Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?

Vierailija
18.03.2019 |

Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?

Kommentit (471)

Vierailija
281/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen kyllä oikeasti avartaa. Ihan eri nähdä vaikka Balin temppelit tai Kilimanjaro paikan päällä kuin jostain dokumentista. 

Tekisi mieli lähteä koko talveksi aina pois Aasiaan, Afrikkaan, Etelä-Amerikkaan, jonnekin lämpimään. Ehkä sittten eläkkeellä.

Vierailija
282/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, ainakaan tämän ketjun peruteella innokkaat matkustajat eivät vaikuta kovin avaramielisiltä :/

Voihan sitä silloin tällöin jossain käydä, mutta tuollainen pakkomielteinen mistään mitään piittaamaton omien elämystensä ja aistimustensa palvoja ei kyllä kovin hyvää kuvaa itsestään ja asiastaan anna.

Miksi siellä maailmalla pitää pyöriä, kun sitä ja muita ihmisiä ei näköjään arvosta yhtään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon sitä mieltä että sosiaalinen media on kaiken pahan alku ja juuri.

Olisihan se pitänyt arvata että somesta tulee vain kaupallisuuden kanava. Saa lukea näitä tarinoita 20 kymppisistä, joiden vuositulot yli 100k€.. jonkin kumman syyn takia, kaikki ovat naisia.

Mikä vttu on 20 kymppinen???? Opetelkaa jo vihdoin ja viimein kirjoittamaan 😴

Vierailija
284/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion matkustella jatkossakin. Massaturismi ei ole minua koskaan kiinnostanut, sen sijaan vuoret, autiot rannat ja sademetsät kylläkin. Ja kauniit kylät ja kaupungit ja niiden elämänmeno. Ihanaa nähdä uusia paikkoja ja kokea seikkailuja.

Joo sama täällä. Ei mitään tylsiä Kanarianmatkoja tai Thaimaata, vaan menen aina astetta pidemmälle paikkoihin, joissa on vähemmän turismia ja enemmän paikallistunnelmaa. Joskus olen ollut ainoa länsimaalainen koko kylässä, Fidzin pikkusaarilla.

Vierailija
285/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ärsytä nykyinen matkustelubuumi, vaan ainakin omissa piireissäni se taivastelu et miten jotakuta EI voisi kiinnostaa matkustelu ja jatkuva matkojen suunnittelu ja niistä haaveilu. Ihan kuin se olisi joku itseisarvo ja olisit jotenkin outo juntti, jos matkustelu ei ole kovin korkealla kiinnostuksen kohteissa. Vanhempani olivat kovia matkustelemaan ja alle 20-vuotiaana itsekin reissasin heidän mukanaan monelaisissa kohteissa. Se oli ihan kivaa, mutta aikuisiällä en ole kokenut kovin suurta intoa reissailuun.

Vierailija
286/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tyhmää reissata vain siksi, että muka vain pitää reissailla. Matkustelkoon ketä huvittaa ja olkoon matkustelematta, jos ei huvita. Matkailu avartaa - pitää täysin paikkansa, mutta toki tiettyyn rajaan asti siitä on siinä mielessä hyötyä. Jos ei juuri missään ole käynyt, niin helposti jää vähän kapeaksi näkemys Suomea ympäröivästä todellisuudesta.

Vierailija
287/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä mieltä ketäkin on mistäkin. Itse matkustelen kun on massia, niin pääsee suomen talvesta ja omasta vanhasta roolista eroon. Ilmastomuutosvouhotus on ikivanhaa hipeiltä lähtöisin olevaa paskanjauhantaa, ei voisi vähempää kiinnostaa se vouhotus.

Bloggari Anna Koskela ihan ite paikalla!😂

Luovu sinä kaikesta omaisuudestasi, hyvinvoinnistasi ja ympäristöä kuormittavista tuotteista ja harrastuksista. Minä en niin tee.

Vierailija
288/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt joku buumi? Mun mielestä matkailun avartamisesta ja reissaamisen hyödyllisyydestä ymmärtää maailmaa on puhuttu jo kymmeniä vuosia...

Vierailija
289/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut pitkää ketjua mutta lausun silti itsekin ajatukseni otsikosta.

Maailmankuvaa voi laajentaa ja uteliaisuuttaan tyydyttää kotonakin kun kaikilla on internetin kaikki mahdollinen tieto tarjolla. Se ei edellytä saastuttavaa matkustamista. Joka muuta väittää on ilmeisesti itse hieman huono tiedonhaussa tai langennut matkailualan mainontaan.

Laadukasta autenttista ja eksoottista ruokaa kaipaan minäkin, se on myönnettävä. Etnoravintolat ovat tosin Suomessakin parantuneet valtavasti 2000-luvulla  eikä loppua näy.

Vierailija
290/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. En matkustele hirveästi, mutta asun ulkomailla. Muutan aina välillä maasta toiseen. Kun todella elää arkea toisessa kulttuurissa, se avartaa elämää, maaimankatsomusta ja opettaa hyväksymään erilaisuutta. En osaisi kuvitella itselleni - tai lapselleni - toisenlaista elämää, mutta en myöskään koe, että muiden pitäisi elää minun tavallani. Jotkut viihtyvät samalla paikkakunnallakin koko elämänsä eivätkä juuri halua matkustaa.

Vierailija
291/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on jo 10 vuotta vanha juttu. Ulkomaan matkailu on niin old school. Nykyään kotimaanmatkailu ynnä muu ekoilu on siistiä ja kehuskellaan kuka teki lomastaan kaikkein ekologisimman.

Se on kyllä ihan hyvä suuntaus oikeastaan.

Vierailija
292/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut pitkää ketjua mutta lausun silti itsekin ajatukseni otsikosta.

Maailmankuvaa voi laajentaa ja uteliaisuuttaan tyydyttää kotonakin kun kaikilla on internetin kaikki mahdollinen tieto tarjolla. Se ei edellytä saastuttavaa matkustamista. Joka muuta väittää on ilmeisesti itse hieman huono tiedonhaussa tai langennut matkailualan mainontaan.

Laadukasta autenttista ja eksoottista ruokaa kaipaan minäkin, se on myönnettävä. Etnoravintolat ovat tosin Suomessakin parantuneet valtavasti 2000-luvulla  eikä loppua näy.

Osittain näin, mutta muiden kulttuurien ja muunmaalaisten ihmisten ymmärtäminen onnistuu lähinnä paikan päällä tutustumalla.

Vierailija
293/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin matkustelen "paljon", mutta lähelle. En halua tai jaksa käyttää tuhatta euroa siihen, että pääsen toiselle puolelle maailmaa kuumaan ilmastoon moskiittojen syötäväksi. Tykkään vaeltaa Norjassa ja Ruotsissa ja nautin Baltian kauniista kaupungeista.

Vierailija
294/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse väitän, että täytyy mennä kauas omasta kulttuurista, että jotain liikahtaisi pään sisällä.

Täytyy asua vuosikausia vieraassa maassa ja opetella hyvin sen kieli.

Vasta sitten, kun uuden asuinmaan kulttuurin omaksuu niin, ettei vertaa sitä entisen asuinmaansa kulttuuriin, voi sanoa oppineensa jotain. Silloin ihminen on aidosti omaksunut uuden ajattelutavan.

Jos tahtoo vain tiedollisesti käsitellä asioita eikä luoda uutta emotionaalista todellisuutta, niin siihen paras väline on netti.

Höpö höpö

Vierailija
295/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N o nää " olin yksin ainoona länsimaisena Fidzillä " on just näitä jotka uskoo olevansa niitä aitoja matkailijoita. Kyllä tota hehkutusta on nyt joka paikka täunä . Mutta hyvä jos pian menee muodista.

Vierailija
296/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mua vähän ärsyttää, että joillekin tuntuu olevan tärkeintä mennä mahdollisimman erikoiseen paikkaan sen erikoisuusarvon takia. Ja kohta kaikki rynnistelee tähän samaan uuteen trendipaikkaan. Uusin taitaa olla Sri Lanka, josta Hesarikin juuri kirjoitti.

Mieluummin kannattaisi miettiä mikä paikka itseä oikeasti kiinnostaa, tutustua siihen ennakkolta ja lähteä sinne.

Vierailija
297/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Matkustan silloin tällöin, ja kiertelen lähiseutujakin täällä kotimaassa. Täällä Suomessa en vain mielellään yövy hotelleissa, kun niiden hinta - laatusuhde on usein niin ala-arvoinen. Yritän löytää jotain ketjujen ulkopuolelta ja harrastaa sellaista matalan kynnyksen matkailua.

Minä viihdyn uusissa paikoissa, ja tykkään käydä ihan tavallisissa ruokakaupoissa ja toreilla, kierrellä sivukujia ja ihmetellä. Jos joku paikka on turistirysä niin sitten on. Lempikohteeni on Lontoo, toinen Irlannin maaseutu ja kolmas Kaakkois-Aasia sen upean luonnon takia.

En koe huonoa omaatuntoa matkustamisesta. Olen utelias luonne, joka haluaa aina välillä nähdä muutakin kuin oman maan. Missä olenkin, pyrin olemaan roskaamatta ja käyttämään paikallisia palveluja. Kotonakin lajittelen kaiken, liikun paljon kävellen ja pyörällä, enkä ikinä heitä mitään luontoon. Tarkkailen kulutustani enkä ostele mitään pelkän ostamisen ihanuudesta. Saa luvan riittää.

Vierailija
298/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustelu ei sovi minulle lainkaan. En viihdy hotelleissa ja nukun huonosti muiden patjoilla ja tyynyllä.

Vatsa menee aina sekaisin muualla ja se erikoisuus erilainen ilmasto stressaa.

Koen sen lähinnä rasitteena.

Ihan näistä asioista päättelen että en ole mikään vuohipaimen, joka matkustaa jatkuvasti edes takas.

Ehkä jotkut on sellaisia vuohipaimenia luonteeltaan. Minun tapani on oleilla samalla paikalla koko elämäni ja kokea syvällisempiä sisäisiä matkoja syvälle itseeni.

Jos olisin rampa tai sokea, niin täytyy todeta että pelkkä pääni riittää.

Minä taas nautin suunnattomasti seikkailuista, uusista maisemista, uusista ihmisistä. En siedä yhtään paikallaan oloa, ellen ole levon tarpeessa. Jos pystyisin, niin lähtisin mielelläni tutkimaan maailmaa vaikka kävellen. Jos sokeutuisin ja rampautuisin, niin toivoisin pikaista kuolemaa. Vihaisin elämääni sänkyyn kahlittuna, sama ympäristö, samat ihmiset, samat rutiinit ympärillä tunnista, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Saan energiaa uusista ympäristöistä, tylsistyn ja masennun, jos elämä on samaa suorittamista samassa paikassa päivästä toiseen. Olen iloinen ja onnellinen silloin, kun pääsen uuteen ympäristöön.

Mutta näin me ihmiset olemme erilaisia.

Tykkäsin viestistäsi koska vastasit minulle ystävällisesti ja olen samaa mieltä ihmisten erilaisuudesta. Ethän sekoita minua tuohon riidankylväjään.

T: se kenelle vastasit

En sekoittanut :). Huomasin kyllä hyvin nopeasti, että olette kaksi eri ihmistä.

Vierailija
299/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomautan myös, että turismi on myös paradoksi, varsinkin "tiedostavassa" muodossaan. Ensin pyyhälletään sinne paratiisisaarelle huokailemaan sitä auringonlaskun ihanutta, mutta samalla myös tuhotaan sitä paratiisia muuttamalla sitä turistikeitaaksi. Varsinkin saateiden ja ilmastonmuutoksen myötä.

Aah, nämä Malediivit ovat niin uskomattomat, huokaa onnellinen turisti, mutta samalla on vastuussa siitä, että meri ihan kohta nielaisee ne. Sitten ei ole enää turistille turistirantaa, voi voi.

Ei tulisi mieleenkään käydä Venetsiassa missä matkailijat eivät edes ole tervetulleita. Miljoonia matkailijoita sinne vaan änkeää vuodesta toiseen paikallisten harmiksi. Kehuskelevat vielä tällä käynnillään, että ovat sillä käyneet:)

Vierailija
300/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on joku kokenut tiedostava maailmanmatkaaja loukkaantunut ;-D Jatkakaa! Hyvää viihdettä ;-D