Kasvitietäjiä paikalla? Haussa viherkasveja, jotka pitävät varjoisista oloista.
Haluaisin enemmän viherkasveja, mutta ongelmana on asunnossani vallitsevat olosuhteet: kaikki ikkunat osoittavat jonnekin koilisen ja idän välille ja vastapäätä on toinen kerrostalo - auringonvaloa ei siis ole paljoa. Minulla on nyt anopinkieli ja anopinhammas ja ne pärjäävät mukavasti. Haluaisin kuitenkin jotain muitakin kasveja! Jotain vaihtoehtoja?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInulla on asunnon ikkunat luoteeseen, ja oma palmuvehkö voi muuten hyvin, mutta ihmetyttää, että se silti kääntää varret valoon päin, vaikka sen pitäisi viihtyä vähemmällä valolla. Se on jo nyt verhiotoman ikkunan edessä.
Joissain ikkunattomissa toimistoissakin olen nähnyt hyvinvoivan palmuvehkan, miksi omani haluaa valoa?
-Tottakai kasvit kääntävät lehdet valoa kohti
-Toimiston kasvit saatetaan vaihtaa esim. kerran kuukaudessa ja edelliset viedään kasvihuoneelle "toipumaan"
Ihmettelen kuitenkin, kun tuntuu, että se suorastaan kurkottaa valoon toisin kuin pari muuta kasvia. Ovat kaikki jo ikkunalla, joten luulisi palmuvehkan saavan enemmän kuin riittävästi valoa.
Kiitos vastauksesta, ehkä vaihdan vehkan paikkaa ja jään tarkkailemaan :)
Varjonappi ja valkohaitula viihtyvät jopa ikkunattomissa huoneissa, mutta kasvavatkin kyllä hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
MInulla on asunnon ikkunat luoteeseen, ja oma palmuvehkö voi muuten hyvin, mutta ihmetyttää, että se silti kääntää varret valoon päin, vaikka sen pitäisi viihtyä vähemmällä valolla. Se on jo nyt verhiotoman ikkunan edessä.
Joissain ikkunattomissa toimistoissakin olen nähnyt hyvinvoivan palmuvehkan, miksi omani haluaa valoa?
Onko se tummalehtinen versio ? Itselläkin on ja näköjään tykkää saada valoa kunnolla
Rönsylilja toimii hyvin. Sain joskus kodinonnesta käsityksen, että se selviäisi myös hämärämmässä, mutta oli väärä käsitys; ei selvinnyt talvesta 🫤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peikonlehti limoviikuna viirivehka ja kolibrikukka on ainakin minulla voinut ihan hyvin.
Miksi tätä on alapeukutettu?
Olisko siksi, että peikonlehti ei pimeässä viihdy, toki se vähälläkin valolla pysyy hengissä, mutta siitä tulee hontelo ja ruma, lehdet jäävät pieniksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lohikäärmepuu ja tuntuu viihtyvän ihan ok
Minulla on sama kokemus, viihtyy hyvin syvällä huoneessa ja tietysti myös anopinkieli on sellainen, että sitä tuskin saa hengiltä missään.
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Tämä palsta on mennyt pilalle sinunlaistesi ksusipäiden vuoksi. Tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kommenttini tässä ketjussa.