Mitä helvettiä teen 2v kanssa joka herää aamulla 5.30?
Nyt alkaa huumori loppua. Alkanut heräilemään joka aamu vaan aikasemmin, tänään jo 5.30!! Ajattelin johtuuko siitä kun nyt on valoisampaa mutta enpä tiedä kun olen yrittänyt kaiken, pimennysverho on huoneessa ja ovi kiinni että valoa ei pääse huoneeseen. Ei mene edes kovin ajoissa nukkumaan, 20.30-21 välillä ja silti herää aikaisin ja aina mennyt tuohon aikaan ja ntt vasta lähiaikoina alkanut tuo aikaisin heräily. Päiväunia nukkuu pari tuntia päivässä. Mitä teen että saan nukkumaan tuon pidempään? Kiva olla itse aina ihan väsynyt kun teen vielä vuorotyötä. :(
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat puhuu kahden tunnin päiväunista kaksivuotiaalla, ei todellakaan ole meillä. Nukkuu yleensä 45 minuuttia, jos nukkuu yli tunnin niin sitten helposti ei nukahda ennen klo 22.30-23
Eli todellakin herätän ennenkuin nukkuu tunnin. Herää vähän ennen 8.00 nukahtaa nyt noin 22.
Päiväunet ei onnistu klo 12-14 välillä vaan on aikaisintaan klo 14, useimmiten klo 15
Päiväkotiin lähtee kohta, katsotaan sitten miten päivärytmin käy.Meillä nukkuu 20-6. Ulkoilu aamulla. Lounas ja päiväunet 12-14. Ei mitään ongelmia
Sama 10 tuntia tulee yöunta, meillä ei vain nuku paljon päiväunia. Sama lapsi nukkui 6kk-11kk 3x30 min päiväunet, joten revi siitä. Nyt sitten yhdet päiväunet se 30-45min
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tuo sama. Molemmat lapset halusivat herätä jo klo 5-6 välillä. Ei voi mitään, vanhemmatkin aikaisemmin nukkumaan, ja helpottaa noin 3-4 v. iässä.
Äläpäs sano, meillä lapsi nukkui pitkään 1,5v-2v9kk ikäiseen asti, yleensä heräsi vasta klo 8-9, mutta makoili vielä tunnin verran sängyssä. Nyt kun kilahti 3v mittariin, on pari kuukautta heräillyt jatkuvasti aikaisemmin, nyt on pari viikkoa herännyt ja noussut ennen klo 7.
täh tuohan on normaali aika herätä :D mä herään aina 4:30 jos meen kuudeks töihin
Tunnen tuskasi! Pelkkää yövuoroa ja välillä lapset herää tosi aikaisin.. valvo siinä sitten yli 24h reippaana. Meillä on auttanut se että pidän hereillä pidempään ja kunnon iltapala. Nyt on ihan kiva rytmi työnkin kannalta. Tsemppiä!
Minäkin heräsin lapsena aikaisin, jopa kouluaamuina heräsin melko helposti jo joskus 6.15, että ehdin ajoissa kouluun kello 8.00 mennessä. Mutta minut pistettiinkin ja myöhemmin komennettiin nukkumaan jo joskus 19.30 illalla pitkälle teini-ikään asti. Nyt aikuisena en ehdi nukkumaan kuin harvoin ennen kuin kello 23.30 jälkeen, minkä jälkeen usein vielä valvon sängyssä ja on tuskaa herätä niinä aamuina, kun pitää mennä töihin jo kello 9.00, onneksi kahtena päivänä työaikani on kello 10-18.
Vierailija kirjoitti:
Päiväunet pois. Olen melkein kateellinen sinulle, kun meillä ongelmana on teinipoika, joka nukkuu aamuisin sellaista koomaunta, että kouluun lähteminen on yhtä h*lvettiä. Muuten kiva ja kunnollinen poika, mutta aamuisin on aivan tokkurassa, tosiaan kuin koomassa, vaikka menisi ajoissa nukkumaan. Kaikki on siis suhteellista. Mutta tosiaan päiväunien pois jättäminen voisi auttaa tai sitten ottaa päivällä vain ihan lyhyet torkut.
Minä olen luonnostani yökukkuja - olin jo pikkuvauvana - ja teininä nukkuminen oli hirveää. Viikolla heräsin klo 6 että ehdin kouluun. Lauantait nukuin kirjaimellisesti klo 22 saakka pois univelkoja. Nyt keski-ikäisenä tarvitsen edelleen unta 9h ja nukun parhaiten aamupäivän aikaan. Olen asunut eri mantereilla ja unirytmi kääntyy aina viikon sisään siihen, että nukahdan klo 4-5 aamulla. Onneksi voin tehdä töitä vapaasti mihin kellon aikaan tahansa, kunhan ne on tehty annettuun päivämäärään mennessä.
Pari tuntia myöhemmin nukkumaan, niin kyllä se parin viikon jälkeen alkaa heräämään myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useat puhuu kahden tunnin päiväunista kaksivuotiaalla, ei todellakaan ole meillä. Nukkuu yleensä 45 minuuttia, jos nukkuu yli tunnin niin sitten helposti ei nukahda ennen klo 22.30-23
Eli todellakin herätän ennenkuin nukkuu tunnin. Herää vähän ennen 8.00 nukahtaa nyt noin 22.
Päiväunet ei onnistu klo 12-14 välillä vaan on aikaisintaan klo 14, useimmiten klo 15
Päiväkotiin lähtee kohta, katsotaan sitten miten päivärytmin käy.Meillä nukkuu 20-6. Ulkoilu aamulla. Lounas ja päiväunet 12-14. Ei mitään ongelmia
Niin, sinulla ei ole ongelmia paljon nukkuvan lapsesi kanssa. Minulla on kun ei nukahda aikaisintaan kuin 21.30, jos on päiväunet jätetty pois niin sitten saattaa nukahtaa 21.
Päiväunet_ei_tule ennen kello kahta koska nukkuu, kuten minäkin klo 8. asti jolloin mies lähtee töihin ja herättää. Siis ongelma on meillä että ketuttaa kun en saa hengähdystaukoa päivällä kuin noin 40 min, ja toisten muksut nukkua posittaa kaksi tuntia ja he voivat tehdä ihan mitä huvittaa silloin. Miehen janssa omaa aikaa vain 1 1/2-2 h kun pitää mennä itse nukkumaan. Ihme että ollaan yhdessä, seksielämä on jo melkein kuollut, lisäksi lapsi heräileekin vielä lähes 98% joka yö.
No, ei nyt erityisen pahalta kuulosta tämänkään kirjoittajan tilanne. Meillä lapset kaikki iltaihmisiä ja vähäunisia luonnostaan ja kuopuksella oli 2-vuotiaana vaihe, jolloin ei nukahtanut ennen kuin klo 23-24. Aamulla heräsi n. klo 8.
Eipä ollut aikuisten aikaa sen jälkeen kun lapsi nukahti, ei yhtään. Kaaduin itse puolikuolleena sänkyyn, kun lapsi viimein nukahti. Asiaa hankaloitti se, että päiväkodissa eivät suostuneet lyhentämään 1-1,5 h päiväunia, vaikka pyysimme monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parivuotiaalle on normaalia nukkua 9 tuntia yössä, toisessa ääripäässä jopa 12 tuntia. Et siis voi pakottaa lasta uneen, jota hän ei tarvitse. Mikäli haluat nukkua aamulla pidempään, laske haluamastasi ajasta 9 tuntia taaksepäin, niin saat lapsesi nukkumaanmenoajan, joka sinulle sopii aamun kannalta.
Ei. 2v nukkuu 11h yössä plus päiväunet
Se, että sinun 2-vuotiaasi nukkuu (tai nukkui) tuon verran EI tarkoita, että kaikki 2-vuotiaat nukkuvat tuon verran. Ihmiset on yksilöitä. Kaikki eivät ole samanlaisia 2-vuotiaanakaan. Omat lapseni eivät tuossa iässä nukkuneet 11 h yöunia koskaan. N. 9 h oli normaali yöuni, joskus nukkuivat 10 h.
Aikaista rytmiäsi. Ehdit viettää aamulla virkeänä aikaa lapsen kanssa, sen sijaan, että kukut ja katsot töllöä/olet netissä tai muuta turhaa... Tee sinäkin iltapuuhat lapsen kanssa, ja nukkumaan; aikaista rytmiäsi pikku hiljaa.
Joo 9 tuntia yöunta on taaperolle normaali. Ja 2-vuotiaana yhdet päikkärit, 3-vuotiaaksi asti.
Jos haluaa että lapsi herää esim. klo 6:30, hiljaisuus nukkumista varten alkaa klo 21:30.
Rytmiä ei voi yhtäkkiä muuttaa. Olisi julmaa valvottaa. Ja toisaalta, jos lapsen laittaa nukkumaan liian aikaisin, lapsi ehtii siinä levätä ja uni "menee ohi". Siirtymäaika on siis järkevintä olla lapsen ehdoilla.
Jotkut lapset vaan on aamuvirkkuja. Meillä kaikki kolme ovat aina heränneet lähes poikkeuksetta klo 4.30-6.30 välillä aamulla. Yleensä siinä kuuden maissa.
Joo ja yritettiin myöhäistää nukkumaanmenoa - ei toiminut, lapsi heräsi samaan aikaan ja oli ärtynyt ja kiukutteli. Yritettiin jättää päikkärit pois - ei toiminut, illat olivat yhtä he*vettiä väsymysraivareineen.
Aika auttaa...nyt esikoisella on jo teinin rytmi...myöhään nukkumaan ja myöhään ylös.
Ihan vaan, jotta saat perspektiiviä: mun 14 v. heräsi ekat kolme vuotta viimeistään klo 6, sitten aina vähän myöhemmin ja nyt se mieluiten pelaisi klo 16-04 ja nukkuisi 05-14.
Voi hyvä tavaton tätä nykyvanhempien vastuunoton tasoa.!!!Tämä näkyy valitettavan räikeänä ympärillä kun seuraa esim. kahvilassa vähän aikaa mitä ympärillä tapahtuukaan kun siemailee latteansa. Esim.havaintoja:
lapsi itkee vaunussa itkuäänellä, joka tarkoittaa ( n.1v) haluaisin seuraa. Huoltaja reagoi hyssyttelemällä toivoen, että lapsi olisi hiljaa useita kertoja kun lapsi edelleen itkee äänellä, joka toivoisi huoltajalta vuorovaikutusta. Huoltaja on älypuhelimeen keskittyneenä haluamatta ottaa lapseen mitään muuta kontaktia kuin torjunta!!! KÄSITTÄMÄTÖNTÄ! Ohi kulkee toinen huoltaja noin 4-vuotiaan kanssa ja lapsella kädessään pitkänomainen muovilelu, jolla hakkaa tavaroita liikkeen kahvilassa ja huoltaja ei huomaa tai ei ole huomaavinaan mitä lapsensa tekee. Myyjä puuttuu tilanteeseen, jolloin huoltaja suuttuu myyjälle. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ! Onko siis menossa joku ihmiskunnan hölmöksi, vastuuttomaksi muuttumisen aika vai kertokaa mitä tämä on hei haloo.!!!
Se hänelle nyt kertokaa kirjoitti:
Voi hyvä tavaton tätä nykyvanhempien vastuunoton tasoa.!!!Tämä näkyy valitettavan räikeänä ympärillä kun seuraa esim. kahvilassa vähän aikaa mitä ympärillä tapahtuukaan kun siemailee latteansa. Esim.havaintoja:
lapsi itkee vaunussa itkuäänellä, joka tarkoittaa ( n.1v) haluaisin seuraa. Huoltaja reagoi hyssyttelemällä toivoen, että lapsi olisi hiljaa useita kertoja kun lapsi edelleen itkee äänellä, joka toivoisi huoltajalta vuorovaikutusta. Huoltaja on älypuhelimeen keskittyneenä haluamatta ottaa lapseen mitään muuta kontaktia kuin torjunta!!! KÄSITTÄMÄTÖNTÄ! Ohi kulkee toinen huoltaja noin 4-vuotiaan kanssa ja lapsella kädessään pitkänomainen muovilelu, jolla hakkaa tavaroita liikkeen kahvilassa ja huoltaja ei huomaa tai ei ole huomaavinaan mitä lapsensa tekee. Myyjä puuttuu tilanteeseen, jolloin huoltaja suuttuu myyjälle. KÄSITTÄMÄTÖNTÄ! Onko siis menossa joku ihmiskunnan hölmöksi, vastuuttomaksi muuttumisen aika vai kertokaa mitä tämä on hei haloo.!!!
Noin. Sieltä tuli kattava raportti nykyvanhemmista. Liittyi aiheeseen: Ei millään tapaa. 😃
No hyi hemmetti! Moni sanoo, et on normaali aika herätä, mut ei minusta. Minä olen 2v kaksosten kanssa kotona. Nukkuvat 1-2h päikkärit ja nukkumaan 21. Herätään 8.00-9.30 yleensä.
Voi tosiaan olla vain aamuvirkku. Mun esikoinen aina ollut ja edelleenkin on vaikka pian 10v. Vauvasta asti heräs aina n.6. Nyt välillä saattaa nukkua 7 asti ja tosi harvoin 8 asti nukkuu. Yöunet n.21-6 tai 7 normaalisti. Viä vuosi sitten meni aina 20 nukkuun. Jos joskus menee myöhemmin nukkuun nii ei vaikuta aamuun. Herää silti ajoissa ja on sitten väsynyt. Siksi harvoin annan valvoo edes lomillakaan kun on tosi kiukkuinen sitte koko päivän. Kuopus 1v. ja iltavirkku ollut aina. Haluisin mennä nukkuun myöhemmin kuin mitä laitan. 21.30-8 ja joskus jopa 9. Harvoin on herännyt 6-7 aikaa. Yöllä tosin viä heräilee pari kertaa.
Lapset on erilaisia ja unentarpeet myös. Ei voi varmaks tietää alkaako sun lapsi nukkuu myöhemmin pidempään vai miten menee.
Ei päikkäreitä enää klo 15 jälkeen eli silloin herätys viimeistään. Mielellään jo klo 14.
Lisäksi päiväkoti on levoton paikka lapselle ja lyhyt yöuni voi viitata siihen, että lapsi käy ylikierroksilla. Vastaavassa tilanteessa me saimme neuvon laittaa lapsi entistä aiemmin nukkumaan. Eli 19.30 puuro ja iltasatu ja viimeistään klo 20.30 sängyssä. Ja tämä auttoi niin iltanukahtamiseen kuin siihen, että nukkui aamulla pidempään. Eli aiemmin saattoi olla jopa klo 23, ennenkuin nukahti.
Päikkäreitä voi pois jättää vasta yli 3-vuotiaana.