Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?
Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?
Kommentit (692)
Minua ei haittaa ilmastonmuutos. Luontohan kulkee omia syklejään ja ilman ilmastonmuutosta seuraava jääkausi hautaisi Euroopan.
Merenpinnan nousu ei olisi ongelma jos kehittyvissä maissa olisi älytty rakentaa asumukset kauemmaksi vesirajasta ja jätetty lisääntymättä kantokyvyn ylittäviin miljooniin.
Se mikä haittaa, on ettei ketään kiinnosta jätevuoret ja meriin kulkeutuvat roskapussit. Olen nähnyt videoita, luultavasti Intiasta, missä joki kuljettaa sekajätepusseja niin ettei vedenpintaa näy. Eräällä toisella videolla pussit olivat tukkineet siltarummun ja kaivinkone oli purkamassa sumaa, mutta loppua ei tälle luonnon omalle jätekuljettimelle näy. Kiinnostaako tämä edes ketään hiilijalanjäljen ja lentämisten vahtaamiselta?
Mutta joo, lajitellaan me Suomessa vaan jätteemme. Nytkin presidenttimme olisi voinut pitää Intialle saarnan oikeaoppisesta jätteiden käsittelystä. Taitaa jäädä pitämättä kun arvopohjainen hyveposetus on tärkeintä.
Matkustelua on niin paljon erityylistä, ja osa matkoista ei kyllä avarra maailmankuvaa rantakatua ja hotellin allasaluetta pidemmälle. En ymmärrä matkailua vaan sen vuoksi, että mennään jonnekin mahdollisimman usein. Omat matkat on tehty aina kohde edellä ja olenkin nähnyt jo suurilta osin ne paikat, jotka olen halunnutkin nähdä, joten mitään suurta hinkua ulkomaille ei enää ole.
Keskustelu on vanha, mutta minusta tällainen "buumi" oli lähinnä 1990-luvulla. Ehkä vielä nollarillakin, mutta sen jälkeen on tullut kyllä ilmastonmuutoksen vuoksi ihan muunlaiset buumit.
Mitkään turistimatkat eivät myöskään avarra ketään. Maailmankuva voi avartua vaikka kotona nojatuolissa lukemalla tai hyvälaatuisia dokkareita katsomalla, jos ylipäätään on sen tyyppinen ihminen, että kykenee ajattelemaan asioita muustakin kuin omasta näkökulmastaan.
Matkustaminen voi avartaa lähinnä pidempi aikaisena omatoimimatkustamisena, paikallisten parissa elämisenä jne.
En tiä.kohta vois ruveta matkaileen ihan aikansa kuluksi .pari vuotta eläkkeeseen sillon 55v.nyt on sen verran kertynyt tota rahanpaskaa että kehtaa löhtee eikä tartte miettiä piisaako nappula
Nuorempana kävin muutaman kerran ulkomailla lomailemassa. En kokenut muuttuneeni niillä reissuilla sen avarakatseisemmaksi kuin ennenkään, vaikka sainkin nähdä hienoja paikkoja. Oikeastaan jälkikäteen hieman harmitti reissuun kulunut raha, kun vastineeksi tuli kuitenkin vain hajanaisia, haalistuvia muistoja.
Nykyään, kun ikää tullut, pelkkä ajatuskin matkailusta uuvuttaa. Onneksi ei tarvitse lähteä.
Miksi se ärsyttäisi, miten muut elävät omaa elämää? Ei minun ole pakko olla sopuli ja etsiä laumalta hyväksyntää. En tosin ole kyllä mistään kuullut, että niitä jotka eivät matkusta, kritisoitaisiin jotenkin. Omassa työporukassa osa matkustaa ja osa ei, mutta ihan samalla tavalla voidaan kesälomakauden jälkeen puhua kuka on käynyt sukuloimassa Etelä-Suomessa, kuka on viettänyt aikaa lasten kanssa kodin läheisellä uimarannalla ja kuka on käynyt patikoimassa Alpeilla tai kierrellyt Japania.
Enpä usko, että kukaan muodostaa käsitystä toisesta matkustelun perusteella tai pitää ketään surkimuksena, jos ei tykkää matkustaa. Enemmän kyse taitaa olla oman pään sisäisestä ajattelumallista, jossa toisten jutut heidän omista matkoistaan aiheuttavat tuollaisen omaa itseään vähättelevän reaktion.
Kävin kerran eräässä ählämistanissa toteamassa että tätä he pakenevat.
Aria kirjoitti:
Ärsyttää. Työpaikalla on kisa siitä kuka matkustaa eniten ja kauimmas. Olen ihan riittävästi aikanani matkustellut ja minua ei oikeasti enää kiinnosta. Olen myös vanhemmiten alkanut pelkäämään lentämistä. Rakastan kotiani ja omaa sohvaa, makaan mielummin sillä kuin matkustan kokemaan vieraita kulttuureja ja näkemään uusia paikkoja.
Taitaa tuo kilpailu olla sun omien korvien välissä. Senkun makaat sohvalla, ei ketään kiinnosta. Miksi se hävettää sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta keksii jatkuvasti tapoja voida tuntea itsensä paremmaksi kuin muut. Nyt on vallalla tämä matkustelukulttuuri. Veikkaisin kuitenkin, että hyvin harva näistä mielensä avartajista lähtisi yhtään minnekään, ellei somea olisi.
Olen lähtenyt jo kauan ennen somea ja koko internetiä, ja tulen lähtemään niin kauan kuin vain pystyn. Somesta en pittaa pätkän vertaa.
Samoin. En edes käytä somea (jos jotain keskustelupalstoja ei oteta huomioon).
Vain hesalaiset on tuollaisia. Se nyt muutenkin on ulkomaille suuntautunut. Slangissa paljon yhdysvaltojen englannista suomeksi väännettyjä sanoja.
Itse olen ihmetellyt sitä että ihmiset valittaa 11 kk vuodessa että ei rahat riitä mihinkään ja velkaakin on ja sitten mennään yhden kuukauden aikana ties minne ja tuhlataan jopa tuhansia euroja ei mihinkään. jokainen 1000€ jonka tuhlaat matkalla olisi noin 100€ enemmän käyttövaraa jokaisene kuukauteen.... itse valitsen mielummin huolettoman vuoden kuin sen että pääsee viikoksi tai kahdeksi "rentoutumaan" jonnekkin ja sitten stressata 11 kk vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Varsinkin kun en ole huomannut että maanisten matkustelijoiden ajatusmaailma olisi mitenkään huomattavasti parantunut, saati että vaikuttaisivat yhtään viisaammilta. Päinvastoin, lennellään jonnekin ottamaan selfieitä ja keikaroimaan kameran edessä, loppuaika ostellaan krääsää (jota saa Suomestakin).Itse en ole lentänyt koskaan, enkä usko että tulee koskaan lennettyäkään. En välitä ihmismassoista, mitä muuta matskoilla näkisi. Kun katselee töllöstä lentokenttien ihmismassojakin, alkaa jo sekin yököttää.. siellä ne "normaalit ihmiset" toteuttaa sitä "normaalin ihmisen" elämää. Hohhoijaa.
Itselläni on televisio ja osaan lukea, tiedän oikein hyvin miltä eri puolella maailmaa näyttää. Jne.
n47
Käytännössä on vain erilaisia ilmastovyöhykkeitä ja erilaista kasvillisuutta.
Sitten on se kultuuri ja vanhat rakennukset siinäpä se olikin. Kaiken saman voi kokea ekologisemmin kirjojen sivuilta ja mielikuvitusta käyttäen.
”Vain” erilaisia ilmastovyöhykkeitä. Voin kertoa, että kirjojen sivuilta en todellakaan pystynyt ennakkoon kokemaan, miltä tuntui oikeasti nousta tulivuoren huipulle ja haistaa sen käryt, miltä tuntui peilityyni Intian valtameri aution saaren ympärillä, millaista olisi katsella auringonlaskua vuoristoisella erämaassa, millaista olisi nauttia drinkki pilvenpiirtäjän katolla 30 asteessa myöhäisillassa, miltä tuntuisi istua paikallisjunassa ja katsoa ohi kulkevia villejä norsuja, miltä tuntuisi poimia teelehtiä plantaasilta tai miltä maistuisi paikallinen rommidrinkki pienessä karibialaisessa kyläpahasessa. Ihan höpöhöpöä kuvitella voivansa kokea samat asiat mielikuvituksen tai kirjojen (heh, eiväthän suomalaiset juuri enää edes lue) kautta.
Tyypillistä minä-minä-ajattelua. Se sinun käryjen haistelusi ja drinkkien kiskomisesi on vain niin arvokas asia tässä maailmassa, että sen eteen voi turistaa tonneittan hiilidioksidia ilmakehään?
Yhtä lailla on kokemus vaikka soudella Turun saaristossa, juoda kotimaista pienpanimo-olutta rantasaunan edessä, kiivetä Kolille ja vierailla Olavinlinnassa. Monille suomalaisille joku Phuket on tutumpi kuin oman maan kohteet Kevon kanjonista Ahvenanmaahan. Se ei vaan ole yhtä "siistiä" katsella korppeja suon laidalla kuin apinoita jossain tropiikin torilla? Jokapäiväisestä elämästä voi tehdä kokemuksen niin halutessaan.
En tarkoita tätä sillä, että kaikki matkustus olisi aina ja ikuisesti väärin. On vain alkanut jurppia ihmisten tekopyhyys, kun jonkun maajussin autolla ajamista moralisoidaan, mutta itse lennetään parin kuukauden välein milloin mihinkin, kun "on niin upeaa katsella sitä auringonlaskua Intian valtamerellä" ja sitten se sama auringonlasku onkin ihan paska Itämerellä. On muka vaan "pakko" päästä omien hedonististen halujen mukaan milloin mihinkin kun halvalla pääsee. Niin kuin siellä pilvenpiirtäjän katolla voisi tuntea itsensä spesiaalimmaksi kuin omalla parvekkeella.
Ja sitten pahimmillaan vielä asetellaan jotain sädekehää pään päälle, kun on käyty ihmettelemässä Nepalin köyhiä ja kodittomia. Niissä teidän unelmakohteissa joku elää jokapäiväistä tylsää elämäänsä ja kamppailee asioiden kanssa, jotka teille on vain hassuja kuriositeetteja.
Musta on taas tosi mustavalkoista nähdä kehitysmaiden ihmiset automaattisesti onnettomina ressukoina. Joo, ei ole välttämättä varaa kännykkään ja juoksevaan veteen, asutaan savimajassa, mutta samanaikaisesti ihmiset saattavat olla todella onnellisia, koska perhesuhteet ovat todella lämpimät ja hyvät, ihmiset kokevat olevansa rakastettuja ja arvokas osa yhteisöä. Suomessa perheet ja yhteisöt ovat hajallaan, jokainen pitää huolen itse itsestään, toisia ei auteta eikä tunneta empatiaa. Perheenjäsenet vihaavat toisiaan ja naapureita vihataan. Suomessa ihmiset ovat todella yksinäisiä ja onnettomia yksinäisyyden takia. Kun ei ole yhteisöä, ei ole paikkaa missä tuntisi itsensä osaksi jotain.
Kuka on nähnyt ketään mustavalkoisesti?
Olet mielestäni osittain oikeassa, mutta pointti oli, että missä hyvänsä paikassa on vakituisia asukkaita joille se elämä siellä on ihan tasaista arkista taaperrusta ja usein paikalle saapuvat turistit ovat massiivisen etuoikeutettuja paikallisiin nähden. Infra ja palvelut on tehty turistien ehdoilla ja paikalliset saavat katsoa vierestä. Jollain viikon vierailulla ei saa sitä kokemusta mitä se elämä siellä paikan päällä oikeasti on ja paikallisia katsotaan kuin jotain turistien eksoottisia viihdykkeitä, että oi ihanaa, täällä nää kahlaa riisipellossa tai myy käsitöitä, hih hih, räps räps.
Toisaalta turismi tuo paikallisille tuloja, mutta kuinka usein joku kansainvälinen ketju vetää suurimman osan välistä?
En myöskään ymmärrä tarvetta romantisoida toisia, että "oi ihanaa kun ne täällä savimajassa on niin onnellisen yhteisöllisiä ja ei ne varmaan edes halua näitä meidän länsimaisia etuoikeutettuja humputuksia". No kyllä varmasti haluaa. Ei elämä välttämättä ole syvimmiltään juuri missään sen kummempia kuin muuallakaan, mutta älkää leikkikö että maailman köyhät olisi jotain vapaaehtoisesti köyhiä pyhimyksiä. He ovat köyhiä, koska se on heille ainoa vaihtoehto ja moni varmaan vaihtaisi ilosta kirkuen siistiin kotiin, toimivaan terveydenhuoltoon, monipuoliseen ruokaan ja puhtaaseen veteen.
Ja ei se yhteisöllisyys aina herkkua ole. Suomessa on yksinäisyyttä, mutta yhteisöllinen vaihtoehto saattaa olla kyttäyskulttuuri, jossa et saa päättää omista asioistasi.
Ei juuri kukaan ole vapaaehtoisesti köyhä ja varmasti kehitysmaiden asukkaat tahtoo parempaa elintasoa. Mutta pointti taisi olla että ihminen voi olla köyhä ja onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Turistirysät kehitysmaat jonne se työpaikan Pirkko-Matti mainostaa lentävänsä ovat jotenkin ahdistavia. Kannatan ekologista matkailua junalla ja polkupyörällä. Lähialueiltakin löytyy upeita kohteita.
Mä asun Suomessa. En täältä ole koskaan löytänyt mitään mielenkiintoista matkakohdetta, ja ihan turha ehdottaa. Ensinnäkin Suomessa on kiva liikkua ulkosalla vain noin 50 päivänä vuodessa ja kohteiden hinta/laatu ei natsaa. Älä edes yritä mitään suomalaista luontokohdetta, ne on jo nähty.
N 22 kirjoitti:
Välillä ottaa hattuun kun pidetään täytenä junttina kun en ole muualla käynyt kun Virossa ja Ruotsissa. Ei mua vaan huvita. Kaikki tuntuu kisailevan aurinkolomista ja itse inhoan kuumuutta ja paahdetta. Minulla on siis paljon nettiystäviä pelien kautta, joita olen tuntenut jo vuosia ja heidän kautta olen kuullut ja oppinut erilaisuutta muista maista.
Islanti vois olla sun kohde.
Mikä ihmeen matkustelubuumi, koronaan verrattuna vai mitä tarkoitat? Matkustan tottakai, mutta ihan itseni vuoksi. Et pääse edes matkustelustani mitenkään ärsyyntymään, kun en ole somessa. Mikä tässä on siis ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
99% matkustelusta ei avarra maailmankuvaa tippaakaan.
Tuo 99% on mukavuusmatkustelua jossa asutaan hotellissa, makoillaan uima-altaalla, shoppaillaan ja räpsitään kuvia turistinähtävyyksistä. Jossain vaiheessa kenties tepastellaan vanhan kaupugin puolelle kuuntelemaan turisteille esiintyviä katusoittajia.
Tuon takia sitten pölläytetään ilmaan vuoden hiilijalanjäljen verran hiilidioksidipäästöjä.Oon kans miettinyt, että mitenkä se mieli avartuu, jos halutaan matkalla olevan ihan samanlaista kuin kotona. Tiedättehän ne eläkeläiset, jotka vuosi toisensa jälkeen matkustavat täsmälleen samaan kohteeseen, ottavat mukaan omat hapankorput ja seurustelevat vain muiden suomalaismatkailijoiden kanssa koko loman?
Älä perusta maailmankuvaasi komediaelokuvien varaan.
Kuinka suuri osa matkoista on sellaisia, että mieli oikeasti avartuu? Suurin osa matkoista on lopulta mukavuusmatkustelua. Syömistä, juomista, aurinkoa, turistinähtävyyksiä, kokemuksia ja elämyksiä. Ei siellä oikeasti tutustuta paikallisiin oloihin paimentamalla vuohia köyhässä kylässä tai elämälä narkkarien kanssa slummissa.
Vierailija kirjoitti:
Yhtä lailla voi "matkustella" vaikka kirjallisuuden tai elokuvien avulla. Ei tarvitse lähteä lentokoneella käryttämään minnekään :)
Yhtä lailla voi rakastella kirjallisuuden ja elokuvien avulla. Ja hankkia lapsia. Löytyy myös kivoja takkatulivideoita, joiden lämmössä on mukava istuskella.
Hyvin keskiluokkainen trendi eikä mikään uusi. Niin kauan kuin muistan on matkailu ollut statusta.
En tiedä, ehkä nuorena on hyvö nöhdä maailmaa mutta sivistyneistö ei lentele ylettömästi ilmastosyistäkään. Suomi, pohjoismaat, baltia...joskus Eurooppa....riittää mainiosti. Sen sijaan usein osataan kieliä ja tunnetaan kohteen historia ja tiedetään mitä halutaan siellä nähdö.