Mitä kannattaa kasvattaa omalla kasvimaalla
Jos rahat vähissä? Mistä siis suurin tuotto/säästö siihen verrattuna että ostaa kaupasta. Ja kiinnostaa myös, että missä vaiheessa pitää laittaa siemenet itämään.
T. Hoitovapaalla kesän
Kommentit (67)
Salaatit ja yrtit laitetaan siemeninä maahan alkukesästä. Niistä on hyvä aloittaa! Porkkanat myös :) tomaattia ja perunaa älä laita vierekkäin kasvamaan! E tartuttaa jotain ruttoa toisiinsa :)
Erilaisia salaatteja, persiljaa, tilliä, porkkanaa, punajuurta. Ne kasvavat varmasti ja saa siemenpussin hinnalla älyttömän paljon satoa. Kokemusta on. Salaateista syötävää muutaman viikon päästä ja loppukesästä/syksyllä juureksista.
Monivuotisista mustaherukka ja pensasmustikka ovat omalla pihallani olleet varmaan hinta-sato suhteeltaan parhaat. Sitten tulee (uudenseelannin)pinaatti, kesäkurpitsa (tosi satoisa), avomaankurkku, pensaspavut ja härkäpapu. Tomaatti saattaa olla vaikea kasvatettava, en aloittaisi siitä. Huonona kesänä sato voi jäädä saamatta kokonaan.
Lehtikaaleja voi kasvattaa myös siten, että ostaa heinäkuussa ruukkussa olevan lehtikaalin ja istuttaa siitä taimia maahan. Alkukesästä kaalit menee ötököille, mutta lehtikaali kasvaa avomaalla lumien tuloon saakka ja maku vain paranee. Muuten kaalit saa halvemmalla kaupasta. Porkkana, peruna, palsternakka ja punajuuri on vähän siinä ja siinä, en ehkä aloittaisi niistä. Muutaman perunan vois idättää ja laittaa härkäpavun kaveriksi.
Kasvimaahan saa laitettua valtavan määrän rahaa, mutta aloittelijalla sato saattaa jäädä tosi pieneksi, esim. maa on liian hapanta tai liikaa typpilannoitusta tai maan rakenne on huono.
Itse kasvattaminen voi käydä myös kalliiksi, eikä satoa monestikaan tule paljoa. Onko ne juurekset ja kasvikset tosiaan niin kalliita kaupassa? Vai eikö sitä rahaa riitä mihinkään muuhunkaan? Minä vähentäisin ensin muualta jos mahdollista.
Salaatti on ihan varma laji. Kirsikkatomaatteja tuli toissa kesänä niin paljon että koin kasvattamisen kannattaneen taloudellisesti mutta viime kesänä sato jäi pieneksi. Kesäkurpitsasta tuli tosi iso sato toissa vuonna. Jos teillä on iso pakastin ja tykkäätte noita mutustella niin kannattaa. Pavut ja herneet on aina onnistuneet hyvin. Suosittelen. Mansikoita kannattaa kanssa itse kasvattaa. Kurkkua meille tuli viidestä taimesta liikaa meidän tarpeisiin.
Mulla oli kaksi kesää kasvimaa ja nyt tästä lähtien kasvatan kasvulavoissa johon sain edullisesti multaa eli tilasin tori.fi:stä seulottua. Pusseittain kaupasta ostettuna olisi tullut törkeän kalliiksi.
Tänä vuonna kokeilen latva-artisokkaa ja parsaa koska kaupasta ostettuna liian kallista. Myös maissia kokeilen samasta syystä. Porkkanaa, kurkkua ja perunaa pistän ihan vaan siksi että tilaa on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä härkäpavuosta kannattaa tehdä? Voiko niitä syödä sellaisenaan?
Ei. On keitettävä pitkään, jottei tule lektiinimyrkytys. Koskee kaikkia papukasveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä härkäpavuosta kannattaa tehdä? Voiko niitä syödä sellaisenaan?
Ei. On keitettävä pitkään, jottei tule lektiinimyrkytys. Koskee kaikkia papukasveja.
Härkäpapujen käsittely
Pavut kypsennetään ennen käyttöä. Kuivattuja härkäpapuja tulee liottaa vähintään kahdeksan tunnin ajan, ja sitten keittää ne kypsiksi. Tuoreille riittää pelkkä keittäminen. Riittävä keittoaika on 3–5 minuuttia. Tuoreista härkäpavuista kannattaa keittämisen jälkeen luiskauttaa sormin pavun pinnalla oleva kalvo pois. Pienet, noin pikkusormen kokoiset härkäpavut voi käyttää palkoineen, mutta täysikasvuisista poistetaan palko ennen keittämistä. Härkäpavun palon poistamiseen kannattaa ottaa veitsi avuksi.
https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/raaka-aineet/harkapapu
Eli tuoreita ei nyt sentään tarvitse kovin pitkään keitellä kai.
Kiitos kaikista vastauksista! Tässä tulee vaikeuksia päättää, kun vaihtoehtoja on niin paljon! Ilmeisesti itse viljely ei ole kovinkaan kannattavaa. No ihan mukavaa puuhaa se lasten kanssa on, joten jos ei nyt ainakaan siinä miinukselle jäisi niin hyvä. Siinähän on kuitenkin iso ero riippuen siitä mitä viljelee. T. Ap
Valkosipulit voi kohta istuttaa maahan - vai onko liian aikaista?
Mites, oletteko saaneet ruusuja kasvamaan kasvimaalla?
Itse ajattelin vain jotain kaunista, herkkää ja elämäniloa tuovaa kukkatarhaa itselleni.
Saisiko ruusut kuitenkin kasvamaan paremmin kasvihuoneessa? Tosin siellä ovat piilossa, eivätkä tuo iloa kaikille. Monet menevät huomaamatta ohi.
Yrttejä. Tilli, ruohosipuli, persilja, salvia, minttu. Mansikoita. Salaattia.
Perunoita saa kaupasta halvalla, mutta omat on paremman makuisia :)
Kiitos, minua kiinnostaisi kuitenkin juurikin ruusut ja niiden huoltaminen. Onko suosituksia ruusulajikkeista?
Itselläni raparperi ja kesäkurpitsa sekä perunat ovat olleet ne rahallisesti kannattavimmat. Tykkään myös kasvattaa porkkanoita ja punajuuria sekä tomaatteja ja kurkkuja.
Rahaa olen menettänyt kun olen yrittänyt kasvattaa keräkaalia ja kukkakaalia sekä härkäpapua.
En ole laittanut kasvimaata lainkaan vaan pidän kukkivista kasveista. Myöhään kukkivat komeat perennat ovat suosikkejani. Pallohortensia on myös näyttävä.
Katsot mikä vihannesosaston tuotteista on kaupassa kalleinta ja niitä kasvatat. Esim. marjoja ja yrttejä. Halpaa ruokaa kuten perunaa ei kannata kasvattaa. Leikkokukkia kasvattaisin myös, koska piristävät arkea.
Retiisejä ja salaattia tulee läpi kesän. Tilliä, persiljaa ja muita yrttejä. Ruohosipulia tulee läpi kesän, jos muistaa nyppiä nuput pois. Maa-artisokka on kallista kaupassa ja erittäin terveellistä ja parantaa maata ja verensokereita, sekä on helppohoitoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on sulaa hulluutta kasvattaa suurella vaivalla jotain sellaista, mikä on kaupassa superhalpaa, eli sipulia, perunaa, kaalia, porkkanoita jne.
Olen itse kasvatellut salaattia, yrttejä, kirsikkatomaatteja, pinaattia, papuja, mansikoita ym. juttuja, joiden kilohinta on sellainen, ettei aina raaskisi ostaa. Jos esimerkiksi tykkää käyttää tuoreita yrttejä ja salaatteja, voi säästö olla kesällä monta kymppiä kuussa, kun ne saa omasta pihasta. Sen sijaan perunasta säästöä ei oikeasti tule, koska eurolla saa kuukauden satsin. Näin ainakin meillä, koska syömme muutakin kuin pottua.
Tätä juuri mietin, että ei varmaan perunaa ja porkkanaa kannata kasvattaa säästön vuoksi, ja kesäkurpitsakin taitaa olla melko kohtuuhintaista. Minulla ei kokemusta omasta kasvimaasta, kun olen aiemmin asunut kerrostalossa, jossa ei ollut edes parveketta. Siksi mietin myös, että mistävköhän tulee paras sato ja mitkä on vielä suht helppoja myös saada onnistumaan. Kiitos vinkeistä! T. Ap
Jos sinulla ei ole valmista kasvimaata, työkaluja ja lannoitteita, ei minkään kasvattaminen ole hyödyllistä rahallisessa mielessä. Saat pelkän lapion hinnalla enemmän perunaa kuin pystyt kasvattamaan.
Harrastuksena se kannattaa ottaa ja kasvattaa sitä mitä tykkää syödä. Säästöä ei tule, kuluja tulee.
Leikkokukiksi sopivat kukat voivat myös olla hyvä sijoitus, jos kesällä ja syksyllä on useampia menoja, joihin normaalisti menee kukkakimpun kanssa. Voi olla monen kympin säästö, jos tuliaiskukat voikin poimia omalta pihalta.
Syötävistä minä myös kannatan salaatteja, yrttejä, mansikoita ja papuja, jos säästö on tavoite. Ehkä myös talvikurpitsaa, jos tila riittää. Yksi ainoa iso halloween-kurpitsa voi maksaa kymmeniä euroja. Kurpitsat ovat ruokaisia ja säilyvät hyvin. Vadelmapensaita laittaisin myös.
Muutoin ottaisin oman kasvimaan luksuksena. Siellä voi kasvattaa harvinaisempia lajikkeita, joita kaupasta ei joko saa ollenkaan tai ainoastaan tosi kalliilla. Perunoissakin on valtavasti eri gourmet-lajikkeita, samoin muissa juureksissa, tomaateissa... Silloin tällöin saa vähän paremman aterian, se on arjen ylellisyyttä.