Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ex käyttää lasten rahoja

Vierailija
23.03.2019 |

Minulla on arkaluonteinen ongelma, johon kaipaisin ratkaisua tai jotain hyvää vinkkiä, miten toimia.

Meillä on lasteni isän kanssa toimiva vuoroviikkojärjestely. Elatusta ei ole koskaan maksettu suuntaan tai toiseen. Lapsilisät on maksettu yhteiselle tilille, jolta on maksettu lasten erityiset kulut (vaatteet, harrastukset jne). Elämisen, ruoan ja asumisen, matkat yms molemmat ovat hoitaneet omillaan. Jos lapsilisät eivät ole riittäneet, lisää on siirretty puolin ja toisin.

Tämä on toiminut pitkään, mutta nyt kun lasten isä on ollut pitkään työttömänä, hän ei ole enää kyennyt kustantamaan normaalia elämistä ilman noita rahoja. Tämä on ollut mulle ok. Olen maksanut lasten kulut sitten omista tuloistani, lapsilisät on menneet ihan elämiseen siellä isän puolella.

Nyt se ei kuitenkaan enää riitä, vaan hän on siirtynyt käyttämään myös lasten tilejä. Lasten tileillä ei ole erityisen suuria rahoja, mutta kuitenkin joitakin tuhansia (lahjarahoja enimmäkseen vuosien varrelta). Tähän mennessä hän on käyttänyt molempien tililtä muutamia satasia eli ei mahdottomia summia, mutta se nousee koko ajan. Käsittääkseni tämä on jopa laitonta? Ei kai lasten tileiltä saisi omia laskujaan maksaa?

Olen huomauttanut asiasta nätisti. Olen sanonut asiasta tiukemmin. Olen menettänyt hermoni asiasta. Hän tiedostaa ongelman, hän sanoo potevansa siitä huonoa omatuntoa, mutta hän ei selvästi kykene hoitamaan ongelmaa.

En haluaisi vaikeuttaa välejämme, mutta tilanne ei voi jatkua tällaisena. Kieliikö tämä nyt muutenkin vaikeuksista elämänhallinnan puolella? Miten te muut toimisitte tässä tilanteessa?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamperelaisäidin kahdella lapsella ei ollut aavistustakaan, että yhteiset lomamatkat oli tehty heiltä kavalletuilla rahoilla.

Törkeästä kavalluksesta syytetty perheenäiti selitti oikeudessa, että hän oli vain lainannut rahaa tyttäreltään ja pojaltaan. Tosin hän myönsi, että lapset eivät olleet lainaa hänelle myöntäneet eikä heillä ollut tietoa asiasta.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0827182e-f892-40fe-8113-c19a93575cba

Vierailija
42/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta kirjoitti:

Itse lopetin lasten tilit ja siirsin oman nimiselle tilille vastaavassa tilanteessa. Jos vanhemmilla on yhteishuolto, kuten meillä niin isällähän on oikeus päästä lasten nimissä olevalle tilille. 

Juuri tästä syystä avasin omalla nimellä tilin, sinne ex ei pääse.

Laitontahan lienee lopettaa yhteishuollossa olevaa lapsen tiliä vain toisen vanhemman tahdossa, tarvittaisiin molempien vanhempien allekirjoitukset/suostumus. Mutta meidän kohdalla pankkivirkailija huomasi tiliteidoista, että toinen vanhempi ottaa rahaa ja toinen säästää. Hän sai esiemiehensä luvan lopettaa lasten tilit vain minun pyynnöstäni ja samalla avattiin lapsille uusi tili nimiini. Sinne ex ei ole asiaa ja rahat säilyivät.

Tapahtumasta on jo vuosia.

Tosi outoa että tuommoinen järjestely onnistui pelkästään toisen osapuolen vaatimuksesta, ihan sama kuka säästää ja kuka ottaa luulis silti ettei tuommoinen onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos maksaisit elatustukea?

Samaa mieltä. Kyse on kuintenkin lapsista vai mitä ap?  Toinen vaihtoehto toki on, että luovutaan vuoroasumisesta ja yhteisistä tileistä,  jos näyttää siltä, että lasten elatus ei ole riittävä heidän toisessa kodissa ja väärikäytökset ovat räikeitä.

Noista seikoista tuskin luovutaan noin vaan, jos molemmat vanhemmat eivät siihen suostu. Pitää lähteä taistelemaan asiasta oikeudessa.

Vierailija
44/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta kirjoitti:

Itse lopetin lasten tilit ja siirsin oman nimiselle tilille vastaavassa tilanteessa. Jos vanhemmilla on yhteishuolto, kuten meillä niin isällähän on oikeus päästä lasten nimissä olevalle tilille. 

Juuri tästä syystä avasin omalla nimellä tilin, sinne ex ei pääse.

Laitontahan lienee lopettaa yhteishuollossa olevaa lapsen tiliä vain toisen vanhemman tahdossa, tarvittaisiin molempien vanhempien allekirjoitukset/suostumus. Mutta meidän kohdalla pankkivirkailija huomasi tiliteidoista, että toinen vanhempi ottaa rahaa ja toinen säästää. Hän sai esiemiehensä luvan lopettaa lasten tilit vain minun pyynnöstäni ja samalla avattiin lapsille uusi tili nimiini. Sinne ex ei ole asiaa ja rahat säilyivät.

Tapahtumasta on jo vuosia.

Tosi outoa että tuommoinen järjestely onnistui pelkästään toisen osapuolen vaatimuksesta, ihan sama kuka säästää ja kuka ottaa luulis silti ettei tuommoinen onnistu.

Ei varmasti onnistu. Olen kysynyt asioita kaikista pankeista, joiden asiakas olen.

Vierailija
45/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein exälle erossa heti selväksi, että koska häneen ei ole luottamista yhtään missään asiassa niin en ala perustamaan mitään yhteisiä pankkitilejä lasten kuluja varten, minne molemmat sopivasti joskus laittelevat rahaa. Sen tietää, että se olisin ollut minä joka sinne laittaa rahaa ja exä olisi ollut se joka sitä rahaa kuluttaa. Mies suuttui silmittömästi. Hakkui ja huoritteli. 

Halusin, että menemme by the book eli elatusmaksut ja minusta lähihuoltaja. Sanoin, että exä maksaa lastenvalvojan vahvistaman summan kuukausittain ja summa lasketaan kaikkien virallisten laskentakaavojen mukaan, jotta kukaan ei pääse koskaan sanomaan, että "huijaan mieleltä rahaa" tmv.

Elatusmaksu kolmesta lapsesta oli kaikkien virallisten kaavojen mukaan 750 euroa/kk (eli 250 eur/kk/lapsi). Miehen palkka on 100 000 euroa/vuosi.

Mies huusi ja raivosi. Kuulemma nyhdän hänet tyhjiin ja hänen elämänsä päättyy kun joutuu kerrostaloon asumaan omakotitalon jälkeen. Ja autokin on jo 5 vuotta vanha ja hänellä ei ole rahaa ostaa uutta autoa.

No, valintoja kaikki. Mies päätti itse pettää ja naiskennella työkaveriaan työmatkoillaan.

Sanoin kyllä loppukuittina avioliitolle, että jos olisi hitusen vertaa ollut exällä järkeä niin olisi edes tsekannut uuden naikkosen tulotason ja varmistanut ettei elintaso laske uuden onnen kanssa.

Uteliaisuudesta kysyn, että miksi te naiset edes suostutte eron hetkellä kaiken maailman epävirallisiin elatussuunnitelmiin ex-miesten kanssa? Kaikki suurinpiirtein sovitut sopimukset on jo alkujaan tuhoon tuomittuja. Jossain vaiheessa siitä suullisesta sopimuksesta "kyl mä sit maksan lapselle uusia kenkiä" aletaan luistaa. Ja viimeistäänkin sitten kun on aika ostaa lapsille kännyköitä, läppäreitä, laskettelusuksia, antaa viikkorahoja, ostaa bussikortteja jne. Pitäkää nyt naiset oma ja lasten puolia!!

Vierailija
46/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tililtä voi nostaa rahaa lapsen hankintoihin; vaatteet, pyörä, harrastusvälineet yms.

Oletan, että lapsen tiliä ei voi yksin sulkea, vaan tarvitaan molempien vanhempien suostumus. Yhteishuollossa.

Minut yllätti se, etten voi uutta erillistä tiliä yksin avata lapsen nimiin. Johon olisin tallettanut opiskelu yms rahaa. Ei onnistunut, kun isä pitää olla toisena. Ihan hullua, kun äijä vielä on sellainen, että ottaa kaiken joka paikasta, mitä irti saa.

Siinä tapauksessa avaat tilin omalla nimelläsi ja säästät sinne lapselle opiskelurahaa yms.

Ei vaikeaa.

Ei siinä tilissa tarvitse juuri lapsen nimi olla, kun vain itse tiedät, että rahat on lapsen opiskeluun.

Minullakin on tilit esim. nuorten lukiota varten. Vaikka ne on lasten niin kyllä se tili on nimelläni.

"Ei pääse äijät ottamaan irti mitä saa".

Tuleekohan tossa jotain ongelmia tulevaisuudessa kun rahaa pitäisi jakaa tuolta tililtä, mietin lähinnä lahjaveroa sun muita juttuja.

Vierailija
47/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen omaisuus ylittää 20 000 euroa vanhemmat ovat velvollisia antamaan tilin maistraatille, mutta tätä pienemmät "kavallukset" ei kiinnosta ketään. Vanhemmilla on lupa käyttää lapsen varoja tämän elatukseen ja eikä esim. lapsilisiä ole mitenkään korvamerkitty, että ne käytettävä lapseen.  Esim. sähkö-, vakuutus-,  nettilasku, jne on myös lapsen kuluja lapsen toisessa kodissa. Sillä lapsen riittävään elatukseen ei lasketa vain päivittäistä kulutusta vaan myös nämä ns juoksevat menot, osuus asumisesta, jne...

Jos tilanne on tuo isän kannattaisi hakea lapsia asumaan luokseen, jos noin ei jo ole ja laskettaa ne elarit lapsenvalvojalla. Lapselle on oikeus riittävään elatukseen tämän molemissa kodeissa ja elareilla kompensoidaan lapsen kahden kodin välisiä tuloeroja.

Siis jos isä yhtäkkiä haluaisi lapset kirjoille omaan osoitteeseensa (Jos siis ovat nyt äidin luona kirjoilla), niin siitä pitää lähteä oikeuteen. Ei sitä päätöstä mistään muualta noin vaan haeta. Ja perusteeksi tuskin oikeudelle riittää, että jäi työttömäksi.

Pitää olla näyttöä, että lapsille on merkittävää haittaa vallitsevasta tilanteesta, jotta sitä muutettaisiin. Kouluikäisen lapsen omakin mielipide otetaan huomioon.

Ja oikeus tuskin hyvällä katsoo sitä, että isä on omine lupineen käyttänyt rahaa lasten tileiltä.

Lisäksi oikeustaistelut ovat yleensä sellaista loanheittoa puolin ja toisin, että vanhempien välit olisivat sen jälkeen todennäköisesti hyvin huonot.

Eli tuskin kannattaa lähteä tuolle tielle.

Vierailija
48/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein exälle erossa heti selväksi, että koska häneen ei ole luottamista yhtään missään asiassa niin en ala perustamaan mitään yhteisiä pankkitilejä lasten kuluja varten, minne molemmat sopivasti joskus laittelevat rahaa. Sen tietää, että se olisin ollut minä joka sinne laittaa rahaa ja exä olisi ollut se joka sitä rahaa kuluttaa. Mies suuttui silmittömästi. Hakkui ja huoritteli. 

Halusin, että menemme by the book eli elatusmaksut ja minusta lähihuoltaja. Sanoin, että exä maksaa lastenvalvojan vahvistaman summan kuukausittain ja summa lasketaan kaikkien virallisten laskentakaavojen mukaan, jotta kukaan ei pääse koskaan sanomaan, että "huijaan mieleltä rahaa" tmv.

Elatusmaksu kolmesta lapsesta oli kaikkien virallisten kaavojen mukaan 750 euroa/kk (eli 250 eur/kk/lapsi). Miehen palkka on 100 000 euroa/vuosi.

Mies huusi ja raivosi. Kuulemma nyhdän hänet tyhjiin ja hänen elämänsä päättyy kun joutuu kerrostaloon asumaan omakotitalon jälkeen. Ja autokin on jo 5 vuotta vanha ja hänellä ei ole rahaa ostaa uutta autoa.

No, valintoja kaikki. Mies päätti itse pettää ja naiskennella työkaveriaan työmatkoillaan.

Sanoin kyllä loppukuittina avioliitolle, että jos olisi hitusen vertaa ollut exällä järkeä niin olisi edes tsekannut uuden naikkosen tulotason ja varmistanut ettei elintaso laske uuden onnen kanssa.

Uteliaisuudesta kysyn, että miksi te naiset edes suostutte eron hetkellä kaiken maailman epävirallisiin elatussuunnitelmiin ex-miesten kanssa? Kaikki suurinpiirtein sovitut sopimukset on jo alkujaan tuhoon tuomittuja. Jossain vaiheessa siitä suullisesta sopimuksesta "kyl mä sit maksan lapselle uusia kenkiä" aletaan luistaa. Ja viimeistäänkin sitten kun on aika ostaa lapsille kännyköitä, läppäreitä, laskettelusuksia, antaa viikkorahoja, ostaa bussikortteja jne. Pitäkää nyt naiset oma ja lasten puolia!!

Vittumaisia juttuja mutta todettakoon että äiti pystyy ilmaiseksi nostamaan kanteen lapsen nimissä, käräjillä sitten viimeistään katellaan elarit ja muut kuntoon.

Vierailija
49/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä keskusteltu.

Lapset ovat tosiaan minun luonani kirjoilla eli olen lähihuoltaja. En tässä kohtaa ole innostunut ajatuksesta maksaa elatusta, koska työttömyys on exäni kohdalla oma valinta. Hän jäi pois työelämästä liki kaksi vuotta sitten, koska ei kestänyt sen vaatimuksia. Hän saisi koulutuksellaan töitä tästä kaupungista milloin vain, mutta ei ole niitä kiinnostunut tekemään. Olen sanonut, että voimme luopua vuoroviikoista, jos hän ei kykene hoitamaan lasten arkea omilla viikoillaan, mutta hän ei halua luopua niistä. 

Minä en tiedä, minkälaisiin tukiin hän on oikeutettu, tai mitä tukia hän mahdollisesti saa, eikä mielestäni ole minun asiani niitä selvittää. 

Ap

Vierailija
50/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehen  nostama summa on vähäinen etkä halua nostaa rikosilmoitusta (täälähän on tullut jo esiin, ettei se oikeastaan johda mihinkään), voit kuitenkin uhata rikosilmoituksella. Eli kerro exällesi tuon olevan kavallus ja tekeväsi rikosilmoituksen, ellei hän luovu käyttöoikeudesta tiliin (tai vaihtoehtoisesti allekirjoita lupalappua siihen, että avaat uuden tilin lapsillesi, johon vain sinulla on käyttöoikeus, ja siirrät rahat sinne. - kysy pankista onko noilla jotain käytännön eroa). Jos exäsi tiedpostaa tehneensä väärin, niin luulisi hänen tuohon suostuvankin, erityisesti kun rikosilmoitukella uhkailee.

(Jos tuo ei onnistu, ja miehesi äiti on elossa, niin soita seuraavaksi hänelle pitämään vähän jöötä.)

Vierailija
51/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat tosiaan minun luonani kirjoilla eli olen lähihuoltaja. En tässä kohtaa ole innostunut ajatuksesta maksaa elatusta, koska työttömyys on exäni kohdalla oma valinta. Hän jäi pois työelämästä liki kaksi vuotta sitten, koska ei kestänyt sen vaatimuksia. Hän saisi koulutuksellaan töitä tästä kaupungista milloin vain, mutta ei ole niitä kiinnostunut tekemään. Olen sanonut, että voimme luopua vuoroviikoista, jos hän ei kykene hoitamaan lasten arkea omilla viikoillaan, mutta hän ei halua luopua niistä. 

Minä en tiedä, minkälaisiin tukiin hän on oikeutettu, tai mitä tukia hän mahdollisesti saa, eikä mielestäni ole minun asiani niitä selvittää. 

Ap

Kaikki eivät todella kestä työelämän vaatimuksia syystä tai toisesta. Mielenterveys ja arjessa jaksaminen on siellä toisessa vaakakupissa. Kumman itse valitsistit?

Uhkailet käytännössä myös vuoroviikon viemisellä. Miksi? Aika ikävästi sinultakin tehty. Ja toki mies tekee väärin kun käyttää lasten rahoja. Miehen pitäisi selvittää, mihin tukiin hän on oikeutettu, ettei joutuisi nostamaan lapsiarjen kuluihin lasten rahoja.

Sunkin asenteessa näyttää kutenkin olevan parantamisen varaa. Ja mikset muuten ole kiinnostunut selvittämään mihin tukiin mies on oikeutettu, kun kuitenkin olet huolissasi miehen raha-asioista ja lastenne toimeentulosta sekä lasten rahoista, miehen luona ollessaan? Kyse on kuitenkin yhteisten lastenne elatuksesta.

Vierailija
52/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen omaisuus ylittää 20 000 euroa vanhemmat ovat velvollisia antamaan tilin maistraatille, mutta tätä pienemmät "kavallukset" ei kiinnosta ketään. Vanhemmilla on lupa käyttää lapsen varoja tämän elatukseen ja eikä esim. lapsilisiä ole mitenkään korvamerkitty, että ne käytettävä lapseen.  Esim. sähkö-, vakuutus-,  nettilasku, jne on myös lapsen kuluja lapsen toisessa kodissa. Sillä lapsen riittävään elatukseen ei lasketa vain päivittäistä kulutusta vaan myös nämä ns juoksevat menot, osuus asumisesta, jne...

Jos tilanne on tuo isän kannattaisi hakea lapsia asumaan luokseen, jos noin ei jo ole ja laskettaa ne elarit lapsenvalvojalla. Lapselle on oikeus riittävään elatukseen tämän molemissa kodeissa ja elareilla kompensoidaan lapsen kahden kodin välisiä tuloeroja.

Siis jos isä yhtäkkiä haluaisi lapset kirjoille omaan osoitteeseensa (Jos siis ovat nyt äidin luona kirjoilla), niin siitä pitää lähteä oikeuteen. Ei sitä päätöstä mistään muualta noin vaan haeta. Ja perusteeksi tuskin oikeudelle riittää, että jäi työttömäksi.

Pitää olla näyttöä, että lapsille on merkittävää haittaa vallitsevasta tilanteesta, jotta sitä muutettaisiin. Kouluikäisen lapsen omakin mielipide otetaan huomioon.

Ja oikeus tuskin hyvällä katsoo sitä, että isä on omine lupineen käyttänyt rahaa lasten tileiltä.

Lisäksi oikeustaistelut ovat yleensä sellaista loanheittoa puolin ja toisin, että vanhempien välit olisivat sen jälkeen todennäköisesti hyvin huonot.

Eli tuskin kannattaa lähteä tuolle tielle.

Kai tiedät, että nämä asiat voi sopia ihan vanhempien keskenkin? Aikuisten ihmisten ei tarvitse pyydellä lupaa miten he lastensa asioita hoitavat. Eli jos kumpikin on suostuvaisia lasten olosuhteiden muutoksiin tältä osin sopimus pitää vahvistaa vain lastenvalvojalla.

Vierailija
53/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaikki eivät todella kestä työelämän vaatimuksia syystä tai toisesta. Mielenterveys ja arjessa jaksaminen on siellä toisessa vaakakupissa. Kumman itse valitsistit?

Uhkailet käytännössä myös vuoroviikon viemisellä. Miksi? Aika ikävästi sinultakin tehty. Ja toki mies tekee väärin kun käyttää lasten rahoja. Miehen pitäisi selvittää, mihin tukiin hän on oikeutettu, ettei joutuisi nostamaan lapsiarjen kuluihin lasten rahoja.

Sunkin asenteessa näyttää kutenkin olevan parantamisen varaa. Ja mikset muuten ole kiinnostunut selvittämään mihin tukiin mies on oikeutettu, kun kuitenkin olet huolissasi miehen raha-asioista ja lastenne toimeentulosta sekä lasten rahoista, miehen luona ollessaan? Kyse on kuitenkin yhteisten lastenne elatuksesta.

Kiitos palautteestasi. En ole suinkaan uhkaillut, vaan tarjonnut toista mahdollisuutta luonapidon suhteen. Ymmärrän kyllä, että hän haluaa olla lastemme kanssa ihan yhtä paljon kuin minäkin. 

Ja varmasti asenteessani on parantamisen varaa. Minä vaan hoidin hänenkin asiat aikanaan avioliittomme aikana, en jaksaisi tehdä sitä enää. Hoitakoot itse, tai laittakoot uuden naisystävänsä sen vaikka tekemään, jos ei edelleenkään osaa itse. Mun mitta on oikeasti täynnä sitä ihmistä, mutta minkäs teet kun lapset menin hänen kanssaan tekemään. Oma moka. 

Ap kiittää ja kuittaa.

Vierailija
54/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tililtä voi nostaa rahaa lapsen hankintoihin; vaatteet, pyörä, harrastusvälineet yms.

Oletan, että lapsen tiliä ei voi yksin sulkea, vaan tarvitaan molempien vanhempien suostumus. Yhteishuollossa.

Minut yllätti se, etten voi uutta erillistä tiliä yksin avata lapsen nimiin. Johon olisin tallettanut opiskelu yms rahaa. Ei onnistunut, kun isä pitää olla toisena. Ihan hullua, kun äijä vielä on sellainen, että ottaa kaiken joka paikasta, mitä irti saa.

Siinä tapauksessa avaat tilin omalla nimelläsi ja säästät sinne lapselle opiskelurahaa yms.

Ei vaikeaa.

Ei siinä tilissa tarvitse juuri lapsen nimi olla, kun vain itse tiedät, että rahat on lapsen opiskeluun.

Minullakin on tilit esim. nuorten lukiota varten. Vaikka ne on lasten niin kyllä se tili on nimelläni.

Tuleekohan tossa jotain ongelmia tulevaisuudessa kun rahaa pitäisi jakaa tuolta tililtä, mietin lähinnä lahjaveroa sun muita juttuja.

Jaat rahaa vuosittain alle lahjaveron salliman summan.

Vierailija
55/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lähihuoltajana sinulla on loputon velvollisuus olla lastesi puolella ja tukemaan lasten oikeutta siihen toiseen vanhempaan. Kai tiedät, että syyllistyt emotinaaliseen kaltoinkohteluun, jos et huolehdi lasten riittävästä elatuksesta? Lapset on yhtäläisesti myös sinun vastuulla myös siellä lapsen toisella kodissaan olleessaan. 

Vierailija
56/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kiitos palautteestasi. En ole suinkaan uhkaillut, vaan tarjonnut toista mahdollisuutta luonapidon suhteen. Ymmärrän kyllä, että hän haluaa olla lastemme kanssa ihan yhtä paljon kuin minäkin. 

Ja varmasti asenteessani on parantamisen varaa. Minä vaan hoidin hänenkin asiat aikanaan avioliittomme aikana, en jaksaisi tehdä sitä enää. Hoitakoot itse, tai laittakoot uuden naisystävänsä sen vaikka tekemään, jos ei edelleenkään osaa itse. Mun mitta on oikeasti täynnä sitä ihmistä, mutta minkäs teet kun lapset menin hänen kanssaan tekemään. Oma moka. 

Ap kiittää ja kuittaa.

Teillä on yhteiset lapset ja yhteishuoltajuus, joten on teidän yhteisellä vastuulla huolehtia, että lapset voi hyvin heidän molemmissa kodeissa vaikka olisit kuinka täynnä lasten toista vanhempaa. Kyse ei ole nyt sinusta ja sinun katkeruuden kitkerästä hötöstä vaan lasten edusta. Joten nyt se puhelin siihen kauniisen käteen ja sovitte missä ja milloin tapaatte ja puhutte nämä asiat läpi miten asioita jatkossa hoidetaan. 

Vierailija
57/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap kiittää ja kuittaa.

Oma mokasi oli myös lähteä vuoroasumiseen noista lähtökohdista, joten opi elämään sen kanssa, että kaikki ei mene tismalleen oikein niin kuin ohjekirjoissa sanotaan.

Toki voit lähteä oikeuteen muutaman sentin takia ja tavallaan jatkaa teidän "parisuhdetta". 

Vierailija
58/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehen  nostama summa on vähäinen etkä halua nostaa rikosilmoitusta (täälähän on tullut jo esiin, ettei se oikeastaan johda mihinkään), voit kuitenkin uhata rikosilmoituksella. Eli kerro exällesi tuon olevan kavallus ja tekeväsi rikosilmoituksen, ellei hän luovu käyttöoikeudesta tiliin (tai vaihtoehtoisesti allekirjoita lupalappua siihen, että avaat uuden tilin lapsillesi, johon vain sinulla on käyttöoikeus, ja siirrät rahat sinne. - kysy pankista onko noilla jotain käytännön eroa). Jos exäsi tiedpostaa tehneensä väärin, niin luulisi hänen tuohon suostuvankin, erityisesti kun rikosilmoitukella uhkailee.

(Jos tuo ei onnistu, ja miehesi äiti on elossa, niin soita seuraavaksi hänelle pitämään vähän jöötä.)

Pankin mukaan sillä ei ole mitään merkitystä, jos toinen vanhempi luopuu käyttöoikeudesta lasten tileihin. Hän saa käyttöoikeuden takaisin vaikka samana päivänä kävelemällä pankkiin ja ilmoittamalla, että peruu päätöksensä.

Toinen vanhempi ei voi avata tiliä lapselle ilman toisen vanhemman suostumusta.

Miksi annatte neuvoja, jotka ovat ihan tuulesta temmattuja?

Ainoastaan oikeus voi päättää, että vain Toinen vanhemmista on lasten edunvalvoja talousasioissa. Silloin nuo pankkikuviot hoituu ilman huijarivanhempaa.

Vierailija
59/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakin meillä on lapsen tilillä sellainen ehto, että tililtä saa nostaa rahaa vain molempien vanhempien suostumuksella. Kumpikaan ei siis voi yksin siirtää sieltä rahaa tililleen.

Vierailija
60/80 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikeaa.

Ei kai lahjaverosta ole kyse, jos säästää etukäteen lukiota varten ja maksaa alaikäisen eli 16v lukiokuluja kysiseltä tilitä.

Vanhempi on elatusvelvollinen, oli säästössä rahaa tai ei, lukiota varten.