Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?
Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?
Kommentit (471)
Anna1986 kirjoitti:
Ärsyttää lähinnä sen kun suomen köyhät valittaa joka asiasta. Täällä saa sentään ruoka-apua leipäjonosta, kirkko auttaa ja sosiaalitoimi. Nämä siis rahallisen avustuksen lisäksi. Ulkomailla ei ole mitään hyvinvointi valtion apuja. Tietysti köyhillä ei ole varaa matkustaa niihin maihin jos elää pelkästään tukien varassa.
Tajusin juuri äsken että ei työtätekevälläkään ole varaa edes vaatteisiin.
Saan töistä 8e tunti palkkaa ja uusia vaatteita en ole ostanut kuuteen vuoteen. Kaikki menee vuokraan. Onneksi rikkaat vanhempani ottavat mukaan matkoille ja kustantavat kaiken.
He kehottivat äänestämään seuraavissa vaaleissa SDP:tä kuten ovat koko elämänsä tehneet.
Minä en oikein usko että äänestäminen parantaa matalapalkka-alojen tilannetta.
En itse usko, että tähän vaikuttaa niinkään somessa mesottaminen kuin ihan äärimmäisen pienellä prosentilla. Yhteydet on parantuneet, matkustelu on helpompaa, ihmisillä on kielitaito (niin matkustajalla kuin kohdemaassa), joka paikasta pääsee nettiin ja saa apua.
On ihmisiä jotka on matkustelleet aina, esimerkiksi 85 vuotias mummoni joka ei ole ollut päivääkään somessa eikä puhu kuin välttävästi englantia, silti on käynyt Jerusalemissa, Kiinassa, Intiassa ja lähellä Italiassa useita kertoja jo yli 40-50 vuotta sitten. :) Ja on aivan tavan perustallaaja!
Ihmiset on erilaisia. En kuitenkaan usko, kuin ihan todella pieneen prosenttiin, joka lähtisi matkalle vain hyvien somekuvien takia. :)
Muakin ihmetyttää ja ärsyttää, kuinka toisaalta kohkataan siitä, ettei mihinkään saisi enää matkustaa lentokoneella (tätä mieltä olen kyllä osittain itsekin) eikä omistaa autoa, mutta sitten samalla hehkutetaan matkustamista kaukomaille. Tuntuu myös, että molemmat vouhotukset ovat yltyneet yhtä aikaa nyt vuoden sisään. Mitä enemmän tuomitaan lentämistä ja autoilua, sitä enemmän myös mainostetaan kaukokohteita ja sitä, kuinka matkailu avartaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja viherpiipertäjien ulinasta huolimatta Helsinki-Vantaalla poltetaan miljardi euroa pikku remonttiin.
Mutta korostakaa ihan rauhassa vastuullisuuttanne jne. Minä matkustelen. Ja perhe siinä samalla myös!Röökiä poltatte ja lihaa syötte myös.
Jos ette röökiä polta niin lihaa syötte ja ainakin myönsit tuon matkustelun.
Kalliita valintoja meidän muiden selkänahasta.
Kiittääkkö pitäisi yksilönvapauksien toteuttamisesta?
Tietty syön lihaa, kuten kaikki muutkin normaalit ihmiset. Tupakalla en pilaa terveyttäni, enhän nyt hullu ole.
Ja toki myönnän matkustelun, se on minulle tapa elää. Ollut jo kymmeniä vuosia.
Enenmän ärsyttää ihmiset, ketkä menevät lauman mukana. Matkustat tai et matkusta, mitä hemmettiä sä siitä välität mitä joku naapurin Reiska siitä on mieltä. Samaan kategoriaan menee ihmiset jotka ei katso jotain elokuvaa kun joku kriitikko on sanonut että se on huono??
En tiedä kiinnostaako tämä nyt sinällään ketään, mutta ajattelin antaa milleniaalimielipiteen :D 25 vuotiaana.
Äitini edustaa ihmistä joka mielellään lukee, katsoo dokumentin tai kuuntelee toisten tarinoita, mutta ei itse lähde kirveelläkään ulkomaille. Pidän häntä silti hyvin sivistyneenä/kulttuuritietoisena ihmisenä, koska hän on näitä keinoja pitkin kasvattanut vuosien saatossa vahvan yleissivistyksen.
Itsestäni taas tuntuu, ettei mikään riitä. Niin ainutlaatuinen hetki syntyä ja olla elossa. Kaikki mahdollisuudet on avoinna. Turun saaristo on kaunis. Lappi on kaunis. Niin on myös Rooma ja Sevilla. Minua kiinnostaa eurooppalaisuus ja sen juuret, olisin jatkuvasti esimerkiksi Kreikassa ja Italiassa jos voisin. Tuen myös suomalaista musiikkia ja elokuvaa paljon, koska myös musiikki ja liikkuva kuva liikuttaa niin paljon, tuntuu että ratkean, kun kaikkea kaunista koettavaa on niin paljon, eikä kukaan tiedä omien päiviensä määrää.
Itse viimeksi pillahdin itkuun Etna tulivuorella ihan vain siitä, miten kauan se on siinä seissyt, miten kaunis maisema oli. Ja sama saattaa tapahtua vaikka ihan suomalaisessa luonnonpuistossakin, joissa käyn joka kesä. Tai peilityyntä järveä katsellessa.
Tavallaan, tahdon olla kaikkialla, kun olen niin ainutlaatuisen elämän ja hetken saanut. Yhtään en vähättele sitä, etteikö kirjoista tai Suomesta saisi elämyksiä. Mutta tahdon niitä mahdollisimman monesta paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritän olla tuomitsematta lentomatkailijoita, kun syitäkin siihen lentomatkaan voi olla lukuisia. Mutta ihmettelen kyllä, miten jotkut jaksaa vuodesta toiseen tehdä niitä matkojaan. Jotkut jopa samoihin paikkoihin. No okei, jos on oikein ihastunut johonkin Kreikan saareen, niin ymmärrän, jos haluaa vaikka talvehtia siellä joka vuosi. Mutta nuo kaupunkikohteet. Onko oikeasti virkistävää ensin kytätä jotain tarjouslentoja homona netistä? Sitten kun onnistuu muka halvat lennot saamaan, alkaa hotellien kyttäys ja armoton hintavertailu, kun halvallahan pitää päästä.
No sitten otetaan vain käsimatkatavara, kun pihistellään siinäkin eikä lipun hintaan sisälly ruumatavaraa. Matkustetaan kuin sillipurkissa toisten samanmoisten budjettimatkailijoiden kanssa. Suomalaisilla on kiire jonoon lentokentällä. Etuilua ja hermoilua. Jos ei sinne koneeseen pääsekään, jos ei tässä hermostuneena jonota tiukasti puoli tuntia ennen porttien aukaisua.
Koneessa istutaan kuivin suin, kun eihän halpalennolla tarjoilla. Perillä sitten. Lentokenttä on jossain huitsin nevadassa, koska halpayhtiö lentää huitsin nevadaan. Sitten rehataan taas sitä saa tanan käsimatkatavaraa stressaantuneena hätäilevien ja hermoilevien suomalaisten kanssa seuraavaan etappiin: halpaan bussiin tai junaan, joka viimein vie ihanaan kaupunkikohteeseen.
Matkaan menee tunti, ja sitten ollaan perillä ihanassa kaupunkikohteessa. Hotelli onkin vähän kälyisempi miltä kuvassa näytti, mutta kerrankos sitä matkalla. Eiköhän tässä se neljä yötä kestetä. Ikkunaverhojen takana on kuolleita kärpäsiä. Huone on pieni, joten matkatoverin takamus on alituiseen tiellä. Mutta ah ihanaa, kohta lähdetään tutustumaan autenttiseen matkakohteeseemme!
Kaduilla vellaa eurooppalaisia, amerikkalaisia ja aasialaisia turisteja. Onpa rakennuksia. Kaupungissa on. Minne menisi syömään. No tuo on täynnä turisteja, ei mahdu. Toinen paikka on tyhjä, siinä täytyy olla jotain vikaa. Jospa mentäisiin tämän turistialueen ulkopuolelle johonkin ravintolaan, jota paikalliset suosivat? No sitten sitä lampsitaan väsyneinä mutta toiveikkaina pitkin kaupunkia, mutta se turistialue ei vain lakkaa, ja se paikallisten suosima ihana paikka ei vain tule vastaan. Lopulta seikkailijamatkailijamme päätyvät McDonaldsiin, kun se on ainakin varma ja halpa. Joku toinen päivä sitten se paikallisten suosima ihana autenttinen paikka.
Ja tämä sama toistetaan seuraavana päivänä, sitä seuraavana päivänä ja sitä seuraavana päivänä. Sitten onkin jo aika lähteä takaisin lentokentälle ja matkustaa kuin sillit suolassa muiden matkailuun ihastuneiden, hermostuneiden ja etuilevien suomalaisten kanssa.
Kyllä oli ihana matka ja ensi vuonna uudestaan.
Jos sinun matkasi ovat tuollaisia, se ei tarkoita, että kaikkien muidenkin olisi. :)
Voi miten nokkelasti lohkaistu!
Tietenkään kaikkien matkat eivät ole tuollaisia. Mutta erittäin suuren osan matkat ovat just tuota. Sen näkee jo matkustajaluvuista. Ryan Airilla ja muilla halpalentoyhtiöillä riittää kyllä asiakkaita, joita lennättää Euroopan bulkkikohteisiin "avartumaan".
Sinä se tässä luulet olevasi nokkela. En ole koskaan syönyt Mäkkärissä kaupunkilomilla. Enkä myöskään ole vielä törmännyt kaupunkiin, josta ei löytyisi muuta kuin turistialueita. Ja olen aika monessa Euroopan kaupungissa käynyt. Sanoisin, että oma vika, jos ei osaa lomalla muuta kuin kävellä ostoskatuja edestakaisin.
Mikä tuossa kuvauksessa sai sinut niin suivaantumaan, että haluat henkilökohtaiselle tasolle? Minä en puhunut omista matkoistani (joita en tee) enkä juuri sinusta. Varsin pätevä kuvaus useimpien kaupunkilomista tuo kuitenkin on.
Eikä se tee sinusta mitenkään erinomaista ihmistä, jos et McDonaldsissa syö.
Jos keksit, miksi tunnet itsesi niin uhatuksi, kun joku kuvaa sillipurkkimatkustamista bulkkikohteeseen, niin kerro minullekin. Kiinnostaa.
No hän tietysti matkustaa hlpalennoilla kaupunkilomalle halpaan hotelliin mutta osaa kuitenkin matkailla paremmin kun muut ja päästä sisään toiseen kulttuuriin sekä olla aito ja aitojen paikallisten kanssa.Voi tuntea itsensä sivistyneeksi ja kulttuureita ymmärtäväksi.
Mikä juttu tämä halvoista hotelleista nälviminen muuten on?
Suurin osa suurkaupunkien ja muidenkin kohteiden hotelleista on aivan tavallisia, keskihintaisia tai halvempia. Miksi maksaa luksuksesta, jos ei koe sitä tarvitsevansa? Suomi on pieni maa, ja täällä on pienet tuloerot ja pieni eliitti. Harvalla on varaa yöpyä neljä yötä viiden tähden hotellissa keskellä keskeisintä Lontoota (näin esimerkiksi). Pitäisikö olla? Silloinko matkustaminen onkin jotenkin jees, eikä siitä voi enää kettuilla?
Muutama ei myöskään täällä tunnu ymmärtävän, miksi katsella jotain rakennuksia tai museoita, kun ne näkee netistäkin. Tai että miksi mennä samaan kohteeseen aina uudestaan. Onko se todella niin vaikea ymmärtää, että Suomesta puuttuu paljon asioita, joita moni haluaa kuitenkin kokea?
Sitäkin naureskellaan, kun toiset haluaa lämpöön. Ihminen on alkujaan Afrikasta, eikä siitä nyt evoluution mittakaavassa niin pitkä aika ole, kun sieltä lähdettiin. Lämpö tekee hyvää, ja onko sillä joku isokin ero, makaako rannalla tekemättä mitään, vai omassa kotona sohvalla tekemättä mitään?
Ite ainakin haluan saada sen asuntolainan ensin ennen kun lähde minnekkään matkalle ja sen 20.000€ kasaan saaminen 2000€ nettotuloilla Espoossa ottaa aikansa. Sen jälkeen kun on kämppä alla voikin säästellä kaikessa rauhassa ulkomaan matkaan.
Uteliaisuus, maailmankuvan avartaminen ja matkailu eivät ole sama asia. Tiedän ihmisiä, jotka matkustavat usein, mutteivät ole kovin avaramielisiä saati uteliaita. Matkailu on minusta ihanaa, mutta sitäkin voi harrastaa niin monella tavalla. Toisaalta oman maailmankuvan haastaminen ja avartaminen onnistuu ihan kivasti myös kirjojen, leffojen ja tv-ohjelmien avulla sekä ihmisten kanssa juttelemalla. Kaikki riippuu siitä, haluaako pysyä omassa kuplassaan vai rikkoa rajojaan.
T. utelias
Viime vuonna lensin 75 legia
Eli eri lentoa.
En halua koneeseen.
Perjantaina taas 3lentoa
Matkustan mieluiten autolla
Tue suomalaista ja matkusta vain kotimaassa. Lentokone saastuttaa. Ulkomaat näät myös tvstä ja netistä. Miksi mennä kotia edemmäs lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna lensin 75 legia
Eli eri lentoa.En halua koneeseen.
Perjantaina taas 3lentoaMatkustan mieluiten autolla
Minulla on tämän vuoden puolella kahdeksan lentoa. Kuusi töiden puolesta, kaksi vapaa-ajan. En todellakaan nauti lentämisestä, mutta kun työhön kuuluu matkustamista niin se on pakko, ja lyhyillä lomilla ei kovin pitkälle muilla välineillä ehdi.
Ei todellakaan häiritse. Matkustan lentäen paljon. Kertaakaan en ole ollut täydessä koneessa eli omalta osaltani olen keventämässä muiden matkustajien hiilijalanjälkeä. Tällä logiikalla mennään ja maailma pelastuu. Nimim.Nurkkapatriootti
Eikö tämän matkailun suhteen ole juna jo vähän kääntynyt? Nythän se on alkanut olla taas epämuodikasta, hiilijalanjälki jne.
Muistan 2000-luvun alun, jolloin itse olin parikymppinen. Silloin matkailu oli tosi in - Madventures, reppureissaaminen, Ryan Air, tollainen. Silloin moni matkaillut vasta katsoikin nenänvartta pitkin "matkustamattomia taviksia". Täytyy myöntää, että naurattaa nykyään kun kuulee samojen ihmisten kannattavan lentoveroa! :D
Paljon kuulee puhuttavan että matkailu avartaa - todellista mielen avartamista on kuitenkin asua toisessa maassa, maksaa veroja siellä ja nähdä maan kaikki puolet niin hyvässä kuin huonossa. Saada tosiystäviä paikallisista. Kuinka moni matkailija voi sanoa tuntevansa kohdemaan kielen, kulttuurin ja tavat perin pohjin?
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin ärsyttää turha matkustelu. Lentomatkustaminen saastuttaa ja minusta ihmisen ei tarvitse olla yhtenään menossa lentokoneella. Lentäminen sinne tänne ei avarra maailmankuvaa, vaan tutustuminen ihmisiin ympärillä. Onhan meillä täällä Suomessa ihmisiä eri kulttuureista. Minusta se on todellista maailmankuvan avartamista miettiä, onko minun itsekkäät tarpeeni etusijalla vai voisinko ajatella mitä minun tarpeeni aiheuttavat muille.
Lentomatkustaminen saastuttaa, mutta itse en voi sanoa, että väitteesi kuinka ihmisten maailmankuva avartuu, kunhan juttelee muutaman ihmisen kanssa tai lukee jonkun kirjan. Nyt parikymmentä vuotta täällä ihan Italiassa asuneena sanoisin, että kyllä lähes suurimmalla osalla suomalaisista, joskus jopa niillä siellä Colosseumin edessä kuvansa ottaneilla on monesti ihan vääristynyt kuva Italiasta ja italialaisista. Harvasen kertaa yritän oikoa vaikka mitä Hollywoodkuvitelmaa, näiden kirjoja ja telkkusarjoja katsoneiden kohdalla.
Mutta niin on kyllä italialaisilla oudot kuvitelmat Suomesta ja varsinkin heillä, jotka koskaan eivät ole Suomessa käyneet.
Itselläni oli aivan vääristyneet kuvitelmat Turkista ja todellisuus valkeni oikeasti vasta paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja viherpiipertäjien ulinasta huolimatta Helsinki-Vantaalla poltetaan miljardi euroa pikku remonttiin.
Mutta korostakaa ihan rauhassa vastuullisuuttanne jne. Minä matkustelen. Ja perhe siinä samalla myös!Röökiä poltatte ja lihaa syötte myös.
Jos ette röökiä polta niin lihaa syötte ja ainakin myönsit tuon matkustelun.
Kalliita valintoja meidän muiden selkänahasta.
Kiittääkkö pitäisi yksilönvapauksien toteuttamisesta?
Tietty syön lihaa, kuten kaikki muutkin normaalit ihmiset. Tupakalla en pilaa terveyttäni, enhän nyt hullu ole.
Ja toki myönnän matkustelun, se on minulle tapa elää. Ollut jo kymmeniä vuosia.
Pelkästään lihan syönti ja tuo lentokoneen käyttö tekee sinusta yhtä saastaisen kuin röökin polttajat on.
Tuhoat ilmastoa itsekkäästi. Ala edes vegaaniksi.
Faceen pitää saada sisältöä. Ja mitä erikoisempi kohde sen parempi.
Se on jonkinlainen "kilpailu" esim. työpaikoilla. Jotain tyhjää elämässä on,
jos sitä pitää julistaen täyttää lomakuvilla-ja päivityksillä. Voihan olla tietysti,
että seuraava trendi on himassa kotoilu.
Joo, ärsyttää varsinkin kun sanotaan että lasten pitää päästä ulkomaille että näkevät muutakin. Me ollaan käyty muutama kerta ulkomailla (lapset eri ikäisiä) mutta joka kesä käydään pidempi matka kotimaassa ja tutustutaan nähtävyyksiin, museoihin ja paikkakuntiin. Hyviä muistoja on jäänyt!
Nykyajan ilmiö. Ei kuulu mitenkään ihmisen yleiseen biologiseen tai evoluution muokkaamaksi ilmiöksi. eikä se nyt niin kummallista ole mennä pariksi viikoksi johonkin Turkkiin makoilemaan aurinkoon. Ei muinaisessa Babyloniassa kenellekkään tullut mieleenkään mennä muuten vain vierailemaan vaikka Foinikiaan "avartaakseen maailmankuvansa". Hulluna olisi pidetty jos joku babylonialainen olisi matkustanut muuten vain makoilemaan jonnekin Foinikiaan. Jotta ymmärtäisitte paremmin ihmistä ja ihmisluontoa niin kannattaa lukea kirjallisuutta aiheesta. Joku luotettava tietopohjainen teos lähdeviitteineen esim. "Sapiens - ihmisen lyhyt historia" on hyvä.