Mitä kannattaa kasvattaa omalla kasvimaalla
Jos rahat vähissä? Mistä siis suurin tuotto/säästö siihen verrattuna että ostaa kaupasta. Ja kiinnostaa myös, että missä vaiheessa pitää laittaa siemenet itämään.
T. Hoitovapaalla kesän
Kommentit (67)
Tiedät hyvinkin vastauksen siihen. Harmi vain että Silkkitie on lopettanut.
Riippuu mistä tykkää. Mulla ainakin satoisimpia ovat aina olleet kesäkurpitsa, tomaatti, kurkku, porkkanat, palsternakka, punajuuri, peruna, retiisi, salaatit, yrtit, mansikka. Kaalit ja sipulit on hankalia, tulee kaikkia tuholaisia ja muutenkin ovat aina huonon näköisiä reppanoita.
Porkkanoita (voi laittaa raasteeksi ja pakastaa), kesäkurpitsaa (raasteeksi ja pakastaa ja tehdä keittoa ja kakkuja), persiljaa (silppuna pakastaa), ruohosipulia, tilliä, hernettä, mansikoita, jne.
Kesäkurpitsan olen laittanut vasta toukokuussa siemenet ruukkuun esikasvatukseen. Muut suoraan maahan. Tietty mansikkaa rönsyistä, jos joltakin saat tai saat ostettua edullisesti.
Minusta on sulaa hulluutta kasvattaa suurella vaivalla jotain sellaista, mikä on kaupassa superhalpaa, eli sipulia, perunaa, kaalia, porkkanoita jne.
Olen itse kasvatellut salaattia, yrttejä, kirsikkatomaatteja, pinaattia, papuja, mansikoita ym. juttuja, joiden kilohinta on sellainen, ettei aina raaskisi ostaa. Jos esimerkiksi tykkää käyttää tuoreita yrttejä ja salaatteja, voi säästö olla kesällä monta kymppiä kuussa, kun ne saa omasta pihasta. Sen sijaan perunasta säästöä ei oikeasti tule, koska eurolla saa kuukauden satsin. Näin ainakin meillä, koska syömme muutakin kuin pottua.
Rahan säästön kannalta yrtit on järkevä valinta, jos niitä käyttää paljon. Mutta ihan maunkin takia voi hyvin kasvattaa sellaista, minkä saa halvalla kaupastakin. Oman maan uudet perunat kruunaa kesän. Herneet on kivaa naposteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on sulaa hulluutta kasvattaa suurella vaivalla jotain sellaista, mikä on kaupassa superhalpaa, eli sipulia, perunaa, kaalia, porkkanoita jne.
Olen itse kasvatellut salaattia, yrttejä, kirsikkatomaatteja, pinaattia, papuja, mansikoita ym. juttuja, joiden kilohinta on sellainen, ettei aina raaskisi ostaa. Jos esimerkiksi tykkää käyttää tuoreita yrttejä ja salaatteja, voi säästö olla kesällä monta kymppiä kuussa, kun ne saa omasta pihasta. Sen sijaan perunasta säästöä ei oikeasti tule, koska eurolla saa kuukauden satsin. Näin ainakin meillä, koska syömme muutakin kuin pottua.
Tätä juuri mietin, että ei varmaan perunaa ja porkkanaa kannata kasvattaa säästön vuoksi, ja kesäkurpitsakin taitaa olla melko kohtuuhintaista. Minulla ei kokemusta omasta kasvimaasta, kun olen aiemmin asunut kerrostalossa, jossa ei ollut edes parveketta. Siksi mietin myös, että mistävköhän tulee paras sato ja mitkä on vielä suht helppoja myös saada onnistumaan. Kiitos vinkeistä! T. Ap
Kasvata cayanne pippureita ja sekoita niitä hedelmiä aina maahan ja käännä maata, 5 vuodessa saat "maailman parasta" multaa. Tai kompostoi chilejä ja sekoita se multaan. Cayanne pippureista saa hyviä.
Papuja. Koska ne onnistuu oikeastaan aina, eikä niihin tule mitään toukkia tai tuholaisia. Helppoja ja varma sato.
Muokkaa neliö 100cm x 100cm alue ja kasvata salaattia. Salaatti on kaikkein kannattavin kasvatettava. Ainut ongelma on etanat jotka yrittävät syödä salaattisi. Et syömätöntä salaatin kehteä saa itsellesi:)
Ruohosipulia (monituotista) ja persiljaa lisäksi. Myös rucolaa, korianteria.
Tomaattia saa kaupasta alle euron kilo tarjouksessa. On syöntikelpoista 2 viikkoa ostotapahtumasta. Samoin kesäkurpitsa on todella edullista kaupassa, jos joku sitä haluaa:)
Vierailija kirjoitti:
Papuja. Koska ne onnistuu oikeastaan aina, eikä niihin tule mitään toukkia tai tuholaisia. Helppoja ja varma sato.
Joo, suomalaisia härkäpavun palkoja muutiin viime syksynä citymarketissa ihan törkyhintaan. Niitä on helppo kasvattaa itse ja on hyvää, halpaa proteiinia.
Mitä härkäpavuosta kannattaa tehdä? Voiko niitä syödä sellaisenaan?
Rahan säästämiseksi ei kannata kasvattaa itse mitään. Tehokkaampaa käyttää se aika tarjousten perässä juoksemiseen ja halpojen ruokien säilöntään.
Vierailija kirjoitti:
Rahan säästämiseksi ei kannata kasvattaa itse mitään. Tehokkaampaa käyttää se aika tarjousten perässä juoksemiseen ja halpojen ruokien säilöntään.
Itsestäänhän ne siellä pihamaalla kasvaa? Menee sitä aikaa ja rahaa (bensat myös) tarjousten perässä juoksemiseen.
Salaatti taitaa olla ainut, mikä rahallisesti voi kannattaa. Pavut ehkä, rucola, pinaatti.
Saman kysymyksen kanssa pähkäillyt oon myös, jonkinlainen hyötypuutarha olisi kesäksi tarkoitus laittaa. Toisaalta tuntuu typerältä tyrkätä sinne salaattia (kaupassa halpaa/tarjolla ympäri vuoden/ötökät syö sen puutarhassa), perunoille ei ole säilytystiloja ja tuoreita yrttejä en käytä. Lisäksi tavoitteissa olisi että siitä puutarhasta saisi ajan myötä aidosti hyötyä ympäri vuoden. Tuostapa innostuneena olenkin päätynyt siihen, että istutan ja kasvatan vain sellaista jonka voin säilöä pakastamalla tai kuivaamalla. Paljoa kokemusta ei vielä aiheesta ole, mutta kokeiluun lähtee suurella todennäköisyydellä ainakin porkkanaa, herneitä tai papuja ja raparperia. Myös joitain monivuotisia marjapensaita on hankintalistalla.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mistä tykkää. Mulla ainakin satoisimpia ovat aina olleet kesäkurpitsa, tomaatti, kurkku, porkkanat, palsternakka, punajuuri, peruna, retiisi, salaatit, yrtit, mansikka. Kaalit ja sipulit on hankalia, tulee kaikkia tuholaisia ja muutenkin ovat aina huonon näköisiä reppanoita.
Sipulit on helppoja. Varmaan riippuu mitä tuholaisia pellolla liikkuu. Mä olen joskus törkännyt keväällä maahan ja nostanut syksyllä sadon ;)
Vähän pieneksihän ne jää, jos ne joutuu kilpailemaan muiden kanssa elintilasta, mutta eipähän tarvi tehdä mitään.
Eipä tuossa itse kasvattelussa paljon voitolle rahallisesti jää, etenkin jos joutuu vielä maksamaan palstasta.
Sinccis
En kyllä jaksaisi (paitsi omaksi iloksi, jos olisi oma pelto, että olisi aina tuoretta saatavilla) mitään porkkanoita tai perunoita muuten kasvatella, kun porkkanoita saa eurolla 3 kilon säkin syksyllä.
Että jos sitä 10 tai 15 kiloa saa kun koko kesän kasvattaa, niin 3-5 euroa sieltä pellosta nousee!
Jihuu!
Se on sitten eri juttu, että on esim. tuoretta sipulia tai yrttiä/salaatti koko ajan tarjolla.
Rucolahan on kallista kun mikä. Sitä laitan varmaan taas tänä kesänä.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Salaatti taitaa olla ainut, mikä rahallisesti voi kannattaa. Pavut ehkä, rucola, pinaatti.
On tuoreilla herneilläkin kova litrahinta. eaattaa maksaa 5e litra kesällä. Jos mulla olisi peltoa, niin varmaan laittaisin.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestäänhän ne siellä pihamaalla kasvaa? Menee sitä aikaa ja rahaa (bensat myös) tarjousten perässä juoksemiseen.
Ei se ihan niin ole.
Siemenet maksaa, lannoitteet maksaa, työvälineet maksaa, kalkitseminen maksaa, multa maksaa, taimikasvatukseen ruukut maksaa.
Yhden lapion hinnalla saa jo kymminiä kiloja valmista ruokaa kaupasta.
Pitää tosi tarkasti laskea ja olla ostamatta yhtään mitään ylimäräistä jos haluaa voitolle päästä.
Kaikki tämä edellyttäen, että se kasvimaa itsessää on ilmainen. Jos pitää ostaa maapalsta niin ei ikimaailmassa kannata!
Tomaatit