Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieni vauva perhepedissä

Vierailija
05.04.2013 |

Miten pieniä nukutatte perhepedissä? Eikö se ole pienelle vaarallista vai nukutteko todella niin kevyesti ettette vahingossakaan käänny vauvan päälle tai laita vaikka peittoa vahingossa naamalle? Ja eikö imettäminen ole vaarallista perhepedissä, eikö siinä äiti voi herkästi nukahtaa niin että tissi jää vauvan suuhun? Ihan asiallisesti kysyn, kun itse en uskaltaisi ottaa esim. kuukauden ikäistä yöksi samaan sänkyyn vaikla kevyesti nukunkin.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisen taistelun saa aikaan "imettääkö vai ei" 

Vierailija
22/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kysyi kai vilpittömästi kokemuksia perhepedissä nukkuvilta ja niitä sai.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi poikaamme ovat nukkuneet 0-24 kk perhepedissä ilman mitään ongelmia. Muuttivat omaan sänkyyn vapaaehtoisesti noin 2-vuotiaina. Molemmat ovat aina olleet erinomaisia nukkujia eikä kumpaakaan ole koskaan täytynyt nukuttaa. 

Vierailija
24/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaikki saavat valita itse, missä vauvansa nukuttavat, meillä on nukuttu osittain perhepedissä ja osittain ei. Mutta perhepeti ei estä a) seksin harrastamista eikä b) vanhempien nukkumista toistensa kainalossa.

Vierailija
25/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 15:22"]

Kuinka kasvattaa bebe onkin kirjallisuuden mahtiteos!

En voi käsittää ihmisiä, jotka lapsen saatuaan kuvittelevat elämän pysyvän samanlaisena. Meillä mennään vauvan ehdoilla, rutiinit ja tavat voi muuttaa aikuiselle sopivaksi kun lapsikin on isompi :) Mutta kukin tyylillään, eiväthän kaikki lapset kärsi huudattamisestakaan...

[/quote]

Onnea teille! Kukin tyylillään, edelleen :) Hyvä että jokainen löytää sen oikean tavan itselleen.

Vierailija
26/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä lasten seksuaalista hyväksikäyttöä ;(. Pukekaa vielä ne vauvanne kuravaatteisiin unien ajaksi senkin pervot. Tai paketoikaa pressuun :(

Vierailija
27/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää asiallisista vastauksista. Oma mielikuva perhepedistä kyllä parani. Toki toivoisin että kaikki vanhemmat saisivat ilman syyllitämistä valita missä lapsensa nukuttavat tai kuinka pitkään imettävät jne. Näistä asioista on kuitenkin mielenkiintoista keskustella asiallisesti, toisia arvostelematta. Katsotaan nyt mihin meidän vauva päätyy nukkumaan kun vaan tässä lähipäivinä päättäisi ensin syntyä :)

Vierailija
28/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me nukuimme kaikki paremmin kun vauva oli vieressä, omassa sängyssä heräili huomattavasti  usemmin itkemään. Ja sitten piti nousta ylös nostamaan vauva tissille tai rauhottelemaan. Kun vauva oli vieressä, niin ei ehtinyt kuin inahtaa ja jo oli tissi suussa. Ihanan helppoa ja rentoa, kaukana "paholaisen keksinnöstä". Vaarallistakaan se ei ole, jos vanhemmat ovat "huumaamattomIa". Sitäpaitsi oman vauvan läheisyys on ihanaa, ja niin varmaan oman äidinkin läheisyys. 

Mutta tottakai: se mikä sopii yksille ei välttämättä sovi toisille. Kokeilemalla selviää, mikä tuntuu hyvältä ratkaisulta. Jos perhepeti estää nukkumasta, niin eihän siinä silloin mitään järkeä ole.

Vierailija
29/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:06"]

Perhepeti on paholaisen keksintö. Miksi ihmeessä täysjärkiset aikuiset ottavat viereensä vauvan, jota pitää sitten alitajuntaisesti varoa??? Luulisi, että kun ei saa juuri nukuttua, olisi tärkeää, että voisi edes nukkua vailla huolta. Mutta ei, otetaan se vauva siihen viereen, niin parisuhdekin tykkää.

[/quote]

Kannattaa elää omia ongelmia eikä toisten. Meidän vauva nukkui laitokselta tultaessa jo 11-12 tunnin öitä, söi siinä välissä 2-3 kertaa, ja äiti nukkui tasan yhtä hyvin kuin myöhemmin, kun lapsi siirrettiin pinnasänkyyn. Ja parisuhteessa ei ole ollut valittamista kummallakaan osapuolella. Imetysaikana unet on joka tapauksessa ohuempia kuin normaalisti, eikä se vauvan nukkuminen/nukkumattomuus vieressä asiaa muuksi muuta, ainakaan omalla kohdallani.

Vierailija
30/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olen nukuttanut. Ihan pienen niin, että sänkyn reunapuolella on riittävän korkea este ja vauva nukkuu siis reunapuolella. Itse hiukan alempana kuin vauva. Vähän isompana, kun on alkanut jo kääntyillä, vauva on nukkunut keskellä meidän tyynyjen välisellä alueella, eli vähän ylempänä kuin me. Ikinä ei olla kyllä huitaistukaan...

Minä olen niin herkkäuninen, että esim. jos koira haluaa ulos, se herättää minut tuijottamalla, koska tietää sen riittävän. Mieheni taas ei herää mihinkään, ja on aika säätäjä unissaankin, mutta hämmästelen vieläkin sitä, että kun 2-vuotias kuopus kömpii väliin nukkumaan, mies nukkuu ihan paikallaan, eikä yhtään kääntyile ja huido. Kai ne on vaistot sitten isälläkin.

Niin, emme myöskään tosiaan kännäile kumpikaan, emmekä edes tupakoi.

Vierailija
31/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin vauva nukkui synnytyslaitoksella minun vieressä kapealla pedillä, joten kyllä se kotisänky tuntui sitten tosi leveältä ja erittäin turvalliselta. Meillä oli vielä siihen aikaan 120cm+80cm sänky, nykyisin pitäisi tehdä jotain varmistuksia, esim. vetää pinnasänky sivuvaunuksi sängyn tasalle, koska on aika korkea ja 160 cm leveä sänky. Mutta tosiaan, perhepeti sujui niin, että sängyssä ei ollut ylimääräisiä tyynyjä ja vauva nukkui minun vieressä noin pään korkeudella. Ei siinä silti mitään ongelmaa ollut, vaikka olisi nukahtanut rinnalle tai siihen ns. kainaloon/syliin, silloin vain nukuin itse kevyemmin enkä kääntyillyt. Kun vauva oli vähän isompi, muutaman kuukauden, en enää juurikaan pelännyt että hän mihinkään hautautuisi tai jäisi alle vaikka ei nukkuisikaan siellä pään korkeudella. Sellainen "varotoimenpide" kuitenkin oli, että vauva nukkui yleensä alasti tai melkein alasti, samoin kuin minä. Ihokosketus on tärkeä ja ajattelin että paljaalla iholla myös ne liikkeet tuntee paremmin, eikä toisaalta jää mitään

Ainoa mahdollinen vaaratilanne, jonka keksin lääkkeiden ja alkoholin yms. käytön lisäksi, olisi sellainen, että vauva jäisi omaan peittoonsa (tai unipussiin tai löysään yövaatteeseen)  ikään kuin taitteeseen tai pussin pohjalle, ja peitto/vaate jäisi vapaista reunoistaan äidin alle. Jos äiti siitä kääntyisi vähän enemmän vauvan päälle, vauva ei ehkä ääritapauksessa pystyisi liikkumaan tai hengitysliikkeet estyisivät peiton kiristyessä keskivartalon ympärille. Mutta tällaista ei tapahdu jos vauvaa ei kääri peittoihin niin että molemmat vapaat reunat on äidin puolella, vaan siis huolehtii että siellä ulkoreunalla peitto on vapaasti ja vauvalla on aina tilaa sinne päin.

[Jos tuosta selityksestä ei saanut mitään selvää, niin voisi kuvitella mitä EI kannata perhepedissä tehdä: Ota pieni vauva, vauvaa isompi tukeva peitto, sänky ja viileä huone. Ajattele että vauvan voisi ikään kuin kapaloida peittoon samalla kun imetät. Levitä vauvan peitto sängylle. Laske vauva peiton päälle, melko keskelle. Käy itse vauvan viereen kyljellesi, niin että peiton yksi reuna jää allesi. Tartu peiton toiseen reunaan ja vedä se vauvan yli, niin että vauva jää suojaan peiton alle. Laita tämä peiton toinenkin reuna osittain allesi, niin ettei vauva potki tai heiluttele käsillä sitä pois päältään. Nyt sitten, koska vauvaa on kolmelta sivulta peiton alla ja yhdellä sivulla olet sinä, on vaarana että käännyt sen verran vauvan päälle, että vauvalta loppuu tila peiton alla. Parempi on asettua ensin itse vauvan viereen ja laskea sitten peitto vauvan päälle, niin ettei se peitto käänny vauvan "ulkoreunalta" hänen alleen.]

Vierailija
32/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tuolla ollut tunti pari ikää, kun synnytyksen jälkeen nukuttiin vierekkäin sairaalasängyssä. Nyt sama muksu on neljän ja saattaa vielä tulla väliin.

Vierailija
33/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta säännöllisesti öisin kotona? Tiedän kyllä että vastasyntyneenä sairaalassa nukutaan äidin vieressä, eikä siinä mitään,  mutta kotona äidin ja isän välissä (perhepedistä kun oli kyse)? On kuitenkin eri asia nukkua kahden aikuisen kanssa parivuoteessa kuin tulla äidin viereen vastasyntyneenä. Olen joskus nähnyt uutisen jossa vauva oli tukehtunut perhepedissä ja siksi tätä kyselen kun täällä tuntuu olevan ihan yleistä että kuukauden ikäiset nukkuvat perhepedissä ja niitä syötetään siinä sitten sängystä nousematta. Ihan vaan että miten käytännössä toimii?

Vierailija
34/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva nukkui vieressä ihan syntymästä 6vk ikään asti. Sitten siirsin pinnasänkyyn joka on kiinni omassani yksi laita alhaalla. Nyt nukun huomattavasti sikeämmin ja herääminen vauvan ääntelyihin on hitaampaa kuin vauvan ollessa vieressä. Taitaa olla ihan tutkittu juttu ettei vanhempi käänny vauvan päälle unissaan ellei sitten ole humalassa tai voimakkaasti lääkkeiden vaikutuksen alaisena, jolloin vauvaa ei tietenkään saa viereen ottaa.

Minkä ikäistä sitten vieressä nukuttaisi jos ei pientä? Itse ainakin ajattelen sen niin, että mitä enemmän vauva tarvitsee hoitoa yöllä, sitä lähempänä se nukkuu. 

Mun vauva ainakin ottaa ja on aina ottanut itse tissin suustaan kääntämällä päänsä pois kun on syönyt tarpeeksi. Tämä siis ihan joka syötöllä eikä vain öisin mutta pysyn kyllä hereillä kun syötän yöllä.

Vierailija
35/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:46"]Niin mutta säännöllisesti öisin kotona?[/quote]

Kaksi yötä sairaalassa ja kolmenpäivän ikäisestä lähtien kotona äidin vieressä, isä toisella puolella.

Meillä ei käytetä huumeita, huumaavia lääkkeitä enkä imetysaikana käyttänyt alkoholiakaan. Vierekkäin nukkuminen oli siis täysin turvallista.

Vierailija
36/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, kiitos vastauksesta. Kuulostaa järkevältä. Mielelläni kyllä kuulen lisääkin kokemuksia :)

Vierailija
37/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nukuttu perhepedissä laitokselta asti, lapsi nyt 9 kk.

Vanhemmat eivät voi kääntyä vauvan päälle (ellei ole huumaavien aineden, alkoholin tai unilääkkeitten vaikutuksen alaisena) sillä vaisto estää tämän. Meillä lapsi nukkuu oman peiton alla ja pyrin pitämään lapsen pääni korkeudella, ettei hulmahda mun peiton alle. Tissi suussa nukkumisesta ei ole haittaa ja jos rinta painautuu nenää vasten tukkien ilmatiet, avaa vauva vaistomaisesti suunsa saadakseen happea. 

Meillä nykyään syödään ja kun lapsi on valmis, hän kääntää kylkeä.

Suosittelen ehdottomasti jos haluaa nukkua yönsä kunnolla, itse nukahdan melkein heti kun lapsi syö. Toista se on, jos pitää itse nousta pinnasängystä nostamaan.

Toivottavasti auttoi :)

Vierailija
38/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin ennen vauvan syntymää, joten oli jotenkin itsestään selvää,että vauva nukkuu vieressäni isossa parisängyssä seinän puolella. Vauvalla oli oma peitto, lisäksi sängyssä oli minun peitto ja tyyny. Eli ylimääräisiä tyynyjä tai pehmoleluja en halunnut sänkyyn ottaa. n. 6kk eteenpäin vauva nukkui aivan minussa kiinni ja kävi itse tissillä. n. 2,5v sai oman sängyn, jossa nukkui aluksi vain päiväunet, mutta reilu 3vuotiaana myös yöt. Tulee kyllä vieläkin välillä viereen nukkumaan. Jos olisi ollut myös mies sängyssä, en varmaan olisi uskaltanut pientä vauvaa väliin nukuttaa, kun jotenkin pelkäisin, että isä sen päälle vahingossa kääntyisi. Kysy ap tarkennuksia, jos haluat?

Vierailija
39/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja vastauksia, kiitos. Ainakin omat ennakkoluulot vähenivät paljon. Meillä taitaa kuitenkin vauva joutua pinnasänkyyn kun menee pulloruokinnalle. Näiden kommenttien jälkeen kyllä harmittaa hieman. Imetys kun ei ole meillä vaihtoehto :( 

Ap

Vierailija
40/59 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepeti on paholaisen keksintö. Miksi ihmeessä täysjärkiset aikuiset ottavat viereensä vauvan, jota pitää sitten alitajuntaisesti varoa??? Luulisi, että kun ei saa juuri nukuttua, olisi tärkeää, että voisi edes nukkua vailla huolta. Mutta ei, otetaan se vauva siihen viereen, niin parisuhdekin tykkää.