Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvitietäjiä paikalla? Haussa viherkasveja, jotka pitävät varjoisista oloista.

Vierailija
21.03.2019 |

Haluaisin enemmän viherkasveja, mutta ongelmana on asunnossani vallitsevat olosuhteet: kaikki ikkunat osoittavat jonnekin koilisen ja idän välille ja vastapäätä on toinen kerrostalo - auringonvaloa ei siis ole paljoa. Minulla on nyt anopinkieli ja anopinhammas ja ne pärjäävät mukavasti. Haluaisin kuitenkin jotain muitakin kasveja! Jotain vaihtoehtoja?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peikonlehti limoviikuna viirivehka ja kolibrikukka on ainakin minulla voinut ihan hyvin.

Miksi tätä on alapeukutettu?

Ehkä syynä tuo mainittu kolibrinkukka, joka kaiketii vaatii vähän enemmän valoa, mutta noista muut pärjää varjon puolella.

Kolibrikukka on kasvatettu itse siemenestä joka on ostettu madeiralta ja se on levinnyt täyttämään koko makuuhuoneen ikkunan, se voi erinomaisesti. Ikkunat on minulla samaan suntaan kuin ap:lla, ei toki ole taloa varjostamassa vastapäätä. Kolibrikukka on ehkä 8 vuotias peikonlehti on 26 vuotias limo 20 vuotias viirivehkä 22 vuotias. Olen asunut muuallakin mutta viimeiset kolme vuotta luoteeseen päin ikkunat olevassa huoneistossa ja kaikki noista voi hyvin. Edellisessäkin asunnossa nuo kasvit olivat itään päin jossa asuin 10vuotta.

Ei se tee niistä pimeässä viihtyjiä. Nuo ap:n mainitsemat kasvit pysyy hengissä, vaikka komerossa.

Tai sitten hoidossa tai hoitajassa on vikaa jos kasvien viihtyminen on ongelma. Peikonlehden sain synttärilahjaksi kun täytin 18v. Kolibrikukka on koko ikänsä ollut itään ilman mitään ongelmia viimeiset kolme vuotta luoteeseen. Ennemmin mikään kasvi ei viihdy paahteessa. Olen aika monta vuottaa tehnyt puutarha/viher alaa työkseni. Mikään kasvi ei hoitamatta viihdy. 

Ollaampas sitä herkkiä ja tietenkin suuri alan ammattilainen...

no todennäköisesti vika ei ole kasvissa vaan hoidossa oletko eri mieltä?

Olen erimieltä jossain määrin. Monikaan ei ymmärrä olosuhteiden merkitystä ja suurimmalla osalla keskuslämmitys on kasvien tappaja, mutta turha valoisassa viihtyviä on alkaa pimeässä kiduttaa. Ostaa sitten ennemmin vaikka sen kasvivalon ja sen jälkeen mieleiset kasvit siihen kylkeen.

Keskuslämmitettyjä taloja on ollut kaikki joissa olen asunut. Kasveja ei voi olla hoitamatta, silloin on turha sanoa etteikö se viihtyisi varjommassakin, jos kerran hoito on se virheellinen tekijä. Sitähän tässä kysyttiin, niitä varjossa viihtyviä kasveja, eivät nämä esimerkki kasvit mitään kidu varjossa, vaan kasvavat oikein hyvin, kuten sanoin paahde on paljon pahempi pääsääntöisesti kasville. ihme nillitystä siitä että vika ei olekkaan muka itsessä jos ei ymmärrä pitää huolta kasvista vaan kasvissa ja keskuslämmityksessä, tekosyissä ja minä joka opastan olenkin nyt tässä se pahis. Ei kasvien hoito vaadi muuta kuin niiden huomioimista. Sitten jos haluaa kasvin jota ei tarvitse huomioida niin silloin kannattaa kysyä sellaista. 

En ole tuo jolle vastasit, mutta johtuisiko asenteestasi? Ärsyttävää pätemistä ja kauhea mielensäpahoitus heti kun joku on eri mieltä kanssasi.

Ai mielensäpahoitus siitä että toinen alkoi suoraan vittuilemaan kun kerroin mitä kysyttiin. Miten minä pädin?. Miten sinä silloin toimit jos sinulle aletaan suoraan vittuilemaan kpäänä vaika odotat ihan normaalia vastausta? 

Mitä jos lukisit tuon lainausketjun läpi? Ainoa joka siinä missään määrin "vittuilee kpäänä" olet kyllä sinä.

Ei todellakaan pidä paikkaansa. Tämä palsta on mennyt pilalle sinunlaistesi ksusipäiden vuoksi. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kommenttini tässä ketjussa.

Vierailija
82/90 |
23.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInulla on asunnon ikkunat luoteeseen, ja oma palmuvehkö voi muuten hyvin, mutta ihmetyttää, että se silti kääntää varret valoon päin, vaikka sen pitäisi viihtyä vähemmällä valolla.  Se on jo nyt verhiotoman ikkunan edessä.

Joissain ikkunattomissa toimistoissakin olen nähnyt hyvinvoivan palmuvehkan, miksi omani haluaa valoa?

-Tottakai kasvit kääntävät lehdet valoa kohti

-Toimiston kasvit saatetaan vaihtaa esim. kerran kuukaudessa ja edelliset viedään kasvihuoneelle "toipumaan"

Ihmettelen kuitenkin, kun tuntuu, että se suorastaan kurkottaa valoon toisin kuin pari muuta kasvia. Ovat kaikki jo ikkunalla, joten luulisi palmuvehkan saavan enemmän kuin riittävästi valoa.

Kiitos vastauksesta, ehkä vaihdan vehkan paikkaa ja jään tarkkailemaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lohikäärmepuu ja tuntuu viihtyvän ihan ok

Vierailija
84/90 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjonappi ja valkohaitula viihtyvät jopa ikkunattomissa huoneissa, mutta kasvavatkin kyllä hitaasti.

Vierailija
85/90 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInulla on asunnon ikkunat luoteeseen, ja oma palmuvehkö voi muuten hyvin, mutta ihmetyttää, että se silti kääntää varret valoon päin, vaikka sen pitäisi viihtyä vähemmällä valolla.  Se on jo nyt verhiotoman ikkunan edessä.

Joissain ikkunattomissa toimistoissakin olen nähnyt hyvinvoivan palmuvehkan, miksi omani haluaa valoa?

Onko se tummalehtinen versio ? Itselläkin on ja näköjään tykkää saada  valoa kunnolla

Vierailija
86/90 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tummalehtinen.

Vierailija
87/90 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisista kasveista kaikki…

Vierailija
88/90 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rönsylilja toimii hyvin. Sain joskus kodinonnesta käsityksen, että se selviäisi myös hämärämmässä, mutta oli väärä käsitys; ei selvinnyt talvesta 🫤

Vierailija
89/90 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peikonlehti limoviikuna viirivehka ja kolibrikukka on ainakin minulla voinut ihan hyvin.

Miksi tätä on alapeukutettu?

Olisko siksi, että peikonlehti ei pimeässä viihdy, toki se vähälläkin valolla pysyy hengissä, mutta siitä tulee hontelo ja ruma, lehdet jäävät pieniksi.

Vierailija
90/90 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lohikäärmepuu ja tuntuu viihtyvän ihan ok

Minulla on sama kokemus, viihtyy hyvin syvällä huoneessa ja tietysti myös anopinkieli on sellainen, että sitä tuskin saa hengiltä missään.