Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ja autoni käyttö - miten jakaa kulut?

Vierailija
23.03.2019 |

Tilanne on tällä hetkellä niin, että asumme miehen kanssa yhdessä vuokralla ja jaamme talouskulut (ruoka, sähkö jne.) tasan puoliksi. Tienaamme suurinpiirtein saman verran ja meillä ei ole lapsia.

Taloudessamme on vain yksi auto, jonka minä yksin omistan. Maksan myös autosta kaikki kulut vakuutuksista uusiin renkaisiin, huolloista korjauksiin jne. Pääsääntöisesti myös tankkaan auton, mutta joskus mies tekee sen käytettyään sitä enemmän.

Itse käytän autoa arkisin työmatkoihin, mutta viikonloppuna se on vapaasti molempien käytössä. Kuljemme arki-iltoina autolla pidemmällä oleviin harrastuksiin ja joskus ajamme sillä sukulaisille muutaman sadan kilometrin päähän. Mies ajelee autolla satunnaisesti omia menojaan ja on joskus halunnut mennä sillä töihin (1-2 kertaa kuussa) jos työpäivän ohjelma sen vaatii.

Kuinka tässä tapauksessa auton kulut tulisi jakaa? Oma työpaikkani on niin syrjäseudulla, että auto on pakollinen ja sitä varten hankittukin. Nyt tuntuu, että maksan tällä hetkellä miehenkin ajeluista.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiemmin sanoin, muut talousmenot menevät puoliksi. Ei avoliitossa ole tarkoituksenmukaista lähteä mittaamaan kumpi syö enemmän tai ottaa pidempiä suihkuja. 

Auto on kuitenkin minusta eri asia. Jos toinen on varta vasten myynyt autonsa säästääkseen se on OK. Mutta nyt kun se tarkoittaa sitä, että joudun maksamaan bussimatkoja harrastuksiin ja työpaikalleni sen takia etten saa käyttää 100% maksamaani autoa ... kieltämättä hieman sapettaa.

Auton olen ostanut vuosi ennen kuin tapasimmekaan ja taannoin maksoin siitä lähes 25 000 e ( käytetty Audi A4). Kelpaajan miehen nyt ajella pelkillä bensakuluilla ja paremmalla autolla, kun möi oman vanhan open corsansa.

-ap

Vierailija
22/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehdään niin että mies maksaa omat bensansa ja n. kerran vuodessa verot ja vakuutukset puoliksi että mä en maksa niitä ihan kokonaan yksin ja että mieskin saa ajaa sitten autolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ainakin riittäis, että mies tankkaa omat menonsa.

Miksi? Annatko muidenkin käyttöön auton ilmaiseksi?

Annatko sinä seksiä muillekin kuin kumppanillesi ilmaiseksi? Pointtini, että kumppani on ehkä useimmille vähän eri kuin muut.

Vierailija
24/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hemmetti mikä penninvenyttäjä olet, sääliksi käy. Mittaatko joka ruokapalankin, että varmaan menee puoliksi, ettei toinen saanut liikaa?

Meillä auto on minun nimissä ja maksan kaikki siitä aiheutuvat kulut, vaimo saa ajella niin paljon kuin haluaa. Tankkaa ajojen jälkeen ja that's it.

Ap ei tainnut olla naimisissa edes, joten antaisitko joka typykän elää siivelläsi ja olisit vain onnellinen, että he jaksavat olla kanssasi? Edes sen auton takia...?

”Elää siivelläsi” kun sillointällöin lainaa autoa :,D te ihmiset joille raha on kaikki kaikessa olette tosi vastenmielisiä.

Vierailija
25/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti en tuossa tilanteessa pyytäisi muuta kuin maksamaan bensoja, vaikka ymmärrän myös toiveen miehen isommasta osallistumisesta. Mutta, auton ensisijainen käyttöoikeus pitäisi olla sinulla -toivottavasti mies ei ajattele voivansa ottaa auton omiin menoihinsa vaikka sinullakin olisi menoa?

Vierailija
26/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulle riittäisi että tankkaa kun tankki tyhjenee.

Vierailija
27/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos sinusta tuntuu että mies loisii kustannuksellasi puhukaa asiasta, ja jos se ei auta niin lusikat jakoon, ette ole samalla aaltopituudella tärkeissä asioissa. Oletko kysynyt mieheltä meneekö hänestä kustannukset autosta tasan? Voihan olla että hän ei ole edes sitä mieltä, mutta on antanut asian olla, koska ei ole havainnut sinun kiinnittävän edes asiaan huomiota, eikä halua alkaa sellaiseksi joka suhteessa laskee tasan joka pennin.

Vierailija
28/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten aiemmin sanoin, muut talousmenot menevät puoliksi. Ei avoliitossa ole tarkoituksenmukaista lähteä mittaamaan kumpi syö enemmän tai ottaa pidempiä suihkuja. 

Auto on kuitenkin minusta eri asia. Jos toinen on varta vasten myynyt autonsa säästääkseen se on OK. Mutta nyt kun se tarkoittaa sitä, että joudun maksamaan bussimatkoja harrastuksiin ja työpaikalleni sen takia etten saa käyttää 100% maksamaani autoa ... kieltämättä hieman sapettaa.

Auton olen ostanut vuosi ennen kuin tapasimmekaan ja taannoin maksoin siitä lähes 25 000 e ( käytetty Audi A4). Kelpaajan miehen nyt ajella pelkillä bensakuluilla ja paremmalla autolla, kun möi oman vanhan open corsansa.

-ap

No tietenkin käytät autoa itse silloin kun tarvitset ja mies menee bussilla. Sitten kun et tarvitse, saa lainata. Miksi olet hölmö?

Vierailija
29/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annatko sinä seksiä muillekin kuin kumppanillesi ilmaiseksi? Pointtini, että kumppani on ehkä useimmille vähän eri kuin muut.

Ai onko parisuhdeseksissä vain toinen antajana ja toinen saajana? Eikö sen pitäisi olle molemminpuolinen hyöty?

Ap ei hyödy mitään siitä että kumppani ottaa hänen autonsa ja itse joutuu menemään bussilla.

Vierailija
30/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No missään nimessä tilanne ei saa olla niin että ap joutuu itse käyttämään bussia kun mies tarvitsee autoa. Tuossa menee raja. Ap:n auto, ap määrää.

Vierailija
31/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko vakavassa suhteessa?

Jos vastaus on kyllä, minulle riittäisi että mies tankkaa autoa säännöllisesti ja vaihtaa renkaat. Saisi myös hoitaa katsastukset.

Vierailija
32/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vissiin 26 senttiä/km, millä kaavalla ap voi laskea auton kuluja. Siinä on sitten kaikki. Ihme yleistystä, että auto muka ei kuluta mitään muuta kuin bensaa, on vakuutukset, huollot, renkaat, arvon alenemat jne. Ole tiukkana ap!

Vierailija
33/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai onko parisuhdeseksissä vain toinen antajana ja toinen saajana? Eikö sen pitäisi olle molemminpuolinen hyöty?

Ap ei hyödy mitään siitä että kumppani ottaa hänen autonsa ja itse joutuu menemään bussilla.

Niin paitsi että toisen elämä helpottuu ja hänellä on hyvä mieli. Mutta eihän parisuhteessa hyvänen aika sellaista voi tehdä jos ei ITSE HYÖDY SIITÄ MITÄÄN.

Vierailija
34/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo kommentoija, mutta vastaan omalta kohdaltani: en anna, edes maksusta ilman todella hyvää ja perusteltua syytä. Mutta mun mieheni ei ole kuka tahansa muu, vaan henkilö, jonka kanssa olen parisuhteessa ja jonka kanssa asun. Siinä on iso ero.

Vierailija
35/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en parisuhteessa mieti tuollaisia. Meilläkin oli pitkään vain yksi auto, joka oli minun. Silloin kun se oli parkissa, mies sai käyttää miten halusi, tankkasi jos oli tankki tyhjä. Nyt autoja on kaksi, mutta harkinnassa myydä minun autoni, koska sain työpaikan hyvien julkisten päässä. Ja varmasti saisin käyttää silloin miehen autoa.

En muutenkaan oikein ymmärrä rahan laskemista pilkulleen. Joo toki, jos toinen vaan siipeilee, mutta meillä on aina pyritty maksamaan reiluilla säännöillä tulojen mukaan. Suhteeseen mahtuu kummankin työttömyysjaksoja, opiskeluja ja aikoja jolloin on ollut vain epäsäännöllisesti tuloja.

Vierailija
36/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autottomat aina luulee että kuluja tulee vaan bensasta... vaikka vakuutukset, huollot, ajoneuvovero, renkaat ja tietenkin itse hankintahinta vie suuren siivun. 

ikeudenmukaista olisi että mies osallistuu bensojen lisäksi omalla osuudellaan myös muihin kuluihin.

Tää. Kun lapseni harrasti kilpaa, oli tosi usein reissuja Turkuun täältä Keski-Suomesta. Kilsoja tulee suuntaansa sellaiset reilu 300. Epämääräisiin bensakustannuksiin haettiin jonkinlaista kompromissia, koska tietyt ihmiset aina kuskasivat, minä mukaan luettuna. Jossain tapaamisessa siten sovittiin, että oli suunta mihin tahansa (Turun lisäksi kisoja oli Hämeenlinnassa ja Helsingissä), niin per reissu kustannus on 10 € per nenä.

Oli inhottava aina niitä "sano sitten paljonko annan bensarahaa" juttuja räknäillä, mutta oli toi mun mielestä aika vähän. Jos siis kuskasin vaikka kolme tyttöä omani lisäksi melkeen 700 km, sain siitä korvaukseksi 30 €. Tottakai meidän piti sinne mennä itse joka tapauksessa, mutta kun meitä oli tyyliin kolme perhettä joiden autoilla aina mentiin, niin rupes vähän nyppimään jossain vaiheessa. Koska tietenkin toimin samalla vähän näiden lasten huoltajanakin - esim. kun pysähdyttiin syömään, niin tietenkin auttelin ruoan tilaamisessa, katsoin perään, huolehdin rahoista jne. Huolehdin että kamat on kyydissä kun kisapaikalta lähdetään jne.

Vierailija
37/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamme vaimoni kanssa auton kulut puoliksi. SIkäli helppoa, ettei yksinajoja kovinkaan paljon tule.

Suurempituloisena ostelen siihen varaosia ja maksan muita satunnaisia kuluja, esim. katsastuksen.

Moottoripyörän kuluista maksan kaikki polttoaineet ja varaosat, mutta vakuutukset menevät puoliksi.

Maksan siksi siitä enemmän, että se on myös harrastukseni, vaikka useimmiten ajammekin yhdessä.

Tuskin tuossa Ap:n tilanteessa kannattaa lähteä millekään hiustenhalkomislinjalle ja näkisin kohtuullisena että mies maksaa auton kuluista kolmasosan, poislukien polttoainekuluja, jotka voisitte summittaisesti laskea kuukausittain ja maksaisitte oman osuutenne.

Ja kolmasosa vain siksi, että Ap käyttää autoa työmatkoihinsa, joten hieman suurempi vastuu myös kuluista :-)

Vierailija
38/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Tuossa tapauksessa saisi kumppani itseltäni käyttöön vain kun en tarvitse ja hätätilanteissa, mutta silloin saisi kustantaa bussimatkani.

-mies

Vierailija
39/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autottomat aina luulee että kuluja tulee vaan bensasta... vaikka vakuutukset, huollot, ajoneuvovero, renkaat ja tietenkin itse hankintahinta vie suuren siivun. 

ikeudenmukaista olisi että mies osallistuu bensojen lisäksi omalla osuudellaan myös muihin kuluihin.

Tää. Kun lapseni harrasti kilpaa, oli tosi usein reissuja Turkuun täältä Keski-Suomesta. Kilsoja tulee suuntaansa sellaiset reilu 300. Epämääräisiin bensakustannuksiin haettiin jonkinlaista kompromissia, koska tietyt ihmiset aina kuskasivat, minä mukaan luettuna. Jossain tapaamisessa siten sovittiin, että oli suunta mihin tahansa (Turun lisäksi kisoja oli Hämeenlinnassa ja Helsingissä), niin per reissu kustannus on 10 € per nenä.

Oli inhottava aina niitä "sano sitten paljonko annan bensarahaa" juttuja räknäillä, mutta oli toi mun mielestä aika vähän. Jos siis kuskasin vaikka kolme tyttöä omani lisäksi melkeen 700 km, sain siitä korvaukseksi 30 €. Tottakai meidän piti sinne mennä itse joka tapauksessa, mutta kun meitä oli tyyliin kolme perhettä joiden autoilla aina mentiin, niin rupes vähän nyppimään jossain vaiheessa. Koska tietenkin toimin samalla vähän näiden lasten huoltajanakin - esim. kun pysähdyttiin syömään, niin tietenkin auttelin ruoan tilaamisessa, katsoin perään, huolehdin rahoista jne. Huolehdin että kamat on kyydissä kun kisapaikalta lähdetään jne.

Tää nyt tulo vähän ohiksena, sori siitä.

Parisuhteessa en tuollaisia miettisi, en todellakaan velottaisi autosta. Enkä pyytäisi omistamastani asunnosta vuokraa kumppaniltani (siis kulujen lisäksi). 

Mutta mitä olen palstaa lukenut, taidan olla vanhan liiton ihmisiä.

Vierailija
40/58 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä en parisuhteessa mieti tuollaisia. Meilläkin oli pitkään vain yksi auto, joka oli minun. Silloin kun se oli parkissa, mies sai käyttää miten halusi, tankkasi jos oli tankki tyhjä. Nyt autoja on kaksi, mutta harkinnassa myydä minun autoni, koska sain työpaikan hyvien julkisten päässä. Ja varmasti saisin käyttää silloin miehen autoa.

En muutenkaan oikein ymmärrä rahan laskemista pilkulleen. Joo toki, jos toinen vaan siipeilee, mutta meillä on aina pyritty maksamaan reiluilla säännöillä tulojen mukaan. Suhteeseen mahtuu kummankin työttömyysjaksoja, opiskeluja ja aikoja jolloin on ollut vain epäsäännöllisesti tuloja.

Ap sanoi että heillä on keskenään suunnilleen samanlaiset tulot, joten ei ole mitään syytä, miksi toisen pitäisi menettää enemmän rahaa toisen kustannuksella. Autoonhan tulee vuosittain ainakin monta sataa euroa muita kuluja kuin bensa. Ei ole siis mistään pikkurahoista kyse, joten en ymmärrä miksi täällä niin moni pitää ap:tä "pikkusenttien laskijana". Mulla ei olisi ikinä omaan autoon varaa, mutta olen aina auliisti ja jopa väkisin maksamassa muille reilut "bensarahat", kun pääsen heidän autostaan jotenkin hyötymään. On naurettavaa syyttää ap:tä rahanahneeksi, kun oikeasti ahne on se, joka ei maksa osuuttaan.

Vaikka mies maksaisi käyttöön suhteutettuna osuutensa auton kaikista kuluista, niin hän pääsee silti halvemmalla, koska auton ostohinnasta hän ei maksa. Tässä olisi siis aivan turha haukkua ap:tä, vaikka mies maksaisikin muuten oman osuutensa autonkäytöstä.