Nyt on pakko kysyä, miten voi menettää luottotietoja?
Miten tyhmä pitää olla? MITEN SE ON MAHDOLLISTA? Ovatko nämä ihmiset vapaan kasvatuksen tulosta, alkoholistien lapset? Vai huumehörhöjä?
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 07:38"]
Työkaveri menetti luottotietonsa kun oli taannut äitinsä lainan. Äiti loukkaantui ja yritys meni konkkaan ja työkaverilta meni luottotiedot.
On se kamalaa tuo vapaa kasvatus....
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 16:35"]
Miten tyhmä pitää olla? MITEN SE ON MAHDOLLISTA? Ovatko nämä ihmiset vapaan kasvatuksen tulosta, alkoholistien lapset? Vai huumehörhöjä?
[/quote]
[/quote]
Olen itse ottanut äitini puolesta lainan, mutta myös ajattelin siinä, että pystyisi itse sen pois maksamaan jos jotakin sattuu...
ap
Minulla meni aikoinaan omaa tyhmyyttä luottotiedot.
Pikavippit olivat juuri tulleet markinoille tähän aikaan. Opiskelin ja kävin iltatöissä jotta rahat riitäisivät kun asuin silloin ex-poikaystävän kanssa saman katon alla.
Tietämättäni hänelle oli alkanut kehkeytyä huume ongelma ja oli minun tiedoillani alkanut tilailla vippejä kun silloin vielä oli vippimarkkinat kuin villi länsi ja ei aina tarkistettu mille tillille maksettiin. Hän maksoi ensimmäiset takasin korkoineen mutta otti isompia ja isompia lainoja joita ei sitten saanut maksettua. Perintäkirjeet piilotti kun oli kotona aikasemmin kuin minä.
Erosimme sitten kun minulle selvisi huumeongelma mutta veloista olin silloin vielä tietämätön. Sitten yksi kaunis päivä minulle tipahti käräjäoikeudesta kirje postiluukkuun...
Tietysti tein heti rikkosilmoituksen mutta käräjäoikeudessa todettiin vain että eivät voineet todentaa että en olisi ollut tietoinen lainoista ja että ei voitu todistaa että en olisi antanut niitä lahjaksi.
26000€ velkaa yhteensä lankesi minulle. Enään 2 vuotta ja on helvetti ohi.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 17:12"]
En vain maksanut laskujani. Vuokran, sähkön ja puhelinlaskun aina... joskus monta päivää eräpäivän jälkeen mutta maksoin kuitenkin. Masennus paheni, annoin muiden laskujen olla. Nuo kolme pidin joten kuten, että kulissit olisi pysyneet; ettei asunto olisi lähtenyt alta, että puhelimeen olisi saanut yhteyttä (ei siinä, pahimpien masennusvuosien aikana puhelimeni ei juuri soinut kun ystävät hylkäsivät) ja ettei sähköjä olisi katkaistu.
Tilailin vaatteita Ellokselta enkä maksanut laskuja. Otin kuntosalijäsenyyden kun ajattelin että kyllä se tästä kun vähän alan liikkua ja treenata, mutta alun jälkeen nekin laskut alkoi kasaantua. En vain jaksanut. En jaksanut ajatella muuta kuin kulisseja. Rahat ei menneet kurkusta alas todellakaan, ostin kulutustuotteita kun ajattelin että ne piristää.
Olen muuten alkoholistin lapsi. Se onkin mukava leima yhteiskunnassa, kun vanhemman virheiden takia olet itsekin ikuisesti luuseri.
[/quote]
Miksi masennuit? juuri tuollaista ihmettelen, en sitä, että oli yritys tai joku vakava sairaus, mutta tuo...? miksi masennuit? miksi et saanut tuke tai ottanut sitä vastaan, tarkoitan ystäviä
ap
[/quote]
Ai miksi masennuin? En kuule ala tässä elämäntarinaani kertomaan, mutta sen voin kertoa että muutin pois kotoa 16-vuotiaana koska siellä ei ollut minulle enää tilaa (isä ja sen uusi vaimo ja niiden lapset) ja koska äitini oli jo silloin täysi alkkis, niin tukea en saanut. Ei ollut isovanhempia, ei sukulaisia, ei ystäviä keneltä pyytää apua.
[/quote]
Minäkin muutin 16 kotoa pois... ap
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:11"]
Minulla meni aikoinaan omaa tyhmyyttä luottotiedot.
Pikavippit olivat juuri tulleet markinoille tähän aikaan. Opiskelin ja kävin iltatöissä jotta rahat riitäisivät kun asuin silloin ex-poikaystävän kanssa saman katon alla.
Tietämättäni hänelle oli alkanut kehkeytyä huume ongelma ja oli minun tiedoillani alkanut tilailla vippejä kun silloin vielä oli vippimarkkinat kuin villi länsi ja ei aina tarkistettu mille tillille maksettiin. Hän maksoi ensimmäiset takasin korkoineen mutta otti isompia ja isompia lainoja joita ei sitten saanut maksettua. Perintäkirjeet piilotti kun oli kotona aikasemmin kuin minä.
Erosimme sitten kun minulle selvisi huumeongelma mutta veloista olin silloin vielä tietämätön. Sitten yksi kaunis päivä minulle tipahti käräjäoikeudesta kirje postiluukkuun...
Tietysti tein heti rikkosilmoituksen mutta käräjäoikeudessa todettiin vain että eivät voineet todentaa että en olisi ollut tietoinen lainoista ja että ei voitu todistaa että en olisi antanut niitä lahjaksi.
26000€ velkaa yhteensä lankesi minulle. Enään 2 vuotta ja on helvetti ohi.
[/quote]
Ohhoh :( sull akävi paska tsägä...
Ihmiset kuvittelevat, että on oikeutettu saamaan kaiken mitä muillakin näyttää olevan. Järki ei kerro, että täytyy olla rahaa, jotta voi tehdä hankintoja. Siis ihan oikeata, työllä hankittua rahaa.
Kyllä se vaatii jonkinlaista älykkyyttäja kykyä ennakoida huomista, että kykenee ymmärtämään elämän realiteetit hankintojensa suhteen.
Jos ei ole varma siitä, että oma työpaikka (=säännölliset tulot) pysyy eläkkeeseen asti, niin silloin täytyy myös ottaa huomioon sen menettämisen mahdollisuus. Ei voi pistää vain päätä pensaaseen ja ajatella, että rahaa tulee nyt ja aina joten pistetään haisemaan vaan.
Joten, olen ap:n kanssa samaa mieltä, että luottotietojen menetys on suurimmalta osalta silkkaa tyhmyyttä. Ja tähän porukkaan ei tietystikään kuulu ne, jotka ovat kuoleman/sairauden/katastrofin/onnetomuuden jne, jne takia luottotietonsa menettäneet.
Menetin omaa tyhmyyttäni luottotiedot myös.
Oli laskulla eräs esine. Muutin sitten ja lasku hävisi muutossa. En ottanut paineita, koska ajattelin, että tuleehan sieltä muistutuslasku. Olihan se tullut, vanhaan osoitteeseen. Kun sitten muistin ko. laskun, niin olikin jo myöhäistä. Kyseessä oli firma, joka oli suoraan sen muistutuslaskun eräpäivän mentyä umpeen, laittanut laskun ulosottoon. Ulosotosta tuli lasku ja ilmoitus, että luottotiedot oli menneet suoraan. Systeemi oli/on kuulemma se, että kun lasku tulee heille, menee luottotiedot suoraan eikä paluuta ole.
Maksoin laskuni ja kahden vuoden päästä tuli ilmoitus, että olen jälleen luottokelpoinen.
Kaverilla lähtiluottotiedot vähän samalla tavalla, yksi muistutuslasku, jonka mies jätti epähuomiossa maksamatta (mies huolehti laskuista eikä vain ollut tajunnut ko. laskua laskuksi) ja suoraan luottotiedot pois. Heillä vain oli ikävämpi tilanne eli tämän epähuomion takia, jonka tähden jäi alle 20euron lasku maksamatta, siirtyi asunnonostohaaveet kahdella vuodella =\
Itselläni luottotiedottomuus ei vaikuttanut mihinkään. Visaakaan ei pankki ottanut pois.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:48"]
Ihmiset kuvittelevat, että on oikeutettu saamaan kaiken mitä muillakin näyttää olevan. Järki ei kerro, että täytyy olla rahaa, jotta voi tehdä hankintoja. Siis ihan oikeata, työllä hankittua rahaa.
Kyllä se vaatii jonkinlaista älykkyyttäja kykyä ennakoida huomista, että kykenee ymmärtämään elämän realiteetit hankintojensa suhteen.
Jos ei ole varma siitä, että oma työpaikka (=säännölliset tulot) pysyy eläkkeeseen asti, niin silloin täytyy myös ottaa huomioon sen menettämisen mahdollisuus. Ei voi pistää vain päätä pensaaseen ja ajatella, että rahaa tulee nyt ja aina joten pistetään haisemaan vaan.
Joten, olen ap:n kanssa samaa mieltä, että luottotietojen menetys on suurimmalta osalta silkkaa tyhmyyttä. Ja tähän porukkaan ei tietystikään kuulu ne, jotka ovat kuoleman/sairauden/katastrofin/onnetomuuden jne, jne takia luottotietonsa menettäneet.
[/quote]
Tähän, kirjoittaja on harvinaisen oikeassa. Suurimmalta osalta suomalaisista puuttuu kyky käyttää rahaa oli sitä paljon tai vähän. He eivät osaa suhteuttaa menojaan tuloihinsa, koska mielestään heidän "kuuluu" saada sitä sun tätä riippumatta siitä onko kohteen hankintaan varoja vai ei. Lainoja ja kulutusluottoja otetaan harkitsematta ja sen enempää miettimättä koska "aina voi mennä velkasaneeraukseen, jos ei pystykään maksamaan takaisin".
Oma siskoni ja hänen miehensä ovat tyyppiesimerkki henkilöistä, jotka yrittivät vuosikausia elää keskitason tuloilla kuin miljonäärit. Ensin hankittiin tietysti iso ja tuloihin nähden liian kallis talo, joka oli "pakko" sisustaa ylellisesti ja siinä olikin sitten ongelmien perusta valmiina. Kun pankki ei enää myöntänyt lyhennysvapaata asuntolainalle, alkoivat ongelmat toden teolla ja niitä parsittiin kasaan erilaisilla muilla luotoilla. Menojaan pariskunta ei kuitenkaan missään vaiheessa karsinut, vaan päinvastoin hankki uuden kalliin auton koska "muillakin on ja miksei meillä saisi olla". Pikavippihelvetti sai uutta sytykettä ja lopputulos oli lopulta se, että pariskunta on nyt luottotiedoton ja kun ei tulojen nousua ole luvassa, tilanne on erittäin vakava. Velkaneuvonnan asiakkaita ovat, mutta asiointi siellä on hedelmätöntä kun eivät ymmärrä, että menoja olisi nyt pakko karsia. Kumpikin pitää selvänä, että omat sisaruksensa ja vanhempansa ilman muuta auttavat heitä hädässä ja lainaavat suuria summia sukulaisuuden vuoksi, mutta ei se niin mene, mutta sitä nämä eivät ymmärrä. Talolainaa eivät ole pystyneet lyhentämään enää pitkään aikaan eikä muutamaan kuukauteen enää edes korkoja enkä uskalla edes ajatella, mitä pankki nyt tekee. Äitini on talolainassa takaajana mutta hän on iäkäs ja sairaalloinen eikä hänellä ole muuta tuloja kuin pieni eläke ja oma talonsa, joka sekin on jo vanha ja huonokuntoinen eikä missään tapauksessa kata sisaren osuutta omasta talolainastaan. Sisaren ja miehensä mielestä vika on vain yhteiskunnassa joka ei halua antaa heille mahdollisuutta.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:59"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:48"]
[/quote]
Tähän, kirjoittaja on harvinaisen oikeassa. Suurimmalta osalta suomalaisista puuttuu kyky käyttää rahaa oli sitä paljon tai vähän. He eivät osaa suhteuttaa menojaan tuloihinsa, koska mielestään heidän "kuuluu" saada sitä sun tätä riippumatta siitä onko kohteen hankintaan varoja vai ei. Lainoja ja kulutusluottoja otetaan harkitsematta ja sen enempää miettimättä koska "aina voi mennä velkasaneeraukseen, jos ei pystykään maksamaan takaisin".
Oma siskoni ja hänen miehensä ovat tyyppiesimerkki henkilöistä, jotka yrittivät vuosikausia elää keskitason tuloilla kuin miljonäärit. Ensin hankittiin tietysti iso ja tuloihin nähden liian kallis talo, joka oli "pakko" sisustaa ylellisesti ja siinä olikin sitten ongelmien perusta valmiina. Kun pankki ei enää myöntänyt lyhennysvapaata asuntolainalle, alkoivat ongelmat toden teolla ja niitä parsittiin kasaan erilaisilla muilla luotoilla. Menojaan pariskunta ei kuitenkaan missään vaiheessa karsinut, vaan päinvastoin hankki uuden kalliin auton koska "muillakin on ja miksei meillä saisi olla". Pikavippihelvetti sai uutta sytykettä ja lopputulos oli lopulta se, että pariskunta on nyt luottotiedoton ja kun ei tulojen nousua ole luvassa, tilanne on erittäin vakava. Velkaneuvonnan asiakkaita ovat, mutta asiointi siellä on hedelmätöntä kun eivät ymmärrä, että menoja olisi nyt pakko karsia. Kumpikin pitää selvänä, että omat sisaruksensa ja vanhempansa ilman muuta auttavat heitä hädässä ja lainaavat suuria summia sukulaisuuden vuoksi, mutta ei se niin mene, mutta sitä nämä eivät ymmärrä. Talolainaa eivät ole pystyneet lyhentämään enää pitkään aikaan eikä muutamaan kuukauteen enää edes korkoja enkä uskalla edes ajatella, mitä pankki nyt tekee. Äitini on talolainassa takaajana mutta hän on iäkäs ja sairaalloinen eikä hänellä ole muuta tuloja kuin pieni eläke ja oma talonsa, joka sekin on jo vanha ja huonokuntoinen eikä missään tapauksessa kata sisaren osuutta omasta talolainastaan. Sisaren ja miehensä mielestä vika on vain yhteiskunnassa joka ei halua antaa heille mahdollisuutta.
[/quote]
No hui! Mistä tuollaisia oikein sikiää?
Mutta sitä en tajua, miksi ulosotto on vedetty niin tiukalle, että velkaantunut, velkaantuu entisestään.
Mutta sitä en tajua, miksi ulosotto on vedetty niin tiukalle, että velkaantunut, velkaantuu entisestään.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:58"]
Oli laskulla eräs esine. Muutin sitten ja lasku hävisi muutossa. En ottanut paineita, koska ajattelin, että tuleehan sieltä muistutuslasku. Olihan se tullut, vanhaan osoitteeseen. Kun sitten muistin ko. laskun, niin olikin jo myöhäistä. Kyseessä oli firma, joka oli suoraan sen muistutuslaskun eräpäivän mentyä umpeen, laittanut laskun ulosottoon. Ulosotosta tuli lasku ja ilmoitus, että luottotiedot oli menneet suoraan. Systeemi oli/on kuulemma se, että kun lasku tulee heille, menee luottotiedot suoraan eikä paluuta ole.
Maksoin laskuni ja kahden vuoden päästä tuli ilmoitus, että olen jälleen luottokelpoinen.
Kaverilla lähtiluottotiedot vähän samalla tavalla, yksi muistutuslasku, jonka mies jätti epähuomiossa maksamatta (mies huolehti laskuista eikä vain ollut tajunnut ko. laskua laskuksi) ja suoraan luottotiedot pois. Heillä vain oli ikävämpi tilanne eli tämän epähuomion takia, jonka tähden jäi alle 20euron lasku maksamatta, siirtyi asunnonostohaaveet kahdella vuodella =\
Itselläni luottotiedottomuus ei vaikuttanut mihinkään. Visaakaan ei pankki ottanut pois.
[/quote]
Aika nopesti kyl menee.. en edes tiennnyt, että tulee yksi muistutus..
ap
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 18:58"]
[/quote]
Aika nopesti kyl menee.. en edes tiennnyt, että tulee yksi muistutus..
ap
[/quote]
Häh, eihän tuo ole mahdollista? Jotkut firmat lähettävät laskut kyllä nopeasti perintätoimistoille, mutta ei siitä vielä mene luottotiedot. Siihen tarvitaan käräjäoikeuden päätös. Keneltäkään tuskin jää vahingossa vastaamatta ulosottomiehen kirjeisiin?
Joo kyllä se vaatii summaarisen haastehakemuksen vähintään että saa ulosottokelpoisen perusteen (tuomio).
av-mammat taas hoitaa raha-asioitaan..
t. Lakimies
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:40"]
[/quote]
Jaa a. Minä kävin itse sopimassa ulosottomiehen (noh, naisen) kanssa summan, jolla lyhennän ulosottoja. Ja se on siis paljon pienempi summa kuin mitä menisi automaattisesti palkasta. Tuo onnistui ainakin vielä pari vuotta sitten ja ainakaan itselläni talous ei vedä liian tiukille vaan päinvastoin. Jää vähän rahaa säästöönkin.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 20:05"]
Joo kyllä se vaatii summaarisen haastehakemuksen vähintään että saa ulosottokelpoisen perusteen (tuomio).
t. Lakimies
[/quote]
Osassa tarvitsee, osassa ei.
Luulisi lakimiehen sen tietävän.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 20:05"]
t. Lakimies
[/quote]
Ja joskus ennen muinoin se piti hakea oikeustalolta tai sitten haastemies toi sen ihan ovelle asti. Miten asian sitten sopikin. Normaalin postin kautta tuli vain ilmoitus, että tuo on haettavissa.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 19:40"]
[/quote]
Jaa a. Minä kävin itse sopimassa ulosottomiehen (noh, naisen) kanssa summan, jolla lyhennän ulosottoja. Ja se on siis paljon pienempi summa kuin mitä menisi automaattisesti palkasta. Tuo onnistui ainakin vielä pari vuotta sitten ja ainakaan itselläni talous ei vedä liian tiukille vaan päinvastoin. Jää vähän rahaa säästöönkin.
[/quote]
No ei onnistu ainakaan täällä. Olen kyllä kuullut, että näissäkin on paikkakuntakohtaisia eroja.
Yrittäjämies luotti vääriin ihmisiin, joutui rikoksen uhriksi ja yritys meni konkurssiin. Jäljelle jäi vakuutus- ja verovelkaa, jota hän ei pystynyt hoitamaan. Samaan aikaan vaimo otti eron ja pani pystyyn huoltajuusoikeudenkäynnin, joka vei miehen rahat ja voimat niin, että hän ei jaksanut viedä yritystään koskevaa rikosasiaa oikeuteen ollenkaan. Mieheltä meni tässä rytäkässä työ, asunto, perhe ja koko omaisuus. Jäljelle jäi iso ulosottovelka.
Tunnen myös tapauksen, jossa yksinhuoltajaäiti heitti riidan päätteeksi juuri 18 täyttäneen poikansa ulos kotoa. Poika tarvitsi rahaa saadakseen elämänsä järjestykseen (asunnon takuuvuokra, ruoka ym.) eikä tiennyt muuta keinoa kuin pikavipit. Näitä ei pystynyt hoitamaa, joten luottotiedot menivät. Ei ollut töitä, ei koulutusta, masennus iski. Syrjäytyminen hyvällä alulla.
Nämä yksittäistapaukset vahvistavat sen faktan, että luottotietojen menettämiseen liittyy yleensä iso kielteinen elämänmuutos. Kun ihmisen kaikki huomio menee tilanteen hoitamiseen edes jotenkin, raha-asiat jäävät hoitamatta. Tietenkin osa ihmisistä on tällaiseen tilanteeseen joutuessaan myös "tyhmiä" eli eivät osaa eivätkä tiedä, miten kannattaisi toimia. Jos turvaverkot ovat olemattomat, tehdään tyhmiä ratkaisuja.
Sättiminen ei yleensä paranna asiaa mitenkään.
Kysymys onki siinä, kuka idiootti jättää laskut maksamatta?? Jos laskut maksaa, niin luottotiedot ei mene. Eikö?? Sen jälkeen kun laskut on maksettu, jää seuraavaan palkkapäivään/elatustukeen/lapsilisään/hoitorahaan asti tietty summa millä PITÄÄ elää. Ei kukaan voi elää yli varojen. Tätä AP varmaan juuri tarkoittaakin. Jos tuloissa tapahtuu jotain isoja muutoksia, aina pystyy tekemään maksusuunnitelmiin muutoksia jos on ajoissa liikenteellä. Asuntolainasta ei tarvi makssa kuin korot yms. sitten jos tapahtuu lisää muutoksia, niin silloin pitää lakata jotain "pakollisia" menoja.
Otan osaa. Mulla meni luottotiedot 2v ajaksi. En ole uskaltanut ottaa selvää onko merkintä nyt kokonaan ja varmasti poistunut kun ollut muitakin ongelmia laskujen kanssa. Yrittänyt kuitenkin tota vältellä. Mun kohdalla kyse on masennuksesta, josta onneksi olen toipumassa.
Sen verran vinkkiä sulle, että hakeudu velkajärjestelyyn tai edes velkaneuvojalle. Kannattaa myös hakea apua seurakunnan diakonialta. Saa hakea vaikkei kirkkoon kuuluisi. Voi olla että saat vaan ruokakassiapua, mutta kun parinkin kuukauden ajan puolet ruokarahoista säästyisi laskuihin, pääsisit vähän parempaan jamaan.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 17:06"]
Minä ainakin menetin ihan omaa tyhmyyttäni. Otin uutta lainaa, saadakseni maksettua vanhat, enkä saanut. Nyt luottotiedot on menneet, ulosottoon menee tilistä niin paljon, että aina tulee uutta merkintää, kun en pysty hoitamaan laskuja.
Jos jollain haukkujalla olisi hyvä neuvo, niin luulen, että vaikka tyhmyyttäni olen luottotiedot menettänyt ja ulosottoon joutunut, niin pystyisin ohjeesi sisäistämään, kuinka tämä kierre katki. Eikä tarvitse neuvoa, etten ota enää lainaa, sitähän en otakaan. Eikä neuvoa myymään mitään, sillä ei ole mitään myytävää, enää. Auto on pakko pitää, sillä uuteen autoon en saa enää vakuutuksiakaan kai luottotiedot menetettyäni ja työmatkoihin tarvitsen auton.
[/quote]