Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?
Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?
Kommentit (471)
Turhaa saastuttamista ja rahan tuhlausta! Kaikki maailman turistikohteet ja luonnonnähtävyydet on kuvattu nettiin. Isolta näytöltä kun katsoo hyvin kuvattuja videoita YouTubesta, tuntuu kuin olisi itse paikalla. Jää pois rasittava pakkaaminen, ajaminen lentokentälle, lentomatka ahtaassa koneessa, hikinen lutikka/torakkahotelli, meluavat juopot, mahatauti, kuumuus. Ei soimaa huono omatunto kun lentää ja saastuttaa, roskaa kohteessa, ostaa säälistä jonkun puuveistoksen köyhempää auttaakseen ja vie sen heti kirppikselle kotosuomessa. Säästyi taas 2000€ kun pysyi kotona. Summan voi vaikka sijoittaa.
Minusta on ihan sama jos joku ei halua matkustella ja tiedän ihmisiä, jotka jopa valittavat, kun joutuu taas puolison kanssa ulkomaille lomalle. Itse tykkään matkustamisesta. Olen kiinnostunut esim. historiasta ja taiteesta, luonnosta ja minusta on kiva tutkia rauhassa uusia ja erilaisia paikkoja omatoimisesti. Olen herkkä ihminen ja saan voimakkaita tuntemuksia usein matkoilla ihan ilman päihteitäkin. En tietääkseni kehu tarkoituksella matkustamista kenellekään. Saatan tuntea vähän syyllisyyttä ja yritän jopa peitellä, jos tiedän että jollain muulla ei ole mahdollisuutta sellaiseen. Töissäkään harvan kanssa on tullut puheeksi. Kai minun elämä kotona on niin tylsää tai jopa masentavaa, että on kiva saada noin kerran vuodessa edes vähän vaihtelua. Lomakohteessa pystyy helpommin rentoutumaan ja unohtamaan arkiset huolet. Voihan toki Suomessakin matkustaa. Tykkään varmaan enemmän toiminnallisesta lomasta kuin kotona sohvalla istumisesta. Toki sekin on joskus kivaa. Lentomatkoilla voi lukea kirjaa tai katsella elokuvaa tai vaan nukkua, mietiskellä ja virittäytyä lomatunnelmaan. Kaikki matkat ei ole olleet yhtä onnistuneita ja pettymyksiä sekä ikäviäkin asioita on sattunut, mutta tykkään kai itseni haastamisesta välillä. Sitä voi aina oppia uutta itsestään.
Lentäminen saastuttaa älyttömästi ja muutenkin matkailu tuhoaa ympäristöä.
Eli todellakin ärsyttää.
Ketju on vuodelta 2019, jolloin asiat oli ihan toisin. Mullakin oli jokin pakonomainen tarve matkustaa. Koska arki oli sitä samaa ja matkustaminen oli jotenkin pakokeino.
No nyt kaksi vuotta myöhemmin sitä on tajunnut, että matkustaminen ei ole ratkaisu. Ratkaisu on se, että otan ihan arjessa aikaa itselle. Menen kesken työpäivän, joka useimmiten luojan kiitos on etänä, kävelemään lähimetsään. Tai pyöräilen merenrantaan aamu-uinnille.
Ja kas kummaa, elämä on paljon parempaa. Parempaa kuin maailmalla suhaaminen ja lentokentillä stressaaminen.
Ihmiset matkustaa jatkossakin. Jopa lentäen.
Se vaan demokratiassa menee niin, että tavan ihminen tekee tasan tarkkaan niin kuin itse haluaa, eikä niin että joku radikaali viherfasisti määrää heitä.
Siksi puolustamme demokratiaa ja vapaata liikkumista, äärivihreät voi painua vaikka pohjois-koreaan ihailemaan holhoussosialismiaan. Kävellen toki.
Punavihreät elävät kuplassa ja ovat omistuisten hörhöjen kerho.
Poliittista valtaa heille ei tule antaa tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eli todellakin ärsyttää.
Kourallinen suuryrityksiä tuottaa reilusti yli puolet kaikesta maailman saasteesta ja tuhoaa ympäristöä lähes kaikkialla minne perustavat toimipisteitään. Mene itkemään heille.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan sama jos joku ei halua matkustella ja tiedän ihmisiä, jotka jopa valittavat, kun joutuu taas puolison kanssa ulkomaille lomalle. Itse tykkään matkustamisesta. Olen kiinnostunut esim. historiasta ja taiteesta, luonnosta ja minusta on kiva tutkia rauhassa uusia ja erilaisia paikkoja omatoimisesti. Olen herkkä ihminen ja saan voimakkaita tuntemuksia usein matkoilla ihan ilman päihteitäkin. En tietääkseni kehu tarkoituksella matkustamista kenellekään. Saatan tuntea vähän syyllisyyttä ja yritän jopa peitellä, jos tiedän että jollain muulla ei ole mahdollisuutta sellaiseen. Töissäkään harvan kanssa on tullut puheeksi. Kai minun elämä kotona on niin tylsää tai jopa masentavaa, että on kiva saada noin kerran vuodessa edes vähän vaihtelua. Lomakohteessa pystyy helpommin rentoutumaan ja unohtamaan arkiset huolet. Voihan toki Suomessakin matkustaa. Tykkään varmaan enemmän toiminnallisesta lomasta kuin kotona sohvalla istumisesta. Toki sekin on joskus kivaa. Lentomatkoilla voi lukea kirjaa tai katsella elokuvaa tai vaan nukkua, mietiskellä ja virittäytyä lomatunnelmaan. Kaikki matkat ei ole olleet yhtä onnistuneita ja pettymyksiä sekä ikäviäkin asioita on sattunut, mutta tykkään kai itseni haastamisesta välillä. Sitä voi aina oppia uutta itsestään.
Matkustaminen ei ole ratkaisu. Se masentavan arjen muuttaminen on. Nyt sä elät vuoden viikon matkaa varten. Mitä jos eläisit sen koko vuoden?
Olen asunut ulkomailla pariin otteeseen ja minusta tuntuu jotenkin tyhmältä lähteä esim. viikoksi jonnekin Kreikkaan "tutustumaan maan kulttuuriin", kun tiedän, että kulttuuriin tutustumiseen ei riitä edes vuosi. Toki voi käydä katselemassa uusia paikkoja ja sen sellasta, mutta minusta turistimatkat ei ole mitään sivistäviä reissuja. Jos joku on käynyt Louvressa, mutta ei tiedä paikasta mitään, niin onko hän sivistyneempi kuin henkilö, joka ei ole käynyt siellä, mutta on lukenut paikan historiasta ja arkkitehtuurista jne. paljon? Tai onko vuosittain Thaimaassa käyvä sikaniskarasisti hienostuneempi ja avarakatseisempi kuin ei rasisti, joka lomallaan mieluummin menee kesämökilleen?
Toki minäkin olen jonkin verran matkustanut ja pidän esimerkiksi Saksasta (asumisen lisäksi olen käynyt siellä ihan turistinakin) ja varsinkin Alpeista. Minä en silti varsinaisesti pidä matkustamisesta ja menen lomallani mieluummin mökille. Pidän luonnosta ja hiljaisuudesta. Näitä on toki siellä Alpeillakin tarjolla, mutta mökille ajan noin puolessa tunnissa, Saksaan menemiseen saa varata liki 24h (en asu lähelläkään Helsinki-Vantaata).
Mua ei kiinnosta matkustelu eikä mitkän muutkaan buumit ja mulle on yks hailee mitä musta ajatellaan.Ei voisi vähempää kiinnostaa.
Miksi ihmeessä pitäisi ärsyyntyä jostain "buumeista"? Miksi pitäisi olla niin ulkoaohjautuva ettei pysty itse määrittelemään mikä omassa elämässä on oleellista ja tärkeää? Miksi pitäisi kytätä ja seurata että mikähän se uusi "buumi" nyt taas olisi ja voivoi sentään kun en nyt millään tuohon kykene joten provosoidun?
Miksi pitäisi laukata lauman mukana ilman omia ajatuksia ja päätöksiä?
Itselleni on varsin yks hailee mikä "buumi" milloinkin on menossa. Elän omaa elämääni sen näköisenä kun se on, teen sitä mistä pidän enkä anna kenenkään vaikuttaa siihen. Miksi stressaantua itselleni yhdentekevästä.
Ihme laumaeläimiä.
Koska lentämisen päästöt ja muut ilmasto vaikutukset ovat niin tuhoisia, meille muillekin, jotka emme lennä, niin kerosiiniton, muulla energialla toimiva lentokone, on ainut hyvä vaihtoehto tähän maailman kokemuksien avartamiseen.. Sillä aikaa sopii olla lento kielto, ennen kuin uudet pienemmät kevyemmät koneet ovat valmiita.
Voisi tehdä alkuun ehdon, että jos lennät, et aja autoa.
” Yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee yli 10 vuotta”
Ainoa mikä tässä buumissa ärsyttää on tuo jäljiseuraus ja järkyttävä kitinä kuinka palkka ei riitä elämiseen kun ensin on matkusteltu ja tuhlattu ja vaaditaan järkyttäviä palkankorotuksia jotka todennäköisesti maksetaan kaikkien veroja korottamalla
Miks suomalaiset vihaa matkustelua noin paljon.. Aina vihannu. Meillä kaikilla on yks ainut elämä täällä, eikä kukaan tiedä mitä sen jälkeen tapahtuu. Tää planeetta on aivan älyttömän hieno, ja itse haluan ainakin nähdä sitä niin paljon kuin mahdollista. Emmä omaa elämää mähki kotimaassa, pohjolan takapajulassa. On nää metsät ja järvet nähty. Mä haluan elää ja nähdä niin paljon kuin mahollista. Koska tahansa voi tulla se viimenen päivä. Miks elää yks ainoo oma elämä muita varten? Kun ei ole tietoa mitä myöhemmin tapahtuu.. Elämässä on tarpeeks velvotteita muutenkin, matkustaessa tuntee vapautta. Musta on hulluu kökkii kotimaassa koko oma elämä vaan koska ilmastonmuutos. Kaikki me kuollaan, mutta kaikki ei elä.
Venäjän ja Kiinan keskiluokka on reissannut viime vuosina maailmalla riesaksi asti, paljonko heidän maailmankuva on siitä avartunut? Suurin osa on oppinut vaan entistä ahneemmiksi omasta mielestään maailmanomistajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli todellakin ärsyttää.
Kourallinen suuryrityksiä tuottaa reilusti yli puolet kaikesta maailman saasteesta ja tuhoaa ympäristöä lähes kaikkialla minne perustavat toimipisteitään. Mene itkemään heille.
90% "suuryritysten" päästöistä on loppukäyttäjien päästöjä eli esim. lentokoneiden ja autojen päästöjä.
Näin 3 vuotta myöhemmin ap ehkä voi olla vaihtanut omia näkemyksiään, mutta...
Ehkä nyt tässä ihan viime aikojen tapahtumienkin valossa tuntuu vähän siltä, että asiat voisi olla paremmin jos usemmat olisivat matkustelleet sen oman kulttuuripiirinsä ympärille. Lähtökohtaisesti ne, jotka ovat sitä päässeet tekemään, eivät ole sahattavissa silmään ja alistettavissa ihan samalla tavalla kuin ne, joille on aina tarjottu vain yhtä näkökulmaa.
Siitä olen kyllä vahvaa mieltä, että tällaiset viikonloppupistäytymiset tuhansien kilometrien päässä tekevät enemmän haittaa kuin mitään muuta. Se mikä oikeasti kasvattaa ja avartaa on eläminen toisen kulttuurin seassa sen ehdoilla. Vasta sitten voi oikeasti peilata sitä, millainen ihminen itse olisi ilman kotiyhteiskunnan viitekehystä.
Vähemmän uima-allaslomia ja instadrinkkejä, enemmän puolen vuoden-vuoden vaihtoja nuorille ja opiskelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Venäjän ja Kiinan keskiluokka on reissannut viime vuosina maailmalla riesaksi asti, paljonko heidän maailmankuva on siitä avartunut? Suurin osa on oppinut vaan entistä ahneemmiksi omasta mielestään maailmanomistajiksi.
En kyllä tuota pysty allekirjoittamaan? Kun olin ulkomaisessa yliopistossa töissä, siellä kaikki kiinalaiset ja venäläiset kollegat oli arvomaailmaltaan ihan kuin länsimaisetkin kaverit.
Vai ehkä puhut siitä ohuesta eliitistä, joka käy ulkomaailmassa lomailemassa omassa kuplassaan eikä vuorovaikuta ympäröivän yhteiskunnan kanssa oikeasti?
Ketju täynnä kateellisia ärsyyntyjiä 😘
Kyllä ärsyttää.
Sitäpaitsi niistä maanosista lentelijöistä huomaa ettei ole mikään laajentunut eikä ainakaan viisaus kasvanut, toinen toistaan vähäjärkisemmiltä vaikuttavat.
Itse en ole koskaan käynyt missään kaukana, Tukholmassa vain viettänyt hotelliyön. Koskaan en ole lennellyt minnekään. En ymmärrä miksi pitäisi, minulla on televisio ja netti, tiedän kyllä miltä missäkin maassa näyttää ja millaisia kulttuureja niissä on. Mutta eivät ne minua sen enempää kiinnosta että pitäisi sinne lentää hotelliin nukkumaan ja nähdä joku turistin versio siitä maasta.
Katselen mieluummin luontodokumenttejä paikoista ja eläimistä, joita ei voi nähdä täällä, ei minua ihmismassat kiinnosta ja se mitä pidetään hienona, toi matkustelu on karannut useilla täysin käsistä, ei mitään "hienoa" sellasessa suhaamisessa.
Matkustaminen on ihanaa.
Kun suomalainen raskaan ja ikävän työvuoden jälkeen haluaa etelänmatkalleen hän on sen totisesti ansainnut.
Saa edes hippusen lämpöä ja aurinkoa.
Sekä mukavaa fiilistä ja halpoja hintoja.
Sillä suomessa on eu:n huonoin
Verotus
Sijainti
Ilmasto
Ilmapiiri
Ulkomailla se jäykkä kurttunaama finskikin on iloisempi ja avoimempi.
Kun tullaan suomeen ihmisten naama romahtaa totaalisesti norsunvitulle.
Tarkkailkaapa tätä ensi kerralla...on totta.
Sillä suomessa iskee heti hki lentokentällä kasvoille kovat hinnat, riistoverotus, holhous, masentava ilmapiiri, työvitutus...se kolkon kylmä sää tottakai.
Lentäminen vaan on paras ja nopein tapa matkustaa.