"Ei ole varaa kalliisiin salikortteihin"
Tämä lause on pistänyt silmään tosi monissa lehtiartikkeleissa ja keskustelupalstoillakin.
Kysyn siis uteliaana:
Miksi salikortteja pitäisi olla monta? Yksihän riittää?
Jos ajattelee vain Elixiat ja vastaavat kuntosaleina, ovathan ne kalliimpia (yli 50 euroa kuukaudessa) mutta monet kuntosalit esim. GoGo ovat huomattavasti edullisempia (18 e /kk) ja lähes jokaikisestä pikkukunnastakin löytyy vähintään urheilutalo tai liikuntahalli, jossa on peruskuntosali peruslaitteineen ja maksu voi olla hyvinkin huokea 10 e kuukaudessa. Kokemusta on, itsekin niin monessa paikassa asunut ja aina onnistunut treenaamaan.
Siis eikö ihmiset osaa ottaa selvää asioista vai onko tuo vain peruslaiskan selittelyä? Säästyy rehkimästä kun ei muka ole varaa? Kunhan ihmettelen.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun pikkukaupungissa (asukkaita noin 25000). Meillä maksaa uimahalli 5,50 e/kerta, 10 kerran kortti 50 e. Kaupungin kuntosalille kuukausikortti 35 e. Ei nuo näin työssäkävijälle ole hurjia hintoja, mutta voin hyvin kuvitella, että jollekin on.
Sinänsä olen kyllä sitä mieltä, että kunnostaan voi pitää huolta muutenkin kuin kuntosalilla käymällä.
Missäpäin on noin kallista? :O
Imatralla. Naapurikaupungissa Lappeenrannassa kertauinti maksaa 6,30. Kuntosalille ei ilmeisesti ole omaa lippuaan, löysin vain hinnan kuntosali+uinti 7,50... Eli meillähän on siis halpaa :)
Mielenkiintoista tuossa Imatran kuntosalihinnoittelussa on se, että täällä avattiin vastikään erään kuntosaliketjun sali, jonne pääsee 29 eurolla kuukaudessa... Ja nyt on huomattu sellainen merkillinen ilmiö, että kaupungin salilla kävijämäärät ovat vähentyneet!
Vierailija kirjoitti:
No, minä investoin kaikista eniten hyvään, monipuoliseen ja laadukkaaseen ruokaan. Minulla on krooninen perussairaus joka on tulehduksellinen, sen lisäksi useampi muu krooninen terveysongelma. Elän leikatulla toimeentulotuella, joten ei jää rahaa siihen saliin. Teen kotijumppaa, käyn lenkillä niillä kuluneilla lenkkareillani, yritän hyödyntää kaikki ilmaiset kokeilutunnit kuntokeskuksista, kävelen ja pyöräilen kaikkialle mihin mahdollista (matkakortti liian kallis). Välillä käyn vesijuoksemassa, siitä nivelet tykkää ja se on mahdollista kertamaksulla. Joutuisin tinkimään esimerkiksi puhelinliittymästä tai ruoasta jos alkaisin joka kuukausi maksaa jotain jäsennyyttä salille, ja sairauksieni vuoksi en pystyisi hyödyntämään salia niin tehokkaasti kuin jos olisin perusterve.
Koettakaa itse elää leikatulla toimeentulotuella ja tulkaa sitten vasta pätemään. Tilanteeni ei ole ihan heti muuttumassa paremmaksi, ellen pääse kuntoutustuelle mitä onneksi yksi lääkäri piti ihan mahdollisena, siihenkin menee kuukausia tai vuosia kun kelan kanssa asiasta tappelee.
Siis miksi sulta on leikattu toimeentulotukea?
Pahoitteluni. Toivottavasti pääsen kuntoutustuelle pian.
Vierailija kirjoitti:
Eli kootut selitykset:
"ei ole varaa" (onpas, ei vaan haluta priorisoida)
"emmä edes halua salille" (no harrasta sitten jotain muuta liikuntaa)
"emmä halua harrastaa liikuntaa" (älä sitten harrasta, mutta kai tajuat että ihminen on luotu liikkumaan ja jos ei liiku, rapistuu ja menee terveys, olet ensimmäisten joukossa tekemässä tarpeitasi vaippaan ja tarvitsemassa apua tuolilta nousemisessa, koska sinulla ei ole lihaskuntoa, jos tämä kaikki on sinulle ok niin anna mennä mutta ÄLÄ VALITA)
En voi mennä salille/harrastaa liikuntaa koska:
ei oo kenkiä, ei oo vaatteita, häiritsee pedarit/juopot/karvalapset/karjut/70-luvun salit/liian kalliit bussiliput, kaikki on niin kaukana (aniharvalla kaikki on oikeasti niin kaukana ettei millään pääse), en osaa mitään, en tiedä mitä laitteilla tehdään, en uskalla, mua tuijotetaan, mua kiusataan, mulle nauretaan,
ei oo pyyhettä ei oo uimapukua, ei oo kavereita, ei oo kirppiksiä, en voi tilata nettikirppiksiltä koska X, en osaa käyttää googlea, en viitsi edes yrittää
jne
jne
Puhukoot puolestaan. Surettaa näiden ihmisten puolesta. Ihmetyttää, kuinka kukaan kasvaa noin passiiviseksi ja avuttomaksi.
Keskity sä vaan omaan elämääs ja anna toisten elää omaa elämäänsä. Hittoako nää asiat sulle kuuluu.
En kuulu niihin valittajiin, mutta täällä päin halvin vuosihinta salille on 160e/v. Ja se on pelkästään kunnan ränsistyneelle pikkusalille. Kunnan hieman parempi sali on jo 300e/v. Kyllä noi aika kovia hintoja on köyhälle. Ilmaisiin ulkoliikuntapaikkoihin on täällä tosin satsattu ja ihmettelenkin miksi ne vähät rahat pitää päästä käyttämään kalliisiin kk-maksuihin ja jätetään kaikki ilmaiset mahdollisuudet käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onhan tuo kortti kallis, mutta oikea syy käymättömyyteen on se, etten halua kuntoilla kymmenien karvalasten kanssa. Toinen lähellä oleva punttis on taas sisäpiiriläisten nappipesä.
Ei niistä muista ihmisistä tarvitse salilla välittää. Jokainen keskittyy vain omaan treeniinsä.
Ja jos joku on häiriöksi, vastaanoton työntekijälle voi asiasta ilmoittaa niin hän hoitaa asian.
Kyllä sitä vaan välittää keitä samoissa tiloissa on (vaikka kuinka joku väittäisi muuta). En haluaisi käydä esim. _pelkkien_ pedarien, rapajuoppojen, äly(ttömyys)kuvaavien teinihyppyripersuksien, kalanhajutautisten tai tuhkarokkopotilaidenkaan punttiksella. Jep, tällaisia paikkoja ei ole olemassakaan (toivottavasti), mutta karvalasten paikkoja on enkä sellasella halua käydä. Haittaako tää jotenkin sua?
Mahtavan realistisia esimerkkejä!
Meidän salilla käy joskus myös "karvalapsia", mutta eipä se ole minua haitannut. Otan osaa, jos teet ongelman sellaisesta asiasta etkä voi keskittyä treeniisi. Suosittelen terapiaa!
Älä huoli mussukka, mun treeni tapahtuu ihan muualla ku sisätiloissa. Saat pitää karvalapset ihan itelläs. :D Terapia taitaa olla enempi sun juttu jankkaamisesta päätellen. Vaan kerkeisitköhän käymään siellä persuksenpallotus-treeniltäs? :(
Osuit ytimeen. Se on satavarmaa, ettei kukaan jankuta tähän malliin ilman jonkinlaista taka-ajatusta ja se ei ole toisten terveydestä tai kunnosta välittäminen.
No on se kyllä aika sairasta, että sinä keskustelet täällä itsesi kanssa saadaksesi tukea väitteillesi. Parempi että menet nyt tekemään jotakin muuta.
Jankuti jankuti jankuti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun pikkukaupungissa (asukkaita noin 25000). Meillä maksaa uimahalli 5,50 e/kerta, 10 kerran kortti 50 e. Kaupungin kuntosalille kuukausikortti 35 e. Ei nuo näin työssäkävijälle ole hurjia hintoja, mutta voin hyvin kuvitella, että jollekin on.
Voisi kuvitella että työtön, opiskelija ja eläkeläinen pääsee treenaamaan puolella hintaa.
No ei tosiaankaan. Salilla millä itse käyn, on 35 e/kk ja opiskelijat + eläkeläiset saa jonkun vitosen alennusta, mutta ei työttömät. (Itsekin työtön tt-tukea saava)
Pari muutakin salia löytyy ja halvin on 29 e/kk.
Vuoden sopparilla tietysti.
Kotonakin pystyy treenaamaan melkoisen hyvin, ainoa ongelma saattaa olla se jos tietämättään tekee liikkeitä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kaltaisten v****päiden takia en käy missään saleilla, jumpissa tms. On se vaan niin hienoa, kun aina löytyy joku ap, jolle tuntuu kuuluvan toisten rahankäyttö. Aina ollaan tietämässä mihin toisten rahat riittää ja miten ne pitää kuluttaa.
Mun vähien varojen pitää riittää palstalaisten rahankäyttöneuvojien mukaan mm. terveelliseen ruokaan, kuntosaliin, lasten ja heidän kavereidensa synttärilahjoihin, joululahjoihin, luokkaretkiin, luistimiin, suksiin, polkupyöriin, talvikenkiin, välikausivaatteisiin. Ja kaikki tämä hoituu kun laitan vaan 5 euroa joka kuukausi jemmaan, sekä lopetan tupakoinnin vaikken ole ikinä tupakoinut, lopetan viinanjuonnin vaikken alkoa ole vuosikausiin käyttänyt tippaakaan.
Onneksi aikuisena ihmisenä saan itse päättää mihin euroni sijoitan, eikä se kohde todellakaan ole kuntosali, oli miten edullinen hyvänsä. Koska se kohde on täynnä ap:n kaltaisia ikäviä ihmisiä.
No voi sinua. Muista, että talous- ym. apua on saatavilla jos elämänhallinnassa on pahoja ongelmia ja itsehillinnässä näyttää olevan myös.
Luulen että salikortti = kuntokeskuksen jäsenyys monelle, eli muutakin kuin pelkät laitteet joilla ei ehkä itsekseen osaa tehdä mitään. Minulle ainoa järkevällä kulkuetäisyydellä on 79e/kk. Kunnan (varsin suppealle) kuntosalille tosiaan pääsisi 33e/kk, mutta myönnän auliisti että osaaminen ja motivaatio ei riitä siihen että siellä pööpöily tuntuisi mielekkäältä.
Jos ei osaa salilla tehdä mitään:
1) kysy apua kokeneemmilta kanssatreenaajilta
2) ota opastus jos salilla on sellainen tarjolla, ei maksa paljon
3) klikkaa itsesi Youtubeen ja etsi sieltä. Löytyy video joka ikisen laitteen käytöstä, valmiita helppoja treeniohjelmia ja vaikka mitä.
Oliko vielä selityksiä?
Joidenkin mielestä ihminen ei saisi koskaan sanoa, ettei hänellä ole varaa johonkin, koska ainahan voi luopua jostain toisesta asiasta ja käyttää sen rahan siihen, mihin "ei ole varaa".
Kesällä kummastellaan, kuinka köyhällä ei ole varaa viedä lapsiaan Linnanmäelle. "Kyllä on, jos priorisoi!"
Ja jouluna, että miten ei muka ole varaa joululahjoihin. "Onhan pitkin vuotta aikaa säästää!"
Niin, nämä ovat priorisointikysymyksiä. Olette oikeassa. Ne joilla "ei ole varaa" mennä kuntosalille, pitävät jotain muuta hieman tärkeämpänä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se, että rahalla voi saada ostettua jotain sellaista, mikä tekee liikkumisen helpommaksi ja mukavaksi.
Varakkaampi voi valita helpommin mieleisen kuntoilulajin ja löytää osaajia ympärilleen. Sekin miellyttää, jos sali ei ole joku ikivanha 70-luvun sali, jossa voi vain nostaa rautaa vanhan ajan tyyliin ja vieressä joku karju ärisemässä.
Sen verran haistan tässä aloituksessa richsplainingia, että on se keskituloisen helppo sanoa, että treenaisin samoja supertreenejä jossain ikivanhalla ja tunkkaisella salilla, jolla ei edes kaikkia välineistä ole kuin hyvin varustelluilla saleilla, joilla treenin jälkeen voi mennä saunaan.
Perusköyhän puhetta tämä taas. Kyllä rikkailla on niin paljon paremmin kun on miellyttävä sali. Köyhä ei vaan voi tunkkaisella salilla käydä ja varsinkaan jos salilta el löydy pilateslautoja ja uusinta uutta välineistöä.
Itse tienaan 150 000€ vuodessa ja käyn tällaisella ”tunkkaisella pikkusalilla” jossa ei edes ole saunaa. En tartte kuin juoksumaton/soutulaitteen/kuntopyörän, vapaat painot, jalkaprässin ja taljan ja sen verta olen saleja kiertänyt että nuo nyt löytyy lähes 100% kaikilta saleilta.
Minuakin ihmetyttää tuo salikorteista valittaminen. Ne jotka siitä valittavat, eivät edes kävisi salilla vaikka kortti olisi.
Paljon pystyy tekemään ihan omassa kodissa omaa kehonpainoaan käyttäen, ja pienillä apuvälineillä kuten jumppakuminauha tai -pallo. Lenkille pääsee ulos, ei tarvitse mennä sisähalliin juoksemaan. Omaan kotiinsa voi myös asentaa leunavetotangon ja opetella vetämään leukoja jumppakuminauhan avulla jos ei ilman sitä jaksa, siinä saa treenattua käsivarret, selän, hartiat, ja ryhdin kuntoon ja loppuu se jatkuvista hartiavaivoistakin valittaminen samalla...
Netti on täynnä jumppaohjeita joita voi tehdä kotona ilman ihmeempiä apuvälineitä, tai täysin ilman apuvälineitä. Siinä voi sitten vaikka tv:tä katsellessa jumpata, niin ei tarvitse valittaa "en mä ehdi käydä salilla kunpitää katsoo salkkarit joka päivä".
Mihin sitä salikorttia oikeasti edes tarvitsee, jos ei treenaa tavoitteellisesti jotain kilpapainonnostoa tai kilpafitnesspyllistelyä?
Kalliiksihan kausikortit tulee jos niitä ei sitten tosiaan käytä kuin sen kerran tai kaksi... ja vetää makkaraa himassa lukien vauva-palstaa illat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoin richsplainaamista käsittelevässä viestissäni, niin ihmisen on helpompi liikkua, kun asiat on tehty hänelle mukaviksi, eikä ole ärsyttäviä häiriötekijöitä.
Mitä tulee vaikka huutaviin karjuihin, niin ihmisillä on tapana äänestää jaloillaan, eikä puuttua toisten olemiseen.
Anteeksi, mutta onko sinulla ongelmia suomen kielen kanssa?
Tarkentaisitko?
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin mielestä ihminen ei saisi koskaan sanoa, ettei hänellä ole varaa johonkin, koska ainahan voi luopua jostain toisesta asiasta ja käyttää sen rahan siihen, mihin "ei ole varaa".
Kesällä kummastellaan, kuinka köyhällä ei ole varaa viedä lapsiaan Linnanmäelle. "Kyllä on, jos priorisoi!"
Ja jouluna, että miten ei muka ole varaa joululahjoihin. "Onhan pitkin vuotta aikaa säästää!"
Niin, nämä ovat priorisointikysymyksiä. Olette oikeassa. Ne joilla "ei ole varaa" mennä kuntosalille, pitävät jotain muuta hieman tärkeämpänä.
Tai ovat vain laiskoja.
On totta että ihmisillä on eri määrä rahaa käytettävissään ja tuhlarille ei riitä edes kymppitonni ja juuri siksi priorisointi on avainkysymys. Jos priorisoi muita asioita (Linnanmäki, Mäkkäri yms.) terveyden ja kunnon edelle, se on toki vapaa valinta. Sitten ei voi kylläkään valittaa että voi kauhea ku oon läski, miten ärsyttävää, äh kun jaksais liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi kertakaikkiaan varaton ei se silti estäisi kuntoilemasta. Pururadalle voi mennä juoksemaan ja vetämään leukoja ihan ilmaiseksi milloin tahansa.
Eli pelkkää selittelyä ja kiemurtelua kun ei itsekuri riitä kuntoiluun. Kotona oleva sohva vie voiton.
Nyt puhutaan salikorteista, ei lenkkeilystä. Ei kaikkien ole pakko käydä salilla.
Vierailija kirjoitti:
No ei tosiaankaan. Salilla millä itse käyn, on 35 e/kk ja opiskelijat + eläkeläiset saa jonkun vitosen alennusta, mutta ei työttömät. (Itsekin työtön tt-tukea saava)
Kunnallisilla saleilla ja uimahalleilla saa myös työttömät 50% alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ihmetyttää tuo salikorteista valittaminen. Ne jotka siitä valittavat, eivät edes kävisi salilla vaikka kortti olisi.
Paljon pystyy tekemään ihan omassa kodissa omaa kehonpainoaan käyttäen, ja pienillä apuvälineillä kuten jumppakuminauha tai -pallo. Lenkille pääsee ulos, ei tarvitse mennä sisähalliin juoksemaan. Omaan kotiinsa voi myös asentaa leunavetotangon ja opetella vetämään leukoja jumppakuminauhan avulla jos ei ilman sitä jaksa, siinä saa treenattua käsivarret, selän, hartiat, ja ryhdin kuntoon ja loppuu se jatkuvista hartiavaivoistakin valittaminen samalla...
Netti on täynnä jumppaohjeita joita voi tehdä kotona ilman ihmeempiä apuvälineitä, tai täysin ilman apuvälineitä. Siinä voi sitten vaikka tv:tä katsellessa jumpata, niin ei tarvitse valittaa "en mä ehdi käydä salilla kunpitää katsoo salkkarit joka päivä".
Mihin sitä salikorttia oikeasti edes tarvitsee, jos ei treenaa tavoitteellisesti jotain kilpapainonnostoa tai kilpafitnesspyllistelyä?
No jos salikorttia ei tarvitse kun liikkua voi muutenkin, miksei saa sanoa ettei ole sellaiseen varaa?
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi on muuten silkkaa asiaa, mutta viimeinen lause vesitti taas kaiken. Että sitä ärsyttää te salitreenin vähättelijät ja mollaajat. Ihan kaikkea samaa ei voi tehdä kotona kuin salilla vaikka paljon voikin. Ja toiset motivoituu enemmän siitä, että lähtee sieltä kotoa jonnekin muualle tekemään treeniään. Kuntosaleilla käy ihan normaaleja ihmisiä!!!! Ei pelkkiä bullmentuloita ja instabeibejä, hohhoijaa noita iänikuisia luutuneita ennakkoluuloja.
Teini haluaisi viikonloppuisin käydä salilla kaverinsa kanssa nyt keväällä, kyllä olisi aika kallista maksaa vuosimaksu ja kuukausimaksu, kun kesän vittävät kuitenkin muualla. Kuntosali olisi ihan kävelymatkan päässä, kertamaksulla pääsee kaupungin salille, mutta matkat vievät muutaman tunnin julkisilla, mukavahan tuossa lähellä olisi käydä. Itse, kun aikoinaan kävin, niin silloin vielä oli 20 kerran kortteja ja ei harmittanut, jos työn tai muun takia jäi käymättä.