Mies ja autoni käyttö - miten jakaa kulut?
Tilanne on tällä hetkellä niin, että asumme miehen kanssa yhdessä vuokralla ja jaamme talouskulut (ruoka, sähkö jne.) tasan puoliksi. Tienaamme suurinpiirtein saman verran ja meillä ei ole lapsia.
Taloudessamme on vain yksi auto, jonka minä yksin omistan. Maksan myös autosta kaikki kulut vakuutuksista uusiin renkaisiin, huolloista korjauksiin jne. Pääsääntöisesti myös tankkaan auton, mutta joskus mies tekee sen käytettyään sitä enemmän.
Itse käytän autoa arkisin työmatkoihin, mutta viikonloppuna se on vapaasti molempien käytössä. Kuljemme arki-iltoina autolla pidemmällä oleviin harrastuksiin ja joskus ajamme sillä sukulaisille muutaman sadan kilometrin päähän. Mies ajelee autolla satunnaisesti omia menojaan ja on joskus halunnut mennä sillä töihin (1-2 kertaa kuussa) jos työpäivän ohjelma sen vaatii.
Kuinka tässä tapauksessa auton kulut tulisi jakaa? Oma työpaikkani on niin syrjäseudulla, että auto on pakollinen ja sitä varten hankittukin. Nyt tuntuu, että maksan tällä hetkellä miehenkin ajeluista.
Kommentit (58)
Kun mies ajaa, niin käy täyttämässä tankin. Auton kulu ei ole pelkkä bensa. Oletteko kämppäkavereita vai miten kustannukset pitää noin tarkkaan jakaa? Lastenhankinta tuollaiseen suhteeseen on mahdotonta.
Pidätte ajopäiväkirjaa ja jaatte bensakulut sen mukaisesti ehkä hieman enemmän niitä miehelle koska on autosta muutakin kulua. Esim. Jos sinä käytät bensaan 60e ja mies käyttää bensaa 40e niin laittaisin bensakulut niin että mies maksaa 50e.
Vaikutat super-miellyttävältä kumppanilta.
Oletko muistanut myös talousmenoja jakaessasi että mies todennäköisesti syö enemmän kuin sinä?
Jakaisin suunnilleen käytön suhteen, tyyliin jos sinä käytät puolet, mies 25% ja yhdessä 25%, olisi reilua jos mies maksaa KAIKISTA kuluista noin kolmanneksen. Ei se ihan reilua ole että mies voi käyttää autoa itse plus yhteisiin menoihin pelkän bensan hinnalla. Sitten jos mies ei käyttäisi autoa OLLENKAAN olisi reilua sun maksaa kaikki. Mutta nyt jo sun rahat on autossa kiinni, joten muiden kulujen jako käytön suhteen on vain reilua.
Kun muutimme yhteen niin mies möi oman autonsa. Ei kuulemma tarvitse autoa niin usein, että hänen kannattaisi siitä maksaa.
Ehkä olen sitten pihi, mutta mielestäni miehen olisi syytä osallistua muihinkin auton kuluihin kuin bensaan. Fakta kuitenkin on, että tässä taloudessa autoa tarvitaan - työni lisäksi myös harrastuksiin, joita molemmilla on.
-ap
Autottomat aina luulee että kuluja tulee vaan bensasta... vaikka vakuutukset, huollot, ajoneuvovero, renkaat ja tietenkin itse hankintahinta vie suuren siivun.
ikeudenmukaista olisi että mies osallistuu bensojen lisäksi omalla osuudellaan myös muihin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ainakin riittäis, että mies tankkaa omat menonsa.
Miksi? Annatko muidenkin käyttöön auton ilmaiseksi?
Sanot sille että autonpito on niin kallista, kun hänkin sitä kuluttaa, jolloin huollot pitää tehdä useammin. Että hommatkoon ukko oman autonsa, tai osallsitukoot kuluihin enemmän.
Mies siipeilee. Myy auto pois ja hankkikaa toinen, jonka omistusosuudet esim. 2/3 ja 1/3 ja kulut + käyttö samoin.
Autosta on tosiaan muitakin kuluja kuin bensa, joten reiluin tapa jakaa kulut, on jakaa kaikki autosta koituvat kustannukset suhteessa siihen, paljonko kukakin autoa käyttää. Käytännössä tämä voi olla hankalaa, koska se edellyttäisi huolellista kijanpitoa. Mutta pystyisittekö suurin piirtein arvioimaan, miten iso osa auton käytöstä on miehen? Onko se esim. 20 %? 30%?
Jos ap hankkii joskus lapsia, niin muistaa sitten että ei elä päivääkään miehen lompakolla loisien kotona maatessaan.
Jos mies käyttää n. kolmanneksen, hän maksaa kolmanneksen myös huolloista, renkaista, veroista ja vakuutuksesta.
Tilannehan on sama kuin jos mies olisi irtisanonut oman vuokra-asunnon, asuisi apn luona, ja maksaisi pelkästään henkilömäärään perustuvan vesimaksuosuutensa. Eihän sekään reilua olisi varmaan kenenkään mielestä. Miksi auto olisi eri asia?
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat super-miellyttävältä kumppanilta.
Oletko muistanut myös talousmenoja jakaessasi että mies todennäköisesti syö enemmän kuin sinä?
Saank minä tulla teille loisimaan? Lupaan olla muuten miellyttävä kämppis.
Laskette keskimääräisiä kilometrikuluja (sisältäen kaikki vuotuiset kulut tavanomaisilla vuosikilometreillänne) ja mies hyvittää omien ajeluidensa kilometrikulut sulle.
Siis mikäli se on niin tarkkaa...
Ei hemmetti mikä penninvenyttäjä olet, sääliksi käy. Mittaatko joka ruokapalankin, että varmaan menee puoliksi, ettei toinen saanut liikaa?
Meillä auto on minun nimissä ja maksan kaikki siitä aiheutuvat kulut, vaimo saa ajella niin paljon kuin haluaa. Tankkaa ajojen jälkeen ja that's it.
Vierailija kirjoitti:
Tilannehan on sama kuin jos mies olisi irtisanonut oman vuokra-asunnon, asuisi apn luona, ja maksaisi pelkästään henkilömäärään perustuvan vesimaksuosuutensa. Eihän sekään reilua olisi varmaan kenenkään mielestä. Miksi auto olisi eri asia?
Tämä on hyvä vertaus ja ehkä pistää hieman ajattelemaan oikeasti tilannetta. Minä olen ainakin aika tarkka ja oikeudenmukainen kaikesta, joten odotan sitä myös muilta. Jos muut ovat erilaisia, niin yhteistyö loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei hemmetti mikä penninvenyttäjä olet, sääliksi käy. Mittaatko joka ruokapalankin, että varmaan menee puoliksi, ettei toinen saanut liikaa?
Meillä auto on minun nimissä ja maksan kaikki siitä aiheutuvat kulut, vaimo saa ajella niin paljon kuin haluaa. Tankkaa ajojen jälkeen ja that's it.
Ap ei tainnut olla naimisissa edes, joten antaisitko joka typykän elää siivelläsi ja olisit vain onnellinen, että he jaksavat olla kanssasi? Edes sen auton takia...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei tainnut olla naimisissa edes, joten antaisitko joka typykän elää siivelläsi ja olisit vain onnellinen, että he jaksavat olla kanssasi? Edes sen auton takia...?
Tuossahan juuri luki, että kaikki asumisen yms. kulut jaetaan kesken. Vai asutko autossasi?
Samoin tuo auton käyttö oli satunnaista, ei päivittäistä. Parisuhde, jossa aina vaan lasketaan joka perkeleen penni, ei ole mikään terve parisuhde. Itse miehenä ainakin nolottaisi. Ja en katsoisi mitään loisimista myöskään, mutta joku raja tuossakin.
Mulle ainakin riittäis, että mies tankkaa omat menonsa.