Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

100 km henkilöauton kyydissä. Paljonko maksaisit?

Vierailija
27.03.2013 |

Kaveri kysyi mukaan. Autossa on kaveri (ajaa omaa autoaan), kaksi muuta + minä. Paljonko korvaan matkakuluja? Maantieajoa ja pienehkö noin 10 v vanha henkilöauto kyseessä.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on ahnetta! EI mulle tulisi ikipäivänä mieleenkään huomioida tällaisessa yksittäistapauksessa auton kulumista, varsinkaan kun ajaisin saman matkan itsekin joka tapauksessa. 100 km matkalla jos kyytiläinen kysyisi mitä hän on kyydistä velkaa, pyytäisin vitosen, korkeintaan huolisin kympin.

Hyvä ehdotus jollain oli, että ap tarjoaa kahta kympin seteliä, kaveri voi sitten itse päättää ottaako toisen vai molemmat.

Eri juttu tietysti on jos kyytiä pyydellään jatkuvasti tai jos siitä tulee ylimääräistä ajoa. Mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

Vierailija
62/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkät bensat 100km matkalle on mutulla max. 18e. Antaisin femman ja kahvit tai kympin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi.

Tää on tarkan pohdiskelun ja laskelmien tulos, tuohon on kaikki tyytyväisiä.

Win-win situation.

Tero

Vierailija
64/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi.

Tää on tarkan pohdiskelun ja laskelmien tulos, tuohon on kaikki tyytyväisiä.

Win-win situation.

Tero

Vierailija
65/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 06:46"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:47"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:21"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:14"]

Laskin aivan vasta vakuutusyhtiölle kilometriä kohden kulut talvirenkaista, huolloista ja vaihdetuista osista. Kyllä se oli 35 eur luokkaa sadalle kilometrille Sisältäen kuukausittaiset auton pesut. Heidän esitys oli 25 senttiä kilometrille, meidän autolla pelkkä polttoainekulu oli 12 euron luokkaa tuolle matkalle. Suurin osuus tuli talvirenkaille, joita vaihdamme kahden tai kolmen vuoden välein.

[/quote]

No ne talvirenkaat pitää vaihtaa kolmen vuoden välein riippumatta siitä, ajaako niillä 5000 vai 100000 kilometriä, koska ne kovettuvat ja muuttuvat siksi liukkaiksi. Niiden kulumista ei kukaan voi kyytiläisiltä veloittaa, jos ei kuskaa ihmisiä ammatikseen.

[/quote]

Näkee että sulla ei ole autoa. Ajaisin mielummin yksin kuin ottaisin tuolaisia pummeja kyytiin. Mene ihan millä huvittaa.

[/quote]

Joo, eihän mulla autoa ole tietenkään. Vain kaltaisillasi kusipäillä voi olla auto. Hienoa idioottilogiikkaa. Minun logiikkani on se, että koska kuitenkin ostaisin ne renkaat, en veloita niitä kyydittäviltä. Autokin minulla jo on, enkä ole sitä ostanut kyydittävien takia, joten myöskään sen arvon alenemista en heiltä veloita (se arvo laskee enimmäkseen iän, ei ajettujen kilometrien mukaan). Asia olisi täysin toinen, jos olisin vaikka taksiyrittäjä, jolloin auto ja renkaat ja kaikki muu olisi ostettu nimenomaan kyydittävien vuoksi. Eihän kukaan oikeasti ole niin mulkku, että koettaa tienata ystäviensä kustannuksella, eihän? Ai niin, unohdin, että on olemassa verkostomarkkinoijiakin. 

[/quote]

En minä perisi kavereilta yhtän mitään, en edes polttoaineta jos otan nonku kyytiin matkalle jonne olisin joka tapauksessa menossa.

Mutta jos aletaan laskemaan matkakuluja, niin kyllä sinne sitten lasketaan oikea kulut eikä mitään melkein sinne päin kuluja. Verottan 45 senttiä kilometri on se mitä autoilu oikeasti maksaa.

Monessa paikassa oliis järkevää järjestää kimppakyytejä, mutta  kun autottomat ei ole halukkaita maksamaan omia kulujaan, niin ei niitä viitsi kovin pitkään sponsoroida.

Itse kuljin aikoinaan Turusta Saloon ja kun sinne  kulki paljon Turukulaisia, niin kimppakyyti oli järkevää. Ensin meitä oli viiden hengen porukka, jota kolmella oli auto. Autolliset ajoi vuoroviikon, eli eivät vaihtaneet rahaa keskenään, mutta nämä autottamat eivät suostuneet maksaan kuin viidesosan bensakuluista, eikä tottapuhuen edes sitäkään. Kyllä siinä kävi aika äkkiä niin että kolmestaan ajeltiin vuoroviikon ja autottomat siirtyi käyttämään bussia.

[/quote]

aluksi sanot ette peri mitään jos olet itsekin menossa samaan paikkaan. Sitten kuitenkin jätitte kaverit kyydistä kun eivät maksaneet tarpeeksi?

Vierailija
66/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy matkan alussa kuskilta, paljonko ME ollaan kyydistä velkaa. Sitten jaatte pyydetyn summan kolmella ja annat oman osuutesi.

Vierailija
67/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko niiden autottomien olisi pitänyt maksaa? Hehän olivat 2/5 porukasta...

[/quote]

En minä perisi kavereilta yhtän mitään, en edes polttoaineta jos otan nonku kyytiin matkalle jonne olisin joka tapauksessa menossa.

Mutta jos aletaan laskemaan matkakuluja, niin kyllä sinne sitten lasketaan oikea kulut eikä mitään melkein sinne päin kuluja. Verottan 45 senttiä kilometri on se mitä autoilu oikeasti maksaa.

Monessa paikassa oliis järkevää järjestää kimppakyytejä, mutta  kun autottomat ei ole halukkaita maksamaan omia kulujaan, niin ei niitä viitsi kovin pitkään sponsoroida.

Itse kuljin aikoinaan Turusta Saloon ja kun sinne  kulki paljon Turukulaisia, niin kimppakyyti oli järkevää. Ensin meitä oli viiden hengen porukka, jota kolmella oli auto. Autolliset ajoi vuoroviikon, eli eivät vaihtaneet rahaa keskenään, mutta nämä autottamat eivät suostuneet maksaan kuin viidesosan bensakuluista, eikä tottapuhuen edes sitäkään. Kyllä siinä kävi aika äkkiä niin että kolmestaan ajeltiin vuoroviikon ja autottomat siirtyi käyttämään bussia.

[/quote]

aluksi sanot ette peri mitään jos olet itsekin menossa samaan paikkaan. Sitten kuitenkin jätitte kaverit kyydistä kun eivät maksaneet tarpeeksi?

[/quote]

Vierailija
68/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymppi on hikinen, kaksikymppinen reilu.

Bensakulut on murto-osa autoilun kuluista.

Vierailija
69/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman kuin bussilippu. Pääsen nopeampaa perille.

Vierailija
70/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensat jaettuna kyytiläisten määrällä. Jos joku kulkee satunnaisesti kyydissäni, hänen ei todellakaan tarvi osallistua mihinkään talvirengas- ja vakuutuskustannuksiin. Naurettava ajatuskin!

Vierailija
71/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän naurat ja kävelet, pummi!

Vierailija
72/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuskina pyytäisin jokaiselta 1/4 bensoista. Kyytiläisenä tarjoutuisin maksamaan saman. Ja sanoisin matkan loputtua kaikkien kuullen, että "laitathan Minna sitten viestiä bensakuluista, niin maksetaan sulle takaisin".

Vierailija
73/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tässä on avainasia se, että autoilija TARJOSI kyydin, PYYSI ap:tä mukaan. Silloin ei kuulu/tarvitse maksaa mitään, eikä ainakaan sentilleen laskettua hintaa.  Jos pysähdytään, kuuluu hyviin tapoihin, että kuskille tarjotaan kahvit ja pullat/sämpylät/suklaat. Mutta jos kyytiläinen pyytää kyytiä, silloin oletus on, että hän maksaa kyydistä.

Vierailija
74/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensaa kuulu kaupunkiajossa noin 10 l / 100 km. Maantieajossa vähän vähemmän. Jos bensa maksaa 1,60 e / litra maksaa sadan kilometrin ajo noin 16 euroa. Päället vielä auto huoltokustannukset, katsastukset, vakuutukset jne.

Maksaisin kympin.

Vierailija
75/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On moukkamaista tarjota joku vitonen tai jättää korvaamatta. Antaisin 10-20€ jos en lähiaikoina  voisi tarjota vastapalvelusta. Jos kyydissä on myös jotain junttiloisia niin kehoittaisin heitäkin ihan ääneen kiittämään kuskia ja antamaan bensarahaa.

Vierailija
76/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tekisin samoin mitä yllä oleva ehdotti. Kun lähdettäisi kysyisin isoon ääneen mitä ME ollaan velkaa. Ja itse ehdottaisin kyllä auton kulumisesta pitää maksaa ja bensoista sanoisin ei ikinä kuskin pidä bensoja maksaa, hänhän on ajanut koko matkan. Käykö että jokainen annetaan 10 euroa ja sitten kuskikin saa jotain.

Moni voi sanoa ettei ole rahaa, sanoisin että mennäänpä sitten automaatin kautta heti, ethän halua pummilla olla toisten kyydissä.

Mä olen niin paljon aikoinaan kuljettanut ihmisiä ilmaiseksi että ottaa kyllä niin päähän.

Vaikka itse olen menossa tiettyyn suuntaan, tulee aina minulle siitä oma homma kun saa kierrellä pitkin kaupunkia ja ottaa ihmisiä kyytiin, odotella. Ja perillä vaan sanotaan milloin tulet hakemaan tai parhaassa tapauksessa sanotaan paluussa voidaanko laittaa tämä perintölipasto kattotelineelle, vaikka ei sellaista tietenkään ole.

Kun näitä pyyntöjä vaan tuli ja tuli sanoin lopulta suoraan että mulla menee puolet matka-ajasta siitä että kerään ihmisiä kyytiin eikä kukaan edes sano sanaa bensaraha tai edes kahvit tarjoaisin, joten en enää pummeja kyyditse. Ja mikä haukkuminen fb.ssä tuli kun olen ryhtynyt muka taksiyrittäjäksi.

Ihan ok on ottaa kyytiin ja jos joku on vähävarainen opiskelija voi hänen taloutta joskus jeesata, mutta aikuiset työssä käyvät ihmiset jotka tulevat kyytiin ja kehuvat kuinka nopeasti matka taittui jne, ei kiitos.

Kerää kolehti tai anna 20 euroa. Tai mitä matka bussilla maksaa. Mä annan mielellään bussilipun hinnan, koska pääsen perille paljon näppärämmin.

Vierailija
77/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

meillä kävi samalla tavalla. Kerran kuussa tasattiin ja joku oli tehnyt excel-taulukon milloin oli joutunut odottamaan kyytiä ja bensaakin oli jossain ollut halvemmalla hinnalla.

Meitä siis oli 5 ja kaikissa samat työajat ja 3 autoa. Minulla ja excel-taulukolla ei ollut. Mä ehdotin että maksan yhdelle autollisista joka kuun vika pv puolet mitä bussilippu maksaisi ja seuraavana kuussa seuraavalle ja kolmantena kuussa kolmannelle. Välillä oli vähemmän päiviä ja välillä enemmän jne, mutta tämä kävi kaikille.

Se että joku joutui joskus odottamaan 10 min oli hyvin paljon vähemmän kuin se että pääsi lähes ovelta ovelle kulkemaan yhteensä tunti tuli lisää matkustusaikaa, kun heitettiin ringistä pois ja joutui kulkemaan julkisilla. Ja tuli aika paljon kalliimmaksi.

Mä olen oppinut kun itse jää voiton puolelle, eli tässä tapauksessa mut haettiin lähes kotoa, bussipysäkille olis ollut toista km matkaa ja bensarahat olivat puolet bussilipun hinnasta, mä olen tässä se voittaja. Jos nyt joskus joku saa enemmän hyötyä kuin minä, se ei ole multa pois.

Vierailija
78/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä jutut. Jengi kohkaa jostain 100km kyytsäämisestä ihan kuin ois jotain harvinaista herkkua puolelle porukalle täällä, että pääsee auton kyytiin ja siitä pitäs melkee hunajaa kusta. Johan iso osa ihmisistä ajaa autolla melkein päivittäin tuollaista matkaa, ei kai siitä nyt tartte ees numeroa tehdä... Mä olisin ihan tyytyväinen jos joku tarjois kahvit, tai tarjois sitä vitosta tai kymppiä, mutta en kyllä odottais edes mitään.

Mä ajan työmatkaakin yhteensä 70 km päivässä. Jos joku rupeis multa esimerkiks vonkaamaan 20-30 euroa sadan kilsan reissusta, menisin ihan periaatteesta mieluummin vaikka junalla. Ahneilla on paskanen loppu.

Vierailija
79/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten harvinaisen tekopyhää ottaa porukkaa kyytiin ja kun nämä sitten tarjoavat bensarahaa niin sitten kieltäydytään. Myöhemmin oletetaan kyytiläisten jäänen sitten kiitollisuudenvelkaan ja tämän varjolla pyydetään palveluksia. Jos tarjoatte sitä kyytiä niin sitten otatte kanssa vastaan bensarahat!

Vierailija
80/81 |
28.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

20e

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän