Tradenomitutkinto on ihan naurettava läpihuutojuttu
Oikeasti miten tradenomeilla voi olla niin ylisuuret luulot itsestään? Useampi kaveri tai tuttu opiskelee tradenomiksi ja ei voi kuin nauraa heidän "opiskelulle"... Muutama tunti päivässä koulua ja sekin ryhmätöitä. Sitten ollaan niin vakavasti otettavaa asiantuntijaa ja ammattilaista että huhheijaa. Lisätäänkö vielä että puolella on omatkin raha-asiat sotkussa ja tekevät ihan käsittämättömiä päätöksiä niihin liittyen (yksikin asuu yksin 70 neliön asunnossa ja maksaa 900e vuokraa - sitten itkee kun ei ole rahaa ruokaan. Äly hoi??)
Pahinta on ehkä että opiskelupaikassa väärennellään totuutta rajulla kädellä, faktoista esim. työllistymisen suhteen ei ole tietoakaan.
Pääsykoe on naurettavan helppo - suurin osahan ei lue riviäkään kokeeseen. Se mikä materiaaleissa on kirjoitettu 60 sivuun, on kauppakorkean kirjoissa oletettu jo yleistiedoksi tai tiivistetty kahteen sivuun.
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 09:47"]
Tuota AMK:n opparia ei edes pitäisi verrata graduun, kun kyseessä on aivan eri tason työt. Kandin työ sitten on kauppiksessakin aika helposti tehty.
[/quote]
Niinpä.. Eikä siinä, kunnia opparille, se mikä sille kuuluu. Mutta ärsyttää kun rinnastetaan gradu ja oppari vaikka ne on ihan eri asia. Vaatimustaso vaan on eri, vaikka molemmilla lopputöillä paikkansa onkin. Ne vain yksinkertaisesti ovat erilaiset ja eri tarkoitukseen. Kai se sen mun ystävän jostain alemmuudesta ja itsensäkorottamisen tarpeesta kertoi enemmän. Myöhemmin olen tajunnut ja naureskellut muutamalle muullekin asialle, joita rinnasti ihan surutta, vaikka eroa kuin yöllä ja päivällä. En viitsi kertoa kun tunnistaa vielä. Mutta kärjistettynä sama kuin vertaisi avosydänleikkausta ja laastarin laittamista ;)
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 09:47"]
Tuota AMK:n opparia ei edes pitäisi verrata graduun, kun kyseessä on aivan eri tason työt. Kandin työ sitten on kauppiksessakin aika helposti tehty.
[/quote]
Niinpä.. Eikä siinä, kunnia opparille, se mikä sille kuuluu. Mutta ärsyttää kun rinnastetaan gradu ja oppari vaikka ne on ihan eri asia. Vaatimustaso vaan on eri, vaikka molemmilla lopputöillä paikkansa onkin. Ne vain yksinkertaisesti ovat erilaiset ja eri tarkoitukseen. Kai se sen mun ystävän jostain alemmuudesta ja itsensäkorottamisen tarpeesta kertoi enemmän. Myöhemmin olen tajunnut ja naureskellut muutamalle muullekin asialle, joita rinnasti ihan surutta, vaikka eroa kuin yöllä ja päivällä. En viitsi kertoa kun tunnistaa vielä. Mutta kärjistettynä sama kuin vertaisi avosydänleikkausta ja laastarin laittamista ;)
[/quote]
Jep, juuri tuo itsensä korottaminen on kaikista ärsyttävintä.
Jos tuollaisella läpihuutokoululla pääsee näin hyvään ja asemaan ja kiinni näin hyvään palkkaan niin en valita. Itse opin koulusta tietoja joita olen hyödyntänyt työelämässä. Itse olen liiketoiminnan logistiikan tradenomi.
Olen valmistunut 13 vuotta sitten tradenomiksi. Silloin niitä kutsuttiin vielä nimellä Polytechnic eikä ollut pyrkimyksiä yliopistomaisuuteen. Itseänikin ärsyttää tuo turha kohottaminen ja vakuuttelu erinomaisuudesta. Miksei voida olla yhtä mieltä siitä että ne tosiaan ovat kaksi eri asiaa?
Itse valmistuin kolmessa vuodessa eli puoli vuotta etuajassa, vaikka olin puoli vuotta vaihdossa. En nyt sanoisi että koulutus olisi ollut älyttömän vaativa silloinkaan. Mutta verrata en osaa kun en ole yliopistossa ollut. Työelämässä olen pärjännyt, mutta en koulutukseni ansiosta vaan miten olen työni tehnyt. Eikös se ole kaikilla niin?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 13:53"]
Olen valmistunut 13 vuotta sitten tradenomiksi. Silloin niitä kutsuttiin vielä nimellä Polytechnic eikä ollut pyrkimyksiä yliopistomaisuuteen. Itseänikin ärsyttää tuo turha kohottaminen ja vakuuttelu erinomaisuudesta. Miksei voida olla yhtä mieltä siitä että ne tosiaan ovat kaksi eri asiaa?
Itse valmistuin kolmessa vuodessa eli puoli vuotta etuajassa, vaikka olin puoli vuotta vaihdossa. En nyt sanoisi että koulutus olisi ollut älyttömän vaativa silloinkaan. Mutta verrata en osaa kun en ole yliopistossa ollut. Työelämässä olen pärjännyt, mutta en koulutukseni ansiosta vaan miten olen työni tehnyt. Eikös se ole kaikilla niin?
[/quote]
Olen kanssasi samaa mieltä. Nimenomaan se yliopistomaisuuden tavoittelu on naurettavaa, kun kuitenkin ovat täysin eri asioita. Ja ylisuuresta egosta nyt puhumattakaan.
Hyvä tradenomi pärjää, mutta tulee kova pudotus näille jotka luulevat heti pääsevänsä esimiestöihin kovalle palkalle. Vääristellyllä mainonnalla on myös oma osuutensa tässä.
Suurin ongelma lienee se, että näille "alansa huippuosaaja"-tradenomeille ei kelpaakaan sitten mikä tahansa työ, ettei "oma arvo laske". Odotellaan että huipputyö tippuu syliin ja sitten itketään kun niin ei käykään. Pikkuisen nöyryyttä tarvittaisiin.
- KTM, joka ei odota pelkällä koulutuksella pärjäävän
Olen huomannut, että tradenomit sopivat paremmin "perustehtäviin", joiden suorittaminen on kohtuu helppoa. KTM puolestaan sitten mieluummin johtoon tai niihin missä toimintaa pitää kehittää tai viedä eteenpäin. Näin se taitaa työelämässä kyllä mennäkin
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 15:33"]
Olen huomannut, että tradenomit sopivat paremmin "perustehtäviin", joiden suorittaminen on kohtuu helppoa. KTM puolestaan sitten mieluummin johtoon tai niihin missä toimintaa pitää kehittää tai viedä eteenpäin. Näin se taitaa työelämässä kyllä mennäkin
[/quote]
Onneksi meillä ei ole mitään tuollaista, vaan työ on tekijäänsä aina opettanut :D
Viimeisen kolmen vuoden aikana on kieltämättä käynyt mielessä, että valitsin liian helpon koulun: tunneilla höpötetään minkä keretään, jos paikalle satutaan saapumaan. Opiskelija-aines on hyvin sekalaista. Töitä ei palauteta ajoissa eikä poissaoloista välitetä. Sisään otetaan todella "tyhmiä" ihmisiä ja joskus käy mielessä, olemmeko samalta planeetalta. Opinnäytetyön palautettuani ihmettelin, etteikö siihen oikeasti enempää vaadittu.
Ammattikorkeakoulua kehutaan käytännönläheiseksi opiskeluksi, katin kontit. Kyllä meitäkin on kannustettu tekemään töitä opiskelun ohessa, mutta mitään joustoa ei koulun puolelta saatu. Jokaisesta tunnista, jonka vietin töissä koulun sijaan, sai erikseen vääntää kättä. Kun eivät työnantajatkaan voi aina joustaa...
Mutta mikäs tässä. Kunhan vietän pari vuotta töitä tehden, lähden opiskelemaan jotain hieman vaativampaa.
T: Kohta tradenomi
ei ne tradenomit mitään järjen jättiläisiä ole. Loppujen lopuksi aika yksinkertaista porukkaa.
Onneksi ketjun perusteella ktm:t on tosi fiksuja!
Ei todellakaan ole mikään läpihuutotutkinto! Riippuu kyllä varmasti suuntautumisvaihtoehdosta, esim. markkinoinnin höpöhöpötradenomejahan on kuin sieniä sateella. Itse olen taloushallinnon tradenomi.
Sinä KTM, jota joku tradenomi ahdistaa omakehuinensa, mitä sä sellaisen kanssa hengaat ja kulutat aikaasi? Luulisi sinun älyn sen verran kertovan, ettei yksittäisen ihmisen horinoita tarvi kuunnella ja ottaa noinkin vakavasti.
minä olen valmistunut tradenomiksi jo 90-luvulla. Opiskeluajoista on jo kauan, enkä ole enää niin liekeissä näistä ktm/tradenomi -väittelyistä kuin mitä joskus vuosia sitten. Meitä työskentelee hyvinkin erilaisissa tehtävissä. Työpaikkani toimitusjohtaja on tradenomi ja itse teen assistenttitason töitä. Tämä on ihan oma valinta, koska en ole erityisen urasuuntautunut ja haluan päästä helpommalla. Tradenomi pääsee varmasti pitkälle jos vain itse haluaa ja järkeä riittää. Harmittaa niitten nuorten vastavalmistuneiden puolesta, jotka jäävät sinne kesätyöpaikkaansa marketin kassalle, koska niitä koulutusta vastaavia töitä ei vaan riitä kaikille.
korkeakoulututkinto kuitenkin, vaikkakin alempi. ei se lopputyö yms ihan netistä kopioimalla onnistu. moni opiskelu ei vaadi juuri yhtään läsnäoloa. mutta ilmeisesti ap ei ole edes tradenomi, kun tällaista scheissea pauhaa.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 09:31"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 22:19"]
Trademomilla ja KTM:llä on eroa kuin yöllä ja päivällä.
[/quote]
Millainen ero on kandilla ja tradenomilla? Nehän ovat ne vertailukelpoiset tutkinnot.
[/quote]
Niilläkin on eroa kuin yöllä ja päivällä.
[/quote]
No millainen ero on sitten kandilla ja KTM:llä? :)
Kandi on alempi ja KTM ylempi korkeakoulututkinto. Tradenomi on myös alempi.
Kuka täällä jauhaa näitä tradenomi KTM juttuja?
Tämäkin ketju pyöri eilen ja tänään toinen. Eikö tuo nyt ole aivan ja sama missä kukanenkin on opiskellut ja miten arvottaa oman opiskelunsa?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2013 klo 16:46"]
Kuka täällä jauhaa näitä tradenomi KTM juttuja?
Tämäkin ketju pyöri eilen ja tänään toinen. Eikö tuo nyt ole aivan ja sama missä kukanenkin on opiskellut ja miten arvottaa oman opiskelunsa?
[/quote]
Tradenomilumput yrittävät nostaa itsensä KTM:n tasolle. Ei onnistu.
Jaahas, KTM:n pitää siis tosissaan olla paniikissa tradenomeista =D
Itse aloitin opintoni lukemalla tradenomiksi ja vaihdoin sitten Helsingin kauppakorkeaan. Ainoa mikä järkytti oli se, että kurssit helpottuivat. Olihan siellä tradenomikoulutuksessa niitä ryhmätöitä, mutta yleensä niiden lisäksi oli vielä tentti. Kauppakorkeassa oli lähinnä ne tentit, joissa lähes mikä tahansa lillerilalleri meni läpi. Matematiikka nyt tulee kauppakorkeassa ehkä hippusen enemmän, mutta ei kauppakorkean matikalla kenenkään kannata hirveästi pullistella - tosiasia on, että KTM:n paperit irtoaa niillekin tyypeille, jotka eivät osaa edes prosenttilaskua.
Kenenkään on turha tulla pullistelamaan, että kyllä mä ne osaan - totta kai moni osaakin ja pitäisikin osata, sillä prosenttilaskut tulevat jo ala-asteella.
Kyllä minuakin ihmetyttää joiden tradenomien pullistelu tai pikemminkin AMK:n harhaanjohtajava markkinointi. Kaikki eivät voi olla esimiehiä, mutta samalla tavalla huvittaa tämänkin ketjun kauppatieteilijöiden hehkutus miten kauppakorkeassa pitää osata. Osata mitä? Esimerkiksi kansantaloustieteen syventävien (eli maisteritason) kurssien hankala matematiikka on sitä samaa kamaa, mitä luetaan lukion LYHYESSÄ matematiikassa.