Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?

Vierailija
18.03.2019 |

Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?

Kommentit (471)

Vierailija
301/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut pitkää ketjua mutta lausun silti itsekin ajatukseni otsikosta.

Maailmankuvaa voi laajentaa ja uteliaisuuttaan tyydyttää kotonakin kun kaikilla on internetin kaikki mahdollinen tieto tarjolla. Se ei edellytä saastuttavaa matkustamista. Joka muuta väittää on ilmeisesti itse hieman huono tiedonhaussa tai langennut matkailualan mainontaan.

Laadukasta autenttista ja eksoottista ruokaa kaipaan minäkin, se on myönnettävä. Etnoravintolat ovat tosin Suomessakin parantuneet valtavasti 2000-luvulla  eikä loppua näy.

Osittain näin, mutta muiden kulttuurien ja muunmaalaisten ihmisten ymmärtäminen onnistuu lähinnä paikan päällä tutustumalla.

Onnistuu kyllä somessa ja chateissa ihan vallan mainiosti.

Sielä paikanpäälläkin käytetään messangeria tai watsappia niiden tyyppien kaa.

Vierailija
302/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ärsyttänyt, eikä tavallaan ärsytä nytkään, mutta ahdistaa.

Tuntuuu että joka toinen on menossa jonnekin maailman ääriin usein kehitysmaihin.

Itse olen sen verran herkkä ja tiedostava, etten lähtisi millään vaikka Kambodzaan. Toisaalta kehitysmaat saavat tuloja matkailusta... se on vähän kaksipiippuinen juttu.

Tavallaan hienoa, että toiset uskaltaa, mutta olen myöntänyt itselleni, etten vaan halua matkustaa Itään. Ehkä jonnekin Japaniin voisi, mutta sekin on niin turkasen kaukana.

En vaan voi käsittää miten ihmiset haluavat tuonne kaukoitään koko ajan, vaikka jokainen on saanut siellä jossain vaiheessa ruokamyrkytyksen/ripulin/kuumeen/ameeban/rokon. Siis olis ihan hirveetä olla toisella puolen maailmaa jossai taudissa. Ilmeisesti se ei ole iso juttu toisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä mieltä ketäkin on mistäkin. Itse matkustelen kun on massia, niin pääsee suomen talvesta ja omasta vanhasta roolista eroon. Ilmastomuutosvouhotus on ikivanhaa hipeiltä lähtöisin olevaa paskanjauhantaa, ei voisi vähempää kiinnostaa se vouhotus.

Bloggari Anna Koskela ihan ite paikalla!😂

Luovu sinä kaikesta omaisuudestasi, hyvinvoinnistasi ja ympäristöä kuormittavista tuotteista ja harrastuksista. Minä en niin tee.

Rauhoitu hyvä ihminen ja mene tupakalle.

Vierailija
304/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu Matkustelu varmaan avartaa maailmankuvaa, mutta tärkeintähän olisi olla niin tyytyväinen elämäänsä, että oma perhe, työ ja harrastukset, olisivat kuitenkin se elämän tärkein ja merkittävin sisältö. Matkustelu ei loppujen lopuksi niin ihmeellistä oo, samoja hampurilaispaikkoja viinaa ja yms. Ruokaa on melkein kaikissa turistirysissä ja hotellit samanlaisia...jonkun sanan vaihdat reissussa ulkomaalaisen tai suomalaisen kanssa, onko niin ihmeellistä. Tosin suomen ilmat on kauneudessaan sitä luokkaa, että sen takia matkustan, johonkin lämpimään, ehkä joskus

Vierailija
305/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmankuvaa voi laajentaa ja uteliaisuuttaan tyydyttää kotonakin kun kaikilla on internetin kaikki mahdollinen tieto tarjolla. Se ei edellytä saastuttavaa matkustamista. Joka muuta väittää on ilmeisesti itse hieman huono tiedonhaussa tai langennut matkailualan mainontaan.

Laadukasta autenttista ja eksoottista ruokaa kaipaan minäkin, se on myönnettävä. Etnoravintolat ovat tosin Suomessakin parantuneet valtavasti 2000-luvulla  eikä loppua näy.

Osittain näin, mutta muiden kulttuurien ja muunmaalaisten ihmisten ymmärtäminen onnistuu lähinnä paikan päällä tutustumalla.

Ja luotettavaa tietoa syntyy vain omasta kokemuksesta? Miksi toisten kulttuureita pitäisi kovin syvällisesti pyrkiä ymmärtämään? Riittääkö sellaisen oppimiseen edes kahden viikon loma?

Vierailija
306/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somessa ja chatissako oppiin ymmärtää muiden outoja käytösmalleja? Tai sitä, että poikkeava ja erikoinen ulkonäkö voi olla se sun ulkonäkö, kun kaikki paikalliset näyttää ihan muulta. Yms.

Vierailija
307/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ite matkustellut ehkä viidessä, kuudessa maassa. En koe, että matkustelu on minua yhtään avartanut. Toki olen huomannut, että kulttuuri ja liikenne ovat erilaisia ja niitä jaksan ihmetellä ja mietin, että ompa Suomessa mukavaa ja rakastan Suomea, kun on niin rauhallinen ja kaikki toimii.

Eniten minua on avartanut työni hoitajana. Näen paljon halvaantuneita, ms-tautia sairastavia, syöpää sairastavia. Kiitän joka päivä, että saan elää sellaista tylsää elämää kuin elän ja olen terve ja itse voin käydä vessassa ja suihkussa ja käydä lenkillä.

Vierailija
308/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää matkustelun halveksunta on taas yksi trendi, johon massat menee mukaan. Kohta tulee joku toinen ja porukka menee siihenkin mukaan. Ja sitten taas kolmas. Ja taas uus. Ei mitään uutta auringon alla.

Vierailija
309/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun pitää valita avartumisen + ilmastonmuutoksen ja ei-avartumisen mutta ilmastonmuutoksen hillitsemisen väliltä, niin kyllä mä jälkimmäisen valitsen. Ihmettelen, ettei ihmiset ota ilmastonmuutosta tosissaan eikä anna sen mitenkään vaikuttaa valintoihinsa ja elämäntapaansa.

Vierailija
310/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja luotettavaa tietoa syntyy vain omasta kokemuksesta? Miksi toisten kulttuureita pitäisi kovin syvällisesti pyrkiä ymmärtämään? Riittääkö sellaisen oppimiseen edes kahden viikon loma?

Lukemalla oppii kirjaviisautta. Itse näkemällä, naamakkain keskustelemalla ja läsnä olemalla oppii todella tuntemaan ja ymmärtämään.

Ja ei - ei sun tarvi mitään opetella ymmärtämään, jos et halua. Kahden viikon loma on ihan hyvä alku, jos on jo ennakkoon vaikka lukenut kirjan.

Vierailija
311/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mun pitää valita avartumisen + ilmastonmuutoksen ja ei-avartumisen mutta ilmastonmuutoksen hillitsemisen väliltä, niin kyllä mä jälkimmäisen valitsen. Ihmettelen, ettei ihmiset ota ilmastonmuutosta tosissaan eikä anna sen mitenkään vaikuttaa valintoihinsa ja elämäntapaansa.

Kummasti se rupee nikotuttamaan siinä vaiheessa, kun joku olisi kieltämässä sinulle tärkeää asiaa. Vaikka lisääntymistä (heitin hatusta). Tai vaikka lihansyöntiä, maitotuotteiden kuluttamista.

Vierailija
312/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu Matkustelu varmaan avartaa maailmankuvaa, mutta tärkeintähän olisi olla niin tyytyväinen elämäänsä, että oma perhe, työ ja harrastukset, olisivat kuitenkin se elämän tärkein ja merkittävin sisältö. Matkustelu ei loppujen lopuksi niin ihmeellistä oo, samoja hampurilaispaikkoja viinaa ja yms. Ruokaa on melkein kaikissa turistirysissä ja hotellit samanlaisia...jonkun sanan vaihdat reissussa ulkomaalaisen tai suomalaisen kanssa, onko niin ihmeellistä. Tosin suomen ilmat on kauneudessaan sitä luokkaa, että sen takia matkustan, johonkin lämpimään, ehkä joskus

Viinaa ja hampurilaisia... 😂

Vierailija
313/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan valtaisana itsensä avartamisena en pidä sitä, että lennetään johonkin Dubaihin tai vastaavaan roistomaahan ja kuvataan omaa pyrstöä.

Vierailija
314/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somessa ja chatissako oppiin ymmärtää muiden outoja käytösmalleja? Tai sitä, että poikkeava ja erikoinen ulkonäkö voi olla se sun ulkonäkö, kun kaikki paikalliset näyttää ihan muulta. Yms.

Tervetuloa Rovaniemelle. Täällä kun kävelet keskustassa monikymmenpäisen kiinalaisryhmän keskellä ja ohitse soljuu muutama venäläinen, italialainen ja saksalainen, huomaat kyllä olevasi 10 cm pidempi kuin moni ja otsassasi on haivenet verrattuna muiden kulmakarvoihin.

Höpsö ajatus, että ymmärtääkseen ihmisten erilaisuutta fyysisesti pitäisi matkustaa mahdollisimman kauas. Se on aika lailla itsestään selvää nykyihmiselle.

Asiat olivat ennen eri tavalla, kun ihmiset olivat eristäytyneempiä toisistaan. Nyt suomalaisella nuorella voi olla se lähin verkosto ympäri maailman, somen kautta. Siellä voit ihan jutella kasvotusten ja tehdä melkein mitä vaan. Se kaveri USA:sta voi olla tärkeämpi kuin naapurin Lissu.

Vierailija
315/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu oli ennen harvinaisempaa. Siihen pystyivät vain varakkaat. 2000- ja 2010-luvulla matkustelu saavutti suuren suosion kaupunkilaisen keskiluokan parissa. Oli hienoa olla joka viikko eri paikassa luksuslomalla.

Kuten sosiaalisissa statussymboleissa yleensäkin, ilmiö muuttuu arkipäiväiseksi sen jälkeen, kun siitä on tullut keskiluokan valtavirralle saavutettavissa oleva asia. Rikkailla on ollut jo uudet tuulet aikoja sitten, ja parin vuoden aikana matkailusta tuli passé myös keskiluokan parissa.

Loppujen lopuksi kyse on tässäkin ihmisen tarpeessa kokea itsensä merkitykselliseksi ja hyväksytyksi muiden silmissä. Maailmankansalaisuus tai lähinnä itensä sellaiseksi kokeminen on ollut vastaisku kansallismielisille sisäänpäinkääntyneille voimille. Myös nuorison identiteetin ja oman paikan hakemista maailmassa, jossa muuttuvat ihanteet ja tavat hämmentävät yhä useampia.

Vierailija
316/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuuntelee tuttavien matkajuttuja, niin yksi asia on hyvin selvää: 99 prosenttia haluaa jonnekin missä on

- lämmintä, aurinko paistaa, voi maata rannalla/altaalla ja ottaa aurinkoa

- eksoottista mutta turvallista, vaikka Brasilia, Meksiko tms ja samalla sitä aurinkoa jne

- bailauspaikkoja, baareja ja  on lämmintä ja aurinkoista

- golf-rata

- kauppoja ja voi shoppailla

- luontoa ja kauneutta, ja voi vaeltaa vaikka vuoren rinnettä ja urheilla ja levätä

Se 1 prosentti sitten harrastaa jotain muuta kuten hyväntekeväisyyttä, palkatonta auttamista tai haluaa näille alueille missä silmät aukeaa niiltäkin joiden empatiakyky ei riitä kuvitteluun. Kuten vaikkapa Intia tai jokin hyvin saastunut megakaupunki, tai hyvin vaarallinen latinokaupunki, tai jokin maa Afrikassa missä EI maata auringossa muurien takana vaan tehdään jotain työtä köyhien avuksi.

Ihan varmasti eri maassa työskentelemällä tai opiskelemalla oppii asioita, mutta se on ihan ihmisestä kiinni mitä oppii ja kuinka paljon. Joku toinen voi oppia samat asiat vaikka lukemalla.

Vierailija
317/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N o nää " olin yksin ainoona länsimaisena Fidzillä " on just näitä jotka uskoo olevansa niitä aitoja matkailijoita. Kyllä tota hehkutusta on nyt joka paikka täunä . Mutta hyvä jos pian menee muodista.

Heh. En itse asiassa piittaa olenko aito matkailija vai en, mutta kokemuksena se oli hieno ja mielenkiintoinen. Menin saarille paikallisella laivalla, joka kulki todella hitaasti, tunsi todella matkaavansa. Siellä kun katseli kirkkaita tähtiä ja katseli Tyynenmeren ulapalle, niin tunsi todella olevansa maailman toisella puolella. Asuin paikallisessa perheessä ilman mukavuuksia. Ja paluukin piti suunnitella, kun laiva tuli vain kerran kahdessa viikossa. Tämä viisi vuotta sitten. Ei hirveästi kiinnosta mikä on muodissa, teen niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.

Vierailija
318/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Rikkailla on ollut jo uudet tuulet aikoja sitten, ja parin vuoden aikana matkailusta tuli passé myös keskiluokan parissa.

Höpsis. Hyvin käyvät matkat edelleen kaupaksi ja lennot ovat yleensä täynnä.

Vierailija
319/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut saa tulla ja mennä tai olla paikoillaan. Itse jos haluan lähden vaikka ulkomaille ja ei keltään tarvi lupaa pyytää.

Vierailija
320/471 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Minusta ihmisen on erittäin hyvä olla utelias elämää ja elämänilmiöitä kohtaan ja avartaa maailmankuvaansa koko ikänsä ajan. Jos ei avarta, käpristyy kuplaansa ja kuolee henkisesti. Valitettavan moni tekee niin ja jo nuorena!

Eri asia sitten, miten sitä tekee. Uteliaisuutta ja avoimuutta uusia asioita kohtaan ja olemassaolevien asenteidensa haastamista voi tehdä monella tapaa. Lukemalla, katsomalla hyviä elokuvia ja dokumentteja, keskustelemalla. (Tämä av-jankuttamisen seuraaminen ei ole keskustelemista, harva täällä oikeasti haluaa ymmärtää muiden näkökantoja)

Jonkun verran kannattaa silti myös matkustaa. Paraskaan matkadokumentti tai kulttuuriantropologinen kuvaus ei tuo iholle toisenlaista kulttuuria ja elämänympäristöä. Hajuja, ääniä, ilmastoa, makuja.

Enkä nyt puhu sitä, onko turistikohteissa aistittavissa mitään "aitoa" tai onko autenttisuuden suonenvedonomainen etsintä jotenkin säälittävää. Vaikka olisi turistikohteessakin, fiksu ihminen löytää todisteita ja merkkejä paikallisesta historiasta ja kulttuurista siinä, missä vähemmän fiksu keskittyy vaan ruskettamaan itseään ja nauttimaan valmiista ruokapöydistä.

Ekologisuus on tosiaan tärkeä pointti ja kaukomatkailullekin on rajansa. Mutta oman mukavuusalueen rajojen ylittäminen kasvattaa. Ja ainakin se olisi jokaisen ennakkoluuloisen hyvä havaita omakohtaisesti, että jokainen ihminen maapallolla on perustaltaan samanlainen. Jokainen toivoo elämässään hyvää elämää itselleen ja lapsilleen ja vanhemmilleen, kipuilee toiveiden ja mahdollisuuksien yhdistämisen kanssa.

Jos jokainen omakohtaisesti ymmärtäisi tuon, maailmassa olisi paljon vähemmän vihaa.