Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole myöskään ensikertalainen ja kyllä ketuttaa. Mulla myös pääsykokeen pisteet vähän alle 60. Sosionomiksi hain. Ensikertalainen on päässyt sisään alle 30 pisteellä, itse olen jossain varasijan varasijalla.
Mihin oot hakenut?? Että ensikertalainen pääse alle 30 pisteellä
Mm. Centriaan monimuotoon.
Vierailija kirjoitti:
Jäin turun hammasteknikkopaikasta toiselle varasijalle ei-ensikertalaisena pisteillä 64, kun ensikertalaisille riitti 59 :( Laitoin amk:n chatissa viestiä niin voin saada paikan ainoastaan ei-ensikertalaisen peruessa, ja jonossa ekana minua ennen voi olla myös ensikertalainen. Jotenkin tuntuu että kolmesta hyväksytystä kaltaisestani tuskin kukaan peruu, mutta vielä on vähän toivoa.
Voi luoja...mä olen tuonne samaan varasijalla 4 (ei-ensikertalaisena). Ja mä ajattelin, että mulla ois jokin pieni mahdollisuus päästä. Mutta jos se kerran menee noin, niin eihän mulla ole oikeasti mitään mahdollisuuksia. Tähän mennessä oon koittanut olla vaipumatta epätoivoon ja olla vollottamatta, mutta taidanpa antaa vain periksi. Kyllä tuntuukin nyt pahalta, kun mä panostin tähän niin paljon, esivalintakokeesta alkaen ihan täysillä. Mullakin on pisteitä enemmän kuin alimmalla pistemäärällä sisäänhyväksytyllä ensikertalaisella. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin turun hammasteknikkopaikasta toiselle varasijalle ei-ensikertalaisena pisteillä 64, kun ensikertalaisille riitti 59 :( Laitoin amk:n chatissa viestiä niin voin saada paikan ainoastaan ei-ensikertalaisen peruessa, ja jonossa ekana minua ennen voi olla myös ensikertalainen. Jotenkin tuntuu että kolmesta hyväksytystä kaltaisestani tuskin kukaan peruu, mutta vielä on vähän toivoa.
Voi luoja...mä olen tuonne samaan varasijalla 4 (ei-ensikertalaisena). Ja mä ajattelin, että mulla ois jokin pieni mahdollisuus päästä. Mutta jos se kerran menee noin, niin eihän mulla ole oikeasti mitään mahdollisuuksia. Tähän mennessä oon koittanut olla vaipumatta epätoivoon ja olla vollottamatta, mutta taidanpa antaa vain periksi. Kyllä tuntuukin nyt pahalta, kun mä panostin tähän niin paljon, esivalintakokeesta alkaen ihan täysillä. Mullakin on pisteitä enemmän kuin alimmalla pistemäärällä sisäänhyväksytyllä ensikertalaisella. :(
Mua kiinnostaa et miks te haitte juuri hammasteknikoks? Monet ihmiset ei nimittäin välttämättä edes tiedä mitä hammasteknikko tekee ni on hauska tietää et miten te ootte löytänyt sen paikan ja hakeneet lopulta sinne :D ite olen opiskellut hammaslaborantiksi, mutta huomasin että se ei ollut mun juttu. Työskentelen nykyään silti hammasalalla mutta eri tehtävissä :)
Kyllä hakuprosessin läpikäyneen pitäisi olla selvillä siitä, kuka on ensikertalainen. Ensikertalainen on henkilö, jolla ei ole korkeakoulututkintoa. Ensikertalainen on myös henkilö, joka on ottanut paikan vastaan ennen vuotta 2014. Minä pääsin amkiin 2009, en valmistunut, joten nyt olen ensikertalainen. Ja luojan kiitos olen, kauhulla katsonut vierestä teidän ei-ensikertalaisten tuskailuja kiintiöiden kanssa. Tsemppiä kaikille!
Joo valitettavasti varasijapaikat täytetään sen mukaan, että ensikertalaisuuskiintiöt ja valintatavat pysyvät sinä mitä on luvattu. :(
Opintopolun antama varasijanumero pitäisi kyllä oikein. Jos on toiskertalainen, edellä voi olla ensikertalainenkin, mutta se näkyy omassa numerossa.
Varasijanumero voi myös huonontua haun myötä. Silloin se tarkoittaa sitä, että oma paras kiintiö tuli täyteen ja siirtyi esim. ensisijaiskiintiöstä kaikkien kiintiöön.
Vipusesta voi katsoa kuinka paljon paikkoja on otettu vastaan. Sieltä näkee ensikertalaiset ja toiskertalaiset erikseen.
Opintopolussa lukee: "Lain mukaan aloituspaikkojen varaaminen ensikertalaisille ei saa kohtuuttomasti heikentää muiden kuin ensikertalaisten mahdollisuuksia päästä opiskelemaan."
Tuokin on nyt varmaankin tulkintakysymys, että mikä on "kohtuuttomasti heikentää", mutta minusta se on aika kohtuutonta, jos en ei-ensikertalaisena pääse sisälle, vaikka sain pääsykokeesta useamman pisteen enemmän kuin huonoin ensikertalainen.
En saanut paikan.. Mitä mä nyt teen.. Tuntuu että oon eksynyt..
Vierailija kirjoitti:
Opintopolussa lukee: "Lain mukaan aloituspaikkojen varaaminen ensikertalaisille ei saa kohtuuttomasti heikentää muiden kuin ensikertalaisten mahdollisuuksia päästä opiskelemaan."
Tuokin on nyt varmaankin tulkintakysymys, että mikä on "kohtuuttomasti heikentää", mutta minusta se on aika kohtuutonta, jos en ei-ensikertalaisena pääse sisälle, vaikka sain pääsykokeesta useamman pisteen enemmän kuin huonoin ensikertalainen.
En tiedä miten muilla aloilla, mutta toimintatereutin koulutusohjelmaan 10% menee tokarilla ja 80% ensikertalaisia. Minusta se kyllä on kohtuutonta heikentämistä.
Onks sitten helpompi päästä digitaalisen kokeen kautta? Vai ei..? 🧐
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa et miks te haitte juuri hammasteknikoks? Monet ihmiset ei nimittäin välttämättä edes tiedä mitä hammasteknikko tekee ni on hauska tietää et miten te ootte löytänyt sen paikan ja hakeneet lopulta sinne :D ite olen opiskellut hammaslaborantiksi, mutta huomasin että se ei ollut mun juttu. Työskentelen nykyään silti hammasalalla mutta eri tehtävissä :)
Miksi se ei ollut sun juttu? Ehkä sun vastaus voi auttaa mua miettimään jotakin muuta sopivampaa syksyn yhteishakuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin 2014 suoraan lukiosta yo paikan vaikka epäröin, tajusin ettei ollut oma juttu, aloin taas keväällä tehdä alanvalintatestejä ja törmäsin tähän. Halusin käytännönläheisenmmän visuaalisen/käsityöammatin mutta toisaalta jotain terveyteen liittyvää edelleen. Luulen että oisin tosi hyvä ja viihtyisin työssä. Asiakas/potilaskontakti ei oikein kiinnosta niin en esim. hammaslääkäriksi tahdo. t. 2. varasija
Ymmärrän että oma tilanne harmittaa, mutta onhan se tietenkin tärkeämpää, että ensimmäistä opiskelupaikkaansa hakeva nuori on etusijalla kaikkiin alanvaihtajiin verrattuina!
Vaihtoehtohan olisi vaikka, että vain ensimmäiseen tutkintoon saisi tukea tai jopa että toinen tutkinto olisi maksullinen, olisiko se mieluisampi systeemi?
Itseäni taas harmitti tämä varasijalle jääminen siksi, että en ollut suorittanut peruskoulun jälkeistä tutkintoa, ennen kuin jouluna valmistuin aikuislukiosta, koska näin aikuisena oikeasti tajusin vasta mitä haluan opiskella. Jotenkin näin melkein 30 motivaatio opiskelua kohtaan on erilaista kuin silloin 16 vuotiaana. Nyt sitten toivoin kovasti pääseväni sh-opiskelijaksi ennen tulevia uudistuksia, mutta eipä niin käynytkään 🤷🏻♀️
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että oma tilanne harmittaa, mutta onhan se tietenkin tärkeämpää, että ensimmäistä opiskelupaikkaansa hakeva nuori on etusijalla kaikkiin alanvaihtajiin verrattuina!
Vaihtoehtohan olisi vaikka, että vain ensimmäiseen tutkintoon saisi tukea tai jopa että toinen tutkinto olisi maksullinen, olisiko se mieluisampi systeemi?
En ole kiintiötä vastaan, mielestäni se vain on kohtuuttoman suuri. Pitäisi olla vain vähän tasavertaisemmat lähtökohdat kaikille lähteä tavoittelemaan unelma-ammattiaan tai yksinkertaisesti sellaista, joka sopii itselleen paremmin. Pidemmän päälle tämä olisi myös yhteiskunnan etu, kun ihmiset pääsisivät helpommin ammatteihin, joita jaksaisivat paremmin tehdä eläkeikään asti, eivätkä olisi jatkuvasti saikulla milloin minkäkin työuupumuksen takia jne. Ei sitä aina osaa heti ekalla kerralla valita oikein.
Itse voisin vaikka maksaa toisesta tutkinnosta, vaikka samalla tavalla kuin avoimessa menee maksu.
Mut hei, elämä on...
Vierailija kirjoitti:
No käytännössähän tilanne on nyt se, että opintotukikuukaudet ei riitä kahteen (samantasoiseen) tutkintoon. Eli ei ole vaihtoehtoinen skenaario tuo. Lisäksi opintotuki on pelkkää nappikauppaa, velalla ja asumistuella (jos saa) työttömät opiskelijat itsensä elättävät. Velka lisää painetta saada töitä heti valmistuttua.
Mitäpä tehdään niille lukuisille ihmisille, jotka ovat aloittaneet opintonsa jossain koulutuksessa, tulleet siihen tulokseen, että rahkeet ei vaan kyseiselle alalle riitä, eivät työllisty vaikka kuinka yrittävät ja haluavat. Siihen päälle vielä mahdollisesti vuosien haku sopivammalle/työllistävämmälle alalle, koska aina joku ensikertalainen kiilaa eteen?
Tämä nykyinen malli on luotu, jotta ihmiset menisivät suoraan koulutus- ja työuraputkeen, mutta todellisuudessa se lisää välivuosia. Harva lukiosta valmistunut tietää sataprosenttisesti, että miksi haluaa tulla isona, joten riski kouluttautua täysin väärälle alalle on suuri. Ne, jotka tietävät tai luulevat tietävänsä unelma-alansa, tekevät kaikkensa saadakseen haluamansa paikan. Itse sain kontolleni neljä välivuotta lisää, ennen kuin tänä vuonna vihdoin ja viimein tärppäsi ja pääsin haavealalleni. Ja nämä välivuodet vain, jotta säilytän ensikertalaisasemani. Onko kiva?
Kuinka paljon varasijat yleensä liikkuu diakissa ja metropoliassa (sh), onko tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käytännössähän tilanne on nyt se, että opintotukikuukaudet ei riitä kahteen (samantasoiseen) tutkintoon. Eli ei ole vaihtoehtoinen skenaario tuo. Lisäksi opintotuki on pelkkää nappikauppaa, velalla ja asumistuella (jos saa) työttömät opiskelijat itsensä elättävät. Velka lisää painetta saada töitä heti valmistuttua.
Mitäpä tehdään niille lukuisille ihmisille, jotka ovat aloittaneet opintonsa jossain koulutuksessa, tulleet siihen tulokseen, että rahkeet ei vaan kyseiselle alalle riitä, eivät työllisty vaikka kuinka yrittävät ja haluavat. Siihen päälle vielä mahdollisesti vuosien haku sopivammalle/työllistävämmälle alalle, koska aina joku ensikertalainen kiilaa eteen?
Tämä nykyinen malli on luotu, jotta ihmiset menisivät suoraan koulutus- ja työuraputkeen, mutta todellisuudessa se lisää välivuosia. Harva lukiosta valmistunut tietää sataprosenttisesti, että miksi haluaa tulla isona, joten riski kouluttautua täysin väärälle alalle on suuri. Ne, jotka tietävät tai luulevat tietävänsä unelma-alansa, tekevät kaikkensa saadakseen haluamansa paikan. Itse sain kontolleni neljä välivuotta lisää, ennen kuin tänä vuonna vihdoin ja viimein tärppäsi ja pääsin haavealalleni. Ja nämä välivuodet vain, jotta säilytän ensikertalaisasemani. Onko kiva?
Jotkut 18-vuotiaat eivät pääse ensimmäiseenkään opiskelupaikkaan ja syrjäytyvät täysin. Onko kiva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se ei ollut sun juttu? Ehkä sun vastaus voi auttaa mua miettimään jotakin muuta sopivampaa syksyn yhteishakuun?
Siinä oli monia seikkoja. Ensinnäkin mua ei jotenki kiinnostanut tehdä työkseni proteeseja, purentakiskoja ym. Ala on muutenkin tosi vaikea, että jos joku pikku asiakin jossai työvaiheessa menee pieleen niin koko työ saattaa olla ihan kokonaan pielessä eikä voi korjata mitenkään. Eli kokoajan oli stressi päällä et jos ei onnistukkaan. Tykkään siis vapaa-ajallani tehdä käsitöitä, mutta tää ei vaa jotenkin ollut mun ala yhtään. Ei ois jaksanu yhtää lähteä kouluun kun ei ollut motivaatiota.
Siihen vaikutti myös työtilanne ja palkka. On todella vaikeaa löytää alan töitä ellei perusta omaa hammaslabraa. Harjoittelupaikkoja oli kans todella vaikea löytää, koska suurin osa labroista on semmossia joissa on vain yksi ihminen töissä tai sitten labroja ei vaa kiinnosta ottaa harjotteluun. Palkka on todella surkea hammaslaboranteilla (en tiedä teknikoista).
Tajusin kans opiskelun ohella että haluan tehdä enemmän ihmisten kanssa töitä ja kun taas labrassa ei tule näkemään asiakkaitansa. Ainoostaa tulee ne jäljennökset labraan hammaslääkäristä (ellei ole labrassa erikoishammasteknikon vastaanottoa) ja siitä pitää sit tehä kipsimalli.
Eli näin tiivistettynä siihen vaikutti huono palkka, työtilanne ja sitten se, että mua ei vaa kiinnostanut tehdä niitä töitä :D se ei tuntunut mun omalta jutulta, kun haluan kumminkin nähdä niitä asiakkaita. Eli jos tykkäät työskennellä yksin etkä halua tavata asiakkaita sekä tykkäät tehdä paljon käsilläs, niin tää ala voi olla sit sun juttu. Mut tietty voit myöhemmin kouluttautuu erikoishammasteknikoks jolloin voit palvella sun asiakkaita ja ottaa jäljennöksii niiltä ja lopulta tehdä niille mitä ne tarviikaa.
Jos Turku verkko sairaanhoitajat opiskelijat kävisivät Facebook soteli lukupiiri sivulla sitä kautta pystyisimme tekemään linkin?
Siis toi on kyllä törkeetä!
Itsellä 4-6 vaihtoehtoihin todistusvalinnassa pisteet 26 (alinnsisään pääsijä 24/25). Mutta en päässyt kun en ensikertalainen ole.
Missään koulussa en sisällä ole, en tiedä mitä nyt tekisinkään.
Ota yhteyttä johonkin iltasanomiin jotta saadaan asiaa julkiseksi! Toi on kyllä niin iso epäreiluus että ensikertalaiskiintiötä pitää saada suurennettua.