Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvitietäjiä paikalla? Haussa viherkasveja, jotka pitävät varjoisista oloista.

Vierailija
21.03.2019 |

Haluaisin enemmän viherkasveja, mutta ongelmana on asunnossani vallitsevat olosuhteet: kaikki ikkunat osoittavat jonnekin koilisen ja idän välille ja vastapäätä on toinen kerrostalo - auringonvaloa ei siis ole paljoa. Minulla on nyt anopinkieli ja anopinhammas ja ne pärjäävät mukavasti. Haluaisin kuitenkin jotain muitakin kasveja! Jotain vaihtoehtoja?

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ludisia discolour, sillä on myös kauniit tummat lehdet ja kukkii talvella.

Vierailija
62/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traakkipuu voisi olla yksi vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyasiantuntevilta kirjoitti:

Suosittelen menemään kysymään ihan kukkakaupoista viherkasveista ennen kuin tulet kyselemään täältä mitään sillä siinä ei menetä mitään. Alan tuntevat ihmiset varmasti osaavat kertoa monia muitakin kasveja jotka viihtyisivät missäkin paikoissa ja semmoisiakin mitä et ole kuullut. :)

Alan ihmisenä suosittelen samaa. 🙂

Vierailija
64/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut yksiössä jonka ainoa ikkuna oli pohjoiseen päin, ja saintpauliat viihtyivät siellä ihan hyvin. Ne eivät tarvitse paljon valoa, mutta niissä on tärkeää ettei kastele liikaa. En nyt muista tätä yksityiskohtaa enää, mutta olikohan niin että kasteluvesi piti kaataa aluslautaselle, ei kasvin juurelle? Kasveissa on muitakin tällaisia konsteja mitä pitää tehdä tai ei saa tehdä, joten kannattaa ottaa selvää mikä on minkäkin kasvin hoitamisessa tärkeää. 

Vierailija
65/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä tapahtuu

Ihan normaalia touhua. Joskus täällä riideltiin kukkapurkeista.

Vierailija
66/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjossa Jukka-palmun varsi kasvaa reilummin, kun taas valoisassa paikassa lehdistö runsastuu ja kasvaa.

Vierailija
67/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmuvehka on ihan paras hämärään paikkaan! Oon ihan yllättynyt myös, miten vähällä valolla perhosorkideat pärjää. Useampi tuttu saanut niitä kukkimaan viileässä paikassa pohjoisikkunalla eli just sellaisissa paikoissa missä sen ei pitänyt olla mahdollista.

T. Toinen hortonomi

Vierailija
68/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonenkielo. Se on iso ja näyttävä kasvi, vaikka jostain syystä vieroksuttu. Johtunee nimestä, sillä muuta syytä en keksi.

Vierailija
69/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Btw. tietääkö kukaan mistä saisi Pullukka (Jatropha podagrica) nimistä  huonekasvia? Erikoinen ja mielenkiintoinen kasvi, mutta kukkakaupoista ei tunnu löytyvän.

Vierailija
70/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullukka kirjoitti:

Btw. tietääkö kukaan mistä saisi Pullukka (Jatropha podagrica) nimistä  huonekasvia? Erikoinen ja mielenkiintoinen kasvi, mutta kukkakaupoista ei tunnu löytyvän.

Eikö se ole Pullojukka?

Vierailija
71/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullukka kirjoitti:

Eikö se ole Pullojukka?

Ei ole sama kasvi. Googlaa tuo tieteellinen nimi.

Vierailija
72/90 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonenkielo. Se on iso ja näyttävä kasvi, vaikka jostain syystä vieroksuttu. Johtunee nimestä, sillä muuta syytä en keksi.

Hidaskasvuinen, melko harvinainen.

P.s. En vieroksu :D

Vierailija
73/90 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonenkielo on hidaskasvuinen ja kallis, siinä se syy. Se on myös hyvin tuholaisaltis.

Palmuvehka on kasvi siinä kuin muutkin. Se voi pärjätä kuolematta tosi hämärässä, mutta valoahan se kaipaa. Suosittelisin sitä kyllä, jos tykkää sen ulkonäöstä ja tila on pimeä, mutta sitten saa olla varovainen kastelukäsi. Uusi kasvu voi olla kalpeaa ja pitkää.

Toimistossa yleensä on ostettu viherhuolto. Huoltajat kääntävät kasvit joka kerta, koska kyllä ne muuten kaartuvat sitä pientäkin valonlähdettö kohti. Koskaan en ole kuullut, että kasveja roudattaisi minnekään toipumaan, kuulostaa kalliilta ja hankalalta. Vuokrakasvien sopimukseen tasaiset vaihdot toki voi kuulua, mutta siinä on sitten niin kallis sopimus, että mikä tahansa pikkufirma ei sellaiseen lähde. Olen siis itse alalla.

Vierailija
74/90 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullukka kirjoitti:

Eikö se ole Pullojukka?

Sulla on tieteellinen nimi nenäsi edessä ja et sen vertaa saa itse katsottua?

Vierailija
75/90 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MInulla on asunnon ikkunat luoteeseen, ja oma palmuvehkö voi muuten hyvin, mutta ihmetyttää, että se silti kääntää varret valoon päin, vaikka sen pitäisi viihtyä vähemmällä valolla.  Se on jo nyt verhiotoman ikkunan edessä.

Joissain ikkunattomissa toimistoissakin olen nähnyt hyvinvoivan palmuvehkan, miksi omani haluaa valoa?

Lähes kaikki kasvit kääntyvät valoa kohden. Jos siis valoa on. Ikkunattomassa toimistossa ei ole valoa, joten se kasvi ei voi kääntyä valoa kohden... T. Hortonomi

Kiitos, juu järkeenkäypää. Mietin, että voisiko tämä kasvi sitten paremmin pimeämmässä...?

Vierailija
76/90 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullukkaa on ollut myynnissä ainakin viherkasvit.net (tosin nyt taitaa olla loppuunmyyty)

Vierailija
77/90 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullukka kirjoitti:

Eikö se ole Pullojukka?

Sulla on tieteellinen nimi nenäsi edessä ja et sen vertaa saa itse katsottua?

Sillä tieteellisellä nimellä saa tietoa itse kasvista, mutta ei sitä mistä ihmiset ovat niitä saaneet. Kukkakaupoissa kun ollaan huuli pyöreänä, jos sitä heiltä kysyy. En tiedä ymmärsitkö jos tuo ylempikin kysymys meni ohi.

Vierailija
78/90 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supputrakkipuun helppous yllätti. Sitä ei tarvitse pahemmin kastella ja viihtyy hyvin pimeässäkin nurkassa.

Vierailija
79/90 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ou nou, mun palmuvehka on olohuoneessa ihan täydessä auringonpaisteessa! Enpäs tiennytkään että se tykkää varjossa elellä... Ihme ja kumma on vielä elossa.

Vierailija
80/90 |
22.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palmuvehka, kultaköynnös, nukkumatti ainakin

Edellä mainitut, mutta itselläni ikuna luoteeseen ja kultäköynnös ei viihdy alkuunkaan. Nyt ottanut taimia ja vesiviljelyyn siinä kukoistavat. Iso anopinkieli oikein hyvä, taskujuoru (sellainen missä punertavat lehden alapinnat, dragonpuut, rönsyliljat myös viihtyy varjoisammassakin ja helppoja.