Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Samkin päiväsosionomista vieläkään mitään ?
Mä sain jo kutsut samkiin. Kirjotinki tonne aikasemmin et sekä fysioterapian että sosionomin kutsu tuli tänään. Pisteitä mulla oli 66,3.
Ahaa, ei taida enää tulla tänne 😒
Viime viikolla Laurea oli lähettänyt estenomikutsuja, ainakin Jodelin mukaan ja muistaakseni täälläkin joku sanoi siitä.
Tosi mielelläni näkisin Metropolian pisterajat.
Onko muuten Jamkin pisterajoja näkynyt? Yritin näin kännykällä etsiä (matkustan just junassa, eikä ole konetta mukana). Mut en kyllä löydä tietoa.
Ei oo Jamkia eikä Tamkia vielä näkyny.
Mulla oli kolmas vaihtoehto Turku (Salo) ja pisteeni riittäisi sinne. Kutsua ei tullut joten nyt odotan Tamk joka on ekana ja Hamk joka on sitten tokana. Aika hermoja raastavaa tämä kyllä on. Kaikki viisi hakukohdetta on sosionomiksi eli vain se yksi kutsu tulee. Mutta eikö jo voisi tulla!?
Olis järkevää kyllä tulevaisuudessa tehdä niin että joka paikasta tulisi kutsut saman viikon aikana. Todella rasittava tämä järjestelmä.
Ottakaahan iisisti, ne kutsut tosiaan tulevat vähän tipottain ja koulutusalasta riippuen eri päivinä. Tämmöinen keski-ikäinen täti-ihminen muistaa ajan ennen kuin s-posti ja internet yleistyivät, ja jolloin mitään tietoa ei todellakaan tullut sähköpostitse tai nettiin, kun suurin osa ei niitä käyttänyt. Postia piti odotella, ja kirjeen paksuudesta pystyi päättelemään, pääseekö yliopistoon vai ei. Ohut kirje = hylky, paksu kirje = sisäänpääsy ja kasa ohjeita sekä opinto-oppaat painettuina versioina.
Silloin ei myöskään ollut AMK-järjestelmää, vaan oli sosiaalialan oppilaitos, terveydenhoito-oppilaitos, kauppaoppilaitos ja niin edelleen. Joka kunnassa omat ja erilliset. Mitään valintakoeyhteistyötä ei ollut, ei sähköisiä esivalintakokeita tai muutakaan. Erikseen oli peruskoulupuolen ja ylioppilaspuolen koulutusohjelmat.
Että siihen nähden tää systeemi on muuttunut tosi paljon ja parempaan suuntaan. Täytyy muistaa, että koko AMK oli alun perin kokeilu ja eräänlainen himmeli, jossa koottiin tosi monenlaisista aloista ja oppilaitoksista yhteisiä paketteja ja muutettiin ne yhä enenevässä määrin yo-pohjaisiksi, jotta pystyttiin sisällyttämään jonkin verran tutkimuksen tekoa = korkeakoulumääritelmä täyttyi. Se perustui ajatukseen, että 70 prosenttia väestöstä pitäisi korkeakouluttaa. Ja tästä todella sekavasta taustasta johtuen AMK:t on edelleen vähän semmoisia himmeleitä ja tilkkutäkkejä. Soteli-esivalinta oli yksi iso yritys yhtenäistää. Siitä on otettu opiksi, ja jatkossa yritetään taas jotain toisenlaista, ja haetaan yhä enemmän sitä yhtenäisyyttä, jotta juuri hakeminen helpottuisi ja sujuvoituisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain jo kutsut samkiin. Kirjotinki tonne aikasemmin et sekä fysioterapian että sosionomin kutsu tuli tänään. Pisteitä mulla oli 66,3.
Tuleeko kutsussa tieto pisterajoista? Samkin pistetietoja kovin vaikea saada tietoon..
BowWow kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kutsussa tieto pisterajoista? Samkin pistetietoja kovin vaikea saada tietoon..
Ei ollut mitään tietoa pisterajoista. Siin oli vaa info kyseisestä päivästä.. Et ei auta ku ootella jos kuitenki viel se kutsu sielt saapuis👍🏼
Juu, minäkin olen vahtinut postiluukkua ja sieltä on aikanaan pudonnut sekä ohut että paksu kirje. Paksun kirjeen kohdalla tieto oli edellisenä päivänä netissä, mutta kun mä en ollut antanut lupaa ilmoittaa nimeäni netissä. :P Istuin postiluukun vieressä ottamassa kirjettä melkein lennosta kiinni.
Tänä vuonna jännään sitten sähköpostia ja Opintopolkua!
Soteli on ollut hyvänä esiraivaajana sille, että syksystä lähtien ei ole enää soteleita, on vaan se paikan päällä digitaalisesti tehtävä koe, johon saa osiot sen mukaan mihin on hakemassa. On kaikille yhteinen osa ja sitten jokainen saa hakutoiveidensa mukaan hoitoalan, insinöörialan jne. koeosuuden. Jos hakee yhtä aikaa hoitsuksi ja insinööriksi, tekee pidemmän kokeen kuin pelkästään hoitajaksi hakeva.
Ensi keväänä yli puolet pääsevät soveltuvuuskokeihin ilman mitään esivalintakokeita, pelkän yo-todistuksen voimalla.
BowWow kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule pisterajoja valintakoekutsun yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla Laurea oli lähettänyt estenomikutsuja, ainakin Jodelin mukaan ja muistaakseni täälläkin joku sanoi siitä.
Se on kyllä joku trolli. Laureankin sivujen mukaan vko 20-21 kutsut ja vko 20 alkoi tänään..
No nyt mä lopetan kyllä tän ketjun lukemisen tuokioksi ja menen tekemään jotain hyödyllistä. Luotan av-mammoihin, että iltamyöhään mennessä täällä on joku jakanut linkin Jamkin tai Metropolian pisterajoihin. Tänään pitäisi tulla, kun kerran kutsutkin on jo lähteneet.
Tässä Tampereen pisterajat: https://www.tuni.fi/sites/default/files/2019-05/tiedote_valintakoekutsu…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä joku trolli. Laureankin sivujen mukaan vko 20-21 kutsut ja vko 20 alkoi tänään..
Minä sain kyllä kutsun jo perjantaina 10.5. Laurean sh-monimuotoon, vaikka siinäkin sanottiin, että kutsut lähetetään viikolla 20-21.
Vierailija kirjoitti:
Tässä Tampereen pisterajat: https://www.tuni.fi/sites/default/files/2019-05/tiedote_valintakoekutsu…
'
KIITOS AV!
Tampere fyssariks <3 joku tulos kans?
Jamk ja Metropolia - onko pisterajoja näkynyt?
Metropoliaan tuli kutsu, bioanalytiikan valintakokeeseen. Ja pisteitä oli mulla 67.2. Tunti sitten tuli tämä kutsu, vasta nyt huomasin.
En löytänyt Metropolian sivuilta vielä pisterajoja, voi olla, että tulevat vasta myöhemmin tällä viikolla.