Miksi ihmeessä rahat pitäisi olla perheessä yhteisiä?
Ei meillä ainakaan ollut ennenkuin ostin osuuden yhteisestä yrityksestä. Nyt saan edes pientä palkkaa.
Kommentit (395)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut (esim. Me) kokevat sen helpommaksi. Ei tarvitse siirrellä rahaa eri tulien välillä joka kuukausi.
Se onkin nykyisin hankalaa, joutuu aina etsimään pankkikirjan ja jonottamaan pankissa sen aukioloaikoina.
Eiku. Meillä se vaatii yhden verkkosiirron, johon ei taida mennä minuuttiakaan, kun kumpikin käy siirtämässä omalta tililtään saman summan yhteiselle tilille. Sieltä sitten suurin osa laskuista menee automaattiveloituksella.
Miksi ette laita myös tuota kuukausittaista maksua menemään automaattisesti?
Koska se vaihtelee. Yhteiselle tilille ei ole tarkoitus hillota mitään puskuria vaan sinne pannaan vain sen verran kuin kulloinkin tarvitaan. Mutta sinänsä ihan hyvä huomio, kiitos.
Mutta sitä puskuria voi kuitenkin hillota omille tileille? Vai mistä te sitten aina tarvittaessa sitä rahaa siirtelette? Anna kun arvaan: teillä se säästäväisempi ja järkevämpi rahan käyttäjä hilloaa ja sitten tarvittaessa hän siirtää tililtään.
Onko aivan mahdoton ajatus, että molemmat arvostavat samoja asioita ja ovat yhtä säästäväisiä? Yhteisesti on sovittu se elintaso ja loput sijoitetaan - ohis
No mitä ihmettä sitten tarkoitit, ettei sitä rahaa voi hillota yhteisellä tilillä, jos sitä kuitenkin jomman kumman tililtä tarvittaessa löytyy? Sama kai se on millä tilillä sitä hilloaa ja helpompi kai se on hillota siellä yhteisellä tilillä näitä yhteisiä menoja varten ettei tarvitse aina siirrellä.
Tuo ohis oli eri kirjoittaja kuin minä, jonka kanssa tämän keskustelusäikeen aloitit. Meillä molemmat mieluummin "hilloavat" rahoja omilla tileillään kuin yhteisellä yksinkertaisesti siksi, että yhteinen tili on alunperinkin perustettu vain yhteisten ajankohtaisten laskujen + ruokakulujen maksamiseksi jo ennen kuin edes muutimme yhteen. On paljon helpompaa olla selvillä rahatilanteesta, kun tietää itse oman käyttötilin ja säästötilin tilanteen ja yhteisellä tilillä on vain sen verran, että se riittää kuukauden menoihin. Ei meillä ainakaan ostella jääkaappeja kuukausittain eikä edes vuosittain eli kyllä se sen verran harvinaista on tehdä isompia hankintoja, ettei se muutaman sekunnin klikkailu elämää paljon hankaloita.
No niin, tässä menee vastaajat sekaisin. Tuossa joku sanoi, että pitää koko ajan siirtää yhteiselle tilille rahaa näitä yllättäviä menoja varten. Oletin hänen olevan sama, joka sanoi ettei kannata yhteisellä tilillä pitää puskuria. Jossain se puskuri kuitenkin ilmeisesti on olemassa. En oikein ymmärrä, miksei se voi olla siellä yhteisellä tilillä.
Tietenkään yhteinen tili ei sovi ihmisille joilla on täysin erilainen käsitys rahan käytöstä. Jos toinen pistää
heti palkan tultua kaiken menemään ja ostelee kaikkea mahdollista toisen joutuessa elättämään perheen
niin eihän se toimi. Jos taas molemmat ovat harkitsevia ja järkeviä niin toimii. Minä aikoinani muutin mieheni jo maksamaan kaksioon pääkaupunkiseudulla. Minä pienipalkkainen, hänellä hyvät tulot. Melkein
samantien yhteinen palkkatili eikä ikinä ajateltu kumman palkasta mikäkin maksetaan vaan sieltä yhteisestä
potista meni. Olen hyvin voinut ostaa itselleni mitä tarvitsen, isommat ostokset mietitään yhdessä. En jaksa
ymmärtää miehiä jotka eivät ole valmiita oman lapsensa kuluihin osallistumaan!
Tili tuli, tili meni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen aloitus ja vastaukset vain korostavat sitä, että mikä sopii yksille, ei välttämättä sovi toisille. Yhteiset rahat sopivat joillekin, mutta entäs jos toinen vanhempi on vaikka peliongelmainen?
Yhteisessä taloudessa ainakin talouteen vaikuttavat ongelmat paljastuu nopeammin.
Siksipä minä ihmettelen noita vastauksia, jossa on yhteinen talous, mutta ei edes tiedetä puolison palkkaa.
Minä luulen, että nämä jotka eivät tiedä puolisonsa palkkaa ovat sellaisia, joiden puoliso tienaa enemmän eikä ole tarvinnut koskaan miettiä mihin rahat riittävät, kun puolisolta sitä saa.
Meille tämä tyyli on sopinut. En ole halunnut että mies joutuu kaiken yksin maksamaan. Ap
Meillä ei ole yhteistä kuin budjetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen aloitus ja vastaukset vain korostavat sitä, että mikä sopii yksille, ei välttämättä sovi toisille. Yhteiset rahat sopivat joillekin, mutta entäs jos toinen vanhempi on vaikka peliongelmainen?
Yhteisessä taloudessa ainakin talouteen vaikuttavat ongelmat paljastuu nopeammin.
Siksipä minä ihmettelen noita vastauksia, jossa on yhteinen talous, mutta ei edes tiedetä puolison palkkaa.
Minä luulen, että nämä jotka eivät tiedä puolisonsa palkkaa ovat sellaisia, joiden puoliso tienaa enemmän eikä ole tarvinnut koskaan miettiä mihin rahat riittävät, kun puolisolta sitä saa.
Vaikuttaa hyvältä systeemiltä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut (esim. Me) kokevat sen helpommaksi. Ei tarvitse siirrellä rahaa eri tulien välillä joka kuukausi.
Se onkin nykyisin hankalaa, joutuu aina etsimään pankkikirjan ja jonottamaan pankissa sen aukioloaikoina.
Eiku. Meillä se vaatii yhden verkkosiirron, johon ei taida mennä minuuttiakaan, kun kumpikin käy siirtämässä omalta tililtään saman summan yhteiselle tilille. Sieltä sitten suurin osa laskuista menee automaattiveloituksella.
Koska se vaihtelee. Yhteiselle tilille ei ole tarkoitus hillota mitään puskuria vaan sinne pannaan vain sen verran kuin kulloinkin tarvitaan. Mutta sinänsä ihan hyvä huomio, kiitos.
Mutta sitä puskuria voi kuitenkin hillota omille tileille? Vai mistä te sitten aina tarvittaessa sitä rahaa siirtelette? Anna kun arvaan: teillä se säästäväisempi ja järkevämpi rahan käyttäjä hilloaa ja sitten tarvittaessa hän siirtää tililtään.
Onko aivan mahdoton ajatus, että molemmat arvostavat samoja asioita ja ovat yhtä säästäväisiä? Yhteisesti on sovittu se elintaso ja loput sijoitetaan - ohis
No mitä ihmettä sitten tarkoitit, ettei sitä rahaa voi hillota yhteisellä tilillä, jos sitä kuitenkin jomman kumman tililtä tarvittaessa löytyy? Sama kai se on millä tilillä sitä hilloaa ja helpompi kai se on hillota siellä yhteisellä tilillä näitä yhteisiä menoja varten ettei tarvitse aina siirrellä.
Tuo ohis oli eri kirjoittaja kuin minä, jonka kanssa tämän keskustelusäikeen aloitit. Meillä molemmat mieluummin "hilloavat" rahoja omilla tileillään kuin yhteisellä yksinkertaisesti siksi, että yhteinen tili on alunperinkin perustettu vain yhteisten ajankohtaisten laskujen + ruokakulujen maksamiseksi jo ennen kuin edes muutimme yhteen. On paljon helpompaa olla selvillä rahatilanteesta, kun tietää itse oman käyttötilin ja säästötilin tilanteen ja yhteisellä tilillä on vain sen verran, että se riittää kuukauden menoihin. Ei meillä ainakaan ostella jääkaappeja kuukausittain eikä edes vuosittain eli kyllä se sen verran harvinaista on tehdä isompia hankintoja, ettei se muutaman sekunnin klikkailu elämää paljon hankaloita.
No niin, tässä menee vastaajat sekaisin. Tuossa joku sanoi, että pitää koko ajan siirtää yhteiselle tilille rahaa näitä yllättäviä menoja varten. Oletin hänen olevan sama, joka sanoi ettei kannata yhteisellä tilillä pitää puskuria. Jossain se puskuri kuitenkin ilmeisesti on olemassa. En oikein ymmärrä, miksei se voi olla siellä yhteisellä tilillä.
Sovitaanko, että minä olen sen nyt omalta osaltani tuossa edellä kertonut:
"On paljon helpompaa olla selvillä rahatilanteesta, kun tietää itse oman käyttötilin ja säästötilin tilanteen ja yhteisellä tilillä on vain sen verran, että se riittää kuukauden menoihin."
Vierailija kirjoitti:
Meillä omat tilit ja omat rahat. Tienataan eritasoisesti. Molemmat palkan tullessa maksaa laskuja mitä on (ja jättää toiselle osan jos ei omat riitä). Kaupassa käy se joka sattuu sinne menemään ja rahaa voidaan pyytää/ antaa jos jommalla kummalla on tarve. Jos jää rahaa pakollisten menojen jälkeen, ne on tienaajansa omassa käytössä miten parhaaksi näkee. Meillä ei ole ollut rahasta riitaa enää useaan vuoteen, siitä lähtien kun ainoaksi säännöksi otettiin ensin laskut, ja lopuilla mitä haluaa.
Ihan mielenkiinnosta, onko kaikilla joku hirvittävä laskupino aina odottamassa tilipäivää?
Meillä on omat tilit, omat säästötili, yhteinen talous ja sama elintaso.
Noin kerran vuodessa tehdään perheen budjetti, sovitaan mitkä säännölliset laskut kumpikin hoitaa seuraavan vuoden ajan, puhutaan rahatilanteesta avoimesti ja sovitaan isommista hankinnoista yhdessä.
Jos on tilanne ettei toisella ole tuloja, esim kotona lasten kanssa, työttömyys, opinnot, yrittäjyyden alkutaival.... niin enemmän tienaava laittaa sovitun summan toisen tilille kuukausittain kunnes tilanne muuttuu.
Hyvin on toiminut jo 20 vuotta, ikinä ei riidellä rahasta, eikä kummankaan tarvitse pelätä jäävänsä puille paljaille jos jotain odottamatonta sattuu.
En minä halua ainakaan, mies sitä kysyi kun yhteen muutettiin. Minulla naiseksi hyvät tulot mutta miehellä silti vielä tonni enämpi. Talo, jossa asutaan, on miehen. Minulle jäi oma taloni, jossa tällä hetkellä vuokraa-maksamattomia asukkaita, ts maksan itse lainan lyhennykset. Yhteistä elämää takana 6v, yksi lapsi 8kk, miehellä 2 muuta.
Meillä on erilaista materiaa kummallakin erikseen ja yhdessä sekä useita eläimiä, kaupassa käyn yleensä minä mutta en tosiaankaan aina, mies maksaa aina ulkona käydessä jne. Yhdessä käydään lomareissuilla, jotka mies pääsääntöisesti maksaa.
Minä olen näin äitiyslomalla maksanut kaikki omat lainojen lyhennykset (lainoja useita), laskut jne itse sekä kaiken vauvaan liittyvän alusta asti. Maksan miehelle omatoimisesti myös tietyn summan ”vuokraa” asumiskulujen kattamiseksi joka kk, jottei hän eikä kukaan muu pääse sanomaan että loisin. Tähän päätin itse alkaa, ei mies ollut mitään vailla. Teen myös melkein kaikkikotityöt (koska olen äitiyslomalla, en korvaukseksi asumisesta tms). Teen ne myös töissä ollessani kyllä, tosin olen töissä viikot toisella paikkakunnalla niin luonnollisesti tällöin vastuu on miehen.
Investoin itse omalla rahallani erilaisia asioita taloon jota en edes omista.
Koen, että tilit on aika tasan lopunpelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovitaanko, että minä olen sen nyt omalta osaltani tuossa edellä kertonut:
"On paljon helpompaa olla selvillä rahatilanteesta, kun tietää itse oman käyttötilin ja säästötilin tilanteen ja yhteisellä tilillä on vain sen verran, että se riittää kuukauden menoihin."
Okei. Oma maalausjärki sanoo, että yhteiseltä tililtä sen rahatilanteen näkee molemmat paremmin, mutta ihan miten vain.
Vierailija kirjoitti:
En minä halua ainakaan, mies sitä kysyi kun yhteen muutettiin. Minulla naiseksi hyvät tulot mutta miehellä silti vielä tonni enämpi. Talo, jossa asutaan, on miehen. Minulle jäi oma taloni, jossa tällä hetkellä vuokraa-maksamattomia asukkaita, ts maksan itse lainan lyhennykset. Yhteistä elämää takana 6v, yksi lapsi 8kk, miehellä 2 muuta.
Meillä on erilaista materiaa kummallakin erikseen ja yhdessä sekä useita eläimiä, kaupassa käyn yleensä minä mutta en tosiaankaan aina, mies maksaa aina ulkona käydessä jne. Yhdessä käydään lomareissuilla, jotka mies pääsääntöisesti maksaa.
Minä olen näin äitiyslomalla maksanut kaikki omat lainojen lyhennykset (lainoja useita), laskut jne itse sekä kaiken vauvaan liittyvän alusta asti. Maksan miehelle omatoimisesti myös tietyn summan ”vuokraa” asumiskulujen kattamiseksi joka kk, jottei hän eikä kukaan muu pääse sanomaan että loisin. Tähän päätin itse alkaa, ei mies ollut mitään vailla. Teen myös melkein kaikkikotityöt (koska olen äitiyslomalla, en korvaukseksi asumisesta tms). Teen ne myös töissä ollessani kyllä, tosin olen töissä viikot toisella paikkakunnalla niin luonnollisesti tällöin vastuu on miehen.
Investoin itse omalla rahallani erilaisia asioita taloon jota en edes omista.
Koen, että tilit on aika tasan lopunpelin.
Millä tavalla tilit tasan? Mies sai sinulta lapsen, kotityöt ja rahaa. Sinulle mies on siittänyt lapsen. Minusta tuo on aika kaukana tasan menemisistä.
Puolet kumpikin maksaa ja omat henkilökohtaiset laskut ja yli jos jää niin se on omaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI vaan itsellä on niin hyvä palkka ettei tarvitse miettiä toisen palkkaa, joka myös on hyvä työpaikasta päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai kuten meillä, molemmat tienaavat hyvin, ja ovat järkeviä rahankäyttäjiä. Minulla oli jo opiskelijana aina niin reilu puskuri säästössä, että koskaan ei ole tarvinnut kuukausitasolla miettiä, mihin rahat riittävät. Ja nytkin meillä on sekä lapsilla että aikuisilla kymppitonnien rahastot ja säästöt, ettei tarvitse eurolleen tietää toisen tai omaakaan palkkaa.
Sehän se ongelma on jos toinen tienaa nettona 1200 ja toinen 3800.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas koin että oli ihan oikein etten saanut mitään rahaa kun vain makasin kotona. Se on sopeuduttava sellaiseen elämään jos ei ammattia ja töitä pysty hommaamaan. Ap
Se on sun oikeutesi, itse olin sitä mieltä ettei toisen tarvi tinkiä ruuasta ja vaatteista sen vuoksi että sai yt:ssä kenkää tai sen vuoksi että hoitaa lapsia kotona.
Minusta se taas riitti että mies maksoi asumisen ja laskut. Itse käytin säästöni ruokaan ja vaatteisiin yms ei miehen tarvinnut kaikkea yksin maksaa. Ap
Eikö tämä oo vähän ristiriitasta, että puhut sen puolesta et ois omat rahat. Ja sit kerrot et mies maksaa asumisen ja laskut. Eikös teillä sillon nimenomaan oo yhteiset rahat? Muutenhan sun pitäs maksaa puolet asumisesta ja puolet laskuista?
Vierailija kirjoitti:
Sehän se ongelma on jos toinen tienaa nettona 1200 ja toinen 3800.
Tähänhän nämä keskustelut aina palautuvat. Tottakai se hyvätuloisempi SAA maksaa yhteisestä elämästä enemmän, mutta minusta on uskomatonta, että niin moni pienituloinen pitää sitä itsestäänselvyytenä (nyt puhun pysyvästä tai heti alussa asti tiedossa olevasta tuloerosta, en siitä että toinen jää hoitovapaalle tai pitkässä suhteessa työttömäksi tai sairastuu). Jos ihminen tulee toimeen 1200 eurolla sinkkuna niin miten hän sitten pärjää huonommin samoilla tuloilla parisuhteessa, missä asumiskulut ja hankinnat puolittuvat? Ja jos hän kokee itsensä liian huonotuloiseksi niin miksi hän ei kouluttaudu pitemmälle?