Aina hössötetään aamiaisen tärkeydestä mutta mitäs jos aamulla ei pysty syömään?
Ainakin itselläni on niin, että kun työaamuina herään klo 7 niin en tosiaan pysty syömään kuin sen paheksutun palan leipää, ilman että tulee oksennus. Vapaalla jos herää vaikka klo 10, niin sitten ehkä pystyn syömään vähän enemmän. Tuli vaan mieleen kun taas esim Yliopiston apteekin lehdessä oli juttua siitä aamulla pitäisi syödä. En vaan saa alas niitä kalorimääriä. Minulle toimii ihan hyvin että syön kalorit myöhemmin päivän ja illan aikana.
Kommentit (83)
Herään töihin 3.30 ja puen, pissan ja pesen hampaat. En todellakaan ala väsäämään "päivän tärkeintä palasta" tuohon aikaan. Töissä juon kupin kahvia ennen riehumista. Ei heikota eikä pieretä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos heräisit aikaisemmin, söisit aamupalan rauhassa ja olisit virkeänä töissä.
Pitäisi herätä joskus klo 3 ihan vaan että pystyy syömään aamiaista klo 7? Sanoinko etten ole virkeä töissä?
Jos muutat päivän ruokarytmiä siten, että syöt viisi kertaa päivässä pienempiä annoksia, niin kyllä se ruoka aamulla maistuu.
Mutta miksi pitäisi?
ohis
Koska sillä tavalla elimistöllä on tasaisesti polttoainetta, eikä tule vajausta tai ylilyöntiä.
No eikö silloin pitäisi olla nälkäinen ja ruuan maistua, jos on vajausta?
Miksi toisten aamupala on sinulle niin sydämen asia?
Ei minua kiinnosta pätkääkään toisten aamupalat.
Mutta parempi olo tulee kun syö tasaisesti pitkin päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et pysty aamulla syömään ni sitten et. Mikä tässä oli nyt ongelma?
Aamulla syöminen on Suomessa normi. Ja normeista poikkeavaa ihmistä katsotaan Suomessa aina enemmän tai vähemmän kieroon.
Voi olla normi. En silti ole ikinä tavannut ketään, joka katsoisi kieroon aamulla syömätöntä.
Johan jo tässä ketjussa joku nillittää siitä.
Omassa elämässäni en ole tavannut.
Lisään kuitenkin, että jos jättää lounaan väliin, niin se on joillekin, yleensä maalta tulleille, tosi outo juttu.
Mistä mereltä sä sitten olet? Mä olen maalla enkä aio tulla sinne kaupunkiin enkä ole koskaan välittänyt mihin aikaan ihmiset syö. Ei vois vähempää kiinnostaa.
Merestä me ollaan kaikki peräisin. Ja se on toki hyvä, että et välitä. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että eniten äimistelyä lounaan syömättömyydestä on tullut kaurapunteilta. :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se aamusyöminen on jotain mennen maailman agraariyhteiskunnan peruja. Piti syödä aamulla tukevasti, jotta jaksoi raskaita maatalous- ja metsätöitä monta tuntia ennen lounasta.
Minä elän edelleen "agraariyhteiskuntaa". Herään aamulla klo 5, juon lasin vettä ja lähden töihin. Aamunavetan jälkeen (klo 10-12) syön ensimmäisen kerran ja juon myös aamukahvit. Tiedän monen kollegan toimivan samoin. Että se siitä teoriasta.
Lue tarkemmin: puhuttiin menneestä ajasta. Kun tehtiin töitä ennen nykyaikaisia maatalouskoneita. Kaadettiin metsää pokasahalla ja leikattiin viljaa sirpillä. Ehkä oli hevonen apuna kyntöhommissa, jos ei niin käännettiin maata kuokalla ja lapiolla.
Kuulostaa isäni lapsuudelta. Ja silloin ei toden totta aamiaista syöty ennen aamuhommia. Aamiainen oli periaatteessa palkinto tehdystä työstä.
Kannattaa kuunnella omaa kroppaa, se on viisas. Jos aamulla syöminen tekee pahaa, niin älä syö. Ota pieni aamupala töihin mukaan(esim hedelmä, leipä) ja syö "aamupalasi" siihen aikaan kun on nälkä.
N28
En ole ikinä kiinnittänyt lainkaan huomiota näihin ruokailusuosituksiin. Syö aamiainen, syö vähintään x kertaa päivässä, syö enintään x kertaa päivässä, älä syö tähän aikaan, ja mitä kaikkea muuta löytyy. Yleensähän näissä jutuissa tutkitaan suurempaa ihmisjoukkoa, saadaan tulos joka pätee osaan ihmisistä, mutta ei läheskään kaikkiin. Lopputulos on siis pieni vaikutus johonkin suuntaan. Kun tutkimus pääsee lehtiin, se saakin otsikkoon täysin yleistetyn muodon, jossa vaikka sanotaan "aamiaisen syöminen tekee onnelliseksi". Muutenkaan en näihin tutkimuksiin hirveästi luottamusta laittaisi, koska näillä aloilla on tosiaankin huomattu, että suurta osaa tutkimuksia ei kyetä toistamaan.
Ihmisen keho on miljoonien vuosien evoluution tulos. Yleensä se kyllä tietää mikä on hyväksi ja mikä ei, niin sitä kannattaa kuunnella. Se on kuitenkin suunniteltu pysymään elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et pysty aamulla syömään ni sitten et. Mikä tässä oli nyt ongelma?
Aamulla syöminen on Suomessa normi. Ja normeista poikkeavaa ihmistä katsotaan Suomessa aina enemmän tai vähemmän kieroon.
Tämä on niin normi. Terveisin illanvirkku yökukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos heräisit aikaisemmin, söisit aamupalan rauhassa ja olisit virkeänä töissä.
Pitäisi herätä joskus klo 3 ihan vaan että pystyy syömään aamiaista klo 7? Sanoinko etten ole virkeä töissä?
Jos muutat päivän ruokarytmiä siten, että syöt viisi kertaa päivässä pienempiä annoksia, niin kyllä se ruoka aamulla maistuu.
Mutta miksi pitäisi?
ohis
Koska sillä tavalla elimistöllä on tasaisesti polttoainetta, eikä tule vajausta tai ylilyöntiä.
En oikein jaksa uskoa, että väkisin hankittu huono olo tekisi olon paremmaksi.
Olen siis varmaankin ainoa ihminen joka aamupalaa syö, oli arki tai viikonloppu 😄 muuten on huono olo.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kiinnittänyt lainkaan huomiota näihin ruokailusuosituksiin. Syö aamiainen, syö vähintään x kertaa päivässä, syö enintään x kertaa päivässä, älä syö tähän aikaan, ja mitä kaikkea muuta löytyy. Yleensähän näissä jutuissa tutkitaan suurempaa ihmisjoukkoa, saadaan tulos joka pätee osaan ihmisistä, mutta ei läheskään kaikkiin. Lopputulos on siis pieni vaikutus johonkin suuntaan. Kun tutkimus pääsee lehtiin, se saakin otsikkoon täysin yleistetyn muodon, jossa vaikka sanotaan "aamiaisen syöminen tekee onnelliseksi". Muutenkaan en näihin tutkimuksiin hirveästi luottamusta laittaisi, koska näillä aloilla on tosiaankin huomattu, että suurta osaa tutkimuksia ei kyetä toistamaan.
Ihmisen keho on miljoonien vuosien evoluution tulos. Yleensä se kyllä tietää mikä on hyväksi ja mikä ei, niin sitä kannattaa kuunnella. Se on kuitenkin suunniteltu pysymään elossa.
Eikä ole. Mitään evoluutiota ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis varmaankin ainoa ihminen joka aamupalaa syö, oli arki tai viikonloppu 😄 muuten on huono olo.
Et ole. Mun kollega syö joka aamu kaurapuuron, pari viipaletta ruisleipää ja kananmunan sekä kaksi mukia kahvia. Aamulla ennen viittä.
Jos ei syö aamupalaa, niin keho menee säästöliekille ja lihoo todella herkästi.
Mitä väärää siinä on, jos juo herättyään (klo 7-8) vaikkapa lasillisen vettä ja syö töissä kaksi tuntia heräämisensa jälkeen?
Hotellissa yövyn työn vuoksi aika usein (lomallakin tietysti) ja rakastan hotelliaamiaista.
Vitkuttelen laittaen kellon herättämään niin aikaisin kuin laki sallii, että minulla olisi nälkä, kun menen valmiiksi katettuun pöytään.
Minulla ei ole nälkä ennen kuin 2 h heräämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miksi pitäisi?
ohis
En oikein jaksa uskoa, että väkisin hankittu huono olo tekisi olon paremmaksi.
Eipä se kerralla onnistu ja päivän muun ruokailun pitää tukea tätä rytmiä.
Olen kanssa huono syömään aamuisin. Otan autoon mukaan hedelmän, just koska ”aamupala on niin tärkeä”. Sen saan syötyä työmatkan aikana.
Mutta hyvä jos se ei ole niin tärkeää syödä aamuisin. Ei tarvii niin paljon stressaa siitäkään.
Täällä myös yksi, jolla ei ole aamulla minkäänlaista ruokahalua, kaikki ruoka etoo, mutta jos ei syö, jää huono olo ja kärttyisyys.
Mä en saa millään alas leipää tai edes pullaa aamuisin, nykyään niitä ei edes meille osteta. Tuntuu, että yön jäljiltä kehossa on kamala nestevaje, vaikka nukun vesilasi yöpöydällä. Suusta imeytyy viimeinenkin neste siihen rutikuivaan leivänpalaan, vaikka päällä olisi mitä, ja veden juonti ruoka suussa on ällöä. Hedelmistä monille ja pähkinöille olen siitepölyallergian takia ristiallerginen, ja vaikka en niiden syömiseen kuole, tulee siitä ikävä olo, hedelmästä riippuen hengitys vaikeutuu, nielua kutisee tai vatsaa sattuu. Mandariinit ainoina on ok, mutta niiden kuorimiseen ja naposteluun menee kauan ennen kuin saan vatsan täyteen, ja tähtään itse siihen, että puolen tunnin kuluttua herätyksestä olisin ulkona ovesta. Pikapuuro kuuluu myös niihin, joista alkaa etoa. Olen marjakiisseliä harkinnut, mutta sekin on pelkkää nestettä eikä pidä nälkää kauaa.
Mä en ole sitten lainkaan aamuihminen, vaan inhoan aamuja ja sitä raukeaa tunnelmaa, kun ei ole mitään tekemistä, ja tykkään, kun aamu on ripeästi taputeltu, hyppään ylös ensimmäisestä kellon pirahduksesta ja vedän vaatteet päälle. Mies taas vetää kunnon "hitaan aamun" pitkän kaavan mukaan. Ennen kuin tulin kuvioihin, torkutti monta kertaa. Keittää kahvit, vie koiran ja selaa työkonetta kalsareissa keittiön pöydän ääressä, juo hi-taas-ti (yli 30 min) kaksi kuppia kahvia tietokonetta selatessa, käy vessassa, pistää puuron mikroon, selaa jälleen tietokonetta, ottaa puuron mikrosta 10 min mikron piippaamisen jälkeen, syö hitaasti ja menee vaihtamaan vaatteet. Mulle aivan käsittämätöntä, itse kokeilin elää joskus hänen rytmissään, mutta lähinnä keikuin tuolilla häntä vastapäätä kyllästyneenä.
Säännölliset ruokailuajat on todella tärkeitä elämänhallinnalle. siis aamupala, lounas, välipala, illallinen, iltapala. Aina kuule näitä jotka jättää jonkun väliin, mutta varmasti säteilee ongelmia muihinkin elämänalueisiin.
Vierailija kirjoitti:
Säännölliset ruokailuajat on todella tärkeitä elämänhallinnalle. siis aamupala, lounas, välipala, illallinen, iltapala. Aina kuule näitä jotka jättää jonkun väliin, mutta varmasti säteilee ongelmia muihinkin elämänalueisiin.
Mnusta tuo ruokarytmi häiritsee muuta elämää. Pääosa päivästä menee ruoan laittoon, syömiseen ja jälkien siivoamiseen. Kiitos vaan, mulla on muutakin hommaa tehtävänä.
Minusta pitää kuunnella itseään. Henkilökohtaisesti en syö tai edes juo mitään aamulla, lounas on ensimmäinen ateriani ja se sopii itselleni hyvin.
En tiedä mistä tämä johtuu, mutta jos syön aamulla, loppupäivä menee ylensyömiseksi todella helposti. Tekee jatkuvasti mieli ruokaa ja vatsakin voi hermostua. Samoja ongelmia ei ole, jos syön lounaspainotteisesti.
Olen aivan terve normaalipainoinen eläkeläinen. En ole koskaan syönyt aamiaista. Juon lasin vettä kun herään. Sama oli töissä käydessä.