Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoito 30v sitten ja nyt, olen järkyttynyt!!

Vierailija
22.03.2019 |

Luin tänään Suomen Kuvalehdessä v.1989 olleen monisivuisen jutun päivähoidosta, siinä oli seurattu tyyppipäivää eräässä pk-seudun päiväkodissa.
Aivan samat haasteet ja ongelmat kuin nykyisin, liikaa lapsia suhteessa kasvattajien määrään, sijaisia ei oikein saatavilla, palkan pienuus jne.jne

MITEN on mahdollista ettei kolmessa vuosikymmenessä, siia 30v!! ole saatu asioihin muutosta yhtään parempaan??!! Ammattiliitot, mitä helvettiä niillä näköjään tekee, hah!!!

Olen pöyristynyt, aivan kuin olisi lukenut omista työpäivistään joiden jälkeen olen nykyisin enenevissä määrin totaalisen uupunut, jopa itkuun ja sydämen rytmihäiriöihin asti.
Ja vielä olisi liki 30v työikää jäljellä.
En ymmärrä.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin alalle 90-luvulla. Alusta asti on soinut mantra siitä miten pitää tiukentaa ja tiukennettu myös on. Parempia aikoja ei koskaan tullut. Muutama vuosi sitten vaihdoin alaa.

Vierailija
2/74 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että olet väärällä alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustenhoidossakin on taatusti menty huonompaan suuntaan.

Vierailija
4/74 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä alalla olet nyt 1?

Itsekin haaveilen alan vaihdosta, tuntuu vain ettei riitä enää mehut opiskella lisää, se olisi vieläpä työn ohessa, koska palkastani, huimasta mutta silti, en voi luopua. Ja kun pelkän työpäivän jälkeenkin oloni on kuten aloituksessani mainitsin niin...

Ap

Vierailija
5/74 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, tervetuloa 2 kokeilemaan tätä alaa, voin vannoa, että saatuasi +10v mittariin nykyisissä(kin) olosuhteissa, vaateissa ja asiakas/perhehaasteissa niin ala alkaisi olla "väärä" sinullekin. Sitä ei lämmittäisi paremmaksi edes huima palkka joka nousee maksimissaan 400-500€ koko urasi!! aikana.

Mutta siellä on tietämättömyys äänessä eli olkoon, en uhraa paukkuja enempää sinulle.

Ap

Vierailija
6/74 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito noin 30 ja risat vuotta sitten tarkoitti usein meidän paikkakunnalla perhepäivähoitoa. Ilmeisesti poikkeuksetta hoitajan mies oli juoppo, joka makasi siellä kotona päissään ja ties mitä. Siinä mielessä varmasti parantunut :/

Vierailija
7/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
8/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivähoito noin 30 ja risat vuotta sitten tarkoitti usein meidän paikkakunnalla perhepäivähoitoa. Ilmeisesti poikkeuksetta hoitajan mies oli juoppo, joka makasi siellä kotona päissään ja ties mitä. Siinä mielessä varmasti parantunut :/

Minä olin päivähoidossa ihan tarhassa vaikka olen jo 58v.Kyllä hoito oli hyvää ja lapset rauhallisia.

Vierailija
9/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla alkoi se kuuluisa lama, ja kaikki heikennettiin pikavauhtia.

Tämän takia itse häivyin Suomesta ja pelastin nahkani sekä turvasin tuleville lapsilleni paremman elämän.

Varsin hyvin muistissa miten maa ajettiin lamaan, ja kurjuuskuuri alkoi.  Ja koko sen yli kolmenkymmenen vuoden ajan kansa on nurissut ja kapinoinut - itse keskenään. Pikkuhiljaa on tyydytty ja sopeuduttu. Ylhäältä on sanottu että kun tuon jaksoitte kantaa niin jaksatte tämänkin ja taas lisää kiristyksiä ja kuristuksia ja kansa pikkuisen vinguttuaan taas nöyrtyy.  Onkohan mikään muu kansa niin nitistettävissä?

Vierailija
10/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eri alalla, mutta miettinyt myös että mitä ammattiliitoilla tekee? Jotkut tahot laittavat hallituksia polvilleen ja puuttuvat lainsäädäntävaltaan vaikka heille ei sellaista veto-oikeutta edes olisi. Ja sitten on naisvaltaiset alat, joita kurjistetaan vuosi toisensa jälkeen.

Olen itse vanhempana yrittänyt perustaa päiväkodilla vanhempainyhdistystä, mutta se ei ottanut tuulta alleen. Olen myös lähestynyt oman kaupungin päättäjiä, aiheena sijaisten saatavuus, henkilökunnan vaihtuvuus, pk:n heikko johtajuus ja miten kaikki tämä vaikuttaa lasten turvallisuuteen. Vain yksi myönsi puutteet ja sanoi paneutuvansa asiaan. Hän oli nainen. Ne kaksi miespuoleista suhtautuivat alentuvasti, ja toinen jopa alkoi puhua asian vierestä: siitä kun yksi äiti valitti liian sokerisista välipaloista.

Sellaisena meidät vanhemmat nähdään, jos otamme epäkohdat esiin. Ehkä päiväkotihenkilökunnan pitäisi äänekkäämmin ja näkyvämmin ottaa esille kaikki, mikä töissä on vialla. Nyt anonyymit avautumiset ehkä saavat osan miettimään, mutta on myös helppoa ajatella että ei minun lapseni päiväkodissa, tai että pääasia että lapsella on edes joku paikka (laadusta viis). Keskustelussa usein myös käännytään syyttämään vanhempia asioista, tai ainakin riidellään siitä, kuka ei saisi viedä lapsiaan hoitoon. Haukutaan ties miksi, vaikka vielä toistaiseksi iso osa todella tarvitsee sen hoitopaikan ihan pitääkseen oman työnsä.

Vierailija
11/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kotiäitinä 1970-luvulla ja monen hoitajan mies oli juoppo ja jokunen hoitajakin  naukkaili, vaikka oli lapsia hodossa. Ei tuollon asioihin puututtu. 

Vierailija
12/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma se on vanhustenhoidossa: syytetään omaisia. Olette huonoja omaisia, kun ette itse hoida. Teillä on huono omatunto kun olette laittaneet lapsenne/vanhuksenne laitokseen hoidettavaksi ja puratte siksi pahan mielenne henkilökuntaan. Ettekö näe, että seinällä on laatusertifikaatti, jonka mukaan kaikki on kunnossa. Viis siitä, että "yksilöllinen hoito" ei käytännössä tarkoita edes omien vaatteitten käyttämistä. Hoitohenkilökunta ei tavallisesti näe omassa toiminnassaan mitään korjattavaa, jos palaute tulee "alhaalta" päin eli asiakkailta.

Totta on, että vaatimukset ovat kasvaneet 30 vuodessa. Ei ole enää päivähoitoa tätien huomassa vaan varhaiskasvatusta ammattilaisten järjestämänä. Mutta kumpi vaihtoehto olikaan parempi?

Vierailija
13/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienipalkkaisten naisvaltaisten alojen pitäisi yksinkertaisesti mennä lakkoon. Ja pidemmäksi aikaa. En ymmärrä miksi tämä ei onnistu, itse olisin messissä heti. Tämän pitäisi koskea kaikkia pienipalkkaisia ja naisvaltaisia aloja. Niin kauan sorretaan ja poljetaan kun kukaan ei asiaan puutu.

Vierailija
14/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termit ja nimikkeet, niitä kyllä puljataan ja kiillotetaan, jopa niin että korostetaan toista ja painetaan alas toista VAIKKA moniammatillinen yhteistyö on yksi avainsanoista!! Ja lisätään paperitöiden määrää. Samaan aikaan ei huomata kuinka kusessa ja loppuunpalamisen varjossa tätä työtä tehdään, näköjään VUOSIKYMMENESTÄ TOISEEN!

Mitä perkelettä tässä voi tehdä, ja tälle voi tehdä, miksi MIKÄÄN ei näköjään IKINÄ muutu???!!

Vierailija
15/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan siivoojana parempaa palkkaa kuin hoitajana eikä edes ole alan koulutusta 😀 Naurattais, jos ei itkettäis. Olen ammatiltani ammattikorkeakoulun käynyt sairaanhoitaja. Olen töissä työnjohtajana vahinkosaneerauksia tekevässä siivousfirmassa. Samat ilta-, yö- ja viikonloppuvuorot lisineen. Kenenkään henki ei ole uhattuna ja tuntipalkka parempi. Joitain alaan liittyviä pari päivää kestäviä koulutuksia joutuu välillä tekemään.

Ärsyttää, kun hoitajia syyllistetään, että pitäis vaan olla tyytyväinen tai on valinnu väärän alan.

Onhan se nyt perseestä, jos ei ehdi hoitaa kunnolla, työt kummittelee kotona ollessakin ja palkkiolla eletään köyhyysrajan tuntumassa. Ei se ala ole väärä, mutta noissa olosuhteissa työskentely ei vaan houkuta. Sen lisäksi lastenhoitajia ja vastavalmistuneita sairaanhoitajia ei palkata kuin sijaisuuksiin: Saattaa joutuu tekee yli 5v sijaisuuksia ennenkuin työnhaussa pääsee edes työhaastatteluun asti! Miten tämmöinen voi olla laillista, kun työvoiman tarve on jatkuvaa?

Vierailija
16/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jokin aika sitten sijaisena eräässä helsinkiläisessä syksyllä avatussa päiväkodissa. Järkytys. Sinne oli ahdettu lähinnä maahanmuuttajalapsia. Leluja oli tosi vähän koska mitään rahaa ei oikein oltu annettu aloittamiseen. Henkilökuntaa puuttui koko ajan ja sijaiset vaihtui jatkuvasti. Pihalla yksi pelkkä hiekkalaatikko ja kaksi keinua. En olisi uskonut todeksi ellen olisi nähnyt. En ymmärrä miksei paikan hoitajat huuda apua tai lopeta työn tekemistä. Ei se ollut päiväkoti vaan säilöpaikka.

Vierailija
17/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta sitten oli lama. Sen jälkeen tilanne tasoittui. Nyt ei ole lamaa mutta ihmise uupuu jatkuvien vaatimusten ja vähentyvien resurssien takia.

Vierailija
18/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kotiäitinä 1970-luvulla ja monen hoitajan mies oli juoppo ja jokunen hoitajakin  naukkaili, vaikka oli lapsia hodossa. Ei tuollon asioihin puututtu. 

En uskalla kirjoittaa 70-luvun perhepäivähoitajista, kun pari kertaa olen yrittänyt, niin kommenttini on poistettu.

Kauheita olivat useat heistä.

Vierailija
19/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi luonnollista että äidit hoitaisivat omat lapsensa. Tähän on tultu. Homma ei toimi koska on luonnotonta.

Onhan se järjen vastaista että äiti raahaa väsyneitä lapsiaan aamulla päiväkotiin että voi väsyneenä mernnä hoitamaan toisten väsyneiden äitien väsyneitä lapsia toiseen väsyneeseen päiväkotiin.

Haloo..

Vierailija
20/74 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jo luulin, että täällä säälittäisiin niitä lapsiparkoja, mutta ei.. lapset ja vanhukset eivät kiinnosta ketään, kun eivät osaa vaatia.