Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soteli 2019 kevät OFFICIAL

Vierailija
20.03.2019 |

Nyt se alkaa!

http://soteli.metropolia.fi/

Ennakkomateriaali on julkaistu.

Kommentit (4087)

Vierailija
3681/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että oma tilanne harmittaa, mutta onhan se tietenkin tärkeämpää, että ensimmäistä opiskelupaikkaansa hakeva nuori on etusijalla kaikkiin alanvaihtajiin verrattuina!

Vaihtoehtohan olisi vaikka, että vain ensimmäiseen tutkintoon saisi tukea tai jopa että toinen tutkinto olisi maksullinen, olisiko se mieluisampi systeemi?

No käytännössähän tilanne on nyt se, että opintotukikuukaudet ei riitä kahteen (samantasoiseen) tutkintoon. Eli ei ole vaihtoehtoinen skenaario tuo. Lisäksi opintotuki on pelkkää nappikauppaa, velalla ja asumistuella (jos saa) työttömät opiskelijat itsensä elättävät. Velka lisää painetta saada töitä heti valmistuttua. 

Mitäpä tehdään niille lukuisille ihmisille, jotka ovat aloittaneet opintonsa jossain koulutuksessa, tulleet siihen tulokseen, että rahkeet ei vaan kyseiselle alalle riitä, eivät työllisty vaikka kuinka yrittävät ja haluavat. Siihen päälle vielä mahdollisesti vuosien haku sopivammalle/työllistävämmälle alalle, koska aina joku ensikertalainen kiilaa eteen? 

Tämä nykyinen malli on luotu, jotta ihmiset menisivät suoraan koulutus- ja työuraputkeen, mutta todellisuudessa se lisää välivuosia. Harva lukiosta valmistunut tietää sataprosenttisesti, että miksi haluaa tulla isona, joten riski kouluttautua täysin väärälle alalle on suuri. Ne, jotka tietävät tai luulevat tietävänsä unelma-alansa, tekevät kaikkensa saadakseen haluamansa paikan. Itse sain kontolleni neljä välivuotta lisää, ennen kuin tänä vuonna vihdoin ja viimein tärppäsi ja pääsin haavealalleni. Ja nämä välivuodet vain, jotta säilytän ensikertalaisasemani. Onko kiva?

Jotkut 18-vuotiaat eivät pääse ensimmäiseenkään opiskelupaikkaan ja syrjäytyvät täysin. Onko kiva?

No ei tietenkään ole. Olen edelleen itse meinannut olla tuossa tilanteessa. Pääpointtini on, että tällä vuosikymmenellä Grahn-Laasosen & Co. tekemät korkeakouluhakumuutokset ovat eriarvoistavia ja hidastavat kaikkien kouluun pääsyä. Veronmaksajien kukkarolle tulee ihan yhtä kalliiksi korkeakouluttautumaton, syrjäytynyt lukiolainen, kouluttautunut työtön ja koulusta pois pudonnut burn out -sairastelija. 

Vierailija
3682/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutiksi varasija 150.. Hyvin menee mutta menkööt! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3683/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan ny! Vastasitteko luonnesoveltuvuusosiossa harkiten ja rehellisesti? Nyt tuntuu siltä, että paremmat pisteet olis saanu vetämällä suoran rivin keskelle miettimättä mitään! Mutta ei, tunnustin olevani hieman ujo ja kuuntelevainen, joten hylätty!!

Vierailija
3684/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan ny! Vastasitteko luonnesoveltuvuusosiossa harkiten ja rehellisesti? Nyt tuntuu siltä, että paremmat pisteet olis saanu vetämällä suoran rivin keskelle miettimättä mitään! Mutta ei, tunnustin olevani hieman ujo ja kuuntelevainen, joten hylätty!!

Vastasin ja haluan pitää sen illuusion yllä, että sairaanhoitajiksi halutaan kaikenlaisia luonteita 🤣 joo, ainahan olisi voinut valehdella mutta toisaalta ketä se olisi hyödyttänyt? Jos saakeli en omana itsenäni kelpaa (olisin pitänyt itseäni hyvänä sh:na) niin ei voi mitään 🤷🏻‍♀️

Vierailija
3685/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 % tämän kevään ylioppilaista jatkaa korkeakouluun. Tämä lukuhan sisältää myös ne, jotka ovat päässeet sisään, mutta ilmoittautuvat armeijan vuoksi poissaolevaksi ekaksi vuodeksi.

Vierailija
3686/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkuun toimariksi!🎉😍🙏🏼💖

Vierailija
3687/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan pokkana valehtelette niihin luonnemittauksiin, että olette maailman sosiaalisimpia ja äänekkäimpiä ihmisiä ja tykkäätte johtaa ja komennella ja whatnot.

Ensimmäisellä kerralla olin rehellinen, ja ihan paskat pisteethän niistä sain. Nyt toisella hakukerralla tiesin, minkälaisia vastauksia minulta halutaan, joten ihan surutta sinne täysin päinvastaisia vastauksia laitoin.

Ja sain koko valintakokeesta 70/70.

Vierailija
3688/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin olette lähettäneet todistuskopiot, jotka pääsitte kouluun? En pysty lähettämään opintopolussa. 

Vierailija
3689/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan pokkana valehtelette niihin luonnemittauksiin, että olette maailman sosiaalisimpia ja äänekkäimpiä ihmisiä ja tykkäätte johtaa ja komennella ja whatnot.

Ensimmäisellä kerralla olin rehellinen, ja ihan paskat pisteethän niistä sain. Nyt toisella hakukerralla tiesin, minkälaisia vastauksia minulta halutaan, joten ihan surutta sinne täysin päinvastaisia vastauksia laitoin.

Ja sain koko valintakokeesta 70/70.

Sit nää valintakokeiden järjestäjät vaa valehtelee et laittakaa vaa rehellisesti teidän luonteet että ne ei eti jotai tiettyä

Vierailija
3690/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä, nää testit ei kyllä ota huomioon, että ujo ja rauhallinenkin tyyppi voi olla hyvä terveysalalla ja jopa pitää sosiaalisista tilanteista!

Vierailija
3691/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppa kirjoitti:

Mihin olette lähettäneet todistuskopiot, jotka pääsitte kouluun? En pysty lähettämään opintopolussa. 

Oon miettiny et tarviiks mun ees laittaa noit todistuskopioita koska mul on pohjana lukion oppimäärä ja oon kans ylioppilas. Nehä saa ne tiedot ylioppilaslautakunnalt tai jostai sielt

Vierailija
3692/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

helppa kirjoitti:

Oon miettiny et tarviiks mun ees laittaa noit todistuskopioita koska mul on pohjana lukion oppimäärä ja oon kans ylioppilas. Nehä saa ne tiedot ylioppilaslautakunnalt tai jostai sielt

Mä laitoin Turun amk viestin ja sanottiin, että ei tarvitse

Vierailija
3693/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon varasijat yleensä liikkuu diakissa ja metropoliassa (sh), onko tietoa?

millä varasijalla olet metropoliaan? ja onko päiväopiskelu? 

itsekin olen varasijalla.

Vierailija
3694/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko todistusvalinnalla eri varasijajono kuin muilla ensikertalaisilla?

Vierailija
3695/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niimpä, nää testit ei kyllä ota huomioon, että ujo ja rauhallinenkin tyyppi voi olla hyvä terveysalalla ja jopa pitää sosiaalisista tilanteista!

Itse ainakin kerroin jopa kahden eri kysymyksen kohdalla ryhmähaastattelussa olevani rauhallinen ja sain täydet pisteet. Että ihan ei kyllä nyt pidä paikkansa nämä analyysit siitä, että hylkyjä/huonoja pisteitä tulisi rauhallisen luonteen vuoksi.

Vierailija
3696/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin kerroin jopa kahden eri kysymyksen kohdalla ryhmähaastattelussa olevani rauhallinen ja sain täydet pisteet. Että ihan ei kyllä nyt pidä paikkansa nämä analyysit siitä, että hylkyjä/huonoja pisteitä tulisi rauhallisen luonteen vuoksi.

Minäkin sanoin olevani rauhallinen ja sain hyvät pisteet.

Vierailija
3697/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valinnan tulos: hyväksytty! Jee, pääsin kouluun :)  

Jäin kuitenkin pohtimaan näitä pisteitäni, osaisiko joku selventää miten nämä oikeen menee? Tuloskirjeessäni siis kutakuinkin näin: "valintatapa - yhteispisteet (pisteeni 80) - alin hyv. (81)" sekä "koepisteet (pisteeni 55) - alin hyv. (54)" Miten olen voinut tulla valituksi, jos yhteispisteistäni uupuu yksi tuohon alimpaan hyväksyttyyn nähden? Vai katsooko ne noita koepisteitä vain? Aloin jo neuroottisesti pelkäämään, että en ole oikeasti tullutkaan valituksi, vaan tässä on joku virhe käynyt :D 

Vierailija
3698/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin kuitenkin pohtimaan näitä pisteitäni, osaisiko joku selventää miten nämä oikeen menee? Tuloskirjeessäni siis kutakuinkin näin: "valintatapa - yhteispisteet (pisteeni 80) - alin hyv. (81)" sekä "koepisteet (pisteeni 55) - alin hyv. (54)" Miten olen voinut tulla valituksi, jos yhteispisteistäni uupuu yksi tuohon alimpaan hyväksyttyyn nähden? Vai katsooko ne noita koepisteitä vain? Aloin jo neuroottisesti pelkäämään, että en ole oikeasti tullutkaan valituksi, vaan tässä on joku virhe käynyt :D 

Oletan, että voit tulla hyväksytyksi yhteis- ja koepisteillä, molemmissa on tottakai alin hyväksytty pistemäärä. Olet kahdessa varasijajonossa, jos et pääse suorilta sisään kummallakaan valintatavalla. Pääsit tosin jälkimmäisellä sisään suoraan, joten ensimmäisen valintatavan varasijalla ei ole väliä.

Vierailija
3699/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

DIA-hakija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että voit tulla hyväksytyksi yhteis- ja koepisteillä, molemmissa on tottakai alin hyväksytty pistemäärä. Olet kahdessa varasijajonossa, jos et pääse suorilta sisään kummallakaan valintatavalla. Pääsit tosin jälkimmäisellä sisään suoraan, joten ensimmäisen valintatavan varasijalla ei ole väliä.

Ah, kiitos vastauksesta! Eli hilkulla mentiin :D 

Vierailija
3700/4087 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tehty valmiiksi aloitus Fb soteli lukupiiri sivulle, jos sinne haluatte tulla kirjoittelemaan , verkkopainoitteiset sairaanhoitaja opiskelijat Turun AMK.