100 km henkilöauton kyydissä. Paljonko maksaisit?
Kaveri kysyi mukaan. Autossa on kaveri (ajaa omaa autoaan), kaksi muuta + minä. Paljonko korvaan matkakuluja? Maantieajoa ja pienehkö noin 10 v vanha henkilöauto kyseessä.
Kommentit (81)
Minä maksaisin kaikki bensakulut 8 litraa/sadalla-periaatteen mukaisesti ja vielä parikymppiä päälle, jos olisin ainoa kuskattava.
HUOKAUS AP! Kyllä iso huokaus, miten pikkumainen pitää olla, että tälläisiä jaksaa edes miettiä. Etten vain anna liikaa ja marmatan muille, jotka ei anna mitään. Puuh, ikinä en kehtaisi antaa kaverille 100km:n matkasta vitosta. Vitonen annetaan pikkulapsille! :-) Joko annat 20e tai ostat jotain ihanaa (käyttötavaraa, ei turhaa) vaikka kybällä, mutta ei mitään hilun laskentaa. Plus, mitä muut antaa, se on heidän asiansa. Todella huonoa käytöstä ja sivistymätöntä alkaa puuttua siihen!
quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:31"]
Pari vuotta sitten olin samalla porukalla hänen kyydissään. Maksoin silloin muistaakseni yläkanttiin. Hän vähän vastusti maksua, mutta otti kuitenkin tyytyväisen näköisenä rahan vastaan.
Toiset kyytiläiset eivät maksaneet silloin mitään ja epäilenpä, että nytkin jättävät maksamatta. Minua pyydettiin mukaan. Toiset lähtevät useammin hänen kyytiinsä kuin minä. Joskus pyytävätkin kuljettajaksi.
Pikkasen ärsyttää juntteus, että ei olla valmiita maksamaan kunnolla ystävällisesti kyytiä tarjoavalle saatika kuskiksi lupautuvalle. En halua sortua samaan. Olen valittanut noille jotka eivät maksa. He kun ottavat kaiken ilmaisena itsestäänselvyytenä. Ovat tosin tottuneet elämään pienemmillä tuloilla kuin minä, mutta silti mielestäni saisivat tulla tähän maailmaan sieltä omasta maailmastaan ja alkaa maksamaan enemmän.
Taidan antaa 20 euroa, vaikka kuljettaja ei taas saisikaan muilta mitään.
ap
[/quote]
Auton käyttökustannukset ovat 0,25 €/km.
100 km * 0,25 €/km = 25 €. Jokainen lisämatkustaja aiheutta hiemanlisää kustannuksia, mutta vaikka auto olisi täynnä (esim 5 henk. + matkatavarat) 0,30 €/km riittänee.
Yksi ihan järkevä ja hyvä perusteltu matkakorvaus on siis 100 km matkasta 30 e jaettuna matkustajien määrällä.
Näin olen itse laskenut ja "laskuttanut" kavereita matkoista.
Ps. joku voi laskea 0,45 €/km mukaan mutta se perustuu hieman eri oletuksiin. Mielestäni sitä ei voi soveltaa tässä yhteydessä.
Tarjoot 20e kahtena 10e:n setelinä. Kuski voi sitten valita ottaako 10e ja antaa sen toisen takaisin vai ottaako molemmat setelit! =)
Voi luoja kun ihmiset ovat nuukia ja pikkumaisia! Kyyti kyllä kelpaa mutta korvaus annetaan joidenkin mahdollisimman alhaisten kilometritaksojen perusteella...
antaisin 10e jos mukana muitakin. Sillä rahalla saa kuitenkin liki 6 litraa bensaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:12"]
Auton käyttökustannukset ovat 0,25 €/km.
100 km * 0,25 €/km = 25 €. Jokainen lisämatkustaja aiheutta hiemanlisää kustannuksia, mutta vaikka auto olisi täynnä (esim 5 henk. + matkatavarat) 0,30 €/km riittänee.
Yksi ihan järkevä ja hyvä perusteltu matkakorvaus on siis 100 km matkasta 30 e jaettuna matkustajien määrällä.
Näin olen itse laskenut ja "laskuttanut" kavereita matkoista.
Ps. joku voi laskea 0,45 €/km mukaan mutta se perustuu hieman eri oletuksiin. Mielestäni sitä ei voi soveltaa tässä yhteydessä.
[/quote]
Tuo 25 senttiä kilometri on summa jonka verottaja hyväksyy työmatkakuluksi, eli se on auton käyttökulu, kun oletetaan että henkilöllä on auto olemassa jo muuta tarkoitusta varten.
Mielestäni myös ok, peruste satunnaisiin kimppamatkoihin. Vakituiseksi hovikuskiksi en tuolla hinnalla alkaisi.
No, maksaisin sen vitosen, se kattaa helposti sun kulut. Auto vie varmaan maksimissaan sen kymmenen litraa satasella, ja sehän maksaa n. 17 euroa. Siitä sitten jaat, niin vitonenkin on jo vähän enempi kuin bensat, eli riittää kyllä. Jos haluaa maksaa ns. vaivanpalkkaa, kymppi olisi ihan hyvä tuosta reissusta.
Joku nero ehdotteli, että tankkaatte tankin täyteen ja sitten katsotte paljon meni... jos on pienempituloinen ja tankki melko tyhjä, ei välttämättä ole täräyttää 70-90 euroa bensaan kiinni ihan vaan mittailumielessä.... Kyllä jokainen autonomistaja tietää ihan muutenkin, paljonko auto satasella kuluttaa suunnilleen. Ei se maailmaa kaada, jos tulee litran heitto suuntaan tai toiseen.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:42"]
No, maksaisin sen vitosen, se kattaa helposti sun kulut. Auto vie varmaan maksimissaan sen kymmenen litraa satasella, ja sehän maksaa n. 17 euroa. Siitä sitten jaat, niin vitonenkin on jo vähän enempi kuin bensat, eli riittää kyllä. Jos haluaa maksaa ns. vaivanpalkkaa, kymppi olisi ihan hyvä tuosta reissusta.
Joku nero ehdotteli, että tankkaatte tankin täyteen ja sitten katsotte paljon meni... jos on pienempituloinen ja tankki melko tyhjä, ei välttämättä ole täräyttää 70-90 euroa bensaan kiinni ihan vaan mittailumielessä.... Kyllä jokainen autonomistaja tietää ihan muutenkin, paljonko auto satasella kuluttaa suunnilleen. Ei se maailmaa kaada, jos tulee litran heitto suuntaan tai toiseen.
[/quote]
Auton kulutus riippuu täysin sen tyypistä. Tottakai joku pienimoottorinen kosla kuluttaa alle 10 litraa sadalla mutta jos autossa on vaikkapa yli 400 hv, niin ei kuule 10 litraa sadalla riitä.
Itse maksaisin koko bensankulutuksen ja vielä vaivanpalkka päälle.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 00:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 23:47"]
Joo, eihän mulla autoa ole tietenkään. Vain kaltaisillasi kusipäillä voi olla auto. Hienoa idioottilogiikkaa. Minun logiikkani on se, että koska kuitenkin ostaisin ne renkaat, en veloita niitä kyydittäviltä. Autokin minulla jo on, enkä ole sitä ostanut kyydittävien takia, joten myöskään sen arvon alenemista en heiltä veloita (se arvo laskee enimmäkseen iän, ei ajettujen kilometrien mukaan). Asia olisi täysin toinen, jos olisin vaikka taksiyrittäjä, jolloin auto ja renkaat ja kaikki muu olisi ostettu nimenomaan kyydittävien vuoksi. Eihän kukaan oikeasti ole niin mulkku, että koettaa tienata ystäviensä kustannuksella, eihän? Ai niin, unohdin, että on olemassa verkostomarkkinoijiakin.
[/quote]
onko joku niin mulkku, että haluaa siipeillä ystävänsä kustannuksella? Vain kaltaisesi kusipää.
[/quote]
Missä kohti tuossa on siipeilyä?
[/quote]
Jos et ole valmis maksamaan niistä kuluista, jotka tulee ajetulle kilometrille, kuten rengaskuluista, siipeilet. Minkä ihmeen takia menisit ystäväsi kyytiin alle sen hinnan, jonka hän maksaa matkastasi, kun pääsisit julkisillakin? Julkiset tulevat usein kalliimmaksi ja harvoin pääsee juuri sinne lopulliseen määränpäähän läheltä kotiovea.
[/quote]
On täällä kyllä hullua porukkaa... ei voi muuta sanoa. Vai jotain rengaskulujakin saivartelemaan... hoh hoijaa. Jollain jäänyt aamulääkkeet ottamatta. Just noita teinien juttuja, että kaikki kulut pitää pennilleen jakaa, kylään tullessa tuodaan omat saunakaljat ja illallisruuat maksetaan porukalla. Ei mitään käsitystä vieraanvaraisuudesta saati kohtuullisuudesta.
Mulla on ollut auto 22 vuotta, eikä tulis mieleenkään alkaa joltain periä rahoja jostain satunnaisesta pikku kyydistä tai varsinkaan laskeskelemaan renkaitten hankintoja, öljynvaihtoja tai muutakaan... Kun te järjestätte niitä palstoilla mainostettuja illanistujaisiakin, missä lopulta kaikki maksaa ruuasta osuutensa, lasketteko osuuden sähköstä, vesilaskusta jokaisen vessan vedon ja sohvan kulutusasteenkin että saa jonkun muun maksamaan elämää?? Unbelievable...
Ap, otat reippaasti aloitteen ja sanot, että "kerätäänkö vaikka 5-7 Euroa/nenä bensarahaa?" Näin hoidat kuskin puolesta sen, että saa bensarahansa. Sinun on helppo tehdä se, kuskin vaikea pyytää.
Auton todelliset kulut on meillä ainakin yli 40 senttiä/km. Laskin vuosi sitten pari vuotta vanhan automme kulut: mitä saisi vaihdossa vs. uusostohinta, autolainan korot (matala, noin 4%), huollot, polttoaineen keskikulutuksella, renkaiden kulumiselle hinta (3 vuotta yksi rengassatsi, joten vuodessa kuluminen reilut 300 Euroa), autovero, vakuutukset jne. Tämän kaiken jaoin ajetulla kilometrimäärällä, joka silloin oli muistaakseni 40 000 km. Siitä putkahti hinnaksi kilometrille yli 40 senttiä.
Meidän toisella autolla ajetaan 35.000km vuodessa, laskin sen kuluiksi 38 senttiä km.
Toisella autolla ajetaan 8.000km vuodessa ja sille tulee kuluja 59 senttiä km.
Sisältää siis kaikki kulut käytöstä huoltoihin ja arvon alenemaan.
Minä lähestyn tätä asiaa siltä kantilta, että tuleeko kyytiläinen itse auton luokse vai noudetaanko hänet kotoa ja paljonko ajassa tulee kuskille tästä hakemisesta lisää vaivaa. Jos kyydittävä tulee itse paikalle, on kaksikymppinen korkeahko palkkio, mutta jos hänet noudetaan 5 - 20 km päästä, on korvaus tällöin ihan kohdillaan.
Jeesus kun joillakin voi olla vaikeaa, yhden kyydityksen hintakin pitää laskea oikein kaavojen mukaan. Pari-kolmekymppiä kun kuskille antaa niin hyvä varmaan on. Ja vaikka kahvit ABC:llä, jos pidetään paussi.
Pitää kyllä helvetin nuuka tai sitten persaukinen olla, jos auton kuluja lasketaan sentilleen tai jotain vitosta tarjotaan kuskille.
siis häh? kyllähän se kuskikin hyötyy kun ottaa kyytiläisiä. pääsee halvemmalla bensoissa. eli tilanteessa toimitaan niin että lasketaan bensakulut ja jaetaan se hlömäärällä.
Sen minkä kaveri pyytää. Vähintään 10€ maksaisin jos ei sano hintaa. Täytyy kuitenkin muistaa että autosta on muitakin kuluja kuin bensa ja linja-autollakin meneminen maksaa varmaan ennemmän. Auton kyydissä pääset ehkä kotiovelle.
Kyllä mä avaisin suuni autossa ja kysyisin että mites bensakulut jaetaan.
http://www.yhteishyva.fi/viihde-ja-vapaa-aika/autot/autoilun-kustannukset/0218010-75538
Eihän pelkkä bensakulu ole mitään! sanoisin että maksat 15 euroa
Riipuisi ihan matkan tarkoituksesta. Jos esim. mökille niin teemme kavereiden kanssa silleen että kuski/auton omistaja(bensan maksaja) ei maksa ruoka ostoksista mitään.
Jos sama matka mutta eri asiat tiedossa esim. yksi menee kylään jonnekin, toinen toisaalle ja kolmas vaikka kauppoille niin silloin tuo 10€ on ihan kohtuu korvaus.
Tai sitten jos menette yhdessä esim. syömään niin lopput jakaa kuskin ruan hinnan keskenään.