Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kannattaa kasvattaa omalla kasvimaalla

Vierailija
18.03.2019 |

Jos rahat vähissä? Mistä siis suurin tuotto/säästö siihen verrattuna että ostaa kaupasta. Ja kiinnostaa myös, että missä vaiheessa pitää laittaa siemenet itämään.

T. Hoitovapaalla kesän

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättikurpitsat, syksyllä voi kaivertaa niiden kuorista hahmot ja kuivattaa ne. Liikaa vaivaa ehkä. Omenapuu, makeat omenat.

Vierailija
62/67 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on sulaa hulluutta kasvattaa suurella vaivalla jotain sellaista, mikä on kaupassa superhalpaa, eli sipulia, perunaa, kaalia, porkkanoita jne.

Olen itse kasvatellut salaattia, yrttejä, kirsikkatomaatteja, pinaattia, papuja, mansikoita ym. juttuja, joiden kilohinta on sellainen, ettei aina raaskisi ostaa. Jos esimerkiksi tykkää käyttää tuoreita yrttejä ja salaatteja, voi säästö olla kesällä monta kymppiä kuussa, kun ne saa omasta pihasta. Sen sijaan perunasta säästöä ei oikeasti tule, koska eurolla saa kuukauden satsin. Näin ainakin meillä, koska syömme muutakin kuin pottua.

Tätä juuri mietin, että ei varmaan perunaa ja porkkanaa kannata kasvattaa säästön vuoksi, ja kesäkurpitsakin taitaa olla melko kohtuuhintaista. Minulla ei kokemusta omasta kasvimaasta, kun olen aiemmin asunut kerrostalossa, jossa ei ollut edes parveketta. Siksi mietin myös, että mistävköhän tulee paras sato ja mitkä on vielä suht helppoja myös saada onnistumaan. Kiitos vinkeistä! T. Ap

Kyllä kesäkurpitsaa ja kurkkuja kannattaa kasvattaa jos on kasvimaalla tilaa. Se maku noista omalta kasvimaalta on nimittäin aivan taivaallinen verrattuna ostettuihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä, mitä aikoo syödä. Kannattaa myös miettiä, haluaako satoa vain kesällä, vai onko kiinnostusta ja mahdollisuutta myös säilömiseen. Kolmantena, mitä jaksaa hoitaa.

Meidän perusjutut on peruna, herneet, pavut kurpitsat ja valkosipuli. (Lisäksi kasvihuonekasvikset ja yrtit.) Sitten vuoden ja fiiliksen mukaan jotain extraa. Tänä vuonna en laita mitään muuta, tai ehkä retiisiä.

Perusjutuista unohtui lehtikaali!

Vierailija
64/67 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä porkkanaa, tomaattia, munakosoa, paprikaa, kesäkurpitsaa, sipulia ja valkosipulia. Yrttejä, salaattia, rucolaa ja pinaattia. Siemenet kerään aina talteen, maksanut olen esim tomaateista vuonna 2017.

Marjoja ja hedelmiä, loput metsästä. Ananaskirsikkaa ainakin kilo kasvarista, raastan näitä mutta en raaskisi ostaa

Kasviksia syödään niin paljon kun napa vetää ja lopuista keittelen hillopurkkeihin tomaatti ja kasviskastikkeita. Niistä sitten talvella soppaa, pataa tai currya. Marjat ja hedelmät pakkaseen, mehuiksi tai hilloiksi.

Eiköhän tuo jää kuitenkin plussalle. Pää ja kroppakin tykkää!

Vierailija
65/67 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei salaattia kannata kasvattaa! Sitä ei voi säilöä!

Minulla on keltajuuria ja muita punajuuren versioita, pinaattia ja tomaatteja. Avomaankurkkuakin voi säilöä helposti.

Vierailija
66/67 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei salaattia kannata kasvattaa! Sitä ei voi säilöä!

Minulla on keltajuuria ja muita punajuuren versioita, pinaattia ja tomaatteja. Avomaankurkkuakin voi säilöä helposti.

Ei kai sitä kaikkea tarvitse säilöäkään vaan herkutella omalla tuoreella salaatilla.

Vierailija
67/67 |
31.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna. Ei maksa montaa kymppiä useampi kymmenen kiloa siemeniä ja viisihenkinen perhe saa syödä urakalla juhannuksesta marraskuulle. Uudet perunat parhaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi