Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?

Vierailija
18.03.2019 |

Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?

Kommentit (471)

Vierailija
401/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäminen on kivaa, saahan siitä lentopisteitä, joilla voi ostaa matkoja.

Vierailija
402/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä paheksutaan eri asioita. Kaikki matkustaminen/ lentäminen/ kaukomatkat/ halpalennot/ junttiturismi. Kukin voi valita haluamansa vihollisen ja olla jollain tapaa itse parempi. Voisiko alkajaisiksi vaikka kannattaa kaukomatkailun lopettamista ilman että tarvitsee kieltää kaikkea matkustamista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen kotimaassa käydään sukulaisissa. Siellä saa olla just niiden paikallisten kans eikä turismista oikein tietoakaan. Muuten riittää kotimaa ja oma koti. Ei huvita lentomatkustaminen muuten, jonotus ja turvatarkastukset kentällä.

Se on bisneksen takia ihmisten mieleen laitettu et tarvii lomailla ja se on hienoa.

Ei se ole koko totuus.

Vierailija
404/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei kiinnosta mita mieltä muut on matkustamattomuudestani. En matkustele ku ei kiinnosts

Vierailija
405/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin muutama vuosi takaperin aika täysillä vegaanibuumiin mukaan. En syyllistänyt muita tai arvostellut lihansyöjiä kylläkään. Nykyisin olen palaillut kasvissyöjäksi, en jaksa jatkuvasti syyllistyä ja syyttää itseäni kaiken maailman asioista kärsien itse nälkää. Näkisin että tämä lentomatkustamisen halveksunta on samanlainen buumi, mitä veganismi. Kohta tulee jotain muuta mitä halveksitaan, varmaan lasten tekoa. Mä en jaksa tähän halveksuntaan lähteä millään muotoa mukaan. En usko, että mitään hyvää saadaan aikaan muita halveksimalla ja itseään korottamalla. Se synnyttää vain vihaa ja etäisyyttä ihmisten välille.

Ilmastomuutoksen ratkaisut eivät ole yksitäisen ihmisen käsissä. Ratkaisut syntyvät politiikasta ja energiateollisuudesta, kuten joku minua fiksumpi täällä aikaisemmin kirjoitti. Vihaamalla, syyttelemällä ja halveksimalla yksilöitä te vain heikennätte yhteisöllisyyttä ja yhteen hiileen puhaltamista. Pahennatte yksinäisyyttä ja kuilua eri ihmisryhmien välillä. Kohta me vihataan ja halveksitaan täällä kaikki toinen toisiamme tällä menolla. Sitäkö halutaan? Saadaanko vihalla, halveksimalla ja syyttelyllä koskaan mitään positiivista aikaiseksi? Onko koskaan saatu? Vai onko kyse vain siitä, että saisi kerrankin tuntea olevansa parempi ihminen, kuin tuo toinen saasta, ei mitään väliä sillä mitä vaikutuksia sillä kaikella on tulevaisuuden kannalta?

Vierailija
406/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein jonkun ympäristö-kyselen, johon ruksin vuosittaisen lentomatkani ja arkiset työmatkat autolla. Silti päästöni näyttivät keskimääräistä pienempää kuin muilla suomalaisilla.

Eli...?

Vierailija
407/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein jonkun ympäristö-kyselen, johon ruksin vuosittaisen lentomatkani ja arkiset työmatkat autolla. Silti päästöni näyttivät keskimääräistä pienempää kuin muilla suomalaisilla.

Eli...?

Sama täällä, matkustan pari kertaa vuodessa, teen työmatkat autolla kun en muuta voi, ja minulla on lapsia. Arjessa yritän elää melko eettisesti mutta vain melko. Mitä ihmettä ne muut suomalaiset tekevät?

Vierailija
408/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänä kesänä en aio matkustaa minnekään. Lomani vietän kotona eli Helsingissä hengaillen. Jos sataa lähden Flamingoon uimaan. Aion nukkua pitkään ja käydä kirjastossa. Ajella kaupunkipyörällä kirppiksille ja torikahviloihin. Käyn Mummotunnelissa pyörähtämässä. Terassilla kaverin kanssa skumpalla. Uimassa jollakin saarista. Käyn metsäretkellä Sipoossa ja saunomassa Löylyssä. Korkeintaan käväisen Tallinnassa lounaalla, jos tekee mieli pois. Ah!

Kaiken kokenut maailmanmatkaaja tekee elämysmatkan lähelle ja kirjoittaa kuin matkailutoimittaja.

Vierailija
409/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaa, mä (tai siis me) matkustellaan koska se on meistä oikein kivaa. Päästään pois arjesta edes hetkeksi huilaamaan, ja nauttmaan vain olostamme. Lämmintä aurinkoa, merta, nähtävyyksiä, luontoa. Lopetan matkustelun kun rahat loppuu tai muisti menee.

Vierailija
410/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalle täällä kirjoittavista matkailu tuntuu tarkoittavan matkatoimiston valmismatkaa turiskohteeseen, jossa käydään parilla järjestetyllä bussiretkellä ja oleillaan turistikylässä. Tällainen aurinkoloma ei toki paljon maailmankuvaa avarra

Sitten kun alat valitsemaan kohteesi ja reittisi itse, liikumaan itsenäisesti ja tutkimaan paikkoja pahimpien turistirysien ulkopuolella ja ottamaan kontaktia paikalliseen elämään ja ihmisiin, niin sitten alkaa löytymään jänniä juttuja. Se vain vaatii vähän siekkailuhenkeä.

Meitä on moneen lähtöln, toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta. Ja näitä voi myös yhdistää menemällä valmismatkalle turistikohteeseen, mutta liikkumalla ulos turistialueelta ja tekemällä itsenäisesti.

Siitä vaan ekstrovertit ja uteliaat, luottavaiset ja sosiaaliset ihmiset. Minä en halua ottaa kontaktia edes suomalaisiin, joten miksi menisin ulkomaille tekemään sitä?

Vierailija
411/471 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua läpi huomatakseni että tämä sanonta, joka sopii minulle kuin nyrkki silmään, on jo kirjoitettu tänne. Lainaan Jouko Turkkaa " Viisas näkee maitokaupassa enemmän kuin tyhmä maailmanympärimatkalla."

Vierailija
412/471 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinänsä, mutta se, että muut syyllistävät ja vähättelevät, kun en matkustele. Ei ole aikaa eikä jaksa, varaa jonkinlaiseen reissuun varmaankin olisi. Seuraavalla talvilomalla pieni kotimaan reissu, muuten aion vain olla. 

Tai sitten haluat vain kuulla sen niin? Miten tämä vähättely oikein tulee esille? Sanovatko he ihan suoraan ettet ole mitään? Vai antavatko he vain ”ymmärtää”? Vai miten he syyllistävät sinua? Anna vähän lauseesimerkkejä, mitä joku matkustamattomuudesta syyllistävä oikein sanoo konkreettisesti? Ei jotain epämääräistä ”musta tuntuu ihan kuin he tarkoittaisivat” juttuja.

Vierailija
413/471 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on tullut tätä ketjua lukiessa täysin yllätyksenä ja järkytyksenä että matkustavasta ihmisestä on tehty ilmaston vihollinen ja siten halveksuttava otus :o

En ole huomannut tätä asennetta ihmisissä aiemmin.

Matkustavaa syyllistetään siitä että omat mielihalut ovat tärkeämpiä kuin maapallo. Entäs juurikin lastenhankinta, autoharrastus tai jokin muu ympäristön monimuotoisuutta uhkaava mielenkiinnon kohde? Haluun nekin perustuvat.

Itse kasvoin aikuiseksi aikana, jolloin Suomi oli avoinna, tulo- ja menosuuntaan. Tiesin aina että haluan nähdä niin paljon maailmaa kuin varallisuus antaa myöten. Nykyistä insta/somekulttuuria en ymmärrä vaikka sometilejä minulla onkin ja siinä mielessä kummaksun kyllä jos joku tosiaan reissaa vain päteäkseen.

Aion jatkaa kaikenlaista matkustamista, toki pyrin sekä kotimaassa että ulkomailla elämään ja toimimaan mahdollisimman ympäristöystävällisesti.

Pahiksen leimaa en suostu otsaani ottamaan, mutta en tietenkään voi estää jos muut sen siihen haluamattani painavat.

Todennäköisesti sometilien takia reissaavia ihmisiä ei ole olemassa. Tämä väite on kehitetty ihan vaan kun joku ulkopuolinen on katsonut kauniita kuvia, joita on paljon ja usein ja joka itse ei tykkää matkustella. Joten hän ajattelee ettei niin moni voi tykätä matkustamisesta, eikä useiden kuvien ottamien ja oikeasti matkustamisesta pitäminen voi toimia yhdessä. Sen on oltava, joko tai. Mutta miksei ihminen, joka rakastaa kuvaamista ja postaa vaikka satoja kuvia someen voisi rakastaa myös matkustamista?

Ihmisten pitää vaatia vähäpäästöisempiä kulkuvälineitä, ei sitä ettei saa enää liikkua. Kaikki saastuttavat laivat ja lentokoneet voitasiin vaihtaa uusi vähäpäästöisempiin. Tavaran rahtaamista voitaisiin rajoittaa, mutta nyt ainoa mitä osataan vaatia on ettei ihmiset enää saisi liikkua. Joten tulevaisuudessa merellä ja ilmassa matkaavat vain tuotteet, joiden valmistaminen on saastuttanut suunnattomasti ja jotka monesti ovat ihan kertakäyttöisiä tavaroita.

Miettikää Suomestakin rahdataan esimerkiksi Kiinaan ja takaisin kiveä hiottavaksi. Eikä kukaan ole vaatimassa sille kivelle matkustus tai saasteveroa. Ihan vaan koska se firmalle tulee halvemmaksi rahallisesti. Eipä ole poliitikot tekemässä tällaisille asioille mitään. Korkeintaan antavat veronalennuksia rahtiliikenteen kustannusten takia.

Vierailija
414/471 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän ole mikään pakko.. Nykyään voi asua, syntyä ja kuolla ihan omassa kotimaassaan jos haluaa. Ja matkustaminenhan aiheuttaa päästöjä ja on muutenkin välillä hiukan stressaavaa, joskus ihan hauskaakin. Mutta ei ainakaan minusta liian usein 😊..

Maailmalla on kauheat määrät köyhyyttä ja kurjuutta toki, mitä näkee kohdemaissa joihin matkustaa, mutta pitääkö kaikkea mukamas edes nähdä ja kyynistyä? Tieto lisää tuskaa, koko maailmaa ei voi pelastaa vaikka Aasiassa näkee kädettömiä apintoita ja Jemenin ja Afrikan lapsia kuolee nälkään.. Ei ole mikään pakko olla "reppureissaava minimalisti" ollaksesi hyväksytty.

Syy kaikkeen kurjuuteen on maailman eliitillä ja johdolla.. Sille pienelle 1 %:lle (mm. Valkoisen talon psykopaatit) , joiden varoilla voitais ruokkia kaikki maailman nälänhätää näkevät monta kertaa.

That's just the way it is! Suosittelen lukemaan kirjan "Köyhyyden globalisointi", jos totuus orjuuttavasta maailmanpolitiikasta kiinnostaa. Joo ja en ole vihervassari😂.

Vierailija
415/471 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynti turistikylässä avartaa maailmankuvaa, Hah hah haa. Jos oikeasti haluaa tutustua johonkin kulttuuriin ja kieleen niin sitten täytyy mennä asumaan kyseiseen maahan joksikin aikaa.

Vierailija
416/471 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelua pitäisi harrastaa, koska juurikin uudet kokemukset ja avartuva maailmankuva. Silti sitä pitäisi välttää, koska ilmastonmuutos.

Mutta voihan sitä niistä lentokilometreistä maksaa kompensaatiota, että joku muu jossain istuttaa (toivottavasti) puun, niin ei sit niin mitään hätää. Sielu pelastettu

pennosilla!

Vastuun siirto kompensaatiolla ei pelasta sielua eikä auta maapalloa. Kukin tehköön osuutensa.

Turhat reissut pois.

Vierailija
417/471 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää.

Vierailija
418/471 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se maailma muuttuu. Eipä ole enää yhtään trendikästä vuonna 2022.

Vierailija
419/471 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

LÄHDE: LINTU Maailmaan avaraan

...

Maailmaan mä avaraan

Jos mennä voisin vaeltamaan

Ja voisin nähdä kaiken sen

Myös paikankin niin lämpöisen

...

Maailmaan mä avaraan

Myös paikankin niin lämpöisen

Mikä ohjaa kohtaloaan

Mikä on ollut ainiaan

Maailmaan niin avaraan

Mi viepi ihmisen onnehen

...

Kaihoten nyt katselen

Kun lentää tuolla lintu pienoinen

Se nousta korkealle saa

Ja näkee kauniin kauniin maan

Täällä nurmet, metsät vihannoi

Puut vetten pintaan heijastua voi

Miksi jäisin ikävään

Kun lintu siivin lähtee lentämään

Mä lapsi maanhan olen vain

Ja täällä tehtäväni sain.

.

Laulun alkuperäinen esittäjä Laulu ”L'Oiseau” Belle ja Sebastian Ja on suomeksi levytetty nimillä ”Lintu” (suom. Hilkka Norkamo) ja ”Belle” (suom. Pertti Reponen).

...Belle ja Sebastian

Vierailija
420/471 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää se, että kun kiinnostaisi matkustaa ekologisemmin, esim. junalla ja bussilla, niin lentomatkustaminen on niin paljon halvempaa, että se kuitenkin kannattaa. Ei aina. Mutta yleensä. 

Minä ymmärrän hyvin ihmisiä, keitä ei matkustaminen kiinnosta. Eihän se ole keneltäkään pois. Päinvastoin.

Meillä on vain tämä yksi elämä, kukin taaplaa sen omalla tyylillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan