Kolmivuotias yksin ulkona
ja lapsen isoäiti vielä ylpeilee asiallä! Mitä mieltä olette tuosta:http://www.viipaleita.net/blog/satu/2013/03/27/lainattu-lapsi-nukkuu-lainalahenissa-lainavaunuissa
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:46"]
No jotenkin sieltä pihasta varmaan pääsee 700 metrin päähän autotielle, vai helikopterillako pitää lentää? Pihaankin voi joku tulla. Viimesimmät onnettomuudet joissa pieni taapero kuoli on muistaakseni ollut juurikin niin että pihassa joku peruuttaa päälle.
[/quote]
Miten joku pääsee peruuttamaan päälle pihalla, johon ei pääse autolla?
En ihan äkkiä keksi millainen pihapiiri on niin turvallinen että 3-vuotiaan voisi jättää yksin.
Katolla ei ainakaan saa olla lunta ja jäätä. Maassa ei saa kasvaa kasveja tai sieniä, tai ne kaikki on tarkistettu myrkyttömyyden varalta. Tarkistus pitää toki tehdä keväästä-syksyyn päivittäin.
Maahan pudonneet oksatkin ovat aiheuttaneet tapaturmia mm. silmävaurioita kun niiden kanssa on juostu ja huidottu.
Ja koko piha on toki aidattu niin ettei sieltä pääse pois.
Mun mielestä tuo 13-vuotiaan kuukauden kestävä ulkomaanmatka on pahempi juttu. Ei niillä kielikursseilla, mitään oikeaa valvontaa ole. Arkipäivisin on opettaja kanssaan klo 9-12. Muuten saavat elää kuin pellossa - ja elävätkin!
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:46"]
No jotenkin sieltä pihasta varmaan pääsee 700 metrin päähän autotielle, vai helikopterillako pitää lentää? Pihaankin voi joku tulla. Viimesimmät onnettomuudet joissa pieni taapero kuoli on muistaakseni ollut juurikin niin että pihassa joku peruuttaa päälle.
[/quote]
[/quote]
No sillä helikopterilla varmaan joutuu rysäyttämään päälle jos ei pihaan autolla pääse?
Mä en ole nähnyt koskaan pihaa jonne ei mene tietä. :D
Mutta mä olen nähnyt paljon lapsia jotka kulkee ties mistä porteista ja portit jää auki tai suljetaan huonosti. Joskus jopa jätetään auki tahallaan pieniä sisarruksia varten että tulee riitaa yms.
Osta järki. Ei pääse autolla pihaan.. :)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 09:07"]
[/quote]
No sillä helikopterilla varmaan joutuu rysäyttämään päälle jos ei pihaan autolla pääse?
Mä en ole nähnyt koskaan pihaa jonne ei mene tietä. :D
Mutta mä olen nähnyt paljon lapsia jotka kulkee ties mistä porteista ja portit jää auki tai suljetaan huonosti. Joskus jopa jätetään auki tahallaan pieniä sisarruksia varten että tulee riitaa yms.
Osta järki. Ei pääse autolla pihaan.. :)
[/quote]
Minä olen käynyt heillä ja sinne ei todellkaan pääse autolla pihaan. Näin on VAIKKA sinä et olekaan koskaan nähnyt pihaa, johon ei pääse autolla.
Veikkaan että maailmassa on muitakin asioita, jotka ovat olemassa, VAIKKA sinä et ole niitä koskaan nähnyt.
Miten helppoa on kaukaa huudella ja arvostella mielikuvien ja kauhukuvien perusteella! Kyllä, niin asiat voi saada näyttämään vaikka miltä...
Luulisi, että jos tuolla olisi lastenhoidossa jotain puutteita niin kunta ei sijaislapsiakaan heille tyrkyttäisi eikä toisaalta MML käyttäisi perheenäitiä luennoitsijana lastenkasvatuksesta.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:29"]
Mutta eihän sen ihmisen hoiteissa mitään tapahtu, lapsikuolemat ja vammautumiset ei oikeasti tapahdu. Karsea ihminen. Ehkä joku päivä sen hoidettavat lähtee joukolla jonnekin luontoretkelle ja kaikki kuolee auton alle. Painajaisia toivotan tuolle emännälle.
[/quote]
Oletko sinä ihan terve?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:29"]
Mutta eihän sen ihmisen hoiteissa mitään tapahtu, lapsikuolemat ja vammautumiset ei oikeasti tapahdu. Karsea ihminen. Ehkä joku päivä sen hoidettavat lähtee joukolla jonnekin luontoretkelle ja kaikki kuolee auton alle. Painajaisia toivotan tuolle emännälle.
[/quote]
Blogissa on aika usein kuvia luontoretkistä eli retkeilevät paljon koko perheen voimin. Eivät kuitenkaan tee sitä autoteillä vaan metsissä.
Hukkua voi turvallisella pihalla vaikka ämpäriin tai ojaan jossa on 10cm vettä. Saahan sitä toki riskeerata mutta itse jättäisin riskeeraamatta. Minusta lapsista pitää pitää huolta eikä luottaa siihen ettei ennenkään ole sattunut mitään. Ja silti olen aika rento äidiksi :)
Se päästää 7-vuotiaan yksin uimaankin!
http://www.viipaleita.net/blog/satu/2013/03/07/missa-iassa-yksi-uimaan
se taitaa luottaa että elämä kantaa...
olen oikeastaan vähän kateellinen, itse olen neuroottinen, vahdin ja vahdin ja kyttään lapsiani, ja silti voi sattua ja tapahtua... ja sen lisäksi olen burn out kahdesta muksusta, kun niin pelkään ja yritän varjella, ei hyvä tämäkään?
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 11:23"]
se taitaa luottaa että elämä kantaa...
olen oikeastaan vähän kateellinen, itse olen neuroottinen, vahdin ja vahdin ja kyttään lapsiani, ja silti voi sattua ja tapahtua... ja sen lisäksi olen burn out kahdesta muksusta, kun niin pelkään ja yritän varjella, ei hyvä tämäkään?
[/quote]
Se on menettänyt niin monta perheenjäsnetään kuolemalle, että tuskin luottaa elämän kantavan.
Sen 15-vuotias lähtee ensi kesänä puoleksitoista kuukaudeksi Amerikkaan ja vaihtaa lentokonetta ihan yksin monta kertaa! Ei lähtisi minun lapseni - enkä todellakaan antaisi seikkailla yksin Munchenissa, New Yorkissa ja Seattlessa!
Mitä täällä vaahdotaan? Kyllä minä ainakin annan neljä- ja kolmevuotiaiden lasteni leikkiä keskenään pihallamme, jonka tunnen. Tunnen myös omat lapseni sen verran hyvin, että voin luottaa heidän olevan tekemättä mitään typerää. Tietysti käyn aika-ajoin tarkistamassa, ettei mitään hätää ole.
Olen vastaaja nro 40 kanssa samoilla ihmetyksen linjoilla. En lukenut ap:n linkkiä, mutta MITEN te ihmiset olette ylipäätään uskaltaneet tehdä lapsia, jos maailma on noin paha paikka teidän mielestänne? Ettekö te opeta lapsille mitään? Ettekö YHTÄÄN anna liekaa?
Minulla on 4 lasta, vanhin vasta 5v ja nuorin syntyi juuri. Muut, paitsi vauva, ovat leikkineet pihalla yhdessä ilman minua jo pitkän, pitkän aikaa. Ensin on leikitty yhdessä, sitten opeteltu pihapiirin rajoja (meillä on kyllä turvallinen pihapiiri), sitten harjoiteltu sitä päinsäoloa ensin lyhyestä hetkestä jne.
Meidän lapset jotenkin ihmeellisesti myös pitävät kiinni sovitusta, eikä yksikään ole koskaan mennyt tielle, koska se on ainut ehdoton EI-paikka. He myös huolehtivat toisistaan ja esikoinen pitää silmällä 2-vuotiasta, joka myös AV-palstan vastaisesti pysyy siellä, missä pitääkin.
Totta kai käyn katsomassa välillä touhujaan ikkunasta tai ovesta huikin. Asioista voi puhua, keskustella, perustella. Kaikkiin lapsiin ei voi luottaa, meidän lapsiin voi. Ja kun antaa luottoa, löytyy myös vastuuntuntoa. Se ei ole ollenkaan huono asia pienelläkään lapsella.
Tai sitten meidän lapset ovat vaan niin mielikuvituksettomia, etteivät edes porukalla keksi mitään typerää. Seki voi tietysti olla mahdollista. ;)
Maalaisjärki ohoi. Eiköhän ole niin, että on erilaisia lapsia ja erilaisia pihoja. Minun 1,5v oli viime kesänä "yksin" rivarimme aidatulla pihalla, kun tein ruokaa. Piha on jatkeena olohuoneelle ja keittiölle joten näkö/kuuloyhteys koko ajan. Lapseni ei ole vilkkaimmasta päästä, vaan tykkää köpsötellä pikkujuttuja, jos lapsi olisi vaikka ensimmäisenä kiipeämässä aidalle, niin silloin olisi taas eri tilanne. Ruohoa saattoi lapsi maistella, myrkkykasveja ei pihalla ole.
Sama juttu oli lapsi sitten nuorempi tai vanhempi, toinen 14-v on valmis kielimatkalle, toinen ei. (itse olin 15.v kielimatkalla ja ala-asteella sain matkustaa bussilla kavereiden kanssa naapurikaupunkiin "shoppailemaan") Paljon on lapsen persoonasta kiinni ja eiköhän lapsensa pihalle päästävä tiedä, mitä pihalla on. Sitä paitsi, voi sinne lautakasan alle jäädä 12-vuotiaskin ja keppiin voi juosta vaikka seisoisikin vieressä. Turhaa hysteriaa, jos toisessa perheessä tehdään vähän eri tavalla kuin toisessa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2013 klo 21:11"]
Ehkä noin monen äiti joa tietää ja tajuaa millainen oma pihansa on ja osaa myös huomioida kunkin lapsen yksilöllisen kehitystason?
[/quote]
Käsittääkseni hän ei kertonut, että olisi niiden 25:n lapsen kohdalla miettinyt kuka kulloinkin on kypsä ulkoilemaan, vaan jokainen on hänen mielestään ollut siihen kypsä 3-vuotiaana.
Mä en oikein pysty käsittämään MIKSI tuon ikäisen pitäisi ulkoilla yksin? Kun on ihan selvää, että sen ikäinen ei yksinkertaisesti osaa vielä ajatella kovin pitkälle, vaan toimii impulssien varassa.
Ei ne suotta ole noita 3-5 vuotiaita, jotka vähän väliä on kadoksissa siellä ja täällä ja osa tietysti sitten hukkuu kuka minnekin. Ne on tuon ikäisiä siksi, että tuon ikäiset ei ole vielä kypsiä pitämään itsestään huolta. Eikä siihen tarvita kuin se yksi kerta, kun saavat päähänsä lähteä seikkailemaan kauemmas.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 13:21"]
Olen vastaaja nro 40 kanssa samoilla ihmetyksen linjoilla. En lukenut ap:n linkkiä, mutta MITEN te ihmiset olette ylipäätään uskaltaneet tehdä lapsia, jos maailma on noin paha paikka teidän mielestänne? Ettekö te opeta lapsille mitään? Ettekö YHTÄÄN anna liekaa?
Minulla on 4 lasta, vanhin vasta 5v ja nuorin syntyi juuri. Muut, paitsi vauva, ovat leikkineet pihalla yhdessä ilman minua jo pitkän, pitkän aikaa. Ensin on leikitty yhdessä, sitten opeteltu pihapiirin rajoja (meillä on kyllä turvallinen pihapiiri), sitten harjoiteltu sitä päinsäoloa ensin lyhyestä hetkestä jne.
Meidän lapset jotenkin ihmeellisesti myös pitävät kiinni sovitusta, eikä yksikään ole koskaan mennyt tielle, koska se on ainut ehdoton EI-paikka. He myös huolehtivat toisistaan ja esikoinen pitää silmällä 2-vuotiasta, joka myös AV-palstan vastaisesti pysyy siellä, missä pitääkin.
Totta kai käyn katsomassa välillä touhujaan ikkunasta tai ovesta huikin. Asioista voi puhua, keskustella, perustella. Kaikkiin lapsiin ei voi luottaa, meidän lapsiin voi. Ja kun antaa luottoa, löytyy myös vastuuntuntoa. Se ei ole ollenkaan huono asia pienelläkään lapsella.
Tai sitten meidän lapset ovat vaan niin mielikuvituksettomia, etteivät edes porukalla keksi mitään typerää. Seki voi tietysti olla mahdollista. ;)
[/quote]
Tai sitten sinä et vain oikeasti tiedä mitä kaikkea lapsesi touhuavat kun silmä välttää. Se pahanteko kun on helppo ajoittaa just siihen, kun äiti on käynyt kytiksellä, ja tietää, että nyt se on pidempään poissa.
Ja mun mielestäni kysymys nyt ei ole siitä, voiko lapseen LUOTTAA vai ei, kysymys on siitä, että ymmärtääkö lapsen kehitystason vai ei. 2-vuotias on aivan pieni vauveli vielä monelta osin, ja 5-vuotiaskin hyvin pieni. Ei heiltä voi edellyttää sellaista syy-seuraus-suhteiden ymmärtämistä kuin isommilta lapsilta.
Kyllä minuunkin luotettiin, ja "olin luottamuksen arvoinen", mutta kas kumaa, silti tuli joskus leikittyä leikkiä, jossa mentiin autotielle makaamaan, ja hypättiin ylös kun auto tuli. Tietty mitä myöhemmin, sen parempi. Se kun oli osa sitä itsenäistymistä, kun aina oli tullut toteltua äitiä, ja sitten piti tehdä jo vähän sitä pesäeroa. Alle kouluikäisenä siis.
Mun mielestäni on naurettavaa lässyttää että " kyllä minä lapseni tunnen"- et muuten tunne. Yhtään sen täydellisemmin kuin oma äitisi tunsi sinut lapsena. Vai väitätkö, että et ikinä lapsena tehnyt mitään, minkä äiti oli kieltänyt? Miksi omat lapsesi, erityisesti jokainen heistä olisi täysin erilaisia?
Sitäkin on vaikea ymmärtää, miksi lapsia pitää suoltaa tuollaista tahtia, että niistä ei ehdi tai viitsi pitää kunnolla huolta? Ihan oikeasti? Siksikö, että jos yhden kuolo korjaa, niin ei sitä siinä laumassa edes kunnolla huomaa.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2013 klo 08:40"]
Minulla on 5 lasta joita vahdin. Ehkä se on vaan taito jonka jokkut osaa ja toiset ei? Tuo nainen jättää heitteelle. Ei vaan katsokaas kiinnosta lapsen terveys. Ottaa "hoidettavakseen" ja riskeeraa näiden terveyden toiminnallaan.
Meillä kunnallisessa on jokaisella x määrä hoidettavia lapsia, ihan sama on yksityiselläkin. Miksi kunnallisella olisi vaarallisempaa? Tein asiattoman viestin tuosta. Menkää nyt vähän itseenne. Vai onko täällä joku yksityinen hoitaja raakkumassa? :D
Lapsia kuolee kotihoidossa useammin kuin hoidossa, mutta tuollaisessa hoidossa jossa kukaan ei vahdi niin tapahtuu helpommin jotain peruuttamatonta. Mutta johan tuo ihminen on vuosikymmeniä noin toiminut, ehkä jo esikoisestaan saakka. Mitä sitten jos siellä on 8 lasta? Ne vanhimmat on koululaisia ja sama meno siellä on ihmisellä ollut aina. Sehän nyt on sitten vallan outoa jos sen hoidettava lapsi joku nätti päivä koristaakin auton konepeltiä. Hyi hemmetti millanen äiti!
[/quote]
Minkä auton? Ei tuonne pihaan pääse autolla.
[/quote]