Miten laihtua 17,5 kiloa?
Painoindeksin mukaan minulla on 17,5 kiloa matkaa normaalipainoon, joten sen verran siis pitäisi laihtua. Pituutta on 172 ja painan 89 kg.
Olen päärynävartaloinen, vyötäronympärys juuri alle 80 cm.
Syön terveellisesti, mutta liikaa karkkia. Nyt en laihduta, mutta syön näin:
Aamupala: 2 ruisleipäpalaa, päällä margariinia
Lounas töissä: kasviksia, kalaa/kanaa/kalaa, joskus jälkiruoka, jos on hyvää. Iso annos.
Päivällinen: lapsiperheruokaa: jauhelihaa, kanaa, pastaa, riisiä. Pieni annos.
Iltapala: Rahka + ananas. Ja sitten se ylipainon syy: usein karkkia tai muuta hyvää, jota on jäänyt kaappiin lauantailta.
Eli herkkuja toki osaan vähentää. Ja liikuntaa lisätä. Nyt pyrin liikkumaan joka päivä ainakin sen puoli tuntia. Kerran viikossa käyn ohjatussa liikunnassa, tavoite olisi kolme kertaa.
Olen kyllä ihan hyvässä kunnossa, vaikka painoa onkin liikaa. Mutta ei tämä toki terveellistä ole.
Kilot ovat tulleet hitaasti, kymmenessä vuodessa, neljän lapsen odotus- ja vauva-aikoina.
Mutta nyt kaikki vinkit kehiin - miten pääsisin normaalipainoiseksi?
Kommentit (22)
matkusta vaikka Intiaan ja hanki kolera, takuuvarmasti putoaa kymmenen kiloa viikossa
Minä pudotin takavuosina juuri tuon verran. Aikaa käytin siihen reilun vuoden. Jätin herkut pois ja söin joka päivä aamiaisen, lounaan ja päivällisen, ei välipaloja, ei jälkiruokia. Liikuntana kävelyretki pari kertaa viikossa.
Sokerit pois kokonaan.
Ja ennenkaikkea: tärkeintä on mitä laitat suuhusi.
Syö kolmen tunnin välein jotain. Jätä valkoiset jauhot (ruisleipäsi tuskin on RUISleipää vaan jotain missä on enemmän vehnäjauhoja).
Ei pastaa eikä siis mitään missä on valkoisia jauhoja. Muuten syö normaalisti.
Jos todella haluat läskistä eroon, tämä takaa sen.
Makeat herkut pois ja kasviksia tilalle. Jos syö päivässä 700kcal alle tarpeensa, niin laihtuu 700g viikossa, eli nuo sun kilot puolessa vuodessa.
Hitsi! Jos olis kyse 18 kilosta +- 100 grammaa, niin täältä löytyis takuuvarma keino, mutta 17,5 kiloa... Sori, ei voi auttaa.
17,5 tuli BMI-laskurista: kun sen laihduttaa, on normaalipainossa.
Mulla ei vaan oo tapahtunut mitään, vaikka oon ollut ilman herkkuja kuukauden ja sitten olen taas repsahtanut. Ei painoa kyllä lisääkään tule, on pysynyt tuossa samassa pian vuoden.
T. ap
Hanki kahvakuula ja treenaa esim tämän treenin mukaan:
http://www.fit.fi/kayttajat/timo-haikarainen/tehokas-kahvakuulatreeni
Tämä on auttanut minua laihduttamaan paljon.
Treeniä ja liikuntaa pitää lisätä ja katsoa mitä syöt. Se ettei namia saa niin paljoa kuin ennen tuntuu hetkellisesti kamalalta mutta se helpottuu ajan myötä ja huomaat ettet enää ajattele sokerisia juttuja paljoakaan. Herkuille löytyy myös korvaajia esim. proteiinipatukat mutta niistä pitää katsoa se hiilareiden määrä ettei ole paljoa.
Voi apua, nytkin söin kaksi lakumattoa. Eilen en kyllä syönyt yhtään namia. Mutta jotenkin on sellanen fiilis, että sama se, kun en laihdu kuitenkaan. Liikun ja ulkoilen kyllä.
t. Ap
Kokeileppa ilmaista Kiloklubia, niin näet minkä verran kaloreita tulee päivässä. Vaikka jättäisit herkut pois, voit silti saada liikaa per päivä
Rekisteröidyinkin sinne, mutten osannut käyttää.
t. Ap
Mitä ihmeen lapsiperheruokaa? Kasvikset puuttuu!! Aamupalalle leivän päälle kurkkua ja tomaattia reilusti, välipalaksi hedelmää, päivälliselle yli puoli lautasellista kasviksia kypsennettyjen ja salaatin/raasteen muodossa.
Iltapala ihan jees mutta korvaa iltahyvät. Älä osta kaappiin nameja tai herkkuja, jos tekee mieli suolaista niin syö, napostelu/makean himon voit taltuttaa omenasiivuilla ja vaikka pakastetuilla viinirypäleillä.
Kuuluu siihen lapsiperheruokaan kasvikset, tietenkin, kurkkua, tomaattia, salaattia, paprikaa, porkkanaa. Eli tavallinen suomalainen ateria.
Syön aamupalan autossa, siksi päällä vain margariinia. Lounaalla kuitenkin puolet lautasesta kasviksia. Lounaalla en syö pastaa, perunaa tai riisiä, illalla kylläkin. Lapsiperheruokaa on esim. makaronilaatikko, jota syön sen pienen annoksen.
En koskaan ahmi ruokaa, kalorit tulee siitä karkista, johon nyt sitten tänäänkin lähes huomaamattani sorruin. Ei tosiaanpiäisi olla mitään kaapeissa!
t. Ap
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 21:44"]
Painoindeksin mukaan minulla on 17,5 kiloa matkaa normaalipainoon, joten sen verran siis pitäisi laihtua. Pituutta on 172 ja painan 89 kg.
Olen päärynävartaloinen, vyötäronympärys juuri alle 80 cm.
Syön terveellisesti, mutta liikaa karkkia. Nyt en laihduta, mutta syön näin:
Aamupala: 2 ruisleipäpalaa, päällä margariinia
Lounas töissä: kasviksia, kalaa/kanaa/kalaa, joskus jälkiruoka, jos on hyvää. Iso annos.
Päivällinen: lapsiperheruokaa: jauhelihaa, kanaa, pastaa, riisiä. Pieni annos.
Iltapala: Rahka + ananas. Ja sitten se ylipainon syy: usein karkkia tai muuta hyvää, jota on jäänyt kaappiin lauantailta.
Eli herkkuja toki osaan vähentää. Ja liikuntaa lisätä. Nyt pyrin liikkumaan joka päivä ainakin sen puoli tuntia. Kerran viikossa käyn ohjatussa liikunnassa, tavoite olisi kolme kertaa.
Olen kyllä ihan hyvässä kunnossa, vaikka painoa onkin liikaa. Mutta ei tämä toki terveellistä ole.
Kilot ovat tulleet hitaasti, kymmenessä vuodessa, neljän lapsen odotus- ja vauva-aikoina.
Mutta nyt kaikki vinkit kehiin - miten pääsisin normaalipainoiseksi?
[/quote]Sauvakävelet 6 kk aikana 1500km.
Kokemusta on.
Mä oon aloittamassa 18.5 kg urakkaa tässä ja oon ajatellut ihan rennosti ja ilman äärikeinoja edetä. Olen valinnut menetelmäksi kirjan "Italian dieetti" ohjelman, koska tuolla dieetillä saa syödä risottoa, pastaa, pizzaa, juoda viiniä joka päivä, syödä makean jälkkärin joka päivä :) Juju miksi se laihduttaa silti on että syödään vain 3 kertaa päivässä ilman mitään välipaloja, syödään erittäin runsaasti kasviksia (kirja sanoo että italialaiset syö yli 800 g päivässä kun suomalaiset 350 g) ja laihdutusaikana valvotaan että kalorinsaanti ei naisella mene keskimäärin yli 1500 kcal päivässä ja miehellä yli 2000 kcal. Olen aloittelemassa bloggaamistakin urakastani mutta en viitsi vielä blogia julkaista tänne kun olen oikeasti aloittamassa laihiksen vasta nyt lauantaina, ja nyt siellä blogissa on vasta pari tylsää aloitusviestiä...
Sokerit pois, pastat ja riisit pois, leivät pois. Tilalle isoja satseja vihanneksia ja kylkeen kanaa tai kalaa. Välipaloiksi rahkaa, raejuustoa - jos välipaloja kokee tarvitsevansa. iltapalaksi tykkään syödä pari hapankorppua juustolla. Liikunta joo toki hyväksi, mutta ei se itsessään laihduta. Silloin tällöin (mulla parin viikon välein ) herkkuja kuten mulla pizzaa, tortillaa tms. suolaista. Mulla lähtenyt tällä tavalla 13 kiloa kolmessa kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 23:27"]
Sokerit pois, pastat ja riisit pois, leivät pois. Tilalle isoja satseja vihanneksia ja kylkeen kanaa tai kalaa. Välipaloiksi rahkaa, raejuustoa - jos välipaloja kokee tarvitsevansa. iltapalaksi tykkään syödä pari hapankorppua juustolla. Liikunta joo toki hyväksi, mutta ei se itsessään laihduta. Silloin tällöin (mulla parin viikon välein ) herkkuja kuten mulla pizzaa, tortillaa tms. suolaista. Mulla lähtenyt tällä tavalla 13 kiloa kolmessa kuukaudessa.
[/quote]
Heh, oikein jännittää miten mun käy koska tosiaan laihdutan aivan päinvastaisella tavalla eli syöden niitä pizzoja ja pastoja :) Mullahan ei ole ennestään laihdutuskokemusta yhtään joten en itsekään tiedä miten homma toimii, mutta kokeilen ensin mukavimman tavan että jos sillä vaikka laihtuisi. Vaihdan sitten tapaa jos ei esim. parissa kuukaudessa yhtään ala laihtua. t. 17
Tee itseäsi motivoiva herkku-urheilu-ohjelma: Esim. aina, kun olet saanut kulutettua 1000 kaloria (mittaa sykemittarilla), saat ostaa YHDEN herkun, kuten jälkiruuan tai lakupatukan. Muina aikoina herkut on kielletty eikä niitä hankita kotiin, piste.
Puolen vuoden päästä, kun olet päässyt urheilun makuun, voit lisätä välin 2000 kaloriin.
Luulen, että tällainen sopisi sinulle paremmin kuin herkkujen totaalikieltäminen, koska kuitenkin olet tällä hetkellä aikamoisessa sokerikoukussa. Näin saat ryhtiä sekä urheiluun että herkkuihin.
Ap tässä taas.
Mulla ei ole siis mitään laihdutusvälineitä, ei syke- eikä askelmittareita. Enkä tiedä kaloreista yhtään mitään.
Mutta joku ryhti tähän olisi tultava. Ongelma on ehkä siinä, että elämämme on liian rankkaa ja hektistä. Meillä on molemmilla vaativa työ ja pieniä lapsia on neljä. Kun päivän on saanut pulkkaan, kaipaa pientä palkintoa, joka voi olla se kaksi lakumattoa.
Jos jätän karkin pois, tarvitsen jotain tilalle, mutta mitä? Tuo rahkailtapala on hyvä, sillä kun on maha täynnä, ei mieti herkkuja. Ja sitten lueskelen kirjaa ja juon teetä.
Kaikki puhuvat noista hiilareista, mutta itse en edes pidä leivästä. Syön aamulla sen ruispalan, koska se on ainoa, mitä saan aamulla alas. Lounaalla siis vain lihaa/kalaa + kasviksia. Välipalana lounaan jälkkärihedelmä, jos sellainen on ollut tarjolla. Ja sitten illalla sitä lapsiperheruokaa. Otan pienen annoksen varsinaista ruokaa ja paljon salaattia. Ja illalla se rahka+ananas.
Pohdiskelin tuota iltaruokaa ja totesin, etten rupea itselleni tekemään erikseen ruokaa. Raejuusto+tonnikala on kyllä hyvää, sitä syön välillä normiaterian sijasta.
Mutta joo, täytyykin huomenna käydä vaa'alla, en ole muistanut punnita itseäni moneen viikkoon, ties vaikka olisin laihtunutkin vähän :)
Ja kiitokset vielä vinkeistä, lisääkin saa laittaa. Isoin ongelma on ehkä kuitenkin se, että tämä laihdutus on prioriteeteissa aika matalalla, ensin tulee perhe ja työ. Ihan lopuksi vasta laihdutus ja siivous :) "Minä itse" pitäisi olla listalla korkeammalla.
T. ap
No jätät ne sokerit pois ja syöt tilalla porkkanaa, kukkakaalta, kurkkua tmv. Liikuntaakin tärkeämpää on se, mitä laittaa suuhunsa. Pidät huolen, että saat vähintään sen 1200 kcal päivässä, mielellään jonkun 1800-1900. Mutta ei herkkuja. Yhtään. Ne pilaa kaiken. Yks herkuttelupäivä, mutta silloinkin kohtuudella. Ei niin, että kuus päivää vettä ja leipää ja yhtenä pitsaa, karkkia, sipsiä, pullaa, limsaa, jäätelöä ...