Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Turhaa panikoin, oli kyllä yllättävän helppo koe😅 Nyt sitte jännitetään pisteitä.. Mut hei, nyt saadaan taputtaa itteemme olkapäälle, parhaamme tehtiin!🤗
Tämä petollinen tyytyväisyyden tunne kokeen helppoudesta on kyllä jotenkin harvinaisen tuttu aikasemmilta vuosilta. Aineisto-osion kompakysymykset on oikeita ansoja, yksi sana (esim. yksinomaan, kaikki tms.) voi vastausvaihtoehdosta tehdä väärän. Vaikka en tällä kertaa lukenut sanaakaan matskusta enkä opiskellut mitään muutakaan olosuhteien pakosta, enkä myöskään ajatellut tekeväni koetta "tosissani", niin silti huomaan olevani innosta piukeena ja jälkijännitys huipussaan. Ehkä pääsenkin valintakokeeseen? Tosin tähän tunteeseen ei oo luottamista ei sitte yhtään ;D
Ainakin se matikan suojapeite -tehtävä oli viimevuodelta, johon oikea vastaus muistaakseni oli se painavin määrä. Ehkä. En ymmärtänyt sitä ratkaisua viimekään vuonna mutta muistelin siinä olevan joku juttu.
Tein myös kokeen järjestyksessä: matikka, enkku, äikkä, ennakkomatsku ja jäi hyvin vielä se 10-15min. aikaa nopeille tarkistuksille missä hyvin ehdin korjata muutamia virheitä!
Ihan puihin meni varmaan mulla no ainakin yritin :") ymmärsin, että miinusta tulee vastasi tai ei..
Omasta(kin) mielestä koe oli yllättävän helppo - tosin tein itse ensimmäistä kertaa soteli kokeen, joten aikaisempaa vertailupohjaa viime vuosien kokeisiin ei ole. Ennakkomateriaaliosio oli todella ärsyttävä, tuli ihan huijattu olo itselle, kun oli lukenut artikkelit siten,että oli keskittynyt ymmärtämään kokonaiskuvan ja sitten kysyttiinkin yksittäisiä nippelitietoja - yhtähyvin olisi voinut vain päällisin puolin vilkaista artikkelit, kun vastaukset jokatapauksessa löytyvät control + f avulla. Onneksi nykyisen kaltaisesta esivalintakokeesta ollaan luopumassa ensi vuonna, koska nykyisellään se on täysi vitsi ainakin ennakkomateriaalin pohjautuvan osion osalta.
Ei se niin paha ollut. Saa nähdä lopulliset pisteet sitten. Mitkä tunteet muilla? 😊
Muistakaa että jos koe oli kaikille helppo pisterajat nousee todella paljon! Eli silloin pitää olla toooodella hyvä
Niin ja hauskinta oli kun en edellisestä vuodesta poiketen muistanut koko hakutoimintoa käyttää aineisto-osiossa :DDD
En lukenut materiaalia kertaakaan ennen koetta.
Hyvin ehti hakea vastaukset artikkeleista. Aloitin matematiikalla, englannilla ja äidinkielellä, kun olivat helpoimmat ja ajattelin saada pisteet pois. Aineistokokeen tein viimeisenä.
Syksyllä jäin varasijoille, josko nyt paremmin...
Kiva kun en ehtinyt vastata äikässä enkä esivalinta materiaaliin pohjaavassa osiossa yli puoleen kysymyksistä... Meneekö niistä miinusta, eli en todellakaan tule pääsemään läpi?
Olisi voinut mennä paremminkin... Harmi. No, ens kerralla uudestaan. Ja toivottavasti saan tehdä kokeen rauhassa, ilman lasten meteliä.
Tietääkö joku saako vääristä vastauksista miinuspisteitä ja jos sai niin paljonko se oli? Oisipa itse vaan tajunnut tuon control + f taktiikan... Ja lukeeko jossain paljon pisteitä täytyy saada esivalinnasta jotta pääsee itse valintakokeeseen vai vaihtuuko se aloittain/vuosittain?
Olin valmennuskurssilla tätä varten ja ei tää helppo ollut vaikka osasin kaikki aineistot :D Saa nähä miten meni! Muistaaks kukaan monen aikaan viimevuoden vastaukset tuli?
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun en ehtinyt vastata äikässä enkä esivalinta materiaaliin pohjaavassa osiossa yli puoleen kysymyksistä... Meneekö niistä miinusta, eli en todellakaan tule pääsemään läpi?
Menee miinusta, muistaakseni saa 0.3 pistettä miinusta sekä väärästä, että vastaamatta jääneestä kysymyksestä.
Tuleeko milloin vastaukset esivalintakokeista että paljon pisteitä sai?
Hyvä jos tuosta esivalintakokeesta ollaan luopumassa..aivan peestä koko koe.
Oletko mistä saanut tiedon, että kokeesta oltaisiin luopumassa ja millainen valintakoe on mahdollisesti tulossa ensi vuonna?
Miten ihmeessä teistä tuo materiaaliosio oli helppo :D
Mulla meni ihan liikaa aikaa tuohon vastausten etsimiseen enkä mitenkään ois voinu vastata kysymyksiin ilman materiaalin vilkuilua. Vaikeita kysymyksiä oli ja lauseiden asettelu oli vähän harhaanjohtava joissain.
Matikassa jäi pariin kysymykseen "en tiedä" vastaus kun en kerennyt palata niihin enää.
Aika loppui kesken, taisin olla liian pikkutarkka äidinkielen ja englannin osiossa, aineisto jäi ajan puutteen vuoksi vajaaksi, harmittaa. Noh ei voi minkään, ensi vuonna uudestaan.
Itselläni meni muut osiot ihan hyvin, mutta äidinkielen osiota en ehtinyt todellakaan tehdä. Jäi todella monta kysymystä vastaamatta... Olen aina ollut hidas lukemaan joten osasin kyllä jo etukäteen odottaa ettei se tule hyvin menemään. Ennakkomateriaalista kaikki muut tehtävät todella selkeitä ja helppoja paitsi 8? tehtävä. Kysyttiin että mikä väite ei pitänyt paikkaansa mutta omasta mielestäni kaikki olivat oikein.. Mitä muut vastasivat siihen? (koski siis tuota seksuaalikäyttäytymis aineistoa)
Uskomattoman helppo koe! Materiaalit luin kerran jotenkuten läpi, ja ihan helpoilta ne kysymykset silti tuntui. Matikka oli superhelppo, suomen kieli vielä helpompi. Enkku ihan jees. Ehdin vastata kaikkiin kysymyksiin ja aikaa jäi vielä pari minuuttia vastausten tarkistamiseen. JES!