten toimia.
Meillä on lasteni isän kanssa toimiva vuoroviikkojärjestely. Elatusta ei ole koskaan maksettu suuntaan tai toiseen. Lapsilisät on maksettu yhteiselle tilille, jolta on maksettu lasten erityiset kulut (vaatteet, harrastukset jne). Elämisen, ruoan ja asumisen, matkat yms molemmat ovat hoitaneet omillaan. Jos lapsilisät eivät ole riittäneet, lisää on siirretty puolin ja toisin.
Tämä on toiminut pitkään, mutta nyt kun lasten isä on ollut pitkään työttömänä, hän ei ole enää kyennyt kustantamaan normaalia elämistä ilman noita rahoja. Tämä on ollut mulle ok. Olen maksanut lasten kulut sitten omista tuloistani, lapsilisät on menneet ihan elämiseen siellä isän puolella.
Nyt se ei kuitenkaan enää riitä, vaan hän on siirtynyt käyttämään myös lasten tilejä. Lasten tileillä ei ole erityisen suuria rahoja, mutta kuitenkin joitakin tuhansia (lahjarahoja enimmäkseen vuosien varrelta). Tähän mennessä hän on käyttänyt molempien tililtä muutamia satasia eli ei mahdottomia summia, mutta se nousee koko ajan. Käsittääkseni tämä on jopa laitonta? Ei kai lasten tileiltä saisi omia laskujaan maksaa?
Olen huomauttanut asiasta nätisti. Olen sanonut asiasta tiukemmin. Olen menettänyt hermoni asiasta. Hän tiedostaa ongelman, hän sanoo potevansa siitä huonoa omatuntoa, mutta hän ei selvästi kykene hoitamaan ongelmaa.
En haluaisi vaikeuttaa välejämme, mutta tilanne ei voi jatkua tällaisena. Kieliikö tämä nyt muutenkin vaikeuksista elämänhallinnan puolella? Miten te muut toimisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Lasten rahoja saa käyttää lasten omaan elämään liittyviin tavanomaisiinkin kuluihin.
Jos isä käyttää rahaa omiin kuluihin on kaksi vaihtoehtoa - tai oikeammin kolme. 1) puhu isälle ja pyydä palauttamaan rahat 2) tee isästä rikosilmoitus (kyseessä on kavallus) ja sitten se 3) lasten säästötilit pitää nostaa käteiseksi (omalle tilillesi et voi niitä siirtää)
Lasten rahojen käyttäminen tavanomaisiin kuluihin (jotka kuuluvat vanhempien elatuksen piiriin) on laitonta! Lapsen tilillä olevat rahat ovat lapsen omaisuutta ja häntä on aina kuunneltava, kun rahaa aiotaan käyttää eikä todellakaan lapsen vaatteet tms. ole asioita, jotka hänen pitää itse maksaa.
Lasten rahoje käyttäminen tuolla tavalla on joko petos tai kavallus.
Minulle olisi ihan sama vaikeuttaako se välejä vai ei. Minun lapsiltani ei varasteta. Heti pois isältä tilien käyttöoikeus.
Ilmoittaisin hänet kavalluksesta. Ihan sama vaikka se huonontaisi välejämme. Lapsilta ei varasteta. Puolusta lapsiasi!
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä keskusteltu.
Lapset ovat tosiaan minun luonani kirjoilla eli olen lähihuoltaja. En tässä kohtaa ole innostunut ajatuksesta maksaa elatusta, koska työttömyys on exäni kohdalla oma valinta. Hän jäi pois työelämästä liki kaksi vuotta sitten, koska ei kestänyt sen vaatimuksia. Hän saisi koulutuksellaan töitä tästä kaupungista milloin vain, mutta ei ole niitä kiinnostunut tekemään. Olen sanonut, että voimme luopua vuoroviikoista, jos hän ei kykene hoitamaan lasten arkea omilla viikoillaan, mutta hän ei halua luopua niistä.
Minä en tiedä, minkälaisiin tukiin hän on oikeutettu, tai mitä tukia hän mahdollisesti saa, eikä mielestäni ole minun asiani niitä selvittää.
Ap
Kuulostaa siltä että pää on rikki. Kokemuksesta tiedän ettei toi ole oma valinta jäädä pois töistä jos ei pää kestä.
Vierailija kirjoitti:
Poistaisin eksältä oikeuden tilien käyttöön.
Se ei valitettavasti onnistu noin vain.
Vierailija kirjoitti:
Ap, nosta tili tyhjäksi ja avaa nimelläsi uusi tili, joka on lasten tili käytännössä.
Tuosta voisi alkaa aika pitkä oikeusprosessi.
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi ihan sama vaikeuttaako se välejä vai ei. Minun lapsiltani ei varasteta. Heti pois isältä tilien käyttöoikeus.
vaan kun se ei vain onnistu noin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, nosta tili tyhjäksi ja avaa nimelläsi uusi tili, joka on lasten tili käytännössä.
Ei siitä pitkä tule kun tapahtunut rikos on täysin selkeä. Tämä siis jos vastapuoli haluaa asialle jotain tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan, jos teillä on yhteishuolto niin molemmilla vanhemmilla on oikeus päästä lasten tilille.
Isältä käyttöoikeuden poissaanti vaatisi yksinhuollon hakemista tai muita oikeudellisia toimia.
Ei se onnistu noin vain, että "heti pois isältä tilien käyttöoikeus".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei valitettavasti onnistu noin vain.
Syyte kavalluksesta ja varkaudesta vireille niin kyllä onnistuu. Tilin käyttöoikeuden poisto on perusteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan viestin numero 1 kirjoittajalla alkanut.
Kyseessä on kavallus. Rikosilmoitusta kehiin jos välität lapsistasi.
Ensimmäinen nyrkkisääntö lapsen varojen hoidossa on, että lapsen omaisuutta voidaan käyttää vain hänen hyväkseen.
”Ei siis esimerkiksi vanhempien tai sisarusten menoihin. Varallisuutta voi käyttää lapsen omiin menoihin, jos menot eivät ole sellaisia, että ne eivät kuulu vanhempien elatusvastuun piiriin. Vanhemmat vastaavat lapsen elatuksesta kykynsä mukaan”, ohjeistaa henkikirjoittaja Nuutti Pennanen Uudenmaan maistraatista.
Omalta lapseltaan ei siis saa esimerkiksi lainata rahaa omaan käyttöönsä, kattaa omia menojaan tai lahjoittaa lapsen rahoja eteenpäin. Vaikka rahat olisi säästänyt lapsen tilille itse.
Se mihin lapsen varoja lopulta käytetään, on edunvalvojan vastuulla.
Kun vanhempi edunvalvojana hoitaa lapsensa talousasioita, hän on velvollinen noudattamana holhoustoimilain määräyksiä. Vanhemman pitää muun muassa pitää tunnollisesti huolta lapsen oikeuksista.
Jos vanhempi töpeksii lapsensa raha-asiat, korvausvastuu on vanhemmalla.
”Edunvalvoja on velvollinen korvaamaan alaikäiselle vahingon, jonka hän on tehtäväänsä hoitaessaan tahallisesti tai huolimattomuudesta aiheuttanut. Jos edunvalvojan menettely täyttää rikoksen tunnusmerkit, esimerkiksi kavalluksen, voi seurata rikosprosessi ja rangaistus”, toteaa henkikirjoittaja Nuutti Pennanen.
Näin on myös käynyt. Esimerkiksi viime syksynä uutisoitiin äidistä, joka kavalsi poikansa tililtä lapsen saaman perinnön. Nainen tuomittiin törkeästä kavalluksesta ja luottamusaseman väärinkäytöstä ehdolliseen vankeuteen.
Puolestaan vuonna 2015 Päijät-Hämeen käräjäoikeus tuomitsi naisen seitsemäksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen törkeästä kavalluksesta. Äiti oli anastanut tyttärensä varoja liki 13 000 euroa.
Edunvalvojan toimiin on mahdollista puuttua. Jos edunvalvoja ei hoida tehtäviään asianmukaisesti, hänet voidaan vaihtaa.
Kuka tahansa, esimerkiksi isovanhempi, voi olla maistraattiin yhteydessä, jos katsoo vanhemman hoitavan tehtäväänsä huonosti.
”Tällaisia yhteydenottoja tulee jonkin verran koskien myös alaikäisten vanhempia”, Pennanen kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tililtä voi nostaa rahaa lapsen hankintoihin; vaatteet, pyörä, harrastusvälineet yms.
Oletan, että lapsen tiliä ei voi yksin sulkea, vaan tarvitaan molempien vanhempien suostumus. Yhteishuollossa.
Minut yllätti se, etten voi uutta erillistä tiliä yksin avata lapsen nimiin. Johon olisin tallettanut opiskelu yms rahaa. Ei onnistunut, kun isä pitää olla toisena. Ihan hullua, kun äijä vielä on sellainen, että ottaa kaiken joka paikasta, mitä irti saa.
Siinä tapauksessa avaat tilin omalla nimelläsi ja säästät sinne lapselle opiskelurahaa yms.
Ei vaikeaa.
Ei siinä tilissa tarvitse juuri lapsen nimi olla, kun vain itse tiedät, että rahat on lapsen opiskeluun.
Minullakin on tilit esim. nuorten lukiota varten. Vaikka ne on lasten niin kyllä se tili on nimelläni.
"Ei pääse äijät ottamaan irti mitä saa".
Tuleekohan tossa jotain ongelmia tulevaisuudessa kun rahaa pitäisi jakaa tuolta tililtä, mietin lähinnä lahjaveroa sun muita juttuja.
Ei tule, jos ei anna käteistä enempää kuin sen viisi tonnia, ja loput maksaa suoraan, eli esim vuokran, opiskelumateriaalit, kodinkoneet jne voi maksaa verottomasti.
Ei tässä ole mitään uppaamista, lapsen rahat on lapsen rahoja. Oma lapseni sai mummolta perinnön. Onneksi oli juuri sen verran että maistraatti kiinnitti huomiota.
Niitä rahoja saisi käyttää vain lapsen hyväksi, eli ostaa hänelle kallis soitin harrastukseen tai valmennuskurssi.
Normaali eläminen on vanhemman vastuulla ja hän ei saa käyttää siihen lapsen rahoja.
Rahat on lapsen jos ne on hänen tilillä, vaikka olisit ne itse hänelle antanut.
Tuo on kavallus eikä se siitä muuksi muutu.
Miehellä voi olla alkoholiongelma tai peliongelma. Mikään puhe ei silloin auta eikä mitkään rahat ole turvassa.
Olen itse eronnut ja olin huolissani että jos minulle sattuu jotain, exä käyttää lapselle minulta tulevan perinnön. Lakimiehen mukaan ei ollut mitään keinoa sulkea lapsen isältä oikeuksia hänen edunvalvontaan, olisin pyytänyt veljeni valvomaan lapsen perintöä siinä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole mitään uppaamista, lapsen rahat on lapsen rahoja. Oma lapseni sai mummolta perinnön. Onneksi oli juuri sen verran että maistraatti kiinnitti huomiota.
Niitä rahoja saisi käyttää vain lapsen hyväksi, eli ostaa hänelle kallis soitin harrastukseen tai valmennuskurssi.
Normaali eläminen on vanhemman vastuulla ja hän ei saa käyttää siihen lapsen rahoja.
Rahat on lapsen jos ne on hänen tilillä, vaikka olisit ne itse hänelle antanut.
Tuo on kavallus eikä se siitä muuksi muutu.
Miehellä voi olla alkoholiongelma tai peliongelma. Mikään puhe ei silloin auta eikä mitkään rahat ole turvassa.Olen itse eronnut ja olin huolissani että jos minulle sattuu jotain, exä käyttää lapselle minulta tulevan perinnön. Lakimiehen mukaan ei ollut mitään keinoa sulkea lapsen isältä oikeuksia hänen edunvalvontaan, olisin pyytänyt veljeni valvomaan lapsen perintöä siinä tapauksessa.
Testamentilla hallinatoikeus veljelle siihen asti että lapsi on täysikäinen?
Minulle pankista ohjeistivat, että avaa omalla nimellä tili ja siirrä rahat turvaan sinne. Näin tein. Loppui se jatkuva lasten tililtä oman elämän maksaminen.