Tradenomitutkinto on ihan naurettava läpihuutojuttu
Oikeasti miten tradenomeilla voi olla niin ylisuuret luulot itsestään? Useampi kaveri tai tuttu opiskelee tradenomiksi ja ei voi kuin nauraa heidän "opiskelulle"... Muutama tunti päivässä koulua ja sekin ryhmätöitä. Sitten ollaan niin vakavasti otettavaa asiantuntijaa ja ammattilaista että huhheijaa. Lisätäänkö vielä että puolella on omatkin raha-asiat sotkussa ja tekevät ihan käsittämättömiä päätöksiä niihin liittyen (yksikin asuu yksin 70 neliön asunnossa ja maksaa 900e vuokraa - sitten itkee kun ei ole rahaa ruokaan. Äly hoi??)
Pahinta on ehkä että opiskelupaikassa väärennellään totuutta rajulla kädellä, faktoista esim. työllistymisen suhteen ei ole tietoakaan.
Pääsykoe on naurettavan helppo - suurin osahan ei lue riviäkään kokeeseen. Se mikä materiaaleissa on kirjoitettu 60 sivuun, on kauppakorkean kirjoissa oletettu jo yleistiedoksi tai tiivistetty kahteen sivuun.
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:13"]
Jos lääkäri kristisoi hoitajaa, niin sekin on varmaan vaan kateellinen.
[/quote]
Riippuu äänensävystä!
[/quote]
Niin varmaan... (voi myötähäpeä sentään).
[/quote]
Saat peukun!
ps. kirjoitustyylisi on täysin sama kuin sen yhden katkeroituneen "maisterin"
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:36"]
[/quote]
Riippuu äänensävystä!
[/quote]
[/quote]
Saat peukun!
[/quote]
Kai me maisterit sitten osaamme kirjoittaa puhtaasti (toisin kuin eräät).
Aaaargh. Helvetin rasittavaa kun joidenkin on pakko saada aina se viimeinen sana. Ei osata lopettaa!!
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:36"]
[/quote]
Riippuu äänensävystä!
[/quote]
[/quote]
Saat peukun!
[/quote]
Kai me maisterit sitten osaamme kirjoittaa puhtaasti (toisin kuin eräät).
[/quote]
Se ei ollut kohteliaisuus, mutta kohteliaisuudesta peukutin =)
Saattaakin olla.
Sen takia koulutus ja ammatti ovatkin kaksi eri asiaa. Aina koulutuksella tai ties millä pullistelijoita on löytynyt alalla kuin alalla, mutta työ itsehän on se mikä puhuu puolestaan.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:32"]
Saattaakin olla.
Sen takia koulutus ja ammatti ovatkin kaksi eri asiaa. Aina koulutuksella tai ties millä pullistelijoita on löytynyt alalla kuin alalla, mutta työ itsehän on se mikä puhuu puolestaan.
[/quote]
Näin juuri!
Koskaan ei kannata antaa ennakkoluulojen olla esteenä! Täällä vaan joskus esiintyy näitä ns. rekrytoijia, joilla on asenteet valmiiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 08:02"]
Onpa lapsellinen ketju. Lopettakaa aikuiset ihmiset!
Kukaan ei kehtaisi lähteä tällaiseen kasvotusten työelämässä. Saisi hävetä silmät päästään.
[/quote]
Paitsi ne, jotka eivät osaa tehdä töitä, pätevät koulutuksellaan.
Mä en ole koskaan törmännyt oikeassa elämässä tällaiseen koulutusten kanssa vouhkaamiseen kuin täällä av:llä. Mulla on ystäväpiirissä ja työporukoissa ollut niin pelkän peruskoulun käyneitä kuin yliopistomaailman ihmisiä ja mitään tällaista ei ole puoleen jos toiseen tarvinnut kuunnella. Onneksi todistuksilla ei tehdä töitä ja onneksi meitäkin löytyy joille ihminen on tärkeä itsessään ja koulutus on yhdentekevää jos muuten tullaan toimeen. Sitäpaitsi ihmettelen aikuisia ihmisiä siltäkin kantilta, että nuoruusvuosina käydyt opinnot ovat edelleen niin tärkeitä että niistä pitää jatkuvasti keskustella. Eikö teillä ole elämässä mitään muuta kuin 15v sitten hankitut paperit? :)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:08"]
Eikö teillä ole elämässä mitään muuta kuin 15v sitten hankitut paperit? :)
[/quote]
Näyttää siltä että ei ole, koska se paistaa tietyistä viesteistä niin läpi.
ihmeellisiä ihmisiä on teidän ympärillä. Olen kuullut tuttavapiiristä ainoastaan 2 itsensä kehujaa vuosien varrelta. Toinen on luokanopettaja ja toinen kotitalousopettaja. Kumpikin on muutamaan kertaan ylistäneet itseään kun ovat korkeakoulutettuja. Aina olen kysynyt oletko nyt parempi ihminen kuin minä.
Itse olen hiljattain valmistunut tradenomi ja en kyllä voisi myöntää että koulu oli läpihuutojuttu. Lopputyötä tein päivittäin lähes puolen vuoden ajan.
Kokeisiin piti lukea, jatkuvasti oli palautettavia tehtäviä, ryhmätöitä jne jne.
Tiedän että osa pääsi kokeista läpi lukematta, osa sai vitosia vaikka eivät juuri tunneilla edes käyneet. Hyvä heille.
Mutta siihen en ole ikinä törmännyt että tradenomi kehuisi omaa suoritustaan, omaa tasoaan. Ja voin sanoa että aika monta tradenomia kyllä tunnen.
Tätini on pankissa töissä, ja sanoi että merkonomit istuvat aina siinä salissa palvelmassa asiakkaita ns. tiskillä, ja tradenomeilla on omat huoneet joihin asiakaat menevät palveltaviksi jopa ajanvarauksella.
Ystävätär sanoi että hänen tyttärensä luki tradenomiksi muutama vuosi sitten, ja järjestään tyttären luokkakaverit pääsi johtotehtäviin, tytärkin pääsi jo ennen valmistumista pikkupomoksi johonkin Prismaan, eli esimiestehtäviin suoraan koulupenkiltä, joten mun mielestä aika hyvä.
Tradenomikoulutuksiahan on tosi erilaisia. Jotkin tosi erikoistuneita, jotkin massatuotantoa.
Tietojenkäsittelyn tradenomin tutkinto ei ollut läpihuutojuttu. Ohjelmointi ei sitä ole koskaan. Olen naispuolinen nörtti ja ollut työelämässä jo opiskeluaikana. Siitä vaan koodia kirjoittamaan ihan läpihuutojuttuna.
Itse olen käynyt sekä tradenomiksi että insinööriksi ja kyllähän se tradenomi-koulutus oli aika paljon helpompaa. En viitsi sanoa aloja, ettei tunnisteta, mutta kumpikaan ei ollut se ihan helpoin eikä ihan vaikein.
Ammattikorkeakoulu on nimenomaisesti koulu, kun taas yliopistossa opiskellaan tutkimusta. Ei niitä oikein voi vertailla. Kauppakorkeakoulu on kuitenkin kummallisesti näiden välimaastossa: humanistiopintojeni ohessa olen suorittanut muutamia aineopintoja (siis kanditason) kauppakorkeassa ja olen todella hämmästynyt siitä, kuinka yksinkertaisia asioita siellä luennoilla jankataan. Pääaineopiskelijat pänttäävät tenttikirjat ulkoa sen sijaan että oppisivat ajattelemaan itse. Ei tunnu yliopistolta.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 12:08"]
Mä en ole koskaan törmännyt oikeassa elämässä tällaiseen koulutusten kanssa vouhkaamiseen kuin täällä av:llä. Mulla on ystäväpiirissä ja työporukoissa ollut niin pelkän peruskoulun käyneitä kuin yliopistomaailman ihmisiä ja mitään tällaista ei ole puoleen jos toiseen tarvinnut kuunnella. Onneksi todistuksilla ei tehdä töitä ja onneksi meitäkin löytyy joille ihminen on tärkeä itsessään ja koulutus on yhdentekevää jos muuten tullaan toimeen. Sitäpaitsi ihmettelen aikuisia ihmisiä siltäkin kantilta, että nuoruusvuosina käydyt opinnot ovat edelleen niin tärkeitä että niistä pitää jatkuvasti keskustella. Eikö teillä ole elämässä mitään muuta kuin 15v sitten hankitut paperit? :)
[/quote]
Tai ehkä eivät kerro mitä ajattelevat?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 20:22"]
Kyllä, tradenomejakin tarvitaan, mutta ongelma lienee siinä että siinä koulutuksessa jos missä omakehu haisee ympäri Suomen.
Enemmänkin siis se asenne ärsyttää, ollaan muka niin vaativasta laitoksesta valmistuttu! Ja paljon parempia tietysti kuin yliopistossa opiskelleet. En ymmärrä miksei voi rehdisti myöntää että on alempitasoinen koulutus kuin esim. KTM, vaan väkisin pitää muka väittää että ovat pätevämpiä ja parempia kun tosiasiassa ovat kaukana siitä.
Käyttävät jo nyt AMK-kouluissa englanninkielisessä nimessä university-nimikettä, osa tradenomeista vääntää täysin käsittämättömästi väärin nimensä englanniksi MBA:ksi (joka on siis AIVAN ERI tutkinto!!) tai jopa väittää olevansa maisteri(a vastaava).
Tämä lienee suurin syy miksi en palkkaa tradenomeja. Siinäkin joukossa varmasti osa on hyviä työntekijöitä, mutta ikävä kyllä nämä leuhkijat pilaavat kaikkien mainetta.
[/quote] Itselläsi taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin. Tradenomi eli BBA voi jatkaa opiskeluaan KTM:ksi. KTM on ylempi korkeakoulututkinto kai ne tradenomit tietävät etteivät ole maistereita :D
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 00:59"]
Vierastan ajatusta, että koulu sinänsä tekisi kenestäkään mitään. Molemmat tutkinnot voi suorittaa hyvin tai huonosti, ja oppiminen on aivan itsestä kiinni. Jos minimipanostuksella haluaa selvittää tiensä tittelinkiilto silmissä, niin kaikki tutkinnot ovat keskivertolahjaiselle läpihuutojuttuja. Kunhan vain viitsii raahautua mukana sen viitisen vuotta.
Käytännössä kausaliteetti meneekin niin päin, että kunnianhimoisemmat haluavat signaloida "paremmuuttaan" statukseltaan korkeammilla tutkinnoilla. Suomen sisällä kunnianhimoisimmat lienevät yleisesti ottaen Aallossa etenkin rahoitusta tai tuotantotaloutta opiskelemassa. Maakuntien yliopistoihin taas hakeutuvat vähän vähemmän pyrkiväiset tyypit, ja tradenomit ehkä eivät sitten yleisesti ottaen ole niin omistautuneita ole työuralle. Kasvava trendi on sitten käydä ulkomaisessa huippuyliopistossa suorittamassa MBA tai maisteri, kuten minä ja todella moni opiskelukaverini teki.
[/quote] Mitkä ovat mielestäsi sitten noita ulkomaisia huippuyliopistoja joista ura urkenee?
Itse olen taloushallintoon suuntautunut tradenomi ja suorittanut myös kauppatieteiden maisteriopinnot. Koulutustani vastaavia töitä hakiessani useassa työhaastattelussa minulle sanottiin, että ennemmin palkkaavat tradenomeja kuin maistereita. Työelämä siis arvostaa enemmän amk-tutkintoa kuin yliopistotutkintoa ainakin täällä itäisessä Suomessa.