Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Helppo oli joo koko koe, jopa matikan A:na kirjoittaneelle :D mutta aika loppu silti kesken! Ennakkomatskutehtävistä viis viimestä meni ihan arvauksella koska aikaa oli 30 sekuntia, ja oisin halunnu kyllä vielä tarkistaa koko kokeen.. noh, toivotaan parasta!
Epäonnistunja kirjoitti:
Tietääkö joku saako vääristä vastauksista miinuspisteitä ja jos sai niin paljonko se oli? Oisipa itse vaan tajunnut tuon control + f taktiikan... Ja lukeeko jossain paljon pisteitä täytyy saada esivalinnasta jotta pääsee itse valintakokeeseen vai vaihtuuko se aloittain/vuosittain?
Oikea vastaus +1 ja väärä -0,3
Turussa viime syksynä 64p alin pisteraja. Vaihtelee vuosittain, Googleta sun hakema AMK ja pisterajat nii löytyy tietoa
Milloin tulee kutsu varsinaiseen valintakokeeseen jos on ollut riittävät pisteet?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos tuosta esivalintakokeesta ollaan luopumassa..aivan peestä koko koe.
Oletko mistä saanut tiedon, että kokeesta oltaisiin luopumassa ja millainen valintakoe on mahdollisesti tulossa ensi vuonna?
Ensinnäkin vähintään puolet pääsee ensi vuonna suoraan soveltuvuuskokeisiin pelkällä yo-todistuksella. Toiselle puoliskolle tulee joku koe, johon ei ole ennakolta luettavaa materiaalia.
Näin tullaan toimimaan (lähes) kaikilla aloilla korkeakouluhauissa - myös yliopistossa.
Mulla kului aikaa enkun ja suomen tehtävään, ja ne jäi vielä kesken. Olen hidas :(
Mitään suunnatonta pisterajojen nousua tuskin nähdään, vaikka koe olikin helpohko. Kaikessa muussa sai vastaamatta jättämisestä ja väärästä vastauksesta -0,3p, paitsi matematiikan osiossa, jossa pystyi vastata "en tiedä". Toisaalta helppo koe tarkoittaa sitä, että suosituimpien hakukohteiden pisterajat pysyvät hyvin korkeina.
Tein ensin matematiikan, äikän ja englannin osion. Aineiston jätin loppuun, käsi sydämellä, eilen latasin nuo ja melko helposti löytyi ctrl+F toiminnolla vastaukset. Nuo työllisyys-kysymykset olivat tuon osion kinkkisimpiä.
Mulla loppu aika kesken... hittopilli! Jos moni sano et helppo jne, ni turha odottaa kutsua valintakokeisiin mulla.
Nooh syksyllä uusiksi :o)
No älä mitään, ihan perseestä se materiaaliin pohjautuva :D Se oli vielä tyrkyllä siinä heti ekana, että varmasti kulutin kaiken aikani siihen :' )
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko milloin vastaukset esivalintakokeista että paljon pisteitä sai?
Ne pitää ite laskea omien vastausten perusteella. Kutsu kokeeseen tulee vasta viikkoa ennen.
Mikä sen pallotehtävän vastaus oli? Ite laitoin sen pienimmän todennäköisyyden? Ja enkku oli vaikee!
abidabi kirjoitti:
Omasta(kin) mielestä koe oli yllättävän helppo - tosin tein itse ensimmäistä kertaa soteli kokeen, joten aikaisempaa vertailupohjaa viime vuosien kokeisiin ei ole. Ennakkomateriaaliosio oli todella ärsyttävä, tuli ihan huijattu olo itselle, kun oli lukenut artikkelit siten,että oli keskittynyt ymmärtämään kokonaiskuvan ja sitten kysyttiinkin yksittäisiä nippelitietoja - yhtähyvin olisi voinut vain päällisin puolin vilkaista artikkelit, kun vastaukset jokatapauksessa löytyvät control + f avulla. Onneksi nykyisen kaltaisesta esivalintakokeesta ollaan luopumassa ensi vuonna, koska nykyisellään se on täysi vitsi ainakin ennakkomateriaalin pohjautuvan osion osalta.
Komppaan, mäkin tein tällaisen kokeen nyt ekaa kertaa ja ärsyynnyin, kun eihän tätä varten olisi tarvinnut tietää etukäteen oikeastaan mitään. Jos osaat käyttää tietokonetta ja sen hakutoimintoja sekä kaupan päällisiksi vielä lukea, ei ennakkomateriaaliosuudestakaan ole mitään vastusta.
Englannin artikkeli varmuuden vuoksi Google kääntäjästä läpi, niin bongasin pari termiä, jotka eivät olleet entuudestaan tuttuja. Aikaa jäi 23 minuuttia kaiken tarkistamiseenkin, eipähän tarvinnut jättää yhtäkään "en tiedä"-vastausta.
Noh, kyllä tämä koppavuus tästä karisee, kun tulokset tulevat ja huomaankin vetäneeni tämän itsevarmuuspäissäni ihan reisille...
Huh! Tein osiot järjestyksessä äikkä, enkku, matikka (vastasin vaikeimpiin en tiedä) ja aineisto. Sitten palasin takaisin matikkaan ja sain loppuihinkin vastaukset laskettua. Sen jälkeen aikaa oli enää 6 minuuttia, jonka aikana sain suhaistua paperille ylös aineisto-vastaukseni, voi sitten katsella menivätkö ne oikein. Minunkin mielestä koe oli tosi helppo, joten nyt alkaa jännittää ne pisterajat...
Mutta nyt koittanut se paras osuus! Voi heivata hiiteen kaikki muistiinpanot, jes! :D
Miten muuten tästä eteenpäin? Milloin kutsut itse pääsykokeeseen kesäkuussa tulee? Entä miten se menee jos hakenut monelle eri alalle samalla kokeella niin mistä tietää mihin niistä pääsee? Ja eikö kesäkuun kokeessa ole myös materiaali? Mistä tämän materiaalin saa tietoon vai jaetaanko se vasta kokeessa?
Tuleeko omat vastaukset siis sähköpostiin tän päivän aikana? Ja milloin aikasempina vuosina tullut oikeat vastaukset soteliin?
Mitenkä te kerkesitte tehdä kokeen loppuun? Mulla jäi kesken ennakkomateriaaliin pohjautuva osio. Onneksi muut sentään kerkesin tehdä kokonaan. Ei taida tulla kutsua tänä vuonna pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni meni muut osiot ihan hyvin, mutta äidinkielen osiota en ehtinyt todellakaan tehdä. Jäi todella monta kysymystä vastaamatta... Olen aina ollut hidas lukemaan joten osasin kyllä jo etukäteen odottaa ettei se tule hyvin menemään. Ennakkomateriaalista kaikki muut tehtävät todella selkeitä ja helppoja paitsi 8? tehtävä. Kysyttiin että mikä väite ei pitänyt paikkaansa mutta omasta mielestäni kaikki olivat oikein.. Mitä muut vastasivat siihen? (koski siis tuota seksuaalikäyttäytymis aineistoa)
Minä päädyin siihen, että eka vaihtoehto oli "väärin", eettistä hyväksyntää ei varsinaisesti annettu, vaan todettiin ei ennakkoarviointia ei tarvita. Poissuljin siis varmasti oikeat vastaukset. Mutta oli kinkkinen!
Koe oli helppo ja palautin sen vartin etuajassa :D Tykkäsin siitä yhdestä matikan ns kompakysymyksestä, enkussa sai tosiaan olla tarkkana, koska yksi sana muutti koko lauseen merkityksen ja sitten ennakkomateriaalissa tuttuun tapaan sai olla varovainen väittämien kanssa joissa oli tosiaan "kaikki" tms yleistävä väite. Koko kokeesta lopulta vain kolmesta kysymyksestä olin hieman epävarma, eli jäi super hyvä fiilis :)