Mitä tuli luokkanne hissukoista tai koulukiusatuista myöhemmässä elämässään?
Kun aina keskitytään tekijöihin eli kiusaajiin ja muiden alistajiin, niin tekee mieli kysyä kiusattujen tai arkojen, kaverittomien luokan hissukoiden myöhemmästä elämänkulusta.
Kommentit (443)
Viimeine vuosi Psykologiaa yliopistossa, siiten muutan Bostoniin Neuropsykologian maisterin teesiä luomaan.
Entinen hissukka kirjoitti:
Viimeine vuosi Psykologiaa yliopistossa, siiten muutan Bostoniin Neuropsykologian maisterin teesiä luomaan.
Unohdin mainita, että monista hiljaisemmista ruli ihan hyvin toimeentulevia, koulukiusaajista osa kasvoi, aikustui ja tuli ihan asiallisia mukavia ihmisiä, jotka sittemmin ovatkin pahoitelleet lapsellisuuttaan. Toiset kiusaajat? Vielä kotikapungissa asuvia tehdastyöläisiä, kauppamyyjiä ja osa työttöminä kaljaa kuttaen. Onneksi oli hyvä koti ja kasvatus.
Itse olin joskus kiusattu R-vian ja perheen varallisuuden vuoksi ja vedin paria kiusaajaa sitten vähän kasvettuani kuonoon, eli olin kiusaaja, mutten ääripäissä. Itsellä akateeminen koulutus, keski-johdon asema kansainvälisessä yrityksessä, asumme ulkomailla, urheilu-ura takana, toinen avioliitto ja ensimmäinen lapsi tulollaan. Olen kai pärjännyt ns. hyvin vaikka alaluokilla koin jonkinasteista kiusaamista.
Kiusatut pojat, muttei hissukat, vaan jälkeenjääneet reppanat oudoista perheistä ovat kuolleet. Toinen huumeisiin, toinen itsemurhan kautta. Kolmannesta normiperheen kasvatusta on tullut perusduunari ja perheellinen.
Kiusaajapojista on tullut juntteja perusduunareita sekä muutana rikollinen, joista kaksi on kuollut onnettomuuksissa.
Hissukkatytöistä tullut perheenäitejä, ei mitään uran luojia tai edes akateemisia. Luokan välkyin syrjitty tyttö päätyi perusammattiin ja tavattaessa vaikutti siltä, että elämä hymyilee. Teki itsemurhan.
Kiusaajatytöistä tullut myös perusduunareita. Perheellisiä ja muutama yh.
Omilta luokilta ei juuri montaa erikoisen menestynyttä ole tullut oli kiusaaja, hissukka, ilopilleri, hullu, professori, sportti tai seinäruusu.
Hyväpalkkainen IT-ammattilainen.
Joka pysyy luottamuspulan vuoksi sinkkuna ja keskivakavasti masentuneena koulukiusaamisen aiheuttamien traumojen vuoksi. Mutta onpahan parempi ura ja palkka kuin entisillä kiusaajillani enkä ole jumissa tuppukylässä. Voin aina paniikkikohtausten iskiessa lohduttautua sillä. Huoh.
Yritin muistella mahdollisimman monen yläasteaikaisen luokkakaverin ja kertoa millaisia he oli yläasteella ja mitä heille kuuluu nyt, tai ainakin sen verran mitä tiedän nyt. Nimet on muunnettu.
Antti, haiseva ja isokokoinen poika. Ihan mukava, mutta sellainen jolle koko koulu vähän seläntakana naureskeli -> Meni yläasteelta amikseen, en tiedä mille alalla mutta alan töissä. On seurustellut jo pidemmän aikaa tyttöystävänsä kanssa ja harrastaa ainakin asuntovaunuilua :D
Santeri, luokan "cool" jätkä, hokipoika -> Meni juuri naimisiin ja vauva syntymässä hetkenä minä hyvänsä. Työskentelee vartijana/järkkärinä (en tiedä onko niillä jotain eroa :D).
Karim, maahanmuuttajataustainen kaikkien kaveri. Alkoi bodaamaan yläasteella -> kehonrakennus edelleen iso harrastus. Opiskelee eräässä pienessä ammattikorkeakoulussa, en tiedä mitä.
Jaakko, mopojen rassaaja joka ei osannut puhua mistään muusta kun mopoista -> meni yläasteen jälkeen amiseen raksalle, mutta nykyisistä kuvioista en tiedä mitään.
Olli, toinen kova mopomies :D Oli myös vähän sellanen luokan kovis, lintsas, poltti ja joi paljon -> meni ensin amikseen ja viime vuonna aloitti insinööriopinnot ammattikorkeakoulussa.
Paavo, mitäänsanomaton mutta mukava kaveri -> lopetti koulun yläasteen jälkeen ja meni vanhempiensa firmaan töissä. Oletettavasti siellä edelleen.
Luukas, luokan "pelle" ja suosituin poika -> meni viime kesänä naimisiin. Yläasteen jälkeen lukioon ja sieltä amikseen opiskelemaan kaupallista alaa.
Pate, isokokoinen ujo poika joka oli kiinnostunut vaan pelaamisesta -> lukion jälkeen inttiin, alkoi treenaamaan ja laihtui hurjasti. Nykyään opiskelee poliisiammattikoreakoulussa.
Joni, hiljainen hevari -> Johtavassa asemassa jossain myyntityötä tekevässä firmassa (etti just työntekijöitä facebookissa :D). Yksi lapsi.
Pietari, luokan kovin hikari. Jos ei tehnyt läksyjä tai lukenut kokeisiin, niin oli treenaamassa harrastamaansa urheilulajia ->Yrittää edelleen luoda yläasteaikanaan harrastamassa lajissa ammattilaisuraa. Hiukan surullista seurattavaa kun tuloksista näkee, ettei siitä kyllä mitään ole tulossa :D Lisäksi opiskelee n:ttä vuotta yliopistolla, pääainetta en tiedä.
Jaana, ala-asteella koulukiusattu mutta yläasteella "seinäruusuksi" tekeytynyt tyttö. Mukava ja hyvä koulussa -> lähti heti yläasteen jälkeen Helsinkiin lukioon, nykyään yliopistossa lukemassa lakia (tai jotain vastaavaa). Polittisesti aktiivinen.
Vilma, luokan "ernu" joka ihaili japania, animejuttuja ym. -> valmistui juuri graafikoksi (?). Seurustelee japanilaisen miehen kanssa.
Jenny, tyttö joka vihas oppilaita ja opettajia kaikkia eikä koskaan puhunut kellekkään -> hurahti jossain lukion vaiheessa maraton-juoksuun. Opiskeli ensin liikunnanohjaajaksi ja nyt opiskelee liikuntatieteellisessä.
Kaisa, "runotyttö" joka raahasi joka opettajalle erikseen itsetehtyjä ekstratehtäviä :D -> Opiskeli lukion jälkeen lähihoitajaksi ja tekee nyt toitä kehitysvammaisten kanssa.
Anna, kärkäs näsäviisastelija. Menestyi tietyissä aineissa ja oli toisissa täysin onneton -> yläasteen jälkeen meni lukioon. Aloitti opiskelemaan jotain (ehkä luokanopettajaksi?) yliopistolla mutta lopetti kesken. Viime vuonna aloitti ammattikorkeakoulussa, en tiedä alaa.
Julia, ollut aina vähän sosiaalisesti lahjaton tapaus. Ei ollut paljon kavereita ja jos hänen kanssaan yritti kaveerata, saattoi alkaa itkemään tai nauramaan päin naamaa -> Ei ole yläasteen jälkeen opiskellut tai ainakaan valmistunut mistään. Omistaa eläintarhallisen verran lemmikkieläimiä, asuu vanhempiensa naapurissa.
Liisa, ujo "kovis". Ulkokuori ei olis antanut olettaa hänen ryyppäävän ja polttavan joka välissä -> teiniäiti, osallistui myöhemmin erääseen tosi-tv sarjaan. Käsittääkseni tarjoilija.
Maria, luokan kanamaisin pissis -> yläasteen jälkeen kokkikouluun, muutama vuosi espanjassa töitä ja sitten miehen perässä takaisin Suomeen. Viime vuonna vauva, tänä kesänä häät ja omakotitalo rakenteilla. Tällä hetkellä kai mammalomalla, mutta tekee edelleen kokin töitä.
Saana, ujo uskovainen :D ei paljoa puhua pukahtanut kolmen vuoden aikana -> Opiskeli kokiksi ja on nykyään eräässä hoitokodissa emäntänä.
Karin, hyvätahtoinen säheltäjä jolle ulkonäkö oli kaikkea muuta tärkeämpi -> Lukion jälkeen pääsi suoraan johonkin arkkitehti-juttuun opiskelemaan.
Paula, kaikkitietävä kaikkienkaveri jonka maailma mureni jos kokeesta ei tullut kymppiä -> opiskelee (tai on jo valmistunut, en tiedä varmaksi) kauppakorkeasta.
Lisäksi oli vielä Tommi, Aleksi ja Ville-Matti joista en tiedä mitään. Ja sujautinpa itsenikin tuonne listan sekaan :D
Vierailija kirjoitti:
Minä olin se kiusattu. Nyt on oma firma, puoliso, muutama lapsi, omakotitalo rannalla ja pihassa urheiluauto ja purjevene. Yksi kiusaajistani haki kerran firmaani töihin. Haistatin hänellä pitkät ja käskin painua minne huvittaa.
Jännä miten koulukiusatustakin kuoriutuu kiusaaja kun olosuhteet ovat kohdillaan.
Minusta tuli iso isona. Olen yli 180 cm pitkä ja painan 98 kiloa rasvaprosentin ollessa 23 ja bmi ollessa lähes 30. Olen siis nykyään yli 40-vuotias. Moni samaan aikaan koulussa ollut on nykyään minua päätä lyhyempi, vaikka en muista silloin kouluaikana olleeni mitenkään pitkä.
Työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveysongelmien vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Hissukat hakeutui pienipalkkaisiin ammatteihin mm. Luokanopettajiksi, kirjastonhoitajiksi, farmaseuteiksi, yhtä kaikki, hyvin koulutettuja.
Kiusaajat pääosin Toimitusjohtajia, Päälliköitä jne.
Farmaseutti pienipalkkainen :D
Perheellinen, esimiestehtävissä toiminut, sitä ennen kovaa työtä duunarina, ammattitutkinto ja ylioppilastutkinto. Nyt yrittäjänä oman onnensa seppänä 😊
Kahdesta naisesta tuli kotiäitejä, menivät nuorina naimisiin ja alkoivat tehdä lapsia. Mistä lie löysivät miehet kun sosiaaliset taidot lähellä nollaa.
Eräs mies näyttäisi reipastuneen luokkakokouksessa tapaamisen perusteella. Nykyään hammaslääkäri. Asuu naisystävän kanssa.
Toisesta miehestä tuli suurtalouskokki, näin sattumalta hänet töissä erään oppilaitoksen keittiössä. Muuta en hänestä tiedä, ei ole facebookissakaan.
Ei siis ollut mitään kiusaamisen uhreja, lähinnä porukan ulkopuolelle jättäytyviä hissukoita nämä.
Vierailija kirjoitti:
En mikään hissukka ollut mutta pojat kiusasi minua ja haukkui laudaksi ja kakkosneloseksi
Minusta tuli KTM ja ison kv yrityksen Business Controller. Ja ne rinnatkin kasvoivat -kunnolla. Myöhemmin kostin kummallekin pojalle. Vedätin täysillä ja jätin näyttävästi lyhyen "seurustelun" jälkeen. Luokkakokouksessa oli luokan siistein mimmi - muut näyttivät mummoilta ;-)
terkkuja vaan Simolle ja Aarnelle
hienoa!
Mut mikä on kakkosnelonen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mikään hissukka ollut mutta pojat kiusasi minua ja haukkui laudaksi ja kakkosneloseksi
Minusta tuli KTM ja ison kv yrityksen Business Controller. Ja ne rinnatkin kasvoivat -kunnolla. Myöhemmin kostin kummallekin pojalle. Vedätin täysillä ja jätin näyttävästi lyhyen "seurustelun" jälkeen. Luokkakokouksessa oli luokan siistein mimmi - muut näyttivät mummoilta ;-)
terkkuja vaan Simolle ja Aarnellehienoa!
Mut mikä on kakkosnelonen?
Kaikkein yleisin puutavaralaatu kaikissa rakennustöissä.
=(Lankku, 2x4 tuumaa.)
Minä olin kiusattu yläasteella, ja valmistun nyt proviisoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Kiusattu ala-asteella valehteli, eli omissa maailmoissaan ja kuvitelmissaan julkkispoikaystävistä. Häneen ei tehnyt mitään vaikutusta se, että sanoimme hänen valehtelevan. Olikohan hänellä joku skitsofrenia tms, olen myöhemmin miettinyt... Nyt on vieläkin erikoinen, mutta sinkkuilee ja ehkä elää niiltä osin kuvitelmissaan prinsessana. Vaikuttaa, että parantunut kuitenkin, käy töissä.
Ai. Että on parantunut... Epäilemättä elämänsä on parempaa, kun on päässyt kiusaajiensa kynsistä. Tuskin hänessä mitään vikaa oli sillonkaan, kun häntä kiusattiin. Juntit vain eivät siedä yhtään, jos joku ei ole yhtä juntti.
Inhoan kiusaavia kakaroita. Inhoan vielä sittenkin, kun ovat aikuistuneet ja mahdollisesti viisastuneet. On sen verran nähty sitä sairasta touhua.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin kiusattu yläasteella, ja valmistun nyt proviisoriksi.
Sinuna antaisin niille saatanoille kunnon lääkkeet!
Tästä kiusatusta ja alistetusta luuserista tuli kasvatustieteen sekä filosofian maisteri, väikkäri kohta valmiina. Kiusaajat puolestaan ovat työttöminä, lähihoitajina ja lopettaneet kouluja kesken.
Kauan kesti päästä kiusaamisen arvista eroon, oikeastaan ne ovat minulla vieläkin. Osaan kuitenkin elää asioiden kanssa ja ymmärtää osittain myös kiusaajiani. Olen kerran ollut työhaastattelijana, kun entinen kiusaajani haki töitä. Arvatkaapa saiko?