Tytär paljastui kiusaajaksi - nyt huutaa ja raivoaa
Selvisi viime viikolla, että 15.v tyttäreni on muutaman muun tytön kanssa kiusannut luokkalaistaan tyttöä. On jätetty pois porukasta, piiloteltu kenkiä ja vaatteita, salakuvaamista jne. Tämä selvisi, kun opettaja otti yhteyttä ja tänään sitten iltapäivällä mennään selvittelemään tilannetta.
Itse olen hyvin pettynyt lapseen ja itseeni. Itse kun olen ollut koulukiusattu, niin olen yrittänyt kasvattaa lapsistani fiksuja ja muut huomioon ottavia. Tuntuu uskomattoman pahalta, että oma lapsi on kiusaaja.
Mutta perjantaina kun asia selvisi, keskustelimme isänsä kanssa tietysti ja yritettiin selvittää asiaa. Tytär selitti niitä perus, että "nokun muutkin" ja "emmä ollu ainoo", ihankun se olisi joku syy tai oikeutus. Tyttäreltä lähti sitten puhelin ja läppäri takavarikkoon. Isänsä vei vielä tv:nkin pois tyttären huoneesta. Ja siitähän sitten reimu repes, alkoi haukkuminen, sossuilla uhkailu, kiristäminen jne jos ei saa puhelinta takaisin. Isänsä otti tänään puhelimen ja läppärin mukaan töihinsä ja jättää sinne, koska tytär on yrittänyt penkoa kaikki kaapit ja etsiä. Nyt sitten haukkuu ja mököttää ja näyttää mieltään. Ei mm suostu syömään ja kävikin sitten lauantaina mäkkärissä (kotiarestista huolimatta). Otettiin sitten myös pankkikortti takavarikkoon. Huutaa, että kidutamme häntä ja viemme hänen oikeutensa, että hän tekee lastensuojeluilmoituksen.
Viimepäivät ovat olleet aika h*lvettiä ja tuntuu, etten tunne enää lastani. Rakastan häntä tietysti, mutta tuntuu niin pahalta katsoa, miten ilkeä hän on. Emme kasvattaneet hänestä itsekästä, ilkeää kiusaajaa, mikä hän nyt kuitenkin on. En oikein tiedä miten olla. Pelottaa oikein miten iltapäivä menee.
Pahoittelen kirjoitusvirheitä, kirjoitan tunnekouhun vallassa, pakko avautua.
Kommentit (853)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut rajusti kiusattu ja puuttuisin jämptisti molempiin jos lapsi kiusaa tai on kiusattu. Mutta tässä tapauksessa rangaistuskeinot ovat olleet jo liiallisia, se että läppärin ja kännykän lisäksi vietiin telkkarikin. Kaikki viihdyke laitteet! ja on myös kotiarestissa. Mitä teini nyt tekee, istuu vaan 4 seinän sisällä, tuijottaa seinää ja auttaa vanhempia kuorimaan perunoita? Mielestäni tarpeeks ois ollu jo rangaistusta siinä että takavarikoidaan läppäri, on kotiarestissa ja kännykän saa ainoastaan kouluun mukaan, tämä kirpaisisi jo tarpeeksi teiniä jolle on tärkeää pitää ystäviin yhteyttä. Minusta on vastuutonta laittaa lapsi kulkemaan koulumatkansa ilman puhelinta, mitä vaan voi tapahtua ja ei voi hälyttää apua!
Tuollasia ne teinit on, ihan p*rseestä. Meikataan, yritetään olla niin aikuista, mutta käytös on kuitenkin tuon tapaista! Teinillä on nyt tunnekuohu päällä, joten antaa hänen rauhoittua ja vasta sen jälkeen käydä järkevä keskustelu miksi ei saa kiusata ja mitä kiusaaminen aiheuttaa, itsemurhia, mielenterveysongelmia niin että kiusattu saattaa olla koko loppuelämänsä mielisairaalassa. Saa vähän kovistellakkin sanoa että minä en kasvattanut lapsestani idioottia, joten miksi käyttäydyt näin? ja anna olla viimeinen kerta kun teet näin, koska joka kerta kun teet näin niin seuraa tämä että läppäri lähtee takavarikkoon, kännykkä lähtee takavarikkoon ja kotiaresti napsahtaa päälle. Meillä ei käyttäydytä näin! ja anteeksi pyydät Tiinalta tai Pekalta.
Jatkan vielä että mitä teini tekee ylipäätään pankkikortilla? minusta riittää se pyytää vanhemmilta rahaa ja vanhemmat antaa kaikkeen tarpeelliseen rahan. Näin on helpompi myös valvoa että raha menee oikeasti siihen mihin pyysikin eikä esimerkiksi alkoholiin tai tupakkaan. Jos saa viikko rahan tai kuukausirahan tilille ja saa käyttää sen miten huvittaa niin helpompi se on noin käyttää alkoholiin ja tupakkaan, koska joka viikko tai kuukausi kilahtaa säännöllisesti tilille rahaa oli tarpeellisia menoja tai ei. Vanhemmilta kun pyytää rahan esimerkiksi uuteen huppariin niin vanhemmat voi pyytää että näytäppäs minkälaisen hupparin ostit ja jos ei ole hupparia näyttää niin raha on mennyt sillon johonkin muuhun ja alkaisi selvittely että mihin se on mennyt. Pesen kotona lasteni vaatteet joten tunnistaisin kyllä mikä on uusi vaate ja mikä ei.
18-vuotiaana on mielestäni vasta tarpeellista saada pankkikortti tai 16-vuotiaana jos aloittaa työt oppisopimuksella. :)
Kamala kyylä äiti. Kyllä olisi hävettänyt 15 vuotiaana esitellä perheelle niitä ekoja stringejä jotka kavereiden kanssa puoliksi vitsillä ostettiin ihan omilla rahoilla... jotain yksityisyyttä jo tuon ikäiselle.
Stringejä ei tarvii esitellä kun nään ne muutenkin pyykkiä pestessäni eli kamala kyylä äiti tosiaan oon :) vai meinasitko käsin hinkata stringejä lavuaarissa ja kuvittelet että niistä lähtee silleen kaikki pöpöt?
Täytyyhän ne sinulle esitellä että tiedät mihin rahat meni.
Voi kultapieni, kohtuus kaikessa. Ei intiimiasuja tarvitse esitellä ellei välttämättä halua. Kuten sanoin aikasemmin jo, näen pyykkiä pestessä mitkä on uusia vaatteita ja mitkä ei. Ei välttämättä tarvitse esitellä. :)
Mistä tiedät että ei ostanu kaljaa? Sanoi vaan ostaneensa intiimiasuja. Ja jos ostaakin vääränlaisia
Joskus voi tehdä teinille ns. ratsian. Pyytää kuitit ostoksista, jotta näkee onko raha mennyt sinne minne pitikin.
Noin vähän sinä luotat omaan lapseksi. Jotain on teidän suhteessa mennyt pieleen.
Luotan lapsiini 100%. Vaikka hekin ovat joskus tehneet virheitä ja luottamus on hetkellisesti laskenut niin asiat on korjattu, virheistä opitaan ja tuen/rakastan lapsiani mitä he ikinä tekevätkään :)
Pidä vaan huoli ettei omien lastes kanssa mene suhde pieleen! Mitä varten tämä keskustelu oli ap:n ongelmien ratkaisemiseksi vai minun äitiyden taitojen kritisointiin?
Olen paras äiti lapsilleni.
Luotat mutta teet ratsioita heidän ostoksistaan :,D
Joo on hauskaa, hehehe. Ratsioita tehdään vaan silloin jos lapsi jää esimerkiksi tupakan poltosta kiinni ja luottamus hetkeksi menetetty. Ratsioita ei tarvitse tehdä jos ei ole mitään syytä epäillä että olisi tehnyt jotain väärää.
Kerroppa miten itse kasvatat lapsesi, kerta sulla on varaa mollata muiden tapoja kasvattaa!
Saavat kk rahaa jonka voivat käyttää ihan mihin itse haluavat, enkä tee mitään ratsioita heidän ostoksistaan..
Noniin hienoa, se on teidän tapa kasvattaa, mutta älä mollaa myöskään muiden tapoja kasvattaa. Tapoja kasvattaa oikein lapsi löytyy maailmasta yhtä paljon kuin ihmisiä ja mielipiteitä! Jokainen vanhempi tekee varmasti lapsensa kohdalla parhaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ON normaalia että teini raivoaa, koska on kapinavaihe - aivojen toiminnalle ei voi mitään siinä vaiheessa ja kaikki ärsyttää. Silloin jopa kiroillaan usein. Olisi järkevämpää sanoa nätisti syyt miksi ei saa kiusata, kuin että ottaa tietokoneen ym pois, jonka hän taas kokee kiusaamiseksi (ja kostoksi) ja jatkaa sitä antamaanne mallia /pelkästään suuttuu. Hänkin on tunteellinen ja se voi murtaa hänet pahemmin jos hänen tunteensa ohitetaan kokonaan, luottamus katoaa väliltänne. Aikuisten pitäisi olla positiivinen malli ja että voi luottaa, eikä hän ole enää pieni lapsi. Hän varmasti ymmärtää, jos osaatte kertoa miltä kiusatusta tuntuu ja ettei ehdottomasti sitä saa enää tehdä, vaan pysyy mieluummin kaukana jos jostain ei pidä. Toivottavasti se kiusattu tyttö saisi muita kaverikseen pian. Empatiaa opetellaan jo lapsena, mutta kaikkien kaveri ei ole pakko olla koulussa. Minusta voit olla positiivinen ja rauhallinen, eikä riitaa kannattaisi kotona enää jatkaa /pitkittää. Muutaman vuoden kuluttua teini-ikä on ohi ja hän itsenäistyy jo nyt.
Koulu on lapsen työpaikka, jossa pitäisi opetella tulemaan kaikkien kanssa toimeen, eikä vain vältellä, saati kiusata. Vapaa-aikana ei tarvitse kaikkien kanssa kaveerata, mutta kiusata ei sielläkään saa.
Toi sun ehdottama tapa, että kierretään joku kaukaa, on yksi kiusaamisen muoto. Tota sitten tehdään suurieleisesti, että varmasti kiusattava huomaa että häntä tässä nyt vältellään.
Ihan hyvä keino tuo kiertäminen. Ei voi pakottaa olemaan toisen kanssa. Niin se vaun on
Miutenkin hyvä viesti
Tää ketju hyvä esimerkki että ei kannata asioistaan avautua.
Kaikki on selviteltävissä ja monet teinit oppii jo siitä yhdestä virheestä.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut kuin Ap:n ekan viestin, mutta ajattelin nyt vain ilmoittaa, että tämä sama avaus on ollut täällä ennenkin - sanasta sanaan. Mutta jatkakaa, 37 sivua kuin pässejä narussa.. Pellet.
5 ekaa viestä pistetru. Juuri ne joissa tätä provoa heikoksi moitittiin
Niin että on ihan ok vältellä sitä kiusattua? Huhhuh taas... Eikö tässä vanhempi tajua että jotain on lapsen ajatusmaailmassa pielessä, jos inhoaa toista lasta niin paljon ettei voi olla tämän kanssa edes tekemisissä? Minua nimittäin kartettiin oikein urakalla ala-asteella, syy oli että olin niin vastenmielinen. Ilmeisesti siis ihan heidän vanhempansa on sitten tähän ohjeistaneet. " joo kiusaaminen siksi että se on ruma on väärin, mutta voit hei vältellä sitä"
Vierailija kirjoitti:
Niin että on ihan ok vältellä sitä kiusattua? Huhhuh taas... Eikö tässä vanhempi tajua että jotain on lapsen ajatusmaailmassa pielessä, jos inhoaa toista lasta niin paljon ettei voi olla tämän kanssa edes tekemisissä? Minua nimittäin kartettiin oikein urakalla ala-asteella, syy oli että olin niin vastenmielinen. Ilmeisesti siis ihan heidän vanhempansa on sitten tähän ohjeistaneet. " joo kiusaaminen siksi että se on ruma on väärin, mutta voit hei vältellä sitä"
Miten ajattelet että teini voidaan käskemällä saada olemaan jonkun kanssa. Parempi on vältellä niitä tilanteita
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut kuin Ap:n ekan viestin, mutta ajattelin nyt vain ilmoittaa, että tämä sama avaus on ollut täällä ennenkin - sanasta sanaan. Mutta jatkakaa, 37 sivua kuin pässejä narussa.. Pellet.
Tämä. Jutun juoni on seuraavanlainen: Keitetään kasaan mahdollisimman paljon tunteisiin vetoava ja erityisesti mielipiteitä jakava aloitus. Sitten vaan istutaan mukavasti ja katsotaan kun ihmiset repivät toisiltaan päät irti. Sopivasti heitellään bensaa tuleen provoamalla kummankin mielipiteen puolesta, niin että raivo pysyy ja lopputulos on sitten.. 38 sivua toistenne niskaan heitettyä paskaa.
Idiootit.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun opettajana on pakko liputtaa selkeiden sääntöjen ja rajojen pitämisen puolesta. Keskustelu ja päähän silittely on muotia ja sitä kiusaajaa pitäisi ymmärtää ja sen kanssa pitäisi loputtomiin keskustella eikä mitään rangaistuksia voi tulla, kun muuten sille tulee paha mieli... Mutta koulumaailmassa ja todellisessa maailmassa ei voida joka asiasta keskustella ja vääntää ja ymmärtää. On olemassa sääntöjä, koulussa ja yhteiskunnassa, ja niitä ei rikota tai tulee seuraamus. Yksinkertaista.
Olen juuri joutunut palaaveeraamaan vanhemman kanssa, koska hänestä oli kohtuutonta, että olin moittinut hänen lastaan kaverin lippiksen heittämisestä roskikseen ja pakottanut hänet nostamaan kyseisen lippiksen roskiksesta ja ojentamaan sen takaisin omistajalle. Ei väliä, vaikka tapahtumalle oli silminnäkijöinä paitsi minä (olen ottanut lapsen silmätikuksi eikä minun sanaani voi luottaa) ja koko luokallinen muita teinejä (valehtelevat, koska hänen teininsä on uhri ja muut kiusaajia). Ei myöskään ole väliä sillä, että teini kertoi heittäneensä lippiksen roskikseen ihan vain huvikseen (painostin tämän tunnustuksen viattomasta lapsesta). Minun olisi pitänyt keskustella tämän teinin kanssa ja selvittää tapauksen taustat huolella ja ilmeisesti todeta näkökykyni virheelliseksi. Ei meillä koulussa ole oikeasti aikaa pohtia tuntitolkulla kuka teki, mitä teki ja miksi teki. Riittää, kun on nähty tilanne, kuultu tekijöitä ja pyydetty anteeksi siltä, jolle oli tehty vääryyttä ja jotenkin hyvitetty teko. Mutta se ei riitä. Kun se musta on saatava valkoiseksi tai ainakin osittain harmaaksi.
Te vanhemmat jotka niin haluatte keskustella ja vääntää ja kääntää näitä tapauksia: teidän helpot ja kohteliaat lapsenne ovat oikeasti kaksinaamaisia valehtelijoita, joiden röhkeyden te varmistatte peittelemällä kaikki teot ja oikeuttamalla ne. Kun ei ole kanttia tunnustaa, että lapsi on tehnyt väärin, niin sen jälkeen te opetatte sille lapselle, että saa tehdä väärin. Ja vika on aina muissa. Kyseisen palaverin äitikin totesi lopuksi, että vaikka teini olisikin tehnyt sen, mistä häntä syytin, niin vika on vain ja yksin minun, kun en estänyt häntä.
Huh huh. Jotkut vanhemmat ovat tosiaan ihan sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkea aloitus. Se, että te rajoitatte nuoren liikkumista kotiarestilla, otatte haltuunne välineitä, jotka hänelle ovat tärkeitä, ei mielestäni ole yhtään kohtuutonta, sillä teette sen kasvattaaksenne lasta. Huonosta käytöksestä seuraa rangaistus, niin se on aikuistenkin elämässä. 15-vuotias on jo kyllin kypsä ymmärtämään tämän asian.
Antakaa lapsen huutaa ja mököttää aivan rauhassa. Lääkäritkin ohjeistavat, että kahden vuorokauden jälkeen osastolle, jos nuori ei ole kahden vuorokauden aikana juonut, tai syönyt yhtään mitään. Lisäksi anna nuoren halutessaan tehdä lastensuojeluilmoitus, älä anna nuoren kiristää sillä asialla.
Muista säilyttää oma maltti, älä menetä hermojasi. Ja odota, että nuori itse tulee sovittelemaan asiaa. Viikkokin ilman puhelinta on nuorelle pitkä aika. Nyt on myös hyvä sauma tehdä säännöt, minkä mukaan jatkossa eletään.
Kuka aikuiselta ottaa puhelimen ja tietokoneen pois jos hän on ilkeä työkaverille..?
Suosittelen sinulle tutustumista erilaisiin rikoksiin, joihin työpaikalla voi syyllistyä. Nk. Työpaikkakiusaaminen ei ole virallinen termi, mutta mm. Pahoinpitely, kunnianloukkaus ja syrjiminen ovat rangaistavia tekoja. Tällaisessa tapauksessa aikuiselta tuskin otetaan omaa kännykkää, tai tietokonetta pois, mutta syyllistymällä edellä mainittuihin asioihin työpaikkasi voi hyvinkin olla mennyt etuus. Miksi työpaikalla ylipäätään pitäisi olla ilkeä työkavereille? Eikö aikuisen ihmisen tulisi osata tunteidensäätelyä sen verran, että hankalissakin tilanteissa selvitään puhumalla, eikä ilkeilemällä? Mitä ilkeilyllä ylipäätään saa työelämässä aikaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rohkea aloitus. Se, että te rajoitatte nuoren liikkumista kotiarestilla, otatte haltuunne välineitä, jotka hänelle ovat tärkeitä, ei mielestäni ole yhtään kohtuutonta, sillä teette sen kasvattaaksenne lasta. Huonosta käytöksestä seuraa rangaistus, niin se on aikuistenkin elämässä. 15-vuotias on jo kyllin kypsä ymmärtämään tämän asian.
Antakaa lapsen huutaa ja mököttää aivan rauhassa. Lääkäritkin ohjeistavat, että kahden vuorokauden jälkeen osastolle, jos nuori ei ole kahden vuorokauden aikana juonut, tai syönyt yhtään mitään. Lisäksi anna nuoren halutessaan tehdä lastensuojeluilmoitus, älä anna nuoren kiristää sillä asialla.
Muista säilyttää oma maltti, älä menetä hermojasi. Ja odota, että nuori itse tulee sovittelemaan asiaa. Viikkokin ilman puhelinta on nuorelle pitkä aika. Nyt on myös hyvä sauma tehdä säännöt, minkä mukaan jatkossa eletään.
Kuka aikuiselta ottaa puhelimen ja tietokoneen pois jos hän on ilkeä työkaverille..?
Suosittelen sinulle tutustumista erilaisiin rikoksiin, joihin työpaikalla voi syyllistyä. Nk. Työpaikkakiusaaminen ei ole virallinen termi, mutta mm. Pahoinpitely, kunnianloukkaus ja syrjiminen ovat rangaistavia tekoja. Tällaisessa tapauksessa aikuiselta tuskin otetaan omaa kännykkää, tai tietokonetta pois, mutta syyllistymällä edellä mainittuihin asioihin työpaikkasi voi hyvinkin olla mennyt etuus. Miksi työpaikalla ylipäätään pitäisi olla ilkeä työkavereille? Eikö aikuisen ihmisen tulisi osata tunteidensäätelyä sen verran, että hankalissakin tilanteissa selvitään puhumalla, eikä ilkeilemällä? Mitä ilkeilyllä ylipäätään saa työelämässä aikaiseksi?
Tiedät varmaan useita tällaisia tapauksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut rajusti kiusattu ja puuttuisin jämptisti molempiin jos lapsi kiusaa tai on kiusattu. Mutta tässä tapauksessa rangaistuskeinot ovat olleet jo liiallisia, se että läppärin ja kännykän lisäksi vietiin telkkarikin. Kaikki viihdyke laitteet! ja on myös kotiarestissa. Mitä teini nyt tekee, istuu vaan 4 seinän sisällä, tuijottaa seinää ja auttaa vanhempia kuorimaan perunoita? Mielestäni tarpeeks ois ollu jo rangaistusta siinä että takavarikoidaan läppäri, on kotiarestissa ja kännykän saa ainoastaan kouluun mukaan, tämä kirpaisisi jo tarpeeksi teiniä jolle on tärkeää pitää ystäviin yhteyttä. Minusta on vastuutonta laittaa lapsi kulkemaan koulumatkansa ilman puhelinta, mitä vaan voi tapahtua ja ei voi hälyttää apua!
Tuollasia ne teinit on, ihan p*rseestä. Meikataan, yritetään olla niin aikuista, mutta käytös on kuitenkin tuon tapaista! Teinillä on nyt tunnekuohu päällä, joten antaa hänen rauhoittua ja vasta sen jälkeen käydä järkevä keskustelu miksi ei saa kiusata ja mitä kiusaaminen aiheuttaa, itsemurhia, mielenterveysongelmia niin että kiusattu saattaa olla koko loppuelämänsä mielisairaalassa. Saa vähän kovistellakkin sanoa että minä en kasvattanut lapsestani idioottia, joten miksi käyttäydyt näin? ja anna olla viimeinen kerta kun teet näin, koska joka kerta kun teet näin niin seuraa tämä että läppäri lähtee takavarikkoon, kännykkä lähtee takavarikkoon ja kotiaresti napsahtaa päälle. Meillä ei käyttäydytä näin! ja anteeksi pyydät Tiinalta tai Pekalta.
Jatkan vielä että mitä teini tekee ylipäätään pankkikortilla? minusta riittää se pyytää vanhemmilta rahaa ja vanhemmat antaa kaikkeen tarpeelliseen rahan. Näin on helpompi myös valvoa että raha menee oikeasti siihen mihin pyysikin eikä esimerkiksi alkoholiin tai tupakkaan. Jos saa viikko rahan tai kuukausirahan tilille ja saa käyttää sen miten huvittaa niin helpompi se on noin käyttää alkoholiin ja tupakkaan, koska joka viikko tai kuukausi kilahtaa säännöllisesti tilille rahaa oli tarpeellisia menoja tai ei. Vanhemmilta kun pyytää rahan esimerkiksi uuteen huppariin niin vanhemmat voi pyytää että näytäppäs minkälaisen hupparin ostit ja jos ei ole hupparia näyttää niin raha on mennyt sillon johonkin muuhun ja alkaisi selvittely että mihin se on mennyt. Pesen kotona lasteni vaatteet joten tunnistaisin kyllä mikä on uusi vaate ja mikä ei.
18-vuotiaana on mielestäni vasta tarpeellista saada pankkikortti tai 16-vuotiaana jos aloittaa työt oppisopimuksella. :)
Kamala kyylä äiti. Kyllä olisi hävettänyt 15 vuotiaana esitellä perheelle niitä ekoja stringejä jotka kavereiden kanssa puoliksi vitsillä ostettiin ihan omilla rahoilla... jotain yksityisyyttä jo tuon ikäiselle.
Stringejä ei tarvii esitellä kun nään ne muutenkin pyykkiä pestessäni eli kamala kyylä äiti tosiaan oon :) vai meinasitko käsin hinkata stringejä lavuaarissa ja kuvittelet että niistä lähtee silleen kaikki pöpöt?
Täytyyhän ne sinulle esitellä että tiedät mihin rahat meni.
Voi kultapieni, kohtuus kaikessa. Ei intiimiasuja tarvitse esitellä ellei välttämättä halua. Kuten sanoin aikasemmin jo, näen pyykkiä pestessä mitkä on uusia vaatteita ja mitkä ei. Ei välttämättä tarvitse esitellä. :)
Oletpa alentuva muita aikuisia kohtaan. Ja puhuit jo itsesi pussiin, älä enää yritä paikkailla samalla keinolla kuin jo aiemmassa kommentissasi.
T: Eri
Ap täällä.
Koulussa on käyty keskustelemassa. Lyhyesti tilanne on nyt se, että tämä kiusaaja tyttöporukka mihin tyttäreni kuuluu, hajotetaan. Kaksi tytöistä mukaanlukien minun tyttäreni vaihtavat luokkaa. Tilanne on vakava, mutta poliisille asiaa ei ainakaan tässä hetkessä viedä. Minun mielestäni päätös on hyvä.
Tytöt pyysivät kyllä anteeksi, mutta näki kyllä että olivat näreissään. Pyysin kiusatulta anteeksi myös ja tein selväksi etten hyväksy tälläistä käytöstä tyttäreltäni.
Kotiin kun päästiin, tytär ryntäsi huoneeseensa ovet paukkuen. Annoin hetken olla rauhassa. Menin sitten rauhassa kokeilemaan juttelua ja sain kamalat haukut ja haistattelut.
Saatiin myöhemmin kuitenkin hieman puhuttua. Tytär on selvästikin järkyttynyt ja ahdistunut tilanteesta. Ei oikein (ainakaan vielä) osannut antaa syytä kiusaamiselle ja pyysi anteeksi meidän haukkumista. Luokan vaihto selvästikin huolettaa.
Jatkamme keskustelua kyllä, mutta tavaroita tytär ei saa vielä takaisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jutun juoni on seuraavanlainen: Keitetään kasaan mahdollisimman paljon tunteisiin vetoava ja erityisesti mielipiteitä jakava aloitus. Sitten vaan istutaan mukavasti ja katsotaan kun ihmiset repivät toisiltaan päät irti. Sopivasti heitellään bensaa tuleen provoamalla kummankin mielipiteen puolesta, niin että raivo pysyy ja lopputulos on sitten.. 38 sivua toistenne niskaan heitettyä paskaa.
Idiootit.
Niin, sitähän keskustelupalstalla tehdään, keskustellaan. Joskus kiivaastikin. Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa onko joku aloitus keksitty jos keskustelu on mukaansa tempaavaa. Mitä ihmeen väliä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi työpaikalla ylipäätään pitäisi olla ilkeä työkavereille? Eikö aikuisen ihmisen tulisi osata tunteidensäätelyä sen verran, että hankalissakin tilanteissa selvitään puhumalla, eikä ilkeilemällä? Mitä ilkeilyllä ylipäätään saa työelämässä aikaiseksi?
Kenenkään ei pitäisi olla ilkeitä ei niiden teinienkään kaikki eivät vain ole oppineet olemaan ilkeilemättä ja ilkeilevät vaikka ei pitäsi. Lasten ja teinien kohdalla minusta ennen kaikkea pitäisi pysrkiä kasvattamaan lapsi niin että hänellä ei ole mitään syytä kiusata. Jos puhelimen takavarikointi sen lopettaa ja kasvattaa lapsen empaattiseksi niin ok, mutta ihan mielelläni kuulisin jos näin on joskus tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Koulussa on käyty keskustelemassa. Lyhyesti tilanne on nyt se, että tämä kiusaaja tyttöporukka mihin tyttäreni kuuluu, hajotetaan. Kaksi tytöistä mukaanlukien minun tyttäreni vaihtavat luokkaa. Tilanne on vakava, mutta poliisille asiaa ei ainakaan tässä hetkessä viedä. Minun mielestäni päätös on hyvä.
Tytöt pyysivät kyllä anteeksi, mutta näki kyllä että olivat näreissään. Pyysin kiusatulta anteeksi myös ja tein selväksi etten hyväksy tälläistä käytöstä tyttäreltäni.
Kotiin kun päästiin, tytär ryntäsi huoneeseensa ovet paukkuen. Annoin hetken olla rauhassa. Menin sitten rauhassa kokeilemaan juttelua ja sain kamalat haukut ja haistattelut.
Saatiin myöhemmin kuitenkin hieman puhuttua. Tytär on selvästikin järkyttynyt ja ahdistunut tilanteesta. Ei oikein (ainakaan vielä) osannut antaa syytä kiusaamiselle ja pyysi anteeksi meidän haukkumista. Luokan vaihto selvästikin huolettaa.
Ap
Älä nyt enää jaksa. Eiköhän tämä provo ollut tässä. Liika on liikaa
Vierailija kirjoitti:
isä45 kirjoitti:
Aika rajut rangaistukset, varsinkin tuo puhelimen vienti, nykynuorten elämä käytännössä pyörii sen puhelimen ja somen ympärillä.
Itse tekisin ennemmin niin että näyttäisin tyttärelle tapauksia missä ihmiset tehneet itsemurhia kiusaamisen takia. Voi kysyä tyttäreltä haluaako hän elää sen taakan kanssa että on aiheuttanut jonkun itsemurhan tai sairastumisen vakavaan masennukseen.
Voihan sen puhelimen ottaa pois kunnes tytär suostuu istumaan alas ja kuuntelemaan teitä, mutta en näe siinä hyötyä että viedään vain tavarat tyttäreltä ja aiheutetaan enemmän raivoamista, ei se sillä tavalla opi mitä seurauksia kiusaamisesta aiheutuu kiusatulle.
Entä sitten, kun tytär sanoo, ettei häntä kenenkään itsemurhat kiinnosta.
Ja miten kauan tätä "keskustelua" pitäisi käydä? 20v vai 40v. ilman mitään rangaistusta jos kiusaa toisia?
Jos tytär on nyt 15v niin hänen kanssaan on käyty jo kymmeniä keskusteluja niin päiväkodissa, kuin koulussa, muutaman kuukauden väliajoin, vaikka häntä ei olisi kiusattu tai ollut kiusaaja, ihan yleisellä tasolla. Mahdollisesti vielä asiasta keskusteltu kotona.
Jos 15v on normaalisti kehittynyt, niin kyllä hänen on täytynyt tietää ja ymmärtävän kiusaamisen olevan väärin, josta seuraa rangaistus.
Normaali 15 v. ajattelee, että kiusaaminen on kielletty lapsilta. Koska vanhemmatkin kiusaavat teiniä niin teinilläkin on silloin oikeus jo kiusata muita, eikä hän ole enää lapsi joka ja jota ei saisi kiusata. Tämäkin menee molemmin päin. Jos teiniltä viedään omassa kostonhimossa perustellusti tarpeellisia tavaroita kuten puhelin niin kyllä teinikin sen jollekin kostaa. Kiusaamiskierre ja kostonkierre ovat molemmat voimakkaita, kumpaakaan se teini ei ole ollut valitsemassa itselleen vaan kyllä näihin lähteminen tulee aina vanhempien esimerkistä. Kuten tässäkin tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas lapsen sitten on kasvattanut?
Mehän hänet olemme isänsä kanssa. Olemme kuitenkin yrittäneet opettaa hyviä arvoja, käytöstapoja jne. Lapsena tyttö olikin oikein enkeli, mutta murrosiässä tullut ilkeä ja itsekeskeinen.
Muilla lapsilla ei ole ollut samanlaisia ongelmia. Olen yrittänyt keskustella tyttären kanssa, että onko hänellä itsellään paha olo, haluaako puhua esim ammattilaiselle. Yrittänyt selittää ja puhua, että ymmärtääkö hän miten väärin hän on tehnyt ja miltä hänestä tuntuisi, jos hän itse kokisi samaa. Mutta en saa mitään yhteyttä, vaan haukkuja ja haistattelua.
Ap
Ei kannata välittää tuollaisista. Yksinkertaista ajatella, että vika on aina vanhemmissa. 15v on jo melkein aikuinen ja osaa kyllä omilla aivoillaankin miettiä, mikä on oikein ja mikä ei. Saman perheen lapset voivat olla todella erilaisia keskenään, vaikka ovatkin saaneet samanlaisen kasvatuksen. Hyvällä tuuri tyttärenne tulee vielä järkiinsä, ainakaan vanhemmista se ei ole kiinni. :)
15v osaa ajatella omilla aivoillaan. Kyllä. Ja siksi 15v ei enää taitu pakolla ja näillä kuvitteellisilla takavarikoilla.
Eikä yksikään aikuinen osta kiusaamistarinoita vain yhdestä näkökulmasta. Jokainen tietää että tarinalla on monta puolta.
Eli onpa tässä kiusatussakin varmasti vikaa niinkö? Itselle kävi näin kun kiusaajan äiti ei ostanut vaan minun puolta vaan lapsensa selitti ummet ja lammet mitä minä olin myös tehnyt. Lopputuloksena juttu vaiettiin aikuisten toimesta kun minähän olin tilanteeseen yhtä syyllinen. Sitten kiusaajalta alkoi jo tulla tappouhkauksia, jos siis olisin vielä laverrellut ja elin melkoisessa pelossa muutamia vuosia.
Tässä ei vieläkään kyllä tullut selvillä mitä sinä ja lapsesi olette tehneet, joten oletan sen olevan jotain vakavaa.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Ap
Hienoa! Siitä se lähtee. :)
Vierailija kirjoitti:
ON normaalia että teini raivoaa, koska on kapinavaihe - aivojen toiminnalle ei voi mitään siinä vaiheessa ja kaikki ärsyttää. Silloin jopa kiroillaan usein. Olisi järkevämpää sanoa nätisti syyt miksi ei saa kiusata, kuin että ottaa tietokoneen ym pois, jonka hän taas kokee kiusaamiseksi (ja kostoksi) ja jatkaa sitä antamaanne mallia /pelkästään suuttuu. Hänkin on tunteellinen ja se voi murtaa hänet pahemmin jos hänen tunteensa ohitetaan kokonaan, luottamus katoaa väliltänne. Aikuisten pitäisi olla positiivinen malli ja että voi luottaa, eikä hän ole enää pieni lapsi. Hän varmasti ymmärtää, jos osaatte kertoa miltä kiusatusta tuntuu ja ettei ehdottomasti sitä saa enää tehdä, vaan pysyy mieluummin kaukana jos jostain ei pidä. Toivottavasti se kiusattu tyttö saisi muita kaverikseen pian. Empatiaa opetellaan jo lapsena, mutta kaikkien kaveri ei ole pakko olla koulussa. Minusta voit olla positiivinen ja rauhallinen, eikä riitaa kannattaisi kotona enää jatkaa /pitkittää. Muutaman vuoden kuluttua teini-ikä on ohi ja hän itsenäistyy jo nyt.
Jos lasta rankaisee kasvatusmielessä, niin se ei kyllä ole kosto ollenkaan, eikä se ole myöskään riitelyä.
Aplla paha ongelma, teini poikakin pakotettiin mökille. Apn sanojen mukaan 18-vuotiaaba saa itse päättää.
Teinien ei anneta ottaa vastuuta ja kokeilla siipiään, epänormaalia.