Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täällä brittien tuore luokkajako - mihin yhteiskuntaluokkaan sinä kuulut?

Vierailija
03.04.2013 |

Biipparin sivuilta löytyy mielenkiintoinen juttu brittien luokkajaosta. Tutkimukseen osallistui 161 tuhatta brittiä ja tuloksena oli seitsemän yhteiskuntaluokkaa, jotka eroavat toisistaan kolmen mittarin perusteella: tulotaso/varallisuus, sosiaalinen pääoma (kuinka paljon sinulla on kontakteja ja miten korkealla kontaktisi ovat yhteiskunnallisesti), kulttuurinen aktiivisuus.

Tietysti Britannia on toisella tavalla luokkayhteiskunta kuin Suomi, mutta mikä jottei meikäläistäkin yhteiskuntaa voisi mitata noilla mittareilla.

Luokat ovat:

1) Eliitti. Etuoikeutetuin ryhmä, erottuu muista kuudesta varallisuutensa perusteella. Korkealla kaikilla kolmella mittaritasolla (siis varallisuus, sosiaalinen pääoma, kulttuurinen aktiivisuus).

2) Vakiintunut keskiluokka. Toiseksi varakkain yhteiskuntaluokka, korkealla kaikilla kolmella mittarilla. Suurin ja seurallisin ryhmä, toiseksi korkeimmalla kulttuurisessa aktiivisuudessa.

3) Tekninen keskiluokka. Pieni, erottautuva uusi yhteiskuntaluokka. Varakas, mutta sijoittuu heikosti sosiaalisen pääoman ja kulttuurisen aktiivisuuden mittareilla. Sosiaalista pääomaa vähän, kulttuurisesti apaattinen.

4) Uudet, vauraat työntekijät. Nuori yhteiskuntaluokka, sosiaalisesti ja kulttuurisesti aktiivista, mutta taloudellsesti keskinkertaisesti toimeentuleva.

5) Perinteinen työväenluokka. Taloudellisesti matalalla tasolla, muttei täysin köyhäkään. Koska keski-ikä näillä ihmisillä on 66 vuotta, asuntovarallisuus hyvä.

6) Nousevat palvelu-työläiset. Uusi, nuori, urbaani ryhmä, jonka jäsenet melko köyhiä, mutta sosiaalinen pääoma ja kulttuurinen aktiivisuus korkea.

7) Pekariaatti/pätkätyöläiset. Köyhimpiä, myös alhainen status sosiaalisen pääoman ja kulttuurisen aktiivisuuden saralla.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-22007058

Nuo vaikuttavat äkkiseltään osin aika päällekkäisiltä (erityisesti luokat 4 ja 6). BBC:n sivuilla on myös testi, johon vastaamalla näet, mihin sinä noista kuuluisit:

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-22000973

Itse kuulun testin mukaan luokkaan kaksi.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monistakin eri syistä ei päde Suomessa. Meillä kun kansanluonne ei suosi kovin sosiaalisia, eikä kulttuurinen aktiivisuus nimenomaan tuottajana, vaikka syrjäkylä teatterin tai oopperan tekijänä paljon asemaa paranna.

Minulla on sentään takana noin 100 opintoviikkoa yliopistossa yhteiskuntatieteitä ja sosiologiaa yhteensä. Siitä huolimatta - tai juuri siksi - minulle ei ole kirkastunut enemmän tai vähemmän keinotekoisten yhteiskuntaluokkien tarpeellisuus.

Kyllä minä ymmärrän, että yhteiskuntatieteilijät tarvitsevat erilaisia tietoja mm. ihmisten käyttäytymisestä sekä taloudellisesta ja sosiaalisesta tilanteesta,mutta minun mielestäni suomenkielinen käsite "yhteiskuntaluokka" ei siihen sovellu. Suomessa kun ei "yhteiskuntaluokka" millään tavalla rajoita kansalaisten toimintaa, mutta onhan se ikävää, kun ei voi ennakoida toisten toimintaa samalla perusteella.

Ei varmaan ole vaikea arvata, että en saa sovitettua itseäni mihinkään brittiluokkaan. Akateeminen koulutus ja sosiaaliset kontaktit nostaisivat aika korkealle, mutta kulttuurinen välinpitämättömyys, olematon varallisuus ja pätkätyöläisyys pudottavat alas.

Elämisen tasoni on hyvä, vaikka elintasossani olisi toivomisenvaraa, ja siksi taloudellisin perustein muodostetut luokat ovat minusta yhdentekeviä.

Vierailija
62/68 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään noista ei osu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen tuli, ihan miehen tulojen ja oman kulttuuriharrastuksen takia. Miehelle olisi todennäköisesti tullut tekninen keskiluokka puuttuvien kulttuuriharrastusten takia. Ei kuulu edes Facebookiin.

Vierailija
64/68 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kuulumme luokkaan kaksi. Enpä ois uskonu.

Vierailija
65/68 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 17:59"]

Kutonen eli: This class group is financially insecure with low scores for savings and house value, but high for social and cultural factors.

Totta, säästöjä ja omaisuutta ei ole paljon, mies opiskelee vielä ja itse olen pätkätöissä. Molemmat kuitenkin akateemisia, meillä on paljon (korkea-)kulttuuriharrastuksia ja laajat sosiaaliset piirit.

Pari ongelmaa kulttuurieroista johtuvaa ongelmaa tuossa testissä kuitenkin oli.

[/quote]

Mäkin sain kutosen. Joo, olen nuori ja asutaan vielä vuokralla. Tunnen eri taustaisia ihmisiä, mutta tuo kulttuurijuttu oli aika outo. Sain siitä kolme rastia, ja nekin meni vain siihen ekaan kulttuuriosioon. Toka jäi tyhjäksi, vaikka kutosluokalla sekin näyttäisi olevan iso.

Vierailija
66/68 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän sain testistä:

3) Tekninen keskiluokka. Pieni, erottautuva uusi yhteiskuntaluokka. Varakas, mutta sijoittuu heikosti sosiaalisen pääoman ja kulttuurisen aktiivisuuden mittareilla. Sosiaalista pääomaa vähän, kulttuurisesti apaattinen.

Tähän mielellään itseni kuuluvaksi, koska olen kulturelli ja luovalla alalla:

4) Uudet, vauraat työntekijät. Nuori yhteiskuntaluokka, sosiaalisesti ja kulttuurisesti aktiivista, mutta taloudellsesti keskinkertaisesti toimeentuleva.

Vierailija
67/68 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 18:25"]

Monistakin eri syistä ei päde Suomessa. Meillä kun kansanluonne ei suosi kovin sosiaalisia, eikä kulttuurinen aktiivisuus nimenomaan tuottajana, vaikka syrjäkylä teatterin tai oopperan tekijänä paljon asemaa paranna.

Minulla on sentään takana noin 100 opintoviikkoa yliopistossa yhteiskuntatieteitä ja sosiologiaa yhteensä. Siitä huolimatta - tai juuri siksi - minulle ei ole kirkastunut enemmän tai vähemmän keinotekoisten yhteiskuntaluokkien tarpeellisuus.

Kyllä minä ymmärrän, että yhteiskuntatieteilijät tarvitsevat erilaisia tietoja mm. ihmisten käyttäytymisestä sekä taloudellisesta ja sosiaalisesta tilanteesta,mutta minun mielestäni suomenkielinen käsite "yhteiskuntaluokka" ei siihen sovellu. Suomessa kun ei "yhteiskuntaluokka" millään tavalla rajoita kansalaisten toimintaa, mutta onhan se ikävää, kun ei voi ennakoida toisten toimintaa samalla perusteella.

Ei varmaan ole vaikea arvata, että en saa sovitettua itseäni mihinkään brittiluokkaan. Akateeminen koulutus ja sosiaaliset kontaktit nostaisivat aika korkealle, mutta kulttuurinen välinpitämättömyys, olematon varallisuus ja pätkätyöläisyys pudottavat alas.

Elämisen tasoni on hyvä, vaikka elintasossani olisi toivomisenvaraa, ja siksi taloudellisin perustein muodostetut luokat ovat minusta yhdentekeviä.

[/quote]

Hei - se ei ole noin. Kyse ei ole pelkästään ystävien määrästä, tai sosiaalisen elämän vilkkaudesta, vaan myös siitä, keitä tuntee. Tuossa pikatestissä se ei niin korostu, varsinaisessa testissä sen erottaa paremmin.

Sosiaalinen verkostoituneisuus on aika merkittäväkin määrittäjä yhteiskuntaluokissa, jos nyt ihan marxilaisesta luokituksesta irtaudutaan (mikä postmodernissa ja keskiluokkaistuneessa yhteiskunnassa on järkevää, muuten luokittelu menettää erottelukykynsä).

Kyse ei ole siitä, että edes Britanniassa yhteiskuntaluokka estäisi ihmisiä toteuttamasta itseään, mutta se vaikuttaa siihen, millaista elämää ihminen todennäköisimmin elää. Ennustaa koulutusastetta (ja kyllä, näin myös Suomessa), vaikuttaa kulutustottumuksiin, harrastuksiin jne.

ap

Vierailija
68/68 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 14:34"]

Mä oo näköjään eliittiä  : o

[/quote]

Niin varmaan, huomaa jo tuosta hymiöstä että valehtelet