Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina hössötetään aamiaisen tärkeydestä mutta mitäs jos aamulla ei pysty syömään?

Vierailija
21.03.2019 |

Ainakin itselläni on niin, että kun työaamuina herään klo 7 niin en tosiaan pysty syömään kuin sen paheksutun palan leipää, ilman että tulee oksennus. Vapaalla jos herää vaikka klo 10, niin sitten ehkä pystyn syömään vähän enemmän. Tuli vaan mieleen kun taas esim Yliopiston apteekin lehdessä oli juttua siitä aamulla pitäisi syödä. En vaan saa alas niitä kalorimääriä. Minulle toimii ihan hyvin että syön kalorit myöhemmin päivän ja illan aikana.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännölliset ruokailuajat on todella tärkeitä elämänhallinnalle. siis aamupala, lounas, välipala, illallinen, iltapala. Aina kuule näitä jotka jättää jonkun väliin, mutta varmasti säteilee ongelmia muihinkin elämänalueisiin.

Kuka auktoriteetti määrittelee kenenkin elämänhallinnan? Sinäkö?

Vierailija
62/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syönyt aamiaista vuosikymmeniin, ehkä joskus pienenä viimeksi, kun vanhemmat tuputtivat. Muistan parikymppisenä, kun opiskelin ja maha rupesi siinä puoli yhdentoista aikaan pitämään kauheaa meteliä kesken oppitunnin, niin yritin opetella syömään aamiaista uudelleen. Kaikki, mitä kokeilin tuli välittömästi takaisin ylös; jugurtti, leipä, hedelmät..ainoastaan tuoremehu pysyi mahassa. Kurkku ja nielu jotenkin jäykistyivät ja oli vaikea saada vatsaan mitään. Nykyisin en syö aamiaista, vaikka minulla on vaativa, fyysinen työ. Joskus, kun tiedän, että on luvassa jotain extraraskasta saatan juoda apteekin Nutridrinkistä puolikkaan. Ihan hyvin olen pärjännyt. Ei heikota tai ole pää kipeä. Herään yleensä arkiaamuina ennen viittä, mutta nälkä alkaa kurnia vasta joskus klo 10-11 maissa. Kahvia en ole koskaan juonut, en pidä sen mausta. Luulen, että syömättömyyteni johtuu siitä, että en ole aamuihmisiä ollenkaan. Viikonloppuina en nouse ennen klo 10 sängystä. Minulla on aina aamuisin etova, ärsyttävä, käheä ja tokkurainen olo ja minua palelee, vaikka sisällä olisi +24 astetta lämmintä. Olen aamuisin aina huonolla tuulella ja oikeastaan ”herään” vasta siinä puolenpäivän jälkeen ja vireyteni lisääntyy iltaa kohden. Aamut menen töissä, kuin zombi. Olen aina ollut tällainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännölliset ruokailuajat on todella tärkeitä elämänhallinnalle. siis aamupala, lounas, välipala, illallinen, iltapala. Aina kuule näitä jotka jättää jonkun väliin, mutta varmasti säteilee ongelmia muihinkin elämänalueisiin.

Säännöllinen ei tarkoita samaa kuin usein. Voi aivan hyvin syödä säännöllisesti, vaikka aamupalaa ei söisikään.

Vierailija
64/83 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säännöllinen ei tarkoita samaa kuin usein. Voi aivan hyvin syödä säännöllisesti, vaikka aamupalaa ei söisikään.

No niinpä. Mä syön säännöllisesti kaksi kertaa päivässä ja silloin ihan kunnon ruokaa ja kunnon aterian. Aamukahvi (ei ihan heti herättyä vaan vähän myöhemmin) menee sellaisenaan ja päivällä päiväkahvi. Eli kahvi, lounas, kahvi, päivällinen. Siinä se, eikä mitään elämänhallinnanongelmia (jos ei tällä palstalla silloin tällöistä notkumista ongelmaksi lasketa).

Vierailija
65/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40 vee enkä ole ikinä saanut aamuisin ruokaa alas, muistan yhä miten hirvittävää oli se puuropakko tarhassa & eskarissa.

Nuorempi tytär on tullut minuun , ei saa aamuisin mitään alas enkä pakota.

Tyttö lähtee kouluun appelsiimehun voimin myslipatukka laukussa, minä töihin kahvin voimalla.

Vierailija
66/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, syön mielestäni säännöllisesti, vaikken syökään heti herättyäni. Lisäongelmaa aamusyömiseen tuo kilpirauhaslääkitys. Juon siis lasin vettä lääkkettä ottaessa ja otan kahvin mukaan autoon. Syön aamupalan töissä noin kolme tuntia heräämisestä. Lounas on noin kolme tuntia tästä. Iltapäivän kahvitauolla välipala, koska käyn heti töiden jälkeen treenaamassa. Iltapäivällä kotona päivällinen. Illalla vielä iltapala.Mikä tässä ei ole säännöllistä?

Vierailija
67/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyöläisenä sitä on ehkä kerran viikossa edes hereillä ns. aamupalan aikaan...

Vierailija
68/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä on moneksi, kaikille ei sovi sama ateriarytmi eikä määrä. Jos aamupala ei mee kurkusta alas niin miksi pakottaa, joillakin tosiaan menee vaan nestettä aamuisin. Tärkeintä on kuitenkin, että tulee syötyä päivän aikana tarpeeksi. Itse syön 4 ateriaa päivässä, mutta tunnen myös erään joka syö vain 2, silti on terve ja urheilee paljon.

Vierailija
69/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotyöläisenä sitä on ehkä kerran viikossa edes hereillä ns. aamupalan aikaan...

Eihän sitä ole kiveen naulattu mihin kellonaikaan aamupala on. Kunhan on että kun heräät aamupala, siitä pari tuntia lounas, siitä pari tuntia välipala, siitä pari tuntia päivällinen, siitä pari tuntia iltapala. Helppoa!

Vierailija
70/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä ole kiveen naulattu mihin kellonaikaan aamupala on. Kunhan on että kun heräät aamupala, siitä pari tuntia lounas, siitä pari tuntia välipala, siitä pari tuntia päivällinen, siitä pari tuntia iltapala. Helppoa!

Niin, että koko päivä kuluu mukavasti syöden :D:D

Vierailija
71/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos heräisit aikaisemmin, söisit aamupalan rauhassa ja olisit virkeänä töissä.

Herään klo 5, en todellakaan ala siihen aikaan mussuttamaan mitään. Kuppia kahvia ja menoksi. Lounas sitten klo 11. Tulee yksinkertaisesti huono olo, jos syö ennen kuin vatsa on herännyt.

Sama mulla. Odotan, että tulee nälkä. Tällä rytmillä ehtii syödä vaan kaksi ateriaa päivässä, lounaan ja illallisen. Eipä ole painonhallintaongelmia.

Vierailija
72/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikaa ruokaa, paitsi jos tekee fyysisesti raskasta työtä.

Vierailija
73/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se sitten johtuu, ettei aamiainen maistu? Pahoinvointia, täysinäinen olo vai mitä. Itse ainakin pidän merkkinä siitä, että olen mitoittanut ruokailuni edellisenä päivänä oikein, jos aamulla on selkeä nälän tunne. Ei se tietenkään tarkoita, että itsekään vetäisin nälkääni mitään 2000 kcal englantilaista aamiaista.

Vierailija
74/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se sitten johtuu, ettei aamiainen maistu? Pahoinvointia, täysinäinen olo vai mitä. Itse ainakin pidän merkkinä siitä, että olen mitoittanut ruokailuni edellisenä päivänä oikein, jos aamulla on selkeä nälän tunne. Ei se tietenkään tarkoita, että itsekään vetäisin nälkääni mitään 2000 kcal englantilaista aamiaista.

Olisiko vain siitä, että ihmiset on erilaisia.

Vierailija
75/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei riipu edellisen päivän syömisestä tai syömättömyydestä. Aamupahoinvointi ja tunne, että vatsa on aamulla "koomassa", pysyy. Luulen, että se liittyy ihan siihen, etten ole aamuihminen ja mulla on aamulla olo kuin jyrän alle jääneellä. On yhdentekevää, olenko edellispäivänä ollut illanistujaisissa ja vetänyt illalla juustoja ja pizzaa vaiko olenko 1000kcal/päivä dieetillä. Sama vaikutus eli nolla on sillä, mitä syön, ja ylipainoa tai sairauksiakaan ei ole. Olen ollut kasvissyöjä, nyt sekasyöjä. Ainoa mitä ruokavaliossani ei ole eikä tule, on einekset ja prosessoidut vieraat raaka-aineet ruoissa (karrageenikermat, palmuöljy, turhat säilöntäaineet).

Mulla ei laatta lennä vaikka syön, olen aika oksentamiskyvytön, oksensin viimeksi viisivuotiaana. Silti tulee ikävä ja etova olo, eikä ruoasta pitäisi tulla. Eli pystyn kyllä pakottamaan aamupalan alas, jos olen tilanteessa, jossa en voi itse vaikuttaa rytmiini.

Vierailija
76/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan saa alas mitään kiinteää, ja puurokin on liian kiinteää. Joku smoothie nippanappa menee, jos on pakko, ts. ei ole mahdollista syödä järkevän ajan päästä. Ei viiden jälkeen aamulla edes ole nälkä. Hotelliaamiaselle tilanne on eri, kun silloin on yleensä mahdollista nukkua vähän pidempään ja ennen syömistä kumminkin menee enemmän aikaa aamutoimiin kuin arkena.

Vierailija
77/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Syöt silloin kun syöt. Itse en voi olla syömättä aamulla, tulee huono olo monta tuntia ennen lounasta muuten.

Mutta jos sulla on toinen rytmi niin olkoon.

Vierailija
78/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pitää syödä aamupala. Muutenhan lounas aikaistuu, välipala aikaistuu, illallinen aikaistuu, iltapala aikaistuu. Koko pakka hajoaa.

Vierailija
79/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti pitää syödä aamupala. Muutenhan lounas aikaistuu, välipala aikaistuu, illallinen aikaistuu, iltapala aikaistuu. Koko pakka hajoaa.

Sitten päivät lakkaa olemasta, kuukaudet menee sekaisin, vuosista tulee vuosikymmeniä, vuodenajat lakkaa olemasta. Ei ilman aamupalaa voi elää, tai muuten - maailmanloppu!

Vierailija
80/83 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä pystynyt syömään aamulla. Oksennus tulee jos yritän. Lapsena perhepäivähoidossa istuin harva se aamu puurolautanen nenän edessä vänkäämässä syömisestä. Lisäksi puuron laitettiin aina sokeria, en tykännyt silloin, enkä tykkää vieläkään. Olin onneksi kovapäinen ja kieltäydyin itsepintaisesti syömästä.

Omat lapset saavat aamupalaa halutessaan, pakko ei ole syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi