"Ei ole varaa kalliisiin salikortteihin"
Tämä lause on pistänyt silmään tosi monissa lehtiartikkeleissa ja keskustelupalstoillakin.
Kysyn siis uteliaana:
Miksi salikortteja pitäisi olla monta? Yksihän riittää?
Jos ajattelee vain Elixiat ja vastaavat kuntosaleina, ovathan ne kalliimpia (yli 50 euroa kuukaudessa) mutta monet kuntosalit esim. GoGo ovat huomattavasti edullisempia (18 e /kk) ja lähes jokaikisestä pikkukunnastakin löytyy vähintään urheilutalo tai liikuntahalli, jossa on peruskuntosali peruslaitteineen ja maksu voi olla hyvinkin huokea 10 e kuukaudessa. Kokemusta on, itsekin niin monessa paikassa asunut ja aina onnistunut treenaamaan.
Siis eikö ihmiset osaa ottaa selvää asioista vai onko tuo vain peruslaiskan selittelyä? Säästyy rehkimästä kun ei muka ole varaa? Kunhan ihmettelen.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä ihme juttu, että aina jos tarjoaa konkreettisia ohjeita ja apua narisijoille, ei kelpaa. Silloin alkaa vain huuto että "hyvä sun on sanoa ku oot varakas" vaikka neuvoja useinkaan ei välttämättä ole ollenkaan varakas (kuten minä, elän toimeentulotuella, vaihtelevasti pätkätöissä ja pienituloisena). Kyse on useimmiten, 90 % tapauksista priorisoinnista, näin väitän. Ihminen on perusluonteeltaan laiska ja mukavuudenhaluinen, toisilla on vaan enemmän itsekuria? Itsekuria voi kuitenkin kehittää ja oppia nauttimaan rutiineista ja liikunnasta. Oikeasti, jos haluaa olla terve ja esim. laihtua, ei se sohvalla istumalla tapahdu. 10-20 euroa säästyy heti kun jättää muutamat hetken mieliteot ostamatta. Eikä elämästä tule yhtään huonompaa, päinvastoin.
Jos minä olen köyhänä onnistunut, niin miksi ei onnistuisi joku toinen köyhä? Ruikutus pois ja tekoja kehiin.
-ap
Juu, kyse on nimenomaan priorisoinnista. Mulla on useita harrastuksia ja monet niistä vievät väistämättä rahaa - ja ainakin yksi niistä on sellainen, että en haluaisi lopettaa sitä mistään hinnasta. Pyrin siis välttämään rahanmenoa sellaisissa harrastuksissa, joissa se on mahdollista. Yksi näistä on liikunta.
Mulla on kotona vanha joogamatto, muutamia käsipainoja ja jumppakuminauha. Teen myös liikkeitä, joihin ei mitään apuvälineitä tarvita, vaan riittää oman kehon paino. Lisäksin tanssin kotona ja käyn kävelyllä. Mulla ei siis liikuntaan mene käytännössä rahaa ollenkaan, vaikka harrastan sitä 10-15 tuntia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onhan tuo kortti kallis, mutta oikea syy käymättömyyteen on se, etten halua kuntoilla kymmenien karvalasten kanssa. Toinen lähellä oleva punttis on taas sisäpiiriläisten nappipesä.
Ei niistä muista ihmisistä tarvitse salilla välittää. Jokainen keskittyy vain omaan treeniinsä.
Ja jos joku on häiriöksi, vastaanoton työntekijälle voi asiasta ilmoittaa niin hän hoitaa asian.
Kyllä sitä vaan välittää keitä samoissa tiloissa on (vaikka kuinka joku väittäisi muuta). En haluaisi käydä esim. _pelkkien_ pedarien, rapajuoppojen, äly(ttömyys)kuvaavien teinihyppyripersuksien, kalanhajutautisten tai tuhkarokkopotilaidenkaan punttiksella. Jep, tällaisia paikkoja ei ole olemassakaan (toivottavasti), mutta karvalasten paikkoja on enkä sellasella halua käydä. Haittaako tää jotenkin sua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se, että rahalla voi saada ostettua jotain sellaista, mikä tekee liikkumisen helpommaksi ja mukavaksi.
Varakkaampi voi valita helpommin mieleisen kuntoilulajin ja löytää osaajia ympärilleen. Sekin miellyttää, jos sali ei ole joku ikivanha 70-luvun sali, jossa voi vain nostaa rautaa vanhan ajan tyyliin ja vieressä joku karju ärisemässä.
Sen verran haistan tässä aloituksessa richsplainingia, että on se keskituloisen helppo sanoa, että treenaisin samoja supertreenejä jossain ikivanhalla ja tunkkaisella salilla, jolla ei edes kaikkia välineistä ole kuin hyvin varustelluilla saleilla, joilla treenin jälkeen voi mennä saunaan.
No se riippuu siitä, mitä liikuntaa arvostaa. Jos haluaa kaikkea "hienoa", saahan sitä rahalla. Mutta ei turha hifistely ole tarpeen jos oikeasti haluaa pitää kunnostaan huolta.
Hassu tuo mielikuva 70-luvun salista, jossa ärisee joku karju. Onko peräisin elokuvista? Ei kuulosta todellisuudelta. Ennakkoluuloja...
Ai niin, ja mä elän tällä hetkellä toimeentulotuella, joten viittaukset keskituloisesta ja rikkaasta meni väärään kohteeseen. Tietty se 18 euroa terveydestä per kuukausi olisi ihan kamalasti liikaa jos mun mielestä olisi mukavampaa ravata baareissa, vetää röökiä ja ostaa osareilla uusia vaatteita.
-ap
Minulla on useampiakin kokemuksia.
Yhdessä pikkukaupungissa on kaupungin oma ilmainen sali, jossa tunnelma on kuin 70-luvulta kaikin puolin.
Samoin olen käynyt Helsingin kaupungin saleilla ja voin ihan osoittaa sinulle pari salia, jotka ovat interiööreiltään ja laitteiltaan niin vanhat, että mahdollisesti karsivat osan treenaajista pois. Hikisiksi äijäluoliksi niistä kyllä on:)
t: edellinen
Vierailija kirjoitti:
Te aloituksen alapeukuttajat, miksi alapeukutatte?
Oletteko juuri niitä, jotka valittavat salikorttien hinnoista?
Olisi kiva kuulla ihan sanallisesti, miksi niin teette ettekä ota selvää halvemmista saleista.
Alapeukutetaan siksi, että näytät olevan idîootti jolla menee alapeukut tunteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se, että rahalla voi saada ostettua jotain sellaista, mikä tekee liikkumisen helpommaksi ja mukavaksi.
Varakkaampi voi valita helpommin mieleisen kuntoilulajin ja löytää osaajia ympärilleen. Sekin miellyttää, jos sali ei ole joku ikivanha 70-luvun sali, jossa voi vain nostaa rautaa vanhan ajan tyyliin ja vieressä joku karju ärisemässä.
Sen verran haistan tässä aloituksessa richsplainingia, että on se keskituloisen helppo sanoa, että treenaisin samoja supertreenejä jossain ikivanhalla ja tunkkaisella salilla, jolla ei edes kaikkia välineistä ole kuin hyvin varustelluilla saleilla, joilla treenin jälkeen voi mennä saunaan.
No se riippuu siitä, mitä liikuntaa arvostaa. Jos haluaa kaikkea "hienoa", saahan sitä rahalla. Mutta ei turha hifistely ole tarpeen jos oikeasti haluaa pitää kunnostaan huolta.
Hassu tuo mielikuva 70-luvun salista, jossa ärisee joku karju. Onko peräisin elokuvista? Ei kuulosta todellisuudelta. Ennakkoluuloja...
Ai niin, ja mä elän tällä hetkellä toimeentulotuella, joten viittaukset keskituloisesta ja rikkaasta meni väärään kohteeseen. Tietty se 18 euroa terveydestä per kuukausi olisi ihan kamalasti liikaa jos mun mielestä olisi mukavampaa ravata baareissa, vetää röökiä ja ostaa osareilla uusia vaatteita.
-ap
Yhdessä pikkukaupungissa on kaupungin oma ilmainen sali, jossa tunnelma on kuin 70-luvulta kaikin puolin.
Samoin olen käynyt Helsingin kaupungin saleilla ja voin ihan osoittaa sinulle pari salia, jotka ovat interiööreiltään ja laitteiltaan niin vanhat, että mahdollisesti karsivat osan treenaajista pois. Hikisiksi äijäluoliksi niistä kyllä on:)
Mutta karjuuko niissä vieressä joku karju?
Kai sen voi käskeä olemaan hiljaa jos häiritsee?
Mutta asiat asioina. Ihan se ja sama miltä vuosikymmeneltä sali on - jos kuntoa haluaa kohottaa, se onnistuu salilla kuin salilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te aloituksen alapeukuttajat, miksi alapeukutatte?
Oletteko juuri niitä, jotka valittavat salikorttien hinnoista?
Olisi kiva kuulla ihan sanallisesti, miksi niin teette ettekä ota selvää halvemmista saleista.
Alapeukutetaan siksi, että näytät olevan idîootti jolla menee alapeukut tunteisiin.
Näytät olevan sinä, jolla tässä menee tunteisiin :)
Gogon kuukausimaksu ei ole 18 vaan 31 euroa. On sekin monelle kallis. Gogo express on 18 euroa, mutta se vaatii sitoutumisen vuodeksi.
Kaikilla ei ole lähellä halpaa salia. Itse olen todennut että ei kannata hankkia salikorttia koska siellä ei tule käytyä. Menee aikaa, joutuu mahdollisesti erikseen lähtemään bussilla jonnekin tekemään jotain mikä on tylsää ja epämukavaa. Useimmista nykylaitteista en edes tajua miten niitä käytetään. Sain joskus 80 euron lahjakortin Gogoon, taisi olla 2 kk voimassa, kävin siellä kerran enkä osannut muuta kuin juosta juoksumatolla.
Minusta liikunnan pitää olla hauskaa, tai jos ei ole niin sen pitää olla ainakin nopeasti ja halvalla hoidettu. Lihastreenin voi tehdä kotonakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onhan tuo kortti kallis, mutta oikea syy käymättömyyteen on se, etten halua kuntoilla kymmenien karvalasten kanssa. Toinen lähellä oleva punttis on taas sisäpiiriläisten nappipesä.
Ei niistä muista ihmisistä tarvitse salilla välittää. Jokainen keskittyy vain omaan treeniinsä.
Ja jos joku on häiriöksi, vastaanoton työntekijälle voi asiasta ilmoittaa niin hän hoitaa asian.
Kyllä sitä vaan välittää keitä samoissa tiloissa on (vaikka kuinka joku väittäisi muuta). En haluaisi käydä esim. _pelkkien_ pedarien, rapajuoppojen, äly(ttömyys)kuvaavien teinihyppyripersuksien, kalanhajutautisten tai tuhkarokkopotilaidenkaan punttiksella. Jep, tällaisia paikkoja ei ole olemassakaan (toivottavasti), mutta karvalasten paikkoja on enkä sellasella halua käydä. Haittaako tää jotenkin sua?
Mahtavan realistisia esimerkkejä!
Meidän salilla käy joskus myös "karvalapsia", mutta eipä se ole minua haitannut. Otan osaa, jos teet ongelman sellaisesta asiasta etkä voi keskittyä treeniisi. Suosittelen terapiaa!
Vierailija kirjoitti:
Gogon kuukausimaksu ei ole 18 vaan 31 euroa. On sekin monelle kallis. Gogo express on 18 euroa, mutta se vaatii sitoutumisen vuodeksi.
No niitä Gougouta on joo erilaisia. Sitten voi itse valita halvemman tai kalliimman. Vuoden sitoutuminen on mainio vaihtoehto jos oikeasti aikoo kuntoilla ja kehittää itsekuria. Tuleepa käytyä kun kerran maksaa. Vai?
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole lähellä halpaa salia.
Täällä on jo moneen kertaan todettu pitkin ketjua, että ylivoimaisesti suurimmalla osalla on, oikeasti! Paitsi niillä, jotka asuvat keskellä metsää ja lähimpään asutuskeskukseen on väh.20 km.
Alkakaa nyt oikeasti luetella niitä paikkakuntia, missä ei ole edullista salia! Haluan omin silmin nähdä pitääkö tämä paikkansa. Myönnän olleeni väärässä jos näin on.
Mutta edelleenkään se ei muuttaisi sitä seikkaa, että suurimmalla osalla kaupungissa asuvista on varaa edes johonkin saliin. Ei ne kaikki ole kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen todennut että ei kannata hankkia salikorttia koska siellä ei tule käytyä. Menee aikaa, joutuu mahdollisesti erikseen lähtemään bussilla jonnekin tekemään jotain mikä on tylsää ja epämukavaa. Useimmista nykylaitteista en edes tajua miten niitä käytetään. Sain joskus 80 euron lahjakortin Gogoon, taisi olla 2 kk voimassa, kävin siellä kerran enkä osannut muuta kuin juosta juoksumatolla.
Ei kukaan ensikertalainen salilla tiedä, miten laitteet toimivat. Siksi kannattaa kysyä kokeneemmilta - useimmat neuvovat mielellään - tai ottaa se opastus jos on tarjolla. TAI klikata Youtubeen ja katsoa joltain niistä tsiljoonista opastusvideoista, joissa nämäkin asiat neuvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän salilla käy joskus myös "karvalapsia", mutta eipä se ole minua haitannut. Otan osaa, jos teet ongelman sellaisesta asiasta etkä voi keskittyä treeniisi. Suosittelen terapiaa!
Älä huoli mussukka, mun treeni tapahtuu ihan muualla ku sisätiloissa. Saat pitää karvalapset ihan itelläs. :D Terapia taitaa olla enempi sun juttu jankkaamisesta päätellen. Vaan kerkeisitköhän käymään siellä persuksenpallotus-treeniltäs? :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähtisin loskassa kahlaten hiellehaisevaan peilihalliin repimään itseäni hajalle ja katselemaan yli-ja alipainoisia naamapunaisena rehkiviä nenänvartta pitkin tuijottavia ylpeilijöitä?
Nenänvartta pitkin tuijottaa lähinnä sohvaperunat, joille mikään muu ei ole niin vastenmielistä ja katkeruutta aiheuttavaa kuin itsestään huolta pitävät ihmiset.
Omassa kaveripiirissä tämä näkyy hyvin. Jatkuvaa v*ttuilua ja vähättelyä saa kuulla ne, jotka pitää huolta kunnostaan ja elämäntavoistaan. Jostain syystä heidän elämänsä on suuri ärsytyksen aihe muille.
Olen huomannut ihan samaa. Ne kaverit, jotka eivät kuntoile, kommentoivat ihan jatkuvasti vähättelevään sävyyn harrastustani (jota en hiero heidän naamaansa, korkeintaan mainitsen käyneeni salilla jos tulee ajankäyttö puheeksi, samalla tavalla kuin voin mainita käyneeni mummolassa tai kaupassa).
Juurihan oli jossain, en muista missä, joku hassu kolumni tai blogiteksti, jossa kirjoittaja valitti suurieleisesti sitä, miten kaiken maailman lenkkeilijät lenkkeilyllään vain irvailevat hänelle ja saavat aikaan pahan mielen, kun hän itse ei saa aikaiseksi liikuttaa itseään.
HUUTONAURUA, tähän ei voi sanoa muuta.
Ohi, mutta narsistisesti häiriöiset voi aivan oikeasti kokea, että muut ovat vastuussa hänen omista tunteistaan. Esim seksuaalirikolliset voi väittää että teko on naisen syy, koska se on nainen.
Terve ihminen ymmärtää että jokainen on vastuussa omista sanoistaan, teoistaan ja ajatuksistaan eikä kukaan ole vastuussa TOISEN sanoista, teoista tai ajatuksista. Vain omistaan.
Ei haittaa vaikka oma elämä olisi vähän rämä, kunhan se on oma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Mutta karjuuko niissä vieressä joku karju?
Kai sen voi käskeä olemaan hiljaa jos häiritsee?
Mutta asiat asioina. Ihan se ja sama miltä vuosikymmeneltä sali on - jos kuntoa haluaa kohottaa, se onnistuu salilla kuin salilla.
Kuten sanoin richsplainaamista käsittelevässä viestissäni, niin ihmisen on helpompi liikkua, kun asiat on tehty hänelle mukaviksi, eikä ole ärsyttäviä häiriötekijöitä.
Mitä tulee vaikka huutaviin karjuihin, niin ihmisillä on tapana äänestää jaloillaan, eikä puuttua toisten olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin richsplainaamista käsittelevässä viestissäni, niin ihmisen on helpompi liikkua, kun asiat on tehty hänelle mukaviksi, eikä ole ärsyttäviä häiriötekijöitä.
Mitä tulee vaikka huutaviin karjuihin, niin ihmisillä on tapana äänestää jaloillaan, eikä puuttua toisten olemiseen.
Anteeksi, mutta onko sinulla ongelmia suomen kielen kanssa?
Jos pistää salilla kuulokkeet korvilleen, kuuntelee lempimusiikkiaan ja keskittyy treeniinsä (mikä on homman idea) ei siellä ole mitään ärsyttäviä häiriötekijöitä.
Eli kootut selitykset:
"ei ole varaa" (onpas, ei vaan haluta priorisoida)
"emmä edes halua salille" (no harrasta sitten jotain muuta liikuntaa)
"emmä halua harrastaa liikuntaa" (älä sitten harrasta, mutta kai tajuat että ihminen on luotu liikkumaan ja jos ei liiku, rapistuu ja menee terveys, olet ensimmäisten joukossa tekemässä tarpeitasi vaippaan ja tarvitsemassa apua tuolilta nousemisessa, koska sinulla ei ole lihaskuntoa, jos tämä kaikki on sinulle ok niin anna mennä mutta ÄLÄ VALITA)
En voi mennä salille/harrastaa liikuntaa koska:
ei oo kenkiä, ei oo vaatteita, häiritsee pedarit/juopot/karvalapset/karjut/70-luvun salit/liian kalliit bussiliput, kaikki on niin kaukana (aniharvalla kaikki on oikeasti niin kaukana ettei millään pääse), en osaa mitään, en tiedä mitä laitteilla tehdään, en uskalla, mua tuijotetaan, mua kiusataan, mulle nauretaan,
ei oo pyyhettä ei oo uimapukua, ei oo kavereita, ei oo kirppiksiä, en voi tilata nettikirppiksiltä koska X, en osaa käyttää googlea, en viitsi edes yrittää
jne
jne
Puhukoot puolestaan. Surettaa näiden ihmisten puolesta. Ihmetyttää, kuinka kukaan kasvaa noin passiiviseksi ja avuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli mussukka, mun treeni tapahtuu ihan muualla ku sisätiloissa. Saat pitää karvalapset ihan itelläs. :D Terapia taitaa olla enempi sun juttu jankkaamisesta päätellen. Vaan kerkeisitköhän käymään siellä persuksenpallotus-treeniltäs? :(
Osuit ytimeen. Se on satavarmaa, ettei kukaan jankuta tähän malliin ilman jonkinlaista taka-ajatusta ja se ei ole toisten terveydestä tai kunnosta välittäminen.
Jouduin salille porttiteorian kautta eli ev.lut seurakunnalla oli jotain laitteita. Kun pari vuotta hikoilin siellä kellarissa, sitten uskaltautui jo oikealle kaupungin salille.
Mainittakoon että painoon liikunta ei vaikuta, jos ei vahdi myös syömisiään. On kuitenkin parempi olla pyöreä ja liikunnallinen, kuin pyöreä ja huonokuntoinen.
Ja kun tarjoaa apua ja kysyy lisää yksityiskohtia valittajan tilanteesta, siitä tietysti kieltäydytään. Koska mitään muutosta ei haluta, halutaan vain ja ainoastaan valittaa, sysätä syy omasta saamattomuudesta muiden, yhteiskunnan, hintojen tai hitto vaikka pensasaitojen syyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osuit ytimeen. Se on satavarmaa, ettei kukaan jankuta tähän malliin ilman jonkinlaista taka-ajatusta ja se ei ole toisten terveydestä tai kunnosta välittäminen.
No on se kyllä aika sairasta, että sinä keskustelet täällä itsesi kanssa saadaksesi tukea väitteillesi. Parempi että menet nyt tekemään jotakin muuta.
Ei se treeni ole hömppää, vaan se maksaminen asiasta, jota voi tehdä ilmaiseksi.
Työpaikallani oli kuntosali, jossa sai käydämilmaiseksi ja kokeilin, mutta en siitä olisi senttiäkään maksanut, vaikka ei rahasta olisi pulaa. Ihmiset ovat kautta aikojen liikkuneet ilman saleja.