Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?
Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?
Kommentit (471)
Ei ärsytä, en oikeastaan tunne juuri ketään joka ajattelisi noin. Tai ainakaan eivät ole ääneen ajatelleet.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole hirveesti matkustellut. Sen sijaan olen kiinnostunut kulttuureista, luonnosta, historiasta.. paljosta, jota voisi matkustelulla rikastaa.
Kaverit sen sijaan reissaa paljonkin. Se toisinaan illanistujaisissa tms. häiritsee, että kuinka vähän tuntevat juuri käyneensä maan -yhtään mitään. Monesti ihmettelevät, että mistä mä voin tietää niin paljon kaikesta, kun "et koskaan missään käy".
Tehkööt lomallaan mitä lystää. Silti ei oma tuttavapiiri ole kovinkaan avartunut, niillä all-inclusive lomillaan uima-altaalla maaten, hampurilaisia ja ranskalaisia pupeltaen. Parhaat selitykset vielä ovat, että muisti pätkii suurimmalta osalta reissua, kun tuli dokattua niin paljon. Siinä sitä avarrusta kerrakseen. ;)
Jännåä että viihdyt noin eri tyyppisten ihmisten kanssa. Yleensä ystäväpiiri koostuu ihmisistä, joilla on saman tyyppiset mielenkiinnon kohteet.
Vierailija kirjoitti:
Tänä kesänä en aio matkustaa minnekään. Lomani vietän kotona eli Helsingissä hengaillen. Jos sataa lähden Flamingoon uimaan. Aion nukkua pitkään ja käydä kirjastossa. Ajella kaupunkipyörällä kirppiksille ja torikahviloihin. Käyn Mummotunnelissa pyörähtämässä. Terassilla kaverin kanssa skumpalla. Uimassa jollakin saarista. Käyn metsäretkellä Sipoossa ja saunomassa Löylyssä. Korkeintaan käväisen Tallinnassa lounaalla, jos tekee mieli pois. Ah!
Tallinnassa käyminen laivalla tuottaa enemmän kasvihuonekaasuja kuin sinne lentäminen.
Olisihan se hienoa, jos maailmankuva avartuisi vain lukemalla kirjoja jne. Mutta emme ole vain aivot lasikulhossa. On ihan suotavaa edes joskus käydä kotimaan ulkopuolella. Itse ainakin luen kohteeseen liittyviä juttuja ja usein kirjojakin ennen ja jälkeen matkan. Matkasta saa enemmän irti lukemalla ja luetusta enemmän irti omien kokemuksien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna lensin 75 legia
Eli eri lentoa.En halua koneeseen.
Perjantaina taas 3lentoaMatkustan mieluiten autolla
Tunnetko syyllisyyttä kuinka paljon tuhosit ilmastoa sillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole hirveesti matkustellut. Sen sijaan olen kiinnostunut kulttuureista, luonnosta, historiasta.. paljosta, jota voisi matkustelulla rikastaa.
Kaverit sen sijaan reissaa paljonkin. Se toisinaan illanistujaisissa tms. häiritsee, että kuinka vähän tuntevat juuri käyneensä maan -yhtään mitään. Monesti ihmettelevät, että mistä mä voin tietää niin paljon kaikesta, kun "et koskaan missään käy".
Tehkööt lomallaan mitä lystää. Silti ei oma tuttavapiiri ole kovinkaan avartunut, niillä all-inclusive lomillaan uima-altaalla maaten, hampurilaisia ja ranskalaisia pupeltaen. Parhaat selitykset vielä ovat, että muisti pätkii suurimmalta osalta reissua, kun tuli dokattua niin paljon. Siinä sitä avarrusta kerrakseen. ;)
Jännåä että viihdyt noin eri tyyppisten ihmisten kanssa. Yleensä ystäväpiiri koostuu ihmisistä, joilla on saman tyyppiset mielenkiinnon kohteet.
Yleensä? En ole sama tyyppi, mutta mulla on kaverina Yk.n ylikersantti, sotahullu tyyppi joka käy kertaamassa vapaaehtoisesti 2 kertaa vuodessa, kuuluu johonkin maakuntajoukkoihin tms. ja nähnyt miten Afganistanissa tapetaan ihmisiä. Minä taas ole pasifisti sivari. Yhteistä on se, että opiskeltiin samaa alaa amkissa. Samaa kautta on tarttunut muitakin mukaan introvertteja ja exovertteja ja yhdistä muu kuin koulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelu on OUT eivätkä monet enää kehtaa kertoa menevänsä jonnekin varsinkaan kauas tai sitä pitää selitellä työllä tai tuttujen luona vierailemisella.
Minulle matkustelu on tapa elää!
Mitä kauemmas, sen parempi.
Ja yrittäkää nyt viherfasistit tajuta että matkustelu on OUT ainoastaan teidän piipertäjien keskuudessa. Menkää lentokentälle katsomaan mitä koko muu maailma tekee.
Ta käykää vaikkapa Dubaissa katsomassa paikallista lentokenttää ja siellä olevaa väkimäärää,
Mitä viherfasismia on siinä että yrittää ymmärtää miten maapallo pysyy elinkelpoisena ihmiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sitä vois luulla. Mulla ei ole kavereissa oikeastaan yhtään tapausta, joka jakaisi samoja ajatuksia kuin mä tai harrastaisi samoja juttuja. Lapsuudesta saakka ollaan tunnettu ja ehkä tässä tapaillaan, jo tavankin vuoksi, kun muitakaan ihmisiä ei ole. Harhailen hippinä tavisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä kesänä en aio matkustaa minnekään. Lomani vietän kotona eli Helsingissä hengaillen. Jos sataa lähden Flamingoon uimaan. Aion nukkua pitkään ja käydä kirjastossa. Ajella kaupunkipyörällä kirppiksille ja torikahviloihin. Käyn Mummotunnelissa pyörähtämässä. Terassilla kaverin kanssa skumpalla. Uimassa jollakin saarista. Käyn metsäretkellä Sipoossa ja saunomassa Löylyssä. Korkeintaan käväisen Tallinnassa lounaalla, jos tekee mieli pois. Ah!
Tallinnassa käyminen laivalla tuottaa enemmän kasvihuonekaasuja kuin sinne lentäminen.
Voi pientä. Kova on tarve olla tärkeä asialla, mistä ei mitään tiedä. Halaus sulle, olet suloinen.
Mielestäni ne matkustelevan yksilön aistikokemukset ja seikkailut ovat varsin yhdentekeviä ja turhanpäiväisiä ja tarpeettomia, etenkin verrattuna siihen kuinka paljon matkustelu saastuttaa.
Ja päihitän suunnilleen kaikki tällä, että en matkustele, mutta kas, enpäs myöskään syö lihaa, hanki lapsia tai "tilaile" mitään ulkomailta. Phah! 😇
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä. Kova on tarve olla tärkeä asialla, mistä ei mitään tiedä. Halaus sulle, olet suloinen. <3
Pystytkö kumoamaan väitteen? Tuon tyylinen vastaus kertoo, ettet osaa vastata mitään asiallista.
Ei sinänsä, mutta se, että muut syyllistävät ja vähättelevät, kun en matkustele. Ei ole aikaa eikä jaksa, varaa jonkinlaiseen reissuun varmaankin olisi. Seuraavalla talvilomalla pieni kotimaan reissu, muuten aion vain olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pientä. Kova on tarve olla tärkeä asialla, mistä ei mitään tiedä. Halaus sulle, olet suloinen. <3
Eiköhän sama koske Tallinnaa: https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/laivalla-vai-len…
Mulle on tullut tätä ketjua lukiessa täysin yllätyksenä ja järkytyksenä että matkustavasta ihmisestä on tehty ilmaston vihollinen ja siten halveksuttava otus :o
En ole huomannut tätä asennetta ihmisissä aiemmin.
Matkustavaa syyllistetään siitä että omat mielihalut ovat tärkeämpiä kuin maapallo. Entäs juurikin lastenhankinta, autoharrastus tai jokin muu ympäristön monimuotoisuutta uhkaava mielenkiinnon kohde? Haluun nekin perustuvat.
Itse kasvoin aikuiseksi aikana, jolloin Suomi oli avoinna, tulo- ja menosuuntaan. Tiesin aina että haluan nähdä niin paljon maailmaa kuin varallisuus antaa myöten. Nykyistä insta/somekulttuuria en ymmärrä vaikka sometilejä minulla onkin ja siinä mielessä kummaksun kyllä jos joku tosiaan reissaa vain päteäkseen.
Aion jatkaa kaikenlaista matkustamista, toki pyrin sekä kotimaassa että ulkomailla elämään ja toimimaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti.
Pahiksen leimaa en suostu otsaani ottamaan, mutta en tietenkään voi estää jos muut sen siihen haluamattani painavat.
Kyllähän se varmaan persaukisia ärsyttää. Kuten kaikki muukin mitä muut tekee.
Kotona oppii eniten. Mä istun päivät keittiön ruokakomerossa ja illat katson sarjaa jossa tuntemattomat ihmiset katsovat televisiota. Muuta en tarvitse.
Tekopyhintä on se, että kun itse on jo matkustettu kaikilla mantereilla, ollaankin valmiita lopettamaan ja samalla kieltämään matkustelu muiltakin. Itse haluaisin päästä näkemään vielä edes muutaman Euroopan maan, kun minulla pitkien pätkätöissä kituutettujen vuosien jälkeen olisi varaa. Jätän vapaaehtoisesti muut mantereet koluamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunta keksii jatkuvasti tapoja voida tuntea itsensä paremmaksi kuin muut. Nyt on vallalla tämä matkustelukulttuuri. Veikkaisin kuitenkin, että hyvin harva näistä mielensä avartajista lähtisi yhtään minnekään, ellei somea olisi.
Olen lähtenyt jo kauan ennen somea ja koko internetiä, ja tulen lähtemään niin kauan kuin vain pystyn. Somesta en pittaa pätkän vertaa.
Toki kaltaisiasi on, mutta on paljon niitä, jotka matkustelevat koska he saavat nautintoa voidessaan antaa itsestään tietynlaisen kuvan muille somessa.
Mitäs paheksuttavaa siinä on?
Jokanen repiköön kiksinsä mistä huvittaa.
(nojoojoo, ei nyt ihan mistä tahansa;))
En aio ikinä mennä kaukomaille. Vanhempani sekä sisarukseni ovat kaikki reissanneet pitkin maailmaa. Minä taas olen niin mukavuudenhaluinen ja koti-ikäväinen, ettei Euroopan ulkopuolelle meneminen tule kyseeseen. Tv:stä näkyy ihan tarpeeksi alkeellisia oloja, köyhyyttä, liiallista ihmispaljoutta, kuivuutta, meteliä, ruuhkia, saasteita, likaisuutta, ja sairauksia. En välitä mennä paikan päälle katsomaan.
Kävin kyllä vuosi sitten Hollannissa, ja menen varmaan syksyllä uudelleen. Tämä kuitenkin johtuu lähinnä siitä, että eräs läheiseni asuu siellä. Lisäksi käyn Virossa aina välillä.