Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär paljastui kiusaajaksi - nyt huutaa ja raivoaa

Vierailija
18.03.2019 |

Selvisi viime viikolla, että 15.v tyttäreni on muutaman muun tytön kanssa kiusannut luokkalaistaan tyttöä. On jätetty pois porukasta, piiloteltu kenkiä ja vaatteita, salakuvaamista jne. Tämä selvisi, kun opettaja otti yhteyttä ja tänään sitten iltapäivällä mennään selvittelemään tilannetta.
Itse olen hyvin pettynyt lapseen ja itseeni. Itse kun olen ollut koulukiusattu, niin olen yrittänyt kasvattaa lapsistani fiksuja ja muut huomioon ottavia. Tuntuu uskomattoman pahalta, että oma lapsi on kiusaaja.
Mutta perjantaina kun asia selvisi, keskustelimme isänsä kanssa tietysti ja yritettiin selvittää asiaa. Tytär selitti niitä perus, että "nokun muutkin" ja "emmä ollu ainoo", ihankun se olisi joku syy tai oikeutus. Tyttäreltä lähti sitten puhelin ja läppäri takavarikkoon. Isänsä vei vielä tv:nkin pois tyttären huoneesta. Ja siitähän sitten reimu repes, alkoi haukkuminen, sossuilla uhkailu, kiristäminen jne jos ei saa puhelinta takaisin. Isänsä otti tänään puhelimen ja läppärin mukaan töihinsä ja jättää sinne, koska tytär on yrittänyt penkoa kaikki kaapit ja etsiä. Nyt sitten haukkuu ja mököttää ja näyttää mieltään. Ei mm suostu syömään ja kävikin sitten lauantaina mäkkärissä (kotiarestista huolimatta). Otettiin sitten myös pankkikortti takavarikkoon. Huutaa, että kidutamme häntä ja viemme hänen oikeutensa, että hän tekee lastensuojeluilmoituksen.
Viimepäivät ovat olleet aika h*lvettiä ja tuntuu, etten tunne enää lastani. Rakastan häntä tietysti, mutta tuntuu niin pahalta katsoa, miten ilkeä hän on. Emme kasvattaneet hänestä itsekästä, ilkeää kiusaajaa, mikä hän nyt kuitenkin on. En oikein tiedä miten olla. Pelottaa oikein miten iltapäivä menee.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, kirjoitan tunnekouhun vallassa, pakko avautua.

Kommentit (853)

Vierailija
741/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

bb98 kirjoitti:

Muistan kun meillä oli samat kuviot vähän aikaa sitten. Pikkusisko oli toiminut lähes samoin. Otettiin pois läppäri ja puhelin rangaistukseksi.

Noh, sisko se huusi päin ja sylki vanhempiaan ja uhkasi myydä itteään.

Myi itteään ja sitten hankki itselle ihan tuliterän iphonen (ei olisi ollut vanhemmilla varaa) ja tuliterän parin tonnin läppärin.

Aika hiljaa on vanhemmat olleet. Siskoni osaa kyllä pitää vanhemmat ruodussa :D:D:D

Itse kirjoittelen intistä.

Aika paha murrosikä sillä on. Oli jäänyt kiinni kantsustakin äskettäin ja nyt uhkaillaan sossuilla ja lasuila.

Ei ehkä kannattaisi murtaa itsetuntoisen teinin egoa, pahentaa vaan niitä oireita. Se tappelee vastaan kovempaa. Kyllähän pelkkä huomautus riittää ja osaa ne siinä iässä ajatella että ehkä tuli kiusattua ja se on väärin.

Tollaset läppärien ottamiset ja henk.koht puhelimen vienti raivostuttaa kenet tahansa.

Sanoisin että seuraavaksi ap:n tyttö ehkä kostaa huumekokeilulla tms.

Jaksan aina taivastella, kuinka nykyajan teinitytöt on aivan mahdottomia. Tämä ilmiö on tuttu töiden kautta. Ei olisi minulla tullut 13-16 vuotiaana mieleenkään, että lähtisin myymään itseäni ja ilmoittaisin siitä vanhemmille. Nykyään tuollaista ei hävetä ollenkaan, tytöt oikein kilpailee kuka on tienannut viikon aikana eniten seksillä tai alastonkuvilla. Tehdään kaikki että saadaan kalleinta materiaa. Vanhemmat ovat aivan samanlaisia, minun ikäiset eli päälle kolmikymppiset äidit ja isät postaavat selfieitä jatkuvalla syötöllä ja omituisia instastoryja naurettavalla eestaas-kelaus -efektillä.

Olen huolissani myös omasta sukupolvestani. 

Sinulle on ilmiö tuttu töiden kautta ja olet 30v? Ilmeisesti sinulla on jokin koulutus? Et ole kuitenkaan lukenut aiheesta? Et tiedä mistä on kyse? Et tiedä, että teinejä on aina hyväksikäytetty etkä miten se tapahtuu?

Koulutuksessasi ei ollut mitään ihmisyydestä, ihmisarvosta eikä ihmiskäsityksestä?

Minusta on pelottavaa, että joku on työssään tällaisten adioiden kanssa tekemisissä eikä hnellä ole arvoja, tietoa eikä suvaitsevaisuutta.

Lähihoitaja?

Vierailija
742/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkin vaihtoehtoa ollaan mietitty, varsinkin eilisen shown jäljiltä. Emme vielä halua tehdä mitään, ellei tytär sitten itse tee. Muilla perheenjäsenillä ja lapsilla on kuitenkin oltava rauha ja turva kotona, eikä ole ok, että yksi sitten riehuu, haistattelee ja yrittää varastaa itselleen toisen puhelimen. 

Mutta kuten sanoin, niin emme halua vielä tehdä mitään, vaan katsomme miten tilanne kehittyy. Olemme kyllä tyttärellekkin puhuneet, että tälläinen peli ei vetele. Edelleen jatkamme keskustelun yrittämistä rauhassa. Mutta eihän tämä ole kenellekkään kivaa. 

Ap

Oletteko välittännet lapselle selkeästi viestin siitä, että välitätte ja rakastatte häntä ja hyväksytte hänet virheistä huolimatta? Kuulostaa siltä että ilmapiiri ei ole tarpeeksi turvallinen hänelle, jotta keskuteluyhteys voisi syntyä. Kuulostaa huolestuttavalta, että olette jo harkiinneet lastensuojelua, eli lapsen näkökulmasta hylkäystä. Lapsi kiukuttelee. Iso lapsi kiukuttelee. En rakasta. On kestä. Jätän viranomaisille. 

Miltä aikuisesta tuntuu jos/kun pitäisi ruotia omia virheitää turvattomassa ilmapiirissä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään, että tytär ei osaa yhdistää tavaroiden takavarikoimista kiusaamiseen, ja alkaa siksi pitää vanhempiaan ja/tai kiusaamaansa tyyppiä paholaisena, joka on aiheuttanut nyt hänen elämäänsä tämän kaiken "pahan"

Omat entiset koulukiusaajani ovat varmasti pohjimmiltaan olleet hyviä ihmisiä (joukkoon mahtuu korkeintaan vain tasan yksi sosiopaatti) mutta koulukiusaaminen ryhmäilmiönä ja hyväksytyksi tulemisen kaipuu yläasteella on vienyt niin mennessään, ettei olla ymmärretty tekojen vääryyttä ja seurauksia kiusatulle. Se miten nämä saisi iskostettua 15-vuotiaan päähän käytännössä onkin haaste. Oman kokemukseni perusteella teennäiset sovintojen hierojaiset opettajan pakottama eivät ainakaan tässä toimi, vaan pahentavat tilannetta.

T: entinen koulukiusattu

Vierailija
744/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

TotuusSattuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TotuusSattuu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rohkea aloitus. Se, että te rajoitatte nuoren liikkumista kotiarestilla, otatte haltuunne välineitä, jotka hänelle ovat tärkeitä, ei mielestäni ole yhtään kohtuutonta, sillä teette sen kasvattaaksenne lasta. Huonosta käytöksestä seuraa rangaistus, niin se on aikuistenkin elämässä. 15-vuotias on jo kyllin kypsä ymmärtämään tämän asian.

Antakaa lapsen huutaa ja mököttää aivan rauhassa. Lääkäritkin ohjeistavat, että kahden vuorokauden jälkeen osastolle, jos nuori ei ole kahden vuorokauden aikana juonut, tai syönyt yhtään mitään. Lisäksi anna nuoren halutessaan tehdä lastensuojeluilmoitus, älä anna nuoren kiristää sillä asialla.

Muista säilyttää oma maltti, älä menetä hermojasi. Ja odota, että nuori itse tulee sovittelemaan asiaa. Viikkokin ilman puhelinta on nuorelle pitkä aika. Nyt on myös hyvä sauma tehdä säännöt, minkä mukaan jatkossa eletään.

Kuka aikuiselta ottaa puhelimen ja tietokoneen pois jos hän on ilkeä työkaverille..?

Ei kukaan. Mutta jos aikuinen kiusaa puhelimen/tietokoneen välityksellä, hän voi pahimmillaan joutua maksamaan siitä rahallisia korvauksia. Työpaikka voi ainakin olla vaarassa?

Lakien määräämät rangaistukset ja seuraamukset ovat ennalta kaikkein tiedossa (tai ainakin niiden pitäisi olla) ja niihin pitää osata varautua. Nyt kuitenkin puhutaan tilanteesta jossa teinille langetetaan vanhempien tunnekuohussa pitkä litania erilaisia rangaistuksia suoraan hatusta ja niiden kesto tai laajuus on nuorellekin täysi arvoitus. Kyse on siis ihan eri asiasta. Jos nuori on tässä kuohuissaan niin samoin ovat vanhemmat. Ja vanhemmat yrittävät hallita tuota omaa kuohuaan näyttämällä mahdollisimman ankarilta ihan riippumatta siitä toimiiko se vai ei.

Ja höpönpöpön, kuinka monessa perheessä on valmiina mietittynä ja tiedotettuna rangaistukset/seuraamukset erilaisiin rikkomuksiin/rikoksiin/väärinkäytöksiin?

Yllättäviä ja odottamattomia tilanteita saattaa tulla, kuten nyt ap:lle ja silloin ne sanktiot luodaan sen tilanteen mukaan.

Juuri tämä onkin se pointti! Juuri missään perheissä ei ole mitään valmista toimintamallia joka tilanteeseen ja juuri siksi niitä rangaistuksia ei pitäisi ruveta laukomaan silloin kun molemmat osapuolet ovat vielä tunnekuohuissaan. Se menee helposti niin että teini suuttuu ensimmäisestä rangaistuksesta ja sanoo jotain jonka takia vanhemmat lätkäisevat sitten päälle vielä uuden rangaistuksen ja kierre on valmis. Lopulta homma menee helposti suhteettomaksi ja asiasta tulee silkka arvovaltakysymys sen sijaan että se edesauttaisi jotenkin asian selvittämistä.

Teini on varmasti tunnekuohussa ja suuttunut kiinni jäämisestään/rangaistuksesta mutta mitä sitten?

Vanhemmilla voi myös kuohua mutta ovat osanneet silti toimia rationaalisesti.

Se että teini suuttuu ei ole mikään merkki että nyt vanhemmat toimivat väärin/syy rangaistusten eväämiseen/lieventämiseen.

Vierailija
745/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

bb98 kirjoitti:

Muistan kun meillä oli samat kuviot vähän aikaa sitten. Pikkusisko oli toiminut lähes samoin. Otettiin pois läppäri ja puhelin rangaistukseksi.

Myi itteään ja sitten hankki itselle ihan tuliterän iphonen (ei olisi ollut vanhemmilla varaa) ja tuliterän parin tonnin läppärin.

Aika hiljaa on vanhemmat olleet. Siskoni osaa kyllä pitää vanhemmat ruodussa :D:D:D

Aika paha murrosikä sillä on. Oli jäänyt kiinni kantsustakin äskettäin ja nyt uhkaillaan sossuilla ja lasuila.

Ei ehkä kannattaisi murtaa itsetuntoisen teinin egoa, pahentaa vaan niitä oireita. Se tappelee vastaan kovempaa. Kyllähän pelkkä huomautus riittää ja osaa ne siinä iässä ajatella että ehkä tuli kiusattua ja se on väärin.

Tollaset läppärien ottamiset ja henk.koht puhelimen vienti raivostuttaa kenet tahansa.

Jaksan aina taivastella, kuinka nykyajan teinitytöt on aivan mahdottomia. Tämä ilmiö on tuttu töiden kautta. Ei olisi minulla tullut 13-16 vuotiaana mieleenkään, että lähtisin myymään itseäni ja ilmoittaisin siitä vanhemmille. Nykyään tuollaista ei hävetä ollenkaan, tytöt oikein kilpailee kuka on tienannut viikon aikana eniten seksillä tai alastonkuvilla. Tehdään kaikki että saadaan kalleinta materiaa. Vanhemmat ovat aivan samanlaisia, minun ikäiset eli päälle kolmikymppiset äidit ja isät postaavat selfieitä jatkuvalla syötöllä ja omituisia instastoryja naurettavalla eestaas-kelaus -efektillä.

Kapitalismia. Ihannoidaan tavaraa ja rahaa pitää löytyä.

Minun nuoruudessa sosialismi ja konservatiiviset arvot olivat järkkymätön kivijalka.

Nykyään ihanteena on materia ja makea elämä.

Tämä nykyinen nuoriso tulee laillistamaan huumausaineetkin. Se on selvä juttu.

Vierailija
746/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

bb98 kirjoitti:

Sinulle on ilmiö tuttu töiden kautta ja olet 30v? Ilmeisesti sinulla on jokin koulutus? Et ole kuitenkaan lukenut aiheesta? Et tiedä mistä on kyse? Et tiedä, että teinejä on aina hyväksikäytetty etkä miten se tapahtuu?

Koulutuksessasi ei ollut mitään ihmisyydestä, ihmisarvosta eikä ihmiskäsityksestä?

Minusta on pelottavaa, että joku on työssään tällaisten adioiden kanssa tekemisissä eikä hnellä ole arvoja, tietoa eikä suvaitsevaisuutta.

Lähihoitaja?

Mitä ihmettä tarkoitat? Lainaamallasi kommentoijallahan nimenomaan on tietoa ja arvot kohdallaan. Pitäisikö suvaitsevuuden kattaa se että hyväksyy pikkutyttöjen itsensä myymisen?

Ja miksi ehdotat juuri lähihoitajaa, kertooko se omasta asenteestasi, sinustako lähihoitajat ovat tietämättömiä, suvaitsemattomia ja heillä on kyseenalaiset arvot?

Vierailija
747/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään kasvattanut lapsestani valehtelevaa narkkaria, mutta sellainen hänestä nyt vain tuli. Kasvatus tehdään jo ennen teini-ikää, teini-iässä ollaan enää ohjaamassa taka-alalla. Tämän minulle kertoi asiantuntijat ja ammattilaiset kun lapseni asioita pohdittiin. En siis ole mitenkään syypää lapseni valehtelemiseen, eikä huumeidenkäyttöön, vaan se on lapseni omat valinnat jotka tähän ovat johtaneet.

Juurihan sinä myönsit että olet syypää. Kenties täysin ignoorannut lapsesi hänen ollessa siinä iässä kun tarvitsi opastusta ja huomiota sekä hellyyttä. Hakee nyt sitten hellyyttä aineista ja valehtelusta.

Tämän takia hyvä päivähoito tai se että vanhemmat eivät olisi ylitöissä on tärkeää lapselle. Ne rutiinit ja turvallinen ympäristö että vanhemmat on kokoajan läsnä. Liian moni lapsi oppii jo varhain pärjäämään itse ja selviytymään ympäristössään.

Vierailija
748/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoissa työpaiko7ssa tulee samanlaisia konflikteja ja kiusaamista kuin koulussa. Yleensä aikuiset ovat paremmin tasapainossa eivätkä ne työpaikan ihmissuhteet ole enää koko elämä. Teineillä näin on.

Työpaikkakiusaaminsta toni on olemassa. Muttei se ole noin ilmeistä. Yleensä sitä selvitetään monen eri tahon kanssa.

Eikä lopputulos ole yhtä dramaattinen kuin tunnut olettavan.

Työpaikkakiusaaminen on todella yleistä, se on vain peitellympää, ovelampaa, sofistikoituneempaa. Kyseessä on valtapelit, kateudet, ulossulkemiset, toisten alistamiset jo etukäteen ettei oma asema mene... Draaman juonet ovat usein sakeampia aikuisilla. Työpaikkakiusaamisia selvitellään hyvin harvoin. 

Vierailija
749/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita että pitäisi väkivaltaa käyttää mutta totuus löytyy vanhasta elämänviisaudesta: Joka vitsaa käyttää se lastansa rakastaa. Vitsa voidaan käsittää tarkoittamaan hyödyllistä, rakastavaa kuria (ei fyysistä) ja tarpeen mukaan rangaistuksia, esim tässä tapauksessa puhelimen haltuunotto.

Vierailija
750/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään, että tytär ei osaa yhdistää tavaroiden takavarikoimista kiusaamiseen, ja alkaa siksi pitää vanhempiaan ja/tai kiusaamaansa tyyppiä paholaisena, joka on aiheuttanut nyt hänen elämäänsä tämän kaiken "pahan"

Omat entiset koulukiusaajani ovat varmasti pohjimmiltaan olleet hyviä ihmisiä (joukkoon mahtuu korkeintaan vain tasan yksi sosiopaatti) mutta koulukiusaaminen ryhmäilmiönä ja hyväksytyksi tulemisen kaipuu yläasteella on vienyt niin mennessään, ettei olla ymmärretty tekojen vääryyttä ja seurauksia kiusatulle. Se miten nämä saisi iskostettua 15-vuotiaan päähän käytännössä onkin haaste. Oman kokemukseni perusteella teennäiset sovintojen hierojaiset opettajan pakottama eivät ainakaan tässä toimi, vaan pahentavat tilannetta.

Ai 15v ei ymmärrä yhteyttä? Kyse on ihmisestä, ei koirasta.

Vierailija
751/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

bb98 kirjoitti:

Minun nuoruudessa sosialismi ja konservatiiviset arvot olivat järkkymätön kivijalka.

Kyllä näin. Ei vasemmistopohjaisten hallitusten vallan aikana lapset myyneet itseään ja ihannoineet materiaa näin paljon.

Sairaasta maailmasta ja arvoistahan tämä kertoo.

Nykyään lapsillakin on ilmeisesti "yksilönvapauksia".

Ilmeisesti holhouksessa on tultu tiensä päähän.

Ei minusta!

Vierailija
752/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt vain luovuttako tyttären kiukuttelun edessä. Tämä on prosessi, jota tytär ei ole selvästi koskaan käynyt läpi aiemmin. Oletteko antaneet aiemmin tyttärelle liian helposti periksi? Ehkä hän on oppinut, että huonoista teoista ei seuraa aina rangaistusta ja on nyt syyllistynyt myös kiusaamiseen.

Prosessi? Uskot siis, että 15 v oppii tästä jotain? Oppii antamaan periksi? Oppii että ei saa kiusata (siis jättää ulkopuolelle)

Vai onko tarkoitus ihan vaan rangaista ja näyttää kuka käskee?

Joo, olet oikeassa. Ei 15 vuotiaat enää opi mitään eivätkä voi muuttaa käytöstään. Tästä ohjetta kaikille teinien vanhemmille, ei kannata edes yrittää.

Vierailija
753/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tapahtunut mitään uutta, AP?

Tytär ei ole ollut mielissään luokanvaihdosta ja puhelimen jäähystä. Olemme isänsä kanssa yrittäneet että tytär avautuisi meille edes hieman, yhdessä ja erikseen. Puhuminen ei oikein vielä ole onnistunut, mutta pientä edistystä onneksi. Tytär kinuaa puhelintaan takaisin ja kiukuttelee. Olemme kyllä moneen otteeseen selittäneet, että puhelin on nyt jonkun aikaa jäähyllä, koska sitä on käytetty niin väärin. Tyttärellä on selvästikkin paha olo, mutta tuntuu että enemmänkin näistä kiusaamisen seurauksista, kuin kiusaamisesta. Onneksi saimme nuorisopsykologille ajan suhteellisen nopeasti. 

Eilen koulun jälkeen tytär oli yrittänyt ottaa pikkuveljensä puhelimen itselleen omaan käyttöönsä ja siitähän oli sitten syntynyt hirveä riita. Siinä sitten ilta selviteltiin sitä, ettei toisen omaisuutta saa ottaa, vaikka kuinka ollaankin perhettä. Pikkuveli taas itki, kun puhelimeen oli tullut näyttöön särö siinä mellakassa. 

Yritämme todellakin tehdä parhaamme tyttären ja poikiemme kanssa, mutta kuormittaahan tämä koko perhettä. 

Minä varmaan kertoisin tytölle ihan suoraan, että puhelin on toistaiseksi pannassa jo siitäkin syystä, että tyttö vaikuttaa olevan todella vakavasti kavereidensa kanssa symbioosissa. Eli ei osaa ajatella asioita omilla aivoillaan ja ottaa itsenäisesti vastuuta tekemisistään. Itsenäinen ihminen esimerkiksi päättää olla kiusaamatta vaikka kaverit kiusaavatkin, jne.

Kerro, että ymmärrät kuinka vaikealta tuntuu olla kommunikaatiokatkossa kavereiden suuntaan, kun tilanne on tämä. Kun kaikki tekeminen ja ajatukset määräytyvät sen kaveriporukan kautta, niin on tosi ahdistava tunne joutua olemaan itsekseen. Kerro, että tytön olisi hyvä oppia keskustelemaan tapahtuneesta ja omista reaktioistaan ja valinnoistaan täysin itsenäisesti, siis ilman että ensin neuvottelee kavereiden kanssa siitä mitä sanotaan. Sitä on aikuistuminen. Ja siksi puhelinta ei saa takaisin ennen kuin on ihan aidosti yrittänyt olla itsenäinen, ja vanhemmatkin sen näkevät. Kun tämä tavoite on saavutettu, tai tyttö ainakin silminnähden aidosti yrittää sitä, puhelimen saa takaisin. Kavereista ei ole tarkoitus erota lopullisesti, vaan on tarkoitus harjoitella itsenäistä ajattelua niin, että pystyy itse määräämään omasta elämästään ja tekemään oman tulevaisuuden kannalta hyviä valintoja, vaikka kaverit toimisivatkin toisin.

Etkai sinä oikeasti usko näin? Kerro sitä ja kerro tätä. Toistaiseksi? Itsenäinen? Eli konkreettisesti? Kuinka kauan ja millä tavalla tämän itsenäisen ajattelun vanhemmilleen näyttää?

Tarkoutat varmaan että näyttää lopullisesti nöyrtyneen. Siihen saakka nöyryytystä jatketaan.

Ihmistä on vaikea saada pakotettua nöytymään. Ymmärrät varmaan ettei tätä nöyrtymistä nopeuta mitkään tekopyhät lausahdukset. Kun jokainen tietää ettei kyse ole mistään "ymmärrän" vaan siitä että sinun tahtosi on minun taskussani

Vierailija
754/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tapahtuisi, jos teiniltä ei olisi otettu kännykkää/tietokonetta pois?  Hän olisi todennäköisesti jatkanut kiusaamista. Sanallinen huomatus/keskustelut valuvat kuin vesi hanhen selästä. Mitä teini tästä oppii? Mitä tahansa tekee - > ei tule seuraamuksia.   

Kyllä tuon ikäinen ymmärtää jo huomautuksesta lopettaa etenkin jos koululla keskustellaan asiasta. Ei siinä tarvitse alkaa nöyryyttää toista ja ottaa toiselta pois henkilökohtaisia välineitä.

Miten itse reagoisit jos tärkeä läppäri viedään pois?

Itse ainakin jo harrastin tuossa iässä nettiseksiä kameran välityksellä ja olisi kyllä täysin kohtuuton rangaistus viedä pois noin henkilökohtaisia asioita kuten puhelinkin on.

Vanhemmat ei välttämättä tajua mitä kaikkea puhelin ja läppäri merkitsee tuon ikäiselle. Ne käyttää niitä ihan eritasolla monipuolisesti kuin vanhat.

Tämä oli varmaan vitsi! Jos noin "monipuolista" käyttöä on, niin todella joutaakin pois.

Vierailija
755/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lässyn lää. Että aikuisen pitäisi ruveta suomaan ymmärtämystä teoista, joita ei ole mitään syytä ymmärtää, saati hyväksyä. Jos nuori ei käyttäydy ihmisiksi omasta aloitteestaan eikä osoita kykyä ymmärtää hölmöilyään tai halua muuttaa tapojaan, on tietenkin annettava seuraamus. Ja someen tarvittavat välineet on tietenkin otettava pois, jos niitä käytetään väärin ihan tarkoituksella. Yrittäkää nyt tajuta, että moneen nuoreen ei mikään puhe vaikuta. He istuvat hiljaa hetken, jonka puhuttelu kestää ja ovat sitten tyytyväisiä, kun eivät saaneet mitään seuraamusta, ja vanha meno jatkuu.

Ihan oikeasti, niin kauan kuin nuorella on tällaisessa ongelmatilanteessa ymmärrys päässään, asioita voi hoitaa keskustellen. Jos ei ole ymmärrystä, ei voi keskustella. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Haitallinen, suorastaan rikollinen, toiminta pitää kuitenkin saada loppumaan välittömästi. Ja sehän ei lopu, jos nuori on kokenut saavansa siitä itselleen jotakin hyvää. Hänen motivaatioonsa on pakko puuttua, ja jos myötäkarvaan silittely ei auta, pitää tukistaa tavalla tai toisella.

Minulle eräs koulukiusaaja kertoi omasta kokemuksestaan. Hän oli tekojen aikaan 14-vuotias. Kiusaaminen kärjistyi suoraksi väkivallaksi, josta koitui ruhjeita ja polkupyörä tärveltyi. Kiusattu tuli tämän kiusaajan kotiin isänsä kanssa. Seuraamuksena kiusaajalle annettiin selkäsauna paljaalle takapuolelle kiusatun nähden. Lupailtu mopon ostokin siirrettiin, kunnes kiusatun tärvelty polkupyörä oli korjattu. Kiusaaminen loppui siihen paikkaan. Minusta tässä toimittiin ihan oikein: jos kerran asiallinen puhe ei mene perille, kipu ja häpeä kyllä opettavat. Ruumiillisella rangaistuksella en tarkoita mielivaltaista pahoinpitelyä. Näen asian niin, että jos kohtalainen kivun tunne estää toiminnan, joka muutoin jatkuisi ja aiheuttaisi monille harmia, selkäsauna on perusteltu.

Vierailija
756/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

bb98 kirjoitti:

Lähihoitaja?

Mitä ihmettä tarkoitat? Lainaamallasi kommentoijallahan nimenomaan on tietoa ja arvot kohdallaan. Pitäisikö suvaitsevuuden kattaa se että hyväksyy pikkutyttöjen itsensä myymisen?

Ja miksi ehdotat juuri lähihoitajaa, kertooko se omasta asenteestasi, sinustako lähihoitajat ovat tietämättömiä, suvaitsemattomia ja heillä on kyseenalaiset arvot?

Ei kerro. Se kertoo siitä että hänellä ei ole mitään tietoa. Ei minkäänlaista ymmärrystä. Asenne ihmistä vihaava.

Lähihoitajista kyllä pidän. Mutta se on pienin koulutus, joka alaan liittyy. Ylemmissä koulutuksissa ihminen väkisinkin lukee kirjoja, taustaa, historiaa ja ehkä oppii myös jotain. Ei sekään toki auta aina asenteisiin, vaikka lukisi kuinka.

Edellisen tekstissä ihan kaikki on väärin. Alkaen nyt vaikka ilmiön yleisyydestä tai yleistymisestä ja sen syistä tai teinityttöjen mollaamisesta.

Vierailija
757/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt vain luovuttako tyttären kiukuttelun edessä. Tämä on prosessi, jota tytär ei ole selvästi koskaan käynyt läpi aiemmin. Oletteko antaneet aiemmin tyttärelle liian helposti periksi? Ehkä hän on oppinut, että huonoista teoista ei seuraa aina rangaistusta ja on nyt syyllistynyt myös kiusaamiseen.

Prosessi? Uskot siis, että 15 v oppii tästä jotain? Oppii antamaan periksi? Oppii että ei saa kiusata (siis jättää ulkopuolelle)

Vai onko tarkoitus ihan vaan rangaista ja näyttää kuka käskee?

Joo, olet oikeassa. Ei 15 vuotiaat enää opi mitään eivätkä voi muuttaa käytöstään. Tästä ohjetta kaikille teinien vanhemmille, ei kannata edes yrittää.

Osaatko lukea?

Vierailija
758/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

bb98 kirjoitti:

Milloin tämä sinun nuoruutesi oli?

Vierailija
759/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai 15v ei ymmärrä yhteyttä? Kyse on ihmisestä, ei koirasta.

Muotoilin vähän hassusti. Tarkoitin enemmänkin sitä yhteyttä, että tytär saattaa miettiä, miksi hänen kiusaamisensa oikeuttaa vanhemmat langettamaan nimenomaa tämänkaltaisia rangaistuksia eli näkee tilanteen kohtuuttomana ja epäoikeudenmukaisena.

-750

Vierailija
760/853 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä vain yksi/muutama vai tosiaan usea joka kiivastuu rangaistuksen ankaruudesta/mielivaltaisuudesta ja inttää että kyse on vain ja ainoastaan vanhempien vallanhalusta, jälkikasvun nöyryyttämisestä ja nujertamisesta?

Jos teitä on monta ja olette itse vanhempia olen todella huolestunut maamme tulevaisuudesta.