Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soteli 2019 kevät OFFICIAL

Vierailija
20.03.2019 |

Nyt se alkaa!

http://soteli.metropolia.fi/

Ennakkomateriaali on julkaistu.

Kommentit (4087)

Vierailija
281/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä pidä. Voi toki, mutta ei pidä. Tulokset tulee joskus viikon päästä varmaan. Valintakoe touko-kesäkuun vaihteessa.

Vierailija
282/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eea kirjoitti:

Mikä sen pallotehtävän vastaus oli? Ite laitoin sen pienimmän todennäköisyyden? Ja enkku oli vaikee!

(3/9)*(2/8) = 1/12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se henkilö kuka löysi ennakkomateriaalit liian myöhään :D oikeastaan se oli aika helpohko loppujen lopuksi. Ainut vaan, että melkeimpä kaikki muistiinpanot mitkä olin tehnyt osoittautui aika turhaksi. Oli aika erikoisia kysymyksiä. Äidinkieli ja englanti meni ihan ok, paitsi matikka. Ihan oikeasti, nyt se kostautuu kun ei peruskoulussa ollut hyvä matikassa. En halua edes muistaa kuinka monta ”en tiedä” vastausta tuli laitettua. Aikaa jäi matikan osiolle 9 minuuttia. En osaa yhtään sanoa minkälaiset pisteet sieltä tulee. Noh, en lannostu vaikka en nyt pääsisi, ensi tammikuulle haen sitten uudestaan ja kertaan MATIKKAA!

Vierailija
284/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

25min jäi aikaa yli, yhteen kysymykseen jätin vastaamatta. Oli mun mielestä helpompi koe kuin syksyllä.

Vierailija
285/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni meni muut osiot ihan hyvin, mutta äidinkielen osiota en ehtinyt todellakaan tehdä. Jäi todella monta kysymystä vastaamatta... Olen aina ollut hidas lukemaan joten osasin kyllä jo etukäteen odottaa ettei se tule hyvin menemään. Ennakkomateriaalista kaikki muut tehtävät todella selkeitä ja helppoja paitsi 8? tehtävä. Kysyttiin että mikä väite ei pitänyt paikkaansa mutta omasta mielestäni kaikki olivat oikein.. Mitä muut vastasivat siihen? (koski siis tuota seksuaalikäyttäytymis aineistoa)

Minä päädyin siihen, että eka vaihtoehto oli "väärin", eettistä hyväksyntää ei varsinaisesti annettu, vaan todettiin ei ennakkoarviointia ei tarvita. Poissuljin siis varmasti oikeat vastaukset. Mutta oli kinkkinen!

Eri tehtävä. Itse vastasin viimeisen vaihtoehdon "tutkimusjoukkoon kuuluivat kaikki syksyllä 2010 suomenkielistä ammatillista koulutusta antaneet oppilaitokset", koska pois luettiin aikuiskoulutus- ja erityisoppilaitokset. Toisaalta kaikkiin kysymyksiin eivät vastanneet kaikki 705 vastaajaa, että olisiko sekin vaihtoehto voinut olla oikein(väärin)?

Vierailija
286/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUOM tyypit! Henkilökohtaisia oikeita vastauksia ei tuu. Omat pisteet pitää laskea oikeiden vastausten perusteella. Kutsu kokeeseen tulee vasta viikkoa ennen koetta, joten laskemalla omat pisteet voi arvioida tarviiko ees valmistautua varsinaiseen kokeeseen.

Vierailija
287/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, nyt se on ohi! Aika ristiriitaiset fiilikset fiilikset omasta suorituksesta. Ennakkoaineisto-osio meni mielestäni tosi hyvin, äikässä muutamat vähän epäselviä samoin kuin enkussa. Matikka meni yllättävän hyvin, tosin aika meni tosi tiukalle ja jotkut piti vain päätellä (tai arvata). Jätin matikan viimeiseksi, eikä välttämättä ollut hyvä asia. Kaikkiin vastasin kuitenkin ja nyt jännittää miten meni. Toivottavasti vastaukset tulis pian. Jännitti kyllä ihan hulluna, kädet tärisi vähän koko kokeen ajan mutta sain keskityttyä sentään tehtäviin. Harmittaa kun joihinkin tehtäviin jumiuduin liian pitkäksi aikaa, varsinkin ennakko-aineistoa varmisteli turhan kauan.

Vierailija
288/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellehän meni sitte ihan persiilleen koko kokeeseen valmistautuminen lasten mahataudin takia. Jätin liian viimetippaan aineiston lukemisen ja osa jäi kokonaan lukematta. Ei vain enää energiat riittänyt tässä siivoussotkun keskellä.

Samaisesta syystä lastenhoito peruuntui, joten tein kokeen puolikuntoisten lasten kans, joista nuorin, 1v, yrittää kiipeillä näppäimistöllä yms...

Olosuhteisiin nähden olen tyytyväinen suoritukseen, mutta en usko pääseväni valintakokeisiin. Aineistokysymykset oli oletettua helpompia, mutta en kuitenkaan millään ehtinyt keskittyä katselemaan jokaiseen oikeaa vastausta. Mitään hakutoimintoa en älynnyt käyttää :D

Muutoin ehkä itsellä aika loppui kesken, vaikka kaikki osiot oli näennäisesti ihan kohtalaisen helppoja.

Vierailija
289/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ei voi keritä tekemään tuota ajoissa. en lukenut ennakkomateriaaleja ja silti jäi 15min aikaa yli ja vastauksethan löytää nopeasti niistä ennakkomateriaalista

Vierailija
290/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jaksottaa se 90 min neljään osioon että ei ainakaan jää joku osio kokonaan vastaamati. Mä koin että aineisto-osuus oli aika hankala, artikkelit opetelleenaakaan en osannut suoraan vastata suureen osaan kysymyksistä vaan piti tarkistaa muistiinpanoista.

Vierailija
291/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni meni muut osiot ihan hyvin, mutta äidinkielen osiota en ehtinyt todellakaan tehdä. Jäi todella monta kysymystä vastaamatta... Olen aina ollut hidas lukemaan joten osasin kyllä jo etukäteen odottaa ettei se tule hyvin menemään. Ennakkomateriaalista kaikki muut tehtävät todella selkeitä ja helppoja paitsi 8? tehtävä. Kysyttiin että mikä väite ei pitänyt paikkaansa mutta omasta mielestäni kaikki olivat oikein.. Mitä muut vastasivat siihen? (koski siis tuota seksuaalikäyttäytymis aineistoa)

Minä päädyin siihen, että eka vaihtoehto oli "väärin", eettistä hyväksyntää ei varsinaisesti annettu, vaan todettiin ei ennakkoarviointia ei tarvita. Poissuljin siis varmasti oikeat vastaukset. Mutta oli kinkkinen!

Eri tehtävä. Itse vastasin viimeisen vaihtoehdon "tutkimusjoukkoon kuuluivat kaikki syksyllä 2010 suomenkielistä ammatillista koulutusta antaneet oppilaitokset", koska pois luettiin aikuiskoulutus- ja erityisoppilaitokset. Toisaalta kaikkiin kysymyksiin eivät vastanneet kaikki 705 vastaajaa, että olisiko sekin vaihtoehto voinut olla oikein(väärin)?

Itse vastasin myös viimeisen vaihtoehdon, juurikin ton takia että pois luettiin aikuiskoulutus- ja erityisoppilaitokset.

Vierailija
292/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna valintakoekutsu tuli 15.5. (sähköpostista tarkastin päivämäärän), vaikka muistaakseni viime vuonnakin tiedotettiin, että kutsut tulevat viimeistään viikkoa ennen koetta. Omat pisteet tulivat viime vuonna 25.4., esivalintakoe oli tuolloin 19.4. Luultavasti suunnilleen samalla kaavalla tänä vuonna.

Vierailija
293/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä te kerkesitte tehdä kokeen loppuun? Mulla jäi kesken ennakkomateriaaliin pohjautuva osio. Onneksi muut sentään kerkesin tehdä kokonaan. Ei taida tulla kutsua tänä vuonna pääsykokeisiin. 

Mulla tuli kiusausta palata junnaamaan yksittäisiin kysymyksiin, johon olin jo laittanut vastauksen. Piti vain luottaa siihen, että se meni oikein ja siirtyä vauhdilla eteenpäin. Aineisto-osiossa luotin lopulta sittenkin aika paljon muistiin - mitä nyt vähän vilkaisin muistiinpanoja (olen se joka sanoi täällä aiemmin ettei aio opetella asioita ulkoa). Äikäntehtävissä käytin hakua (hain esim. sukunimeä), jotta pääsin nopeasti oikeaan kohtaan tekstissä. Äikässä ja englannissa sisäistin ensin kokonaisuuden lukemalla tekstit läpi ääneen mumisten, jotta kysymysten vastausvaihtoehdot eivät sekoittaisi päätä niin kovasti.

HUOM!! Mahdollista seuraavaa soteli-koetta varten ottakaa nyt sitten koneelle talteen ainakin ne matikantehtävät, mitä moni on tässäkin keskustelussa tuskaillut ettei tiedä minkälaisia ne tulee olemaan.

Vierailija
294/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo... Tehty on...

Englannin osio tuntui hieman hankallata, mutta matematiikasta toivottavasti saan hieman paremmat pisteet.

Ihan viime sekunneilla vasta huomasi sen palauta koe kohdan ja melkein jäi koko koe palauttamatta...

Vierailija
295/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tämän kokeen pisteet saa tietää? Tuleeko ne sähköpostiin? Vai pitääkö itse laskea paljonko pisteitä tuli?

Vierailija
296/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menihän se! Ennakko osuudessa hyvällä tuurilla lähes kaikki oikein, matikassa noin puolet "en tiedä" vastauksia ja vastatut 100 varmasti oikein. Englannin ja äidinkielen osuutta en edes kerennyt tehdä, koska nettiyhteys päätti tehdä tenät, eli onneksi on paras mahdollinen nettiyhteys minkä tähän punkkeriin saa ja edes se ei toimi kunnolla, kun tulee tuollaisia vittumaisia katkoksia.

Se siitä kevään hausta, mutta onneksi syksyllä voi hakea sotelliin uudestaan ja vielä olisi edessä lääketieteellisen pääsykokeet :)

Vierailija
297/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiire tuli, vaikka jaoinkin ajan valmiiksi. Pari matikan tehtävää olisi tarvinnut enemmän aikaa, samoin monta aineistokysymystä olisin tarkistanut, jos olisin ehtinyt.

Mutta rauhassa sain tehdä, eniten jännitti, onko lapset kotona kipeinä just tänään! Ei ollu 😊

Vierailija
298/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta oikeat vastaukset julkaistaan? Milloin sähköpostiin tulee henk.kohtaiset pisteet kokeesta?

Vierailija
299/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Saat esivalintakokeesi vastaukset ja pisteet erillisinä sähköposteina myöhemmin esivalintakokeen jälkeen.'

Lukee sotelin infosivuilla.  Sinne myös tulee oikeat vastaukset vielä tänään,  Alempana lukee vielä; 

'Kutsu varsinaiseen valintakokeeseen tulee noin viikkoa ennen valintakoepäivää. Varsinaisen valintakokeen koejärjestelykysymyksissä ole yhteydessä sen ammattikorkeakoulun hakijapalveluihin, johon olet ensisijaisesti hakenut ja/tai jonka valintakokeeseen sinut kutsutaan.'

Vierailija
300/4087 |
24.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vastasitte enkun viimeiseen kysymykseen? Oikein vai väärin?