Pieni vauva perhepedissä
Miten pieniä nukutatte perhepedissä? Eikö se ole pienelle vaarallista vai nukutteko todella niin kevyesti ettette vahingossakaan käänny vauvan päälle tai laita vaikka peittoa vahingossa naamalle? Ja eikö imettäminen ole vaarallista perhepedissä, eikö siinä äiti voi herkästi nukahtaa niin että tissi jää vauvan suuhun? Ihan asiallisesti kysyn, kun itse en uskaltaisi ottaa esim. kuukauden ikäistä yöksi samaan sänkyyn vaikla kevyesti nukunkin.
Kommentit (59)
meillä on vauvat kaikki nukkuneet äidin kainalossa. helppoa ja kätevää.
Vauva on kaksi kuukautta, ja nukkunut lähes koko ajan minun vieressäni. Miehen toiveesta nukkuu minun puolellani sänkyä (ei voi tipahtaa sängystä) ja olen laittanut yleensä ihan ylös tyynyni korkeudelle, jotta minun ei tarvitse huolehtia peitosta. Vauvalla oma peitto. Joskus nukahdan syöttöön, ja havahdun siitä kun lapsi seuraavan kerran valittaa nälkää. Olen aina tismalleen samassa asennossa mihin nukahdinkin. En pelkää että lapsi tukehtuisi rintaani, makaan kyljelläni ja rintaa pitää erikseen laittaa lapsen suuhun. Vauva myös vetää päänsä pois ja kääntää sen ylös kun on syönyt kylläkseen.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:06"]
Perhepeti on paholaisen keksintö. Miksi ihmeessä täysjärkiset aikuiset ottavat viereensä vauvan, jota pitää sitten alitajuntaisesti varoa??? Luulisi, että kun ei saa juuri nukuttua, olisi tärkeää, että voisi edes nukkua vailla huolta. Mutta ei, otetaan se vauva siihen viereen, niin parisuhdekin tykkää.
[/quote]
No ilmeisesti siksi että se helpottaa äidin yötä? En tiedä sitten saako siinä oikeasti kunnolla nukuttua. Toiset varmaan saa, toiset ei. Jotkut ei varmaan saa millään keinolla.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:06"]
Perhepeti on paholaisen keksintö. Miksi ihmeessä täysjärkiset aikuiset ottavat viereensä vauvan, jota pitää sitten alitajuntaisesti varoa??? Luulisi, että kun ei saa juuri nukuttua, olisi tärkeää, että voisi edes nukkua vailla huolta. Mutta ei, otetaan se vauva siihen viereen, niin parisuhdekin tykkää.
[/quote]
Ei mun unenlaatuun ole ainakaan vaikuttanut millään lailla. Parisuuhdeasiat voi varmaan hoitaa muuallakin kuin sängyssä yöllä?
Taidat itse olla äiti, joka laittaa lapsen pinnasänkyyn nukkumaan vaikka itkua tulisi, säilytät lasta sitterissä ja vikinän lopetat tutilla. Imetys ei taida myöskään toteutua sun kohdalla?
Eihän sen imetyksen tarvitse olla ainut syy perhepetiin? Minä olen jostain lukenut, että perhepeti voi pienentää myös kätkytkuoleman riskiä. Ja on se tosi suloista, kun nukahtaa käsi kädessä pikkuisen kanssa ja toinen tuhisee ihan siinä vieressä. :)
Meillä on nukuttu perhepedissä laitokselta asti, vaikka ensin ajattelin että oma peti on vauvalle paras. Käytäntö kuitenkin osoitti, että yösyötöt onnistuvat huomattavasti kivuttomammin kun vauva on vieressä ja itsekin nukun tosi paljon paremmin. Mutta kukin toki tyylillään, kokeilemallahan se selviää mikä on mukavin nukkumamuoto sekä teille että vauvalle. :)
"Olen joskus nähnyt uutisen jossa vauva oli tukehtunut perhepedissä ja siksi tätä kyselen kun täällä tuntuu olevan ihan yleistä että kuukauden ikäiset nukkuvat perhepedissä ja niitä syötetään siinä sitten sängystä nousematta. Ihan vaan että miten käytännössä toimii?"
Käsittääkseni nykyajan uutisiin perhepetiin kuolleista vauvoista on aina liittynyt päihteiden käyttöä.
Meillä lapsi on nukkunut syntymästään asti vieressä. Sairaalassa kehoittivat laittamaan vauvan vaippasillaan yöpaitani alle kylkeen ihokontaktiin. Nukutin siis lapsen jo ensimmäisenä yönään vieressäni, kiskoin vain sairaalasängyn kaiteet ylös ja laitoin pyyhkeen pehmusteeksi kaiteen päälle.
Kotona lapsi nukkui vuoteen reunassa, seinän ja minun välissä, mies toisessa reunassa vuodetta. Kun imetin lasta kyljelläni sängyllä, oli minulla jalat koukussa, en edes pysyisi siitä asennosta kierähtämään unissani lapsen päälle. Ja imetettävän pikkuvauvan äidin uni on niin kevyttä, että sitä havahtuu pieneenkin muutokseen.
Yöimetykset oli minulle todella paljon helpompaa hoitaa vauvaa vieressä nukuttamalla kuin nousemalla aina ylös vuoteesta ja nukuttamalla lasta syötön jälkeen omaan sänkyynsä, sitten olisi pitänyt vielä itse koittaa nukahtaa kun on juuri virkistynyt nousemisesta. Mutta nämä ovat yksilöllisiä asioita, joku toinen äiti voi kokea vieressä nukkuvasta vauvasta niin paljon huolta, että nukkuu paremmin, kun lapsi on eri sängyssä, vaikka joutuisikin tällöin nousemaan yösyötöille. Ja joillekin sopii parhaiten sivuvaunu, pinnasänky, josta on yksi laita poistettu kiinnitetään esim. nippusiteillä parivuoteen laitaan. Eli mieleastäni sellainen nukkumaratkaisu on paras, joka tarjoaa parhaat yöunet kaikille perheen jäsenille.
Kommentoisin vielä tuota, kun olet tehnyt huomion, että täällä on yleistä nukuttaa kuukauden ikäisiä vieressä. Se on yleistä suurimmassa osassa maailmaa, imeväisten nukuttaminen omaan sänkyyn ja lastenhuoneet on aika moderni länsimainen keksintö. En tällä yritä argumentoida perhepedin puolesta, kunhan vaan totean, että vieressä nukkuen on selvitty maailman sivu. Ja noista viereen nukutettujen lasten kuolemista vielä, 1800 luvulla, ennen perhesuunnittelun aikaa, tapahtui köyhissä monilapsisissa perheissä lastensurmia, joissa epätoivoinen äiti saattoi oikeudessa väittää, että oli "vahingossa" kääntynyt lapsen päälle. Tuolloin joissakin valtioissa kiellettiin lailla nukuttamasta lasta samassa vuoteessa aikuisten kanssa. Tästä on voinut jäädä elämään legenda nukkuvan lapsen päälle unissaan kääntyvästä äidistä.
Ap, voithan nukkua vauvan vieressä ja nousta ylös maitoa lämmittämään. Sama vaiva kun pinnasängyssä, mutta vauva saa turvaa kun nukut vieressä.
10:"Perhepeti on paholaisen keksintö. Miksi ihmeessä täysjärkiset aikuiset ottavat viereensä vauvan, jota pitää sitten alitajuntaisesti varoa??? Luulisi, että kun ei saa juuri nukuttua, olisi tärkeää, että voisi edes nukkua vailla huolta. Mutta ei, otetaan se vauva siihen viereen, niin parisuhdekin tykkää."
Sitten on kyllä evoluutio itsessään paholaisen keksintö. Yleisesti ottaen nisäkäsemot nukkuvat imetettävien poikastensa vieressä eivätkä kierähdä niiden päälle. Lisääntyminenkin on hoitunut siinä sivussa;) Ihmisellä on kuitenkin vaihtoehtoja. Jos kokeilee vaikka päiväunilla nukkua vauva vieressään niin, että isä voi valvoen huolehtia turvallisuudesta, saattaa huomata, että oma peko on ollut turhaa. Ja jos "alitajuntaiset" pelot edelleen jatkuvat, voi vauvaa nukuttaa sivuvaunussa, siihen ei ainakaan pysty kääntymään päälle.
Mitä tulee seksi harrastamiseen, siihen löytynee mitakin paikkoja kuin parisänky.
Piti tulla vielä lisäämään, että eihän se pulloruokinta ole mitenkään este perhepedille. Vauva saa paljon läheisyyttä vieressäsi ja syöttöaikoina vaan nouset laittamaan pullon lapselle. Itselläni ei ole korvikkeen käytöstä kokemuksia, mutta muistelen netistä lukeneeni, että joku äiti oli lämmittänyt korvikkeen öisin vesihauteessa. Leveäsuiseen ruokatermokseen laitettiin yöksi kiehuvaa vettä, yöpöydältä korviketetra auki ja pulloon, pullo termokseen lämpenemään. En sitten tiedä kuinka kätevää. Ellei lapsi ole sairas tai keskonen niin eihän se kovin kauan tarvitse lämmitettyä maitoa. Huoneenlämpöisen tetrakorvikkeen käyttöön tuskin on terveydellisiä esteitä parin kuukauden ikäisellä.
Meillä perhepeti oli käytössä kaksi kuukautta. Miehen unenlaatu kärsi todella paljon. Ei tullut omaan sänkyyn edes sen yhden oluen jäkeen, ei tupakoi, mutta pelkäsi kääntyvänsä vauvan päälle silti. Ja kyllä se itsestäkin aika hurjalta tuntui.
Koska meillä lapsi oli suurimmaksi osaksi imetetty niin en muista tarkkaan korvikkeen kanssa, mutta muistelen, että meillä olisi ollut sellaista korvikejauhetta valmiina yöpöydällä tuttipullossa. Vieressä termarissa keitetty vesi, joten näin saatiin nopeasti yöpalaa vauvalle, ilman että tarvi nousta.
Mä en ensin uskaltanut pitää vauvaa vieressä. Pian olin kuitenkin niin väsynyt, että yöimetyksen yhteydessä järjestään nukahdin (otin siis vauvan viereen ja söi siinä). Aina kun heräsin niin vauva oli päästänyt irti tissistä ja nukkui siinä vieressä. Mitään vaaraa ei vaikuttanut olevan koskaan. Joskus kuitenkin heräsin "hätkähtäen" että en kai ole litistänyt vauvaa. Miehen ja mun välissä ei nukutettu vaan minun ja seinän välissä.
Kyllä se vaan jotenkin niin jännä juttu on, että ei sitä oman lapsensa päälle käänny vaikka olisikin unessa. (Ellei sitten ole alkoholin tai lääkkeiden vaikutuksen alaisena).
Meillä pikkuinen nukkui 1kk iästä 2kk ikään välissä, kun nukkumaan meno oli niin vaikeaa ja viereen nukahti välittömästi. Nukkui monta tuntia ja niin nukuin minäkin.
Jos haluat ottaa lapsen viereesi nukkumaan, laita väliinne pieni peitto tms, jos pelottaa. Huomaat kyllä muutaman yön jälkeen, että et varmasti käänny lapsesi päälle. Ja lapselle oma peitto :)
Meillä nukuttiin perhepedissä heti laitokselta kotiuduttua! Imetys hoitui kätevästi siinä samalla ja kertaakaan en ole kierähtänyt lapsen päälle. Kerran käänsin kylkeä niin, että olin selkä lapseen päin ja heräsin siihen, joten en usko, että olisi mitenkään mahdollista kierähtää lapsen päälle (selvänä yms) :)
Nyt 2-v. nukkuu alkuyöt omassa huoneessaan sängyssä ja yöllä herätessään sipsuttaa meidän väliin nukkumaan <3 suloista, ei haittaa minua tai miestäni laisinkaan! Mikä sitäpaitsi sen ihanampaa on herätä siihen, kun 2-vuotias pörrötukkainen vastaherännyt lapsi silittää kasvoja ja sanoo huomenta, ei nukuta enää!
Perhepedissä on jokaisen vauvan kanss anukuttu parin tunnin ikäisestä noin 4-5-vuotiaaksi.
Meillä kaikki 4 lasta nukkuneet heti syntymästään perhepedissä. Sairaalassa siis minun kainalossani ja kotona meidän vanhempien välissä. Emme kumpikaan juo, polta, käytä lääkkeitä tai muita huumaavia aineita joten olisi ollut hyvin epätodennäköistä että olisimme jollain tavalla unissamme vahingoittaneet vauvaa eikä näin ole koskaan käynytkään.
Meillä vauvat ovat nukahtaneet iltaisin minun syliin kun olen katsonut telkkaria ja imettänyt samalla. Vauva on ollut oman peittonsa mutkassa ja siitä sitten olen kantanut sänkyyn. Siis peitto pitkittäin ja puolet peitosta vauvan alla ja puolet käänetään peitoksi vauvan päälle. Peittoa olen sitten vauvan molemmin puolin rullannut tueksi.
Noin 6kk:n-2 vuoden iässä ovat siirtyneet omaan petiin lapsesta riippuen. Joku nukkunut levottomasti vieressä ja rauhallisemmin omassaan, toinen taas rauhallisesti vieressä mutta levottomasti omassa petissään joten sen mukaan menty mikä kulloisenkin lapsen kanssa parhaalta tuntunut.
laitat pullon illalla pedin päätyyn ja ruokit pedissä. Näin itse tekisin, jos olisin pulloruokkinut. Ja hei, senhän voi tehdä isä ;)
Mitä tuohon paholaisen keksintöön tulee. Mikään ei ole niin luonnotonta, kuin nukuttaa pieni vauva kaukana omassa sängyssä, jopa eri huoneissa. Itse en voisi ikinä pitää pientä vastasyntynyttä niin kaukana itsestäni. Koen kyllä olevani sen vauvan turva, enkä uhka. Uni voi olla kevyttä perhepedissä, eli vauvan ääneen reagoi helposti ja itse asiassa sen ruokkii unissaan, kun jo pieni tuhahdus tai käännähdys äitiin päin saa äidin luonnostaan vastareagoimaan ja aloittamaan imetyksen. Sitten kun on syöty, nukutaan taas. Näin sitä oikeasti lepää yönsä, eikä ravaa monta kertaa pinnasängyn ja oman sängyn väliä. Lapsikin nukkuu todella sikeästi, eikä heräile huutamaan maitoa. Kun ei tarvitse.
Ja mitä siihen parisuhteen hoitamiseen tulee, niin kyllä sitä voi hoitaa perhepedin ulkopuolella aivan eri huoneessa, jos vauvakin käy nukkumaan hyvissä ajoin ennen vanhempia.
Ollaan syntymästä asti nukuttu perhepedissä. Tyttö nyt 7 kk ja yritetään nyt että hän pystyisi nukkumaan omassa sängyssä koska itse en saa niin sikeästi nukuttua kun hän vieressä.
Meilläkin perhepeti käytössä heti laitokselta päästyä ja niin nukuttiin useita kuukausia, kunnes siirsin pinnasänkyyn. Heräsi aluksi tiheään syömään ja helppo oli imettää kun vieressä. Tutkimusten mukaan, äiti ei välttämättä edes täydellisesti herää kun vauva aloittaa imemisen ja samoin vauvakin rauhallisempi. Usein itsekin nukahdin imetyksen aikana ja havahduin hereille kun vauva jo nukkui tyytyväisenä vieressä. Hyvin herkästi sitä havahtui ja tosiaan mitään vaaraa siitä, että olisi kierinyt päälle ei ollut. Ohjeistus on yleensä, että lapsi nukkuisi äidin ja seinän välissä, sillä äidillä tämä vaisto on herkempi kuin isällä, mutta meilläkin vauva hieman kasvettuaan nukkui meidän välissä. Tutkimuksia löytyy myös siitä, että perhepeti suojaa kätkytkuolemalta, sillä äidin vaistot ovat niin herkästi että unenaikanakin reagoi vauvan mahdolliseen hengityskatkokseen esim. liikahtamalla, jolloin vauva "havahtuu". Faktahan on, että nisäkkäät nukkuvat poikastensa kanssa ja niin ovat myös esi-isämme nukkuneet. Monissa kulttuureissa näin on edelleen, länsimaisessa vauvat siirretty omaan sänkyyn. Itselläkin turvallinen olo nukkua toisen vieressä, niin varmasti pienellä ihmiselläkin.
Paitsi jos jollain on hyvä keino pulloruokintaan perhepedissä:)
Ap