Kolmivuotias yksin ulkona
ja lapsen isoäiti vielä ylpeilee asiallä! Mitä mieltä olette tuosta:http://www.viipaleita.net/blog/satu/2013/03/27/lainattu-lapsi-nukkuu-lainalahenissa-lainavaunuissa
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:50"]
En ihan äkkiä keksi millainen pihapiiri on niin turvallinen että 3-vuotiaan voisi jättää yksin.
Katolla ei ainakaan saa olla lunta ja jäätä. Maassa ei saa kasvaa kasveja tai sieniä, tai ne kaikki on tarkistettu myrkyttömyyden varalta. Tarkistus pitää toki tehdä keväästä-syksyyn päivittäin.
Maahan pudonneet oksatkin ovat aiheuttaneet tapaturmia mm. silmävaurioita kun niiden kanssa on juostu ja huidottu.
Ja koko piha on toki aidattu niin ettei sieltä pääse pois.
[/quote]
Ootteko te ihan sekaisin? Mitä aikuisen läsnäolo auttaa, jos katolta tippuu lunta niskaan, vai meinaatteko että ette koskaan kulje taloa 5 metriä lähempänä? Keppi silmään? Ettekö te anna lastenne leikkiä pihalla kepeillä? Tuohon sieni ja kasviasiaan en edes jaksa vastata.
45:lle vastaus:
Ei, en tehnyt pienenä mitään sellaista , mikä oli erikseen kielletty. Enkä liiemmälti sellaistakaan, minkä arvelin olevan kielletty. Kiltti lapsi, nääs. Ja itselläni sellaisia on ainakin 3, vauvasta en osaa vielä sanoa. Miten se lapsentekotahti liittyy tähän asiaan? Pettymykseksesi pitää sanoa, että tällä hetkellä ikävä kyllä tunnen lapseni. Näenkin heidät, vaikka en vieressä seiso. Naapurusto pitää myös silmällä, niin omia kuin muidenkin. Tästäkin on naapurien kanssa sovittu.
Jos minä voin päästää lapseni turvalliselle pihamaalle leikkimään, se ei tarkoita, että kaikkia lapsia voisi. Minulla nyt vaan sattuu olemaan sellaisia tapauksia, joiden kanssa syy-seuraussuhteet on voitu puhua keskustelemalla, lisäksi lapseni ovat kai ns. kilttejä tyyppejä. Ei heillä ole tarvetta heittäytyä tielle makaamaan (lisäksi näkisin sen keittiöstä), kuten ei kyllä ollut minullakaan koskaan lapsena.
Lisäksi en jaksa uskoa, että juuri meidän lapset olisivat ainoat lapset Suomessa, jotka voi päästää päinsä pihalle leikkimään. Ja mikähän logiikka tuossa vanhasa väittämässä on, että jos yksi lapsista kuolisi, ei se tuntuisi missään? Tällä väkimäärällä kotihommia riittää, nekin on vain tehtävä. Enkä missään kohtaa sanonut, ettäkö lapset AINA olisivat päinsä pihalla.
Alkaa olla jo selittelyn makua, mutta en ymmärrä, missä vaiheessa Suomessa on menty näin pitkälle holhouksen suhteen. Isommat sisarukset opettavat omalla esimerkillään, missä ja miten leikitään. Ainakin meillä.
41
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 14:08"]
Ei, en tehnyt pienenä mitään sellaista , mikä oli erikseen kielletty. Enkä liiemmälti sellaistakaan, minkä arvelin olevan kielletty. Kiltti lapsi, nääs. Ja itselläni sellaisia on ainakin 3, vauvasta en osaa vielä sanoa. Miten se lapsentekotahti liittyy tähän asiaan? Pettymykseksesi pitää sanoa, että tällä hetkellä ikävä kyllä tunnen lapseni. Näenkin heidät, vaikka en vieressä seiso. Naapurusto pitää myös silmällä, niin omia kuin muidenkin. Tästäkin on naapurien kanssa sovittu.
Jos minä voin päästää lapseni turvalliselle pihamaalle leikkimään, se ei tarkoita, että kaikkia lapsia voisi. Minulla nyt vaan sattuu olemaan sellaisia tapauksia, joiden kanssa syy-seuraussuhteet on voitu puhua keskustelemalla, lisäksi lapseni ovat kai ns. kilttejä tyyppejä. Ei heillä ole tarvetta heittäytyä tielle makaamaan (lisäksi näkisin sen keittiöstä), kuten ei kyllä ollut minullakaan koskaan lapsena.
Lisäksi en jaksa uskoa, että juuri meidän lapset olisivat ainoat lapset Suomessa, jotka voi päästää päinsä pihalle leikkimään. Ja mikähän logiikka tuossa vanhasa väittämässä on, että jos yksi lapsista kuolisi, ei se tuntuisi missään? Tällä väkimäärällä kotihommia riittää, nekin on vain tehtävä. Enkä missään kohtaa sanonut, ettäkö lapset AINA olisivat päinsä pihalla.
Alkaa olla jo selittelyn makua, mutta en ymmärrä, missä vaiheessa Suomessa on menty näin pitkälle holhouksen suhteen. Isommat sisarukset opettavat omalla esimerkillään, missä ja miten leikitään. Ainakin meillä.
41
[/quote]
No sinä teet kuten teet, omathan on lapsesi. Kotihommia on just niin paljon kun on ollut pakko niitä lapsia suoltaa, joten niitä kotitöitä on turha syyttää.
Mä en vaan ymmärrä tuota logiikkaa, että 5-vuotias hoitaa laumaa pienempiä, ja on tehnyt niin jo pitkään. Haluaako hän todella tehdä sitä, vai onko pakko, kun äiti ei osaa pitää housuja jaloissaan?
En sano, etteikö lasten välillä ja vähäisessä määrin pitäisi katsoa toinen toistensa perään, mutta ei noin kuin teillä. Tulee oikeasti paha mieli lastenne puolesta.
PS. ihan vastahan se yksi 3-v poika paloi sinne leikkimökkiin. Sekin oli varmaan ihan äidin silmän alla, niin kuin ne aina tuppaa olemaan. Paitsi just silloin kun ne kuolee.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 15:54"]
PS. ihan vastahan se yksi 3-v poika paloi sinne leikkimökkiin. Sekin oli varmaan ihan äidin silmän alla, niin kuin ne aina tuppaa olemaan. Paitsi just silloin kun ne kuolee.
[/quote]
Se oli. Oli nimenomaan sellainen lapsi, jonka äiti oli aina lapsen kanssa ulkona. Uskotko, että siitä tiedosta on äidille nykyään lohtua ... vai lisäahdistusta?
No tuolla lapsella on ilmeisesti kova tarve itsenäistyä, sehän on se av-mammam vakiselitys.
No olen sitä mieltä, että siinä on bloginpitäjä halunnut itselleen niin itsestäänselvästi medianäkyvyyttä provosoimalla, että en viitsi edes provosoitua. :)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 13:06"]
No olen sitä mieltä, että siinä on bloginpitäjä halunnut itselleen niin itsestäänselvästi medianäkyvyyttä provosoimalla, että en viitsi edes provosoitua. :)
[/quote]
Minä taas näen sen niin, että tekee avoimesti pilkkaa mahdollisista provosoitujista niiden 25 lapsen kasvattamisen antamalla kokemuksella ja selvästikin tavallista turvallisemmalla pihapiirillä.
Minäkin olen ollut tuon naisen luennoilla.
Ei kai se lapsi ulkona yksin ollut vaan isompien kanssa?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 17:41"]
Ei kai se lapsi ulkona yksin ollut vaan isompien kanssa?
[/quote]
Sama asia!
Jos mä näen että 5-vuotias on vahtimassa kahta pienempää sisarusta ja aikuista ei missään, niin varmasti teen lastensuojeluilmoituksen.
5-vuotiaalle ei vaan anneta tuollaista vastuuta, ei vaikka olisi kuinka kiltti ja tottelevainen sisaruskatras.
Miksi me seinien vieriä kuljettais näihin aikoihin kun lunta todellakin voi humahtaa milloin tahansa alas?
Ulkona ollessa joudun jopa 6-vuotiastakin välillä varottelemaan kun seisahtuu katon reunan alle. Ei ne pienet aina muista.
Ja muuten, aika monta lasta on lumikuorman alta pelastettu ripeällä toiminnalla. Mutta pitää olla joku joka tilanteen nopeasti huomaa ja tietää mistä kohdasta kaivaa. Tavallisen omakotitalon katolta harvoin tulee kerralla niin suurta määrää että olisi heti henki poissa. Montaa minuuttia siellä lumen alla ei silti pärjää.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:50"]
En ihan äkkiä keksi millainen pihapiiri on niin turvallinen että 3-vuotiaan voisi jättää yksin.
Katolla ei ainakaan saa olla lunta ja jäätä. Maassa ei saa kasvaa kasveja tai sieniä, tai ne kaikki on tarkistettu myrkyttömyyden varalta. Tarkistus pitää toki tehdä keväästä-syksyyn päivittäin.
Maahan pudonneet oksatkin ovat aiheuttaneet tapaturmia mm. silmävaurioita kun niiden kanssa on juostu ja huidottu.
Ja koko piha on toki aidattu niin ettei sieltä pääse pois.
[/quote]
Ootteko te ihan sekaisin? Mitä aikuisen läsnäolo auttaa, jos katolta tippuu lunta niskaan, vai meinaatteko että ette koskaan kulje taloa 5 metriä lähempänä? Keppi silmään? Ettekö te anna lastenne leikkiä pihalla kepeillä? Tuohon sieni ja kasviasiaan en edes jaksa vastata.
[/quote]
Hyvin huomaa ettet ole ollut äiti kovin pitkään vielä. Niin vähän tunnut tietävän lasten kehityksestä. 5-vuotiaskin on kovin arvaamaton vielä, saati 2-3-vuotias. Vaikka kuinka luulisi että tuntee oman lapsensa läpikotaisin, voi iän myötä tulla yllätyksiä.
Ymmärrän kyllä että noin monen noin pienen kanssa uupuu helposti eikä aina jaksa olla vahtimassa. Mutta se syyllisyyden tunne jos jotain sittenkin tapahtuu...
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 14:08"]
41
[/quote]
Lapset olivat keskenään, äiti ei ollut lähellä.
"Yksi perheen lapsista oli tullut ilmoittamaan äidilleen palosta. Äidin päästyä paikalle leikkimökki oli jo täydessä tulessa, eikä lasta saatu pelastettua."
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 16:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 15:54"]
[/quote]
Se oli. Oli nimenomaan sellainen lapsi, jonka äiti oli aina lapsen kanssa ulkona. Uskotko, että siitä tiedosta on äidille nykyään lohtua ... vai lisäahdistusta?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 12:51"]
ja lapsen isoäiti vielä ylpeilee asiallä! Mitä mieltä olette tuosta:http://www.viipaleita.net/blog/satu/2013/03/27/lainattu-lapsi-nukkuu-lainalahenissa-lainavaunuissa
[/quote]
8 lasta naisella on ja muut ns. lainalapsia.
700 metriä autotiehen. Ehkä naisen hoidettavat on niin huonokuntoisia ettei jaksa kävellä sinne saakka? :(
[/quote]
9 omaa sillä on (ja parisenkymmentä sijaislatsa on tainnut vuoisen varrelal olla).
Ja voisko olla niin, että sen lapset on ymmärtäneet rajat toisin kuin keskiverto av-mamman lapset ? On kyllä kieltämättä outoa, ettei ole koskaan tapahtunut mitään niiden kuluneiden 30 vuoden aikana kun tuollakin noita pikkulapsia on ollut.
Olisi ollut parempi panna lapset kunnalliseen tarhaan, että nekin olis saanut oman osansa onnettomuuksista!
[/quote]
Kannattaa käydä kertomassa Sadulle, että sillä onkin yhdeksän lasta. Hän kun itse mainitsee, että lapsia on kahdeksan. Johonkin on nyt hukannut yhden...
[quote author="Vierailija" time="29.03.2013 klo 19:33"]
Kannattaa käydä kertomassa Sadulle, että sillä onkin yhdeksän lasta. Hän kun itse mainitsee, että lapsia on kahdeksan. Johonkin on nyt hukannut yhden...
[/quote]
Kokeilepa laskea itse tuosta lapset: http://www.viipaleita.net/perhe/
"Olen myös kahdeksan elävän lapsen äiti, viiden elävän pikkupojan ja kahden pikkutytön isoäiti."
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 11:23"]
se taitaa luottaa että elämä kantaa...
olen oikeastaan vähän kateellinen, itse olen neuroottinen, vahdin ja vahdin ja kyttään lapsiani, ja silti voi sattua ja tapahtua... ja sen lisäksi olen burn out kahdesta muksusta, kun niin pelkään ja yritän varjella, ei hyvä tämäkään?
[/quote]
Se on menettänyt niin monta perheenjäsnetään kuolemalle, että tuskin luottaa elämän kantavan.
[/quote]
Minä taas uskon,että tuolla kokemuksella tietää sen elämän kantavan loppujen lopuksi,kaikesta huolimatta.