Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina hössötetään aamiaisen tärkeydestä mutta mitäs jos aamulla ei pysty syömään?

Vierailija
21.03.2019 |

Ainakin itselläni on niin, että kun työaamuina herään klo 7 niin en tosiaan pysty syömään kuin sen paheksutun palan leipää, ilman että tulee oksennus. Vapaalla jos herää vaikka klo 10, niin sitten ehkä pystyn syömään vähän enemmän. Tuli vaan mieleen kun taas esim Yliopiston apteekin lehdessä oli juttua siitä aamulla pitäisi syödä. En vaan saa alas niitä kalorimääriä. Minulle toimii ihan hyvin että syön kalorit myöhemmin päivän ja illan aikana.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos heräisit aikaisemmin, söisit aamupalan rauhassa ja olisit virkeänä töissä.

Pitäisi herätä joskus klo 3 ihan vaan että pystyy syömään aamiaista klo 7? Sanoinko etten ole virkeä töissä?

Jos muutat päivän ruokarytmiä siten, että syöt viisi kertaa päivässä pienempiä annoksia, niin kyllä se ruoka aamulla maistuu. 

Jos syö viisi kertaa päivässä, on pian niin paksu ettei viikon kuluttua mahdu enää vaatteisiinsa ja kuukauden kuluttua enää ovesta ulos.

Vierailija
22/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos heräisit aikaisemmin, söisit aamupalan rauhassa ja olisit virkeänä töissä.

Pitäisi herätä joskus klo 3 ihan vaan että pystyy syömään aamiaista klo 7? Sanoinko etten ole virkeä töissä?

Jos muutat päivän ruokarytmiä siten, että syöt viisi kertaa päivässä pienempiä annoksia, niin kyllä se ruoka aamulla maistuu. 

Ihana oletus taas. 

Oletko kokeillut? Minä olen.

Ai ihanko totta olet??? Mistä luulet tietäväsi minkä suuruisia annoksia tai miten usein syön? Miksi luulet että kaikkien elimistö toimii samoin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos et pysty aamulla syömään ni sitten et. Mikä tässä oli nyt ongelma?

Aamulla syöminen on Suomessa normi. Ja normeista poikkeavaa ihmistä katsotaan Suomessa aina enemmän tai vähemmän kieroon.

Voi olla normi. En silti ole ikinä tavannut ketään, joka katsoisi kieroon aamulla syömätöntä.

Johan jo tässä ketjussa joku nillittää siitä.

Vierailija
24/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus mietin millä sitä ennen herättiin kun ei ollut kahvia? Itsellä perus aamu on pari leipää ja motillinen kahvia. Arviolta tuo kuppi on kolme-kolme ja puoli desiä. Joskus harvoin kun on aikaa niin pekonia, munia ja appelsiinimehua kahvin ja leivän lisäksi. Silloin huomaa että nälkä tulee päivällä paljon myöhemmin.

Mulla voi olla tuo että syön vain kun on nälkä niin painon kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Toisaalta muijalta jos kysytään niin mulla on aika usein nälkä. Ihme mäkätystä kun silmäkin kertoo kenellä on paino noussut.

Vierailija
25/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi pitäisi?

ohis

Koska sillä tavalla elimistöllä on tasaisesti polttoainetta, eikä tule vajausta tai ylilyöntiä.

Vierailija
26/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana oletus taas. 

Oletko kokeillut? Minä olen.

Ai ihanko totta olet??? Mistä luulet tietäväsi minkä suuruisia annoksia tai miten usein syön? Miksi luulet että kaikkien elimistö toimii samoin?

No älä kokeile, sama se minulle on.

Vierailija
27/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut lapsesta asti niin, etten voi syödä kuin muroja aamuisin, muuten oksettaa koko syömisen ajan ja pari tuntia sen jälkeen jatkuvasti. 

En tiedä, johtuuko siitä, että lapsesta asti olen syönyt aamuisin muroja, vai jostain muusta.

Vierailija
28/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Itse syön illallisen n. klo 17-18 ja seuraavan kerran klo 10-12. Herään töihin klo 6. Se ruoka vaan ei maistu aamulla. Ja sitä paitsi pätkäpaasto on terveellistä.

Vierailija
29/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus mietin millä sitä ennen herättiin kun ei ollut kahvia? Itsellä perus aamu on pari leipää ja motillinen kahvia. Arviolta tuo kuppi on kolme-kolme ja puoli desiä. Joskus harvoin kun on aikaa niin pekonia, munia ja appelsiinimehua kahvin ja leivän lisäksi. Silloin huomaa että nälkä tulee päivällä paljon myöhemmin.

Mulla voi olla tuo että syön vain kun on nälkä niin painon kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia. Toisaalta muijalta jos kysytään niin mulla on aika usein nälkä. Ihme mäkätystä kun silmäkin kertoo kenellä on paino noussut.

Niin siis milloin tämä "ennen" oli kun ei ollut kahvia? Kivikaudella?

Vierailija
30/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se aamusyöminen on jotain mennen maailman agraariyhteiskunnan peruja. Piti syödä aamulla tukevasti, jotta jaksoi raskaita maatalous- ja metsätöitä monta tuntia ennen lounasta.

Minä elän edelleen "agraariyhteiskuntaa". Herään aamulla klo 5, juon lasin vettä ja lähden töihin. Aamunavetan jälkeen (klo 10-12) syön ensimmäisen kerran ja juon myös aamukahvit. Tiedän monen kollegan toimivan samoin. Että se siitä teoriasta.

Vierailija
31/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamulla syöminen on Suomessa normi. Ja normeista poikkeavaa ihmistä katsotaan Suomessa aina enemmän tai vähemmän kieroon.

Voi olla normi. En silti ole ikinä tavannut ketään, joka katsoisi kieroon aamulla syömätöntä.

Omassa elämässäni en ole tavannut.

Lisään kuitenkin, että jos jättää lounaan väliin, niin se on joillekin, yleensä maalta tulleille, tosi outo juttu.

Vierailija
32/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset heräävät 04.30, ovat töissä 06.00 ja kasilta on jo kiljuva nälkä.

Vierailija
33/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai se aamusyöminen on jotain mennen maailman agraariyhteiskunnan peruja. Piti syödä aamulla tukevasti, jotta jaksoi raskaita maatalous- ja metsätöitä monta tuntia ennen lounasta.

Minä elän edelleen "agraariyhteiskuntaa". Herään aamulla klo 5, juon lasin vettä ja lähden töihin. Aamunavetan jälkeen (klo 10-12) syön ensimmäisen kerran ja juon myös aamukahvit. Tiedän monen kollegan toimivan samoin. Että se siitä teoriasta.

Lue tarkemmin: puhuttiin menneestä ajasta. Kun tehtiin töitä ennen nykyaikaisia maatalouskoneita. Kaadettiin metsää pokasahalla ja leikattiin viljaa sirpillä. Ehkä oli hevonen apuna kyntöhommissa, jos ei niin käännettiin maata kuokalla ja lapiolla.

Vierailija
34/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herään klo 5, en todellakaan ala siihen aikaan mussuttamaan mitään. Kuppia kahvia ja menoksi. Lounas sitten klo 11. Tulee yksinkertaisesti huono olo, jos syö ennen kuin vatsa on herännyt.

Vierailija
35/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herään usein klo 6, juon kahvit yhden keksin kera, sitten klo 9-10 puuroa.

Jos heikottaa syön hiukan jogurttia klo 6.

Vierailija
36/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi pitäisi?

ohis

Koska sillä tavalla elimistöllä on tasaisesti polttoainetta, eikä tule vajausta tai ylilyöntiä.

No eikö silloin pitäisi olla nälkäinen ja ruuan maistua, jos on vajausta?

Miksi toisten aamupala on sinulle niin sydämen asia?

Vierailija
37/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset heräävät 04.30, ovat töissä 06.00 ja kasilta on jo kiljuva nälkä.

Minä kuulun heihin ja syön ensimmäisen kerran juuri silloin kasilta.

Vierailija
38/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus lukenut teorian, että aamupalan tärkeyden ovat ihmisten tietoisuuteen tuoneet (aamu)murofirmat, mm. Kellog's, koska heidän piti saada tuotteitaan myydyksi ja mikäs sen parempi kuin iskostaa kaikkien päähän, että aamulla kaikkien olisi hyvä syödä murolautasellinen.

Eli mitään ravitsemuksellista syytä siihen ei ole, vaan raha.

Toki aamupalasta tehdään tasaisin väliajoin tutkimuksia puolesta ja vastaan, joten taitaa olla niin, että kukin tekee niin miten itselle sopii.

Minä olen satunnainen aamupalansyöjä, eli välillä maistuu ja välillä ei. Yleensä aloitan aamun kahvilla. Osittain syömättömyyteeni vaikuttaa se, että joudun herättyäni ottamaan Thyroxin-lääkkeen kilpirauhasen vajaatoimintaan ja suositellaan, että tämän ja ruokailun välissä olisi ainakin 30min., mieluummin enemmän. Aina ei pysty toteuttamaan tai ei jaksa odottaa.

Vierailija
39/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tarkemmin: puhuttiin menneestä ajasta. Kun tehtiin töitä ennen nykyaikaisia maatalouskoneita. Kaadettiin metsää pokasahalla ja leikattiin viljaa sirpillä. Ehkä oli hevonen apuna kyntöhommissa, jos ei niin käännettiin maata kuokalla ja lapiolla.

Luuletko, että nykymaatalous on jotenkin kevyempää. Minä esimerkiksi tänään lypsin lehmiä ikivanhalla kannukoneella. Joka lehmän jälkeen kannoin maidon kannulla eli tonkalla maitotankille ja kaadoin maidon siivilän läpi tankkiin. Per lehmä maitoa tuli 10-25 litraa. Sen jälkeen ruokin lehmät käsin, eli kottikärryillä kärräsin väkirehut ja säilörehut elukoitten eteen. Kannoin vasikoille maidot. Kolasin, harjasin parret ja paskaritilät, kuivitin. Ihan niinkuin ennenvanhaan. Tämä nyt oli ääriesimerkki, mutta eipä ne koneellistetummatkaan työt niin köykäisiä ole kuin luullaan. Nivelet ja lihakset on kovilla.

Silti en voi syödä aamulla ennen töihinmenoa, koska en vaan saa mitään alas. Vasta kymmenen jälkeen alkaa ruoka maistumaan.

Vierailija
40/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa elämässäni en ole tavannut.

Lisään kuitenkin, että jos jättää lounaan väliin, niin se on joillekin, yleensä maalta tulleille, tosi outo juttu.

Mistä mereltä sä sitten olet? Mä olen maalla enkä aio tulla sinne kaupunkiin enkä ole koskaan välittänyt mihin aikaan ihmiset syö. Ei vois vähempää kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän